"Кам’яний зоопарк" давнього єврейського цвинтаря Сатанова. Частина 2-га

Feb 17, 2022 14:27





Старий цвинтар Сатанова. Ліворуч, внизу, виглядає міська брама 15-18 століть, на горі - оборонна синагога 16 століття.



Продовжуємо розповідь про унікальні барельєфи давнього єврейського цвинтаря в Сатанові. Перша частина - ТУТ.

Цей випуск «Віртуальних витрішок» буде корисний кожному, хто цікавиться історією, так і просто мандрівникам та туристам. Тим більше, що «розшифровані» сюжети зустрічаються й на інших єврейських некрополях і читачам буде цікаво і корисно знати, що ці зображення означають.



Кіркут, Сатанів. Так він виглядав до плюндрування клікою Габая

Олені та лані



Промальовок надгробку 18 ст. Сатанів

Поголів'я кам'яних оленів, які «випасаються» на надгробках сатанівського кіркуту, впевнено конкурує з прайдом місцевих левів. Стільки рогатих красенів ви не побачите на жодному із давніх єврейських цвинтарів України. Можливо, що це якось пов'язано з геральдикою Сатанова - адже саме ця тварина прикрашає ренесансний герб містечка.



Сатанів. Тут олень/лань є головним елементом декору. 18 століття.

Олень тут символізує Землю Обітовану (ширше - Рай). У пророка Ірміягу (Єремії) зокрема сказано: «І дам тобі землю жадану, край оленя», - що можна розглядати і як натяк на дарування Раю праведній душі небіжчика. Олень також вказує на завзяття у виконанні заповідей. Зокрема, в Мішні (частина Талмуду) сказано: «Будь ... швидкий, як олень, ... виконуючи волю Отця твого небесного».



Дуже красиві олені на надгробку 18 століття. Там ж бачимо пеліканів. Але про них у 3-й частині.



Одень який нчухає ніс заднім копитом. лруга половина 18 ст. Сатанів

Оленів на могилі чоловіка могли зобразити і на прохання удови - тоді він символізував коханого. В «Шир а-Ширим» («Пісні над Піснями») сказано: «Подібний коханий мій газелі або оленю молодому».



Лань та єдинорог на могилі дівчини Сари, доньки рабина. Межа 18-19 століть



Олені, що відпочивають. Сатанів, цвинтар, 18 століття



Олені (центральний надгробок) 18 століття



Теж олені. Надгробок Пейсі, доньки Елієзера, 1817 р.

Крім того, оленів часто зображували на надгробках людей з іменами Герш або Цві (олень). А на пам’ятниках, поставлених на могилах дівчат і молодих жінок традиційно зображували ланей - вони символізували красу, витонченість, чистоту та любов.

Вовки, лисиці, зайці та білочки

На деяких надгробках впадає в вічі зображенням вовків. Але це не означає, що похований за життя був злим та хижим, як вовк.



Вовк. Сатанівський кіркут

Просто ім’я небіжчика - Зеєв чи Вольф (Вовк). Правда, зрідка цього хижака можна побачити зі здобиччю в пащі - тоді це символізує передчасну смерть, найвірогідніше - насильницьку, а сам вовк тут виступає у ролі янгола смерті, який вирвав з тіла душу (звірятко, чи пташку)



Вовк з козенятком лані на могилі Шпрінци, яка померла (загинула?) 1754 р.



Вовк з козенятком лані на могилі Шпрінци, яка померла (загинула?) 1754 р. А також леви, ведмідь, Олень, Зайчик та горлички.

Про надгробок хороброї Шпрінци читайте «Застигле в віках освідчення в коханні»

Де вовки, там й лисиці. Цих тварин тут теж нівроку. Вони прикрашають ледь не на кожну четверту стелу XVIII століття. Насправді, здебільшого руді грають роль замінника зовсім інших тварин - шакалів. Ця тварина згадується у більшості давніх єврейських текстів. Заміна на лисиць відбулася з причини, що шакали живуть набагато південніше й у наших краях невідомі.



Лисички, зайці та ведмедиця на надгробку Брайни, доньки Аарона, яка померла 1776 року.

В єврейських священних текстах жодного компліментарного слова на адресу шакалів немає (швидше навпаки), але на надгробках ці тварини чомусь зображені як втілення душ праведників у Раю.



