1. Дніпровська гідроелектростанція - це п’ята за рахунком і найстаріша гідроелектростанція на Дніпрі. Її будівництво було розпочато у 1927 році.
2. На початку своєї роботи ДніпроГЕС більше була відома під назвою Дніпрельстан, як скорочення від «Дніпровська електростанція».
3. ДніпроГЕС на сьогодні має потужність 1569 МВт, що більше ніж, потужність будь-якої іншої ГЕС в Україні, але в світі цією цифрою вже нікого не здивуєш. Наприклад потужність китайської ГЕС «Три ущелини» складає 22000 МВт. До того ж в рамках країни це теж не дуже велика цифра. Наприклад потужність Запорізької АЕС, що розташована майже поруч, складає 6000 МВт.
4. Існує легенда, що Сталіну пропонували кілька варіантів будівництва електростанцій на Дніпрі. В тому числі був варіант, де замість однієї великої ГЕС збудувати три маленьких, які разом будуть давати потужність трохи більше ніж одна ДніпроГЕС, до того ж таке будівництво не затоплювало б величезну територію, адже площа Дніпровського водосховища, що створено греблею цієї електростанції, складає 410 кв.км. Для порівняння площа Харькова складає 350 кв.км. Але Сталін обрав проект ДніпроГЕС, як більш масштабний.
5. Висота греблі складає 60 метрів. Після зведення греблі рівень води в Дніпрі піднявся на 37,5 метрів. У наслідок підйому води після спорудження греблі було затоплено понад 50 населених пунктів.
6. На будівництві одночасно працювало 63 000 будівельників. За деякими даними протягом одного тільки 1932 року було прийнято на роботу 90 000, а звільнено 60 000 осіб. Нескладно зрозуміти, що умов для життя будівельників практично не було. Також невідомі і точні цифри загиблих на будівництві.
7. Головним консультантом будівництва першої ГЕС на Дніпрі був американець Х'ю Купер. Окрім того, всі турбіни, що встановлювалися на першу чергу електростанції також були американськими.
8. Під час Другої світової війни, після отримання інформації про прорив німецьких військ в районі Запоріжжя в серпні 1941 року, греблю ДніпроГЕС було підірвано працівниками НКВС. Жодних попереджень ані цивільні мешканці, а ні військовослужбовці не отримали. Внаслідок підриву створилася величезна хвиля яка руйнувала все на своєму шляху. Німці свої втрати оцінили в 1500 осіб. Втрати Радянського Союзу (як військовослужбовців, так і цивільного населення) за різними даними оцінюють від 20 до 120 тисяч осіб.
9. Після захоплення Запоріжжя німці відновили зруйновану частину греблі за 46 діб.
10. Існує і така думка, що за радянських часів (а можливо і зараз) будівництво ГЕС взагалі не мало сенсу ані з економічної, ані з енергетичної точки зору. Вартість будівництва ДніпроГЕС, була така (а більшість обладнання закуповувалося за валюту за кордоном), що за ці гроші можна було б побудувати до сотні теплових електростанцій, кожна з яких мала б таку саму потужність. Окрім того, масові підтоплення, в тому числі і промислових об’єктів, які почались з появою водосховищ, змушували встановлювати насосне обладнання, яке споживало енергії ледь не стільки ж, ніж виробляли ці ГЕС, не кажучи вже про, наприклад, вартість риби, популяція якої була знищена під час будівництва електростанцій, або величезні площі сільгоспугідь, що були затоплені.
11. У квітні 2016 року декомунізація дісталася і цієї електростанції, і з греблі зник напис «ДнепроГЭС имени В. И. Ленина».
12. Також є кумедне припущення, що не стосується самої електростанції, але тісно з ним пов’язане. Всього в кілометрі від електростанції в Запоріжжі за адресою вулиця Мала 3 навмисно побудували будинок за своєю формою схожий на електростанцію, щоб у випадку бомбардування існувала імовірність, що в погану погоду помилково ціллю стане не електростанція, а цей будинок.
Можна ще почитати:
-
Хортиця. Музей просто неба-
Рівненська дитяча залізниця-
Найдовший залізничний тунель України Оригінал цієї публікації знаходиться на
dreamwidth