Rakkaat ystävät: it's the 1930's all over again. Vielä muutama viikko sitten, kun sain haltuuni Matti Kurjensaaren elämäkertateoksen Loistava Olavi Paavolainen ja luin sen fiiliksissä, en tajunnut, miten samanlaisilla teemoilla Suomessa on tänä vuonna pelattu. Sitten Perussuomalaiset julkaisivat kuuluisan ohjelmansa kulttuuriosioineen, ja
(
Read more... )
Miinusta 30-luvusta, fasistisvetoiset taideriidat käytiin 20-40-luvun välillä, joskin tietysti jo aiemmin vaadittiin vähän kaiken väärän taiteen tuhoamista ja kieltämistä. Jopa kaikkien museoiden...
Minusta tästä debaatista puuttuu klassismi. Jonkun pitäisi selvästi kaivaa esiin Winckelmannin ja Piranesin argumentit siitä Ainoasta Taiteesta (tätä debaattiahan on käyty jo vuosisatoja) ja valistaa rappioitaidetta ja tunkkaista kansallismielisyyttä ihailevaa rahvasta siitä, että ainoaa taidetta on Antiikin suurten saavutusten kopioiminen vähäisten taitojemme mukaan.
Winckelmann alastoman (mieskauneuden) Apollon äärellä:
"This body, marked by no vein, moved by no nerve, is animated by a celestial spirit which courses like a sweet vapour through every part ... In the presence of this miracle of art I forget the whole universe, and my soul acquires a loftiness appropriate to its dignity. From admiration I pass to ecstasy, I feel my breast dilate and rise as if I were filled with the spirit of prophecy.
Reply
Mun mielestä persujen haparoivat taidenäkemykset suhteutuvat suomalaisen taiteen "kultakauteen" samalla tapaa kuin uusklassistit antiikkiin.
Reply
Leave a comment