Бій лева та єдинорога та лисичка з зайчиком. 18 століття.

Пояснимо чому ми зробили такий висновок.

Добре видно, що на барельєфах лисичок (шакалів) вирізьблено так, ніби вони нюхають рослинні орнаменти, що символізують Райські Кущі. Згідно релігійним уявленням євреїв, душі в Раю постійно насолоджуються вдиханням їх божественних ароматів. Отож, будь-яка вирізьблена на мацеві тваринка чи пташка, що впирається носом чи дзьобом в рослинний орнамент (квіти чи плоди) - то символічне зображення праведної душі в Райському Саду.

Можна припустити, що шакали одночасно символізують скорботу - їх сумне завивання нагадує несамовитий плач. Можливо, що тут бачимо і відгомін давньоєгипетських вірувань: провідник в світ мертвих, бог Анубіс, мав голову шакала, а сам шакал був його священною твариною. Тобто ця тварина тут одночасно виступає, як символ смерті.



Цвинтар у Сатанові до плюндрування клікою Габая

А от на надгробках встановлених на могилах хлопчиків та юнаків, найшвидше зображені вже справжні лиси, а не ерзац-шакали. Тут знову бачимо відгомін неодноразово згаданої «Пісні над Піснями»:

«Спіймайте нам лисенят, лисенят маленьких, що виноградники нівечать, наші виноградники у цвіту».

Деякі коментатори священних текстів вважають, що вираз «маленькі лисенята» передає ніжність і симпатію.

Крім того лисиці в давній єврейській традиції символізують зруйнований Храм (знівечений виноградник), а ширше - смерть.



Надгробок на могилі Естер і Авраама - матері і її маленького сина, які померли в 1776 р.

Лисенятко-хлопчика, зокрема, вирізьблено на надгробку встановленому на могилі Естер і Авраама - матері і її маленького сина, які померли в 1776 р. Тут ми бачимо голубку, що символізує матір, і лисеня-сина в оточенні грон винограду (Райского саду). Під ними ж бачимо парочку зайців.



Медальйон "Три зайці". Сатанів. Межа 18-19 століть. Промальовка.

Популяція кам'яних зайців с Сатанові теж нівроку. Тут спостерігаємо певний антагонізм. У єврейській традиції зайчик - тваринка абсолютно «некошерна», тобто - нечиста. Здавалося б такій не місце на могилі глибоко релігійного єврея (втім, як й лисицям, вовкам та ведмедям). Але тут знаменитий заячий страх, який давно став притчею во язицях, виступає у вищій, духовній формі - страху перед Господом. Досить часто зайчиків зображують як символ душі в Раю (тут варто лише поглянути куди вони тицяються носиками).



Медальйон "Три зайці". Сатанів. Межа 18-19 століть.

В Сатанові можна побачити надзвичайно рідкісний для єврейських надгробків «заячий» сюжет - медальйон з трьома куцохвостими, які невпинно мчать по колу. В Україні подібні зайці, крім Сатанова (там таких декілька) зустрічаються на мацевах лише в сусідніх з ним Городку та Смотричі. Усі ці надгробки з’явилися практично одночасно - на самісінькому початку ХІХ ст.



Медальйон "Три зайці". Сатанів. Межа 18-19 століть

Це зображення-головоломка. На перший погляд здається, що кожний заєць, як і личить будь-якому поважному представнику цього племені, має два довгих вуха. Але, придивившись, бачимо - всі куцохвості одночасно абсолютно безвухі! Адже вуха кожної з тваринок належать сусідам...



"Китайські" зайці.

Перш ніж потрапити на берег Збруча косооким довелося здійснити непросту мандрівку. Свій похід вони розпочали з далекого Дуньхуаню - міста посеред пустелі Гобі в китайській провінції Ганьсу, від якого починається знаменитий Великий шовковий шлях. От ним звірятка й пристрибали до Європи.

На околиці Дуньхуаню розташований стародавній буддистський монастир Цяньфодун в печерах якого і народилося «куцохвосте тріо». В його підземних галереях та залах знайдено більше десятка фресок датованих VI-Х століттями зі згаданим сюжетом.



Тут народилося заяче тріо. Фото pandasilk.com

Цяньфодунські зайчики в буддистській традиції символізують безсмертя, нескінченність і плин часу, а також традиційну в цій релігії реінкарнацію душ. Крім того, утворений вухами трикутник вказує на триєдність Неба, Землі і Людини. Самі ж зайці (кожен окремо) символізували зберігачів безсмертя.

Китайські історики вважають, що сюжет-головоломка набагато давніший від VI століття і, найшвидше, з'явився десь на початку нашої ери, але найдавніша підземна частина монастиря з потенційними «першозайцями» давно знищена обвалами.

Від печер Цяньфодуна трійця куцохвостих «пострибала» на Схід та Південь і з буддистськими ченцями потрапила до Японії, Тибету та Індії. Одночасно по Великому шовковому шляху пострибайчики вирушили в далекі мандри на Захід. Про одну з «проміжних» зупинок на цій нелегкій дорозі яскраво свідчать прикрашені заячою головоломкою монети, що карбувалися в 1265-1282 р.р. чингізидом (тобто нащадком Чингіз-хана) Абака-ханом, він правив державою Хулагідів (територія сучасних Ірану та Кавказу). Таких же зайчиків в 1281-1282 р.р. на своїх монетах карбував ще один чингізид - Хубілай-хан.



Далі на шляху вухастиків був Близький Схід, де сюжет «три зайці» став популярним в арабському декоративно-ужитковому мистецтві. Наприкінці XIII століття довговухі мандрівники нарешті дострибали до Західної Європи і одразу ж масово «розбіглися» континентом, що ті кролики Австралією.



Три зайці. "Biblia Sacra". Рукописна Біблія на пергаменті кінця XIII XIV зі збірки Kantonsbibliothek, Vadianische Sammlung

У християнській Європі стародавній буддистський символ отримує нове значення і стає втіленням ...Святої Трійці. Якщо придивитися - стає зрозуміло чому. Кожен зайчик - сам по собі, окремо, але одночасно - вони одне ціле.

Коли саме буддистсько-ісламсько-християнська заяча трійця «пройшла гіюр» (тобто прийняла юдаїзм) - сказати складно, але від XVI столітті вона займає поважне місце в єврейському сакральному мистецтві. Природно зі зміною, а радше доповненням внутрішнього змісту. У єврейській традиції крім плинності часу, нескінченності і безсмертя душі три зайці стали символізувати ще й трьох патріархів - Авраама, Іцхака і Яакова.



Орел терзає зайця. Дати не видно але по стилю - початок 18 ст.

На відміну від «трьох зайців» барельєфи, де орел дзьобає затиснутого у пазурах довговухого досить поширені і зустрічається на старих єврейських надгробках чи не по усій Східній Європі. Цей сюжет символізує не лише Страх Божий, у якому прожив своє життя похований, але й що за життя небіжчик повністю віддавав себе в руки Господа (орел символізує Бога, але про це - далі). Крім того орел тут утілює янгола смерті який вириває з тіла душу-зайця.



Тут просто повний комплект. І леви, і лис з оленем, і орел, який дзьобає зайця. 18 століття, Сатанів

Сюжет з орлом та куцохвостим теж досить давній. Аналогічне зображення вперше зустрічається на монетах священного міста Олімпії ще в V столітті до н.е. - тобто 2,5 тисячі років тому! У V-III ст до н.е. орлів з зайцями в пазурах регулярно карбували на монетах Олімпії, Акрананту і Сіракуз (Сицилія), Пандоссіі (Південна Італія), Коринфу тощо.



Античні монети V-III ст.ст. до н.е. де зображені орел та зайчик.

В «нумізматичному» випадку косоокий в лапах орла виступає в ролі жертви. Якщо ширше - жертви богам. За язичницькою традицією регулярні жертвоприношення були обов'язком кожної благочестивої людини. Відповідно орел-Зевс з жертвою-зайцем в пазурах теж символізували богобоязливість і служіння божеству.

Якщо сюжету «три зайці» - півтора тисячоліття, а орлу, який дзьобає куцохвостого - дві з половиною, то композиції, про яку ми розповімо далі, принаймні три з половиною тисячі років!



Сатанів. Єврейський цвинтар. Надгробок рабина Хаїма

Цей барельєф прикрашає досить примітну мацеву, встановлену на могилі у якій спочиває «Старець, учитель наш, рав» на ім'я Хаїм, який помер 1788 року. Головною і центральною фігурою складної композиції, що прикрашає надгробок є великий двоголовий орел.

Небіжчик був з коенів (нащадків жерців Храму), про що свідчить зображення рук, складених в особливому жесті. Останні теж унікальні, хоча саме зображення «благословення коенів» на мацевах дуже поширене. Але тут руки одночасно виступають ще й у якості корон на головах у орла. Подібні руки-корони на надгробках більше ніде не зустрічаються.

Двоголовий орел тримає в кожній лапі по зайчику. Перший шар символізму, що й у випадку зі звичайним орлом - богобоязка людина яка ввірила себе в руки Господу. Але маємо ще один, глибший та досить давній смисловий шар.



Орел хеттів...

Передісторія цього сюжету сягає корінням неодноразово згаданому в Біблії народу хеттів.

Одним з символом держави хеттів був двоголовий орел, в тому числі з зайцями затиснутими в лапах. Барельєф з таким зображенням, зокрема, прикрашає кам'яного сфінкса, що охороняє браму міста Аладжа-Хююк, що неподалік  Хаттуса - стародавньої столиці Хетського царства, яке існувало з XVIII по XIII століття до н. е.

У хеттів двоголовий орел був символом Сонця і всезнання. Заєць - втілював Місяць і ніч. Це пов'язано з тим, що багато народів бачили в темних плямах на місячному диску зображення знаменитого Місячного Зайця (дійсно схоже). Двоголовий орел, зауважимо, з'явився ще у шумерів, але саме хетти дали йому можливість потриматися за парочку куцохвостих.

Тут ми бачимо орла (Сонце) який перемагає зайців (Місяць, ніч). Тобто, в широкому сенсі - торжество світла над темрявою, добра над злом, а в більш вузькому, - перемогу царя хеттів над його ворогами. Що цікаво, орлино-зайцевий барельєф в Сатанові навіть стилістично дуже схожий на стародавнього попередника з Аладжа-Хююку!



Білочки обабіч символічного Дерева Життя. (надгробок праворуч_ Сатанів. 18 століття.

З дрібних тваринок, яких зображували на надгробках популярні білочки. В Сатанові можна побачити кілька надгробків з симпатичними пухнастиками, які завзято гризуть горішки обабіч символічного Дерева Життя - це натяк на мудрість небіжчика, який жив «гризучи» мудрість Тори.



Ще білочки. Сатанів 18 ст.



Білочка. 18 ст. Сатанів

У старій єврейській традиції на мацевах досить часто зображували тварин, які відповідали імені покійного. Як вже зазначалося: лев - на могилі Лейби, ведмідь - Дова чи Бера, олень - Герша або Цві, пташка - Фейги або Ціппори, голуб - Іони, риба - Фішла (всі зазначені імена у перекладі й означають вказаних істот). Десь з середини ХІХ ст. ця традиція зійшла нанівець. Правда в краєзнавчій літературі неодноразово згадується, що на одному з сатанівських надгробків початку ХХ століття, що стоїть на могилі людини, яка мала ім'я Елефант (слон), можна побачити зображення слона. Однак автору так й не поталанило знайти цей цікавий надгробок - «нова» частина кіркуту досить велика і до того ж місцями заросла кущами колючої шипшини.



Сатанів. Цвинтар. Світлина 2015 року.

Далі буде… Ми розкажемо про цвинтарну орнітологію та інші символічні зображення

Нагадування

Подякувати автору за роботу та допомогти проекту «Віртуальні Витрішки» (витрати на поїздки, покупка екшн-відеокамери для зйомок відео тощо) можна переказавши кілька десятків гривень на картку ПБ 5168 7554 6511 0969.

Буду вдячний за репост в соціальних мережах.

Якщо цей випуск «Віртуальних витрішок» сподобався - не забудьте тицьнути лайк внизу. Та й за комент будемо вдячні.

Дякую що ви залишаєтеся з «Віртуальними витрішками»

P.S. Судячи по відсутності лайків та каментів під цим та іншими випусками «Витрішок», все то нецікаво і непотрібно....  (((

Не пропустіть нашу розповідь про Сатанівський замок



Некрополістика, Юдаїка, культура, Євреї, Цвинтарі, Кіркут, Історія

Previous post
Up