Резюме: урок з ритму та пальмас у булеріас (Харків)

Apr 10, 2011 17:31



Після кожного семінару/майстер-класу викладатиму резюме. Щось забувається, щось треба ще раз освіжити в пам’яті - та й для себе корисно, ще раз переглянути матеріал. Цього разу - ритми булеріас (за мотивами уроку в «Авансцені», Харків, на запрошення Саши Варавіної). Система позначень - кожен біт (удар, рахунок) є або акцентований («Х») або ні («о»), згідно компасу.
УВАГА! Жодних посилань на конкретний підручник чи коронованого авторитета ви тут не знайдете, все нижчевикладене - результат власного аналізу багатьох джерел, уроків та спільного виконання з фламенкістами різних країн. Так що - не заморочуйтесь.

БАЗА

Отже, трохи бази. Зовсім-зовсім бази. Спочатку був солеарес, ось його компас:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

О

о

Х

о

о

Х

о

Х

о

Х

о

Х

Солеарес грався іноді повільно, іноді - не зовсім. Іноді - зовсім не повільно, все швидше і швидше, переростаючи в швидкий ритмічний булеріас, і якось автоматично останній (12-й) акцентований біт став на перше місце, тобто музичні фрази стали починатися з нього - дванадцятого.

12

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Х

о

о

Х

о

о

Х

о

Х

о

Х

о

По суті, музика стала будуватися в змінному розмірі 6/8 3/4. АЛЕ! Чомусь нумерацію не змінили! Так і відраховують: ДВАНАДЦЯТЬ раз два ТРИ чотири п’ять ШІСТЬ… і т.д. Чому? Тому що і в музиці і в танці час від часу повертаються до традиційного компасу солеареса, будуючи фрази з 1-шого - слабкого - біта. Наприклад, йамада (llamada) в булеріас як правило будується базуючись на компасі солеа. Маркахе (marcaje), навпаки, орієнтується на початок з 12-го біту.
ПАЛЬМАС
Найбазовіша схема пальмас - трьох-бітна: Х о о. Причому акцентований біт тут або пропускається (тобто «Х» - це пауза), або ж ілюструється ударом ноги (golpe). Два наступні біти - власне пальмас (хлопки). Працюючи ногою, піднімайте для удару всю стопу, не тільки п’ятку чи носок, - оскільки пальмас іноді виконують і стоячи. Зверніть увагу, що в такій схемі пальмас ми синкопуємо основний компас:

12

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

Compas

Х

о

о

Х

о

о

Х

о

Х

о

Х

о

Palmas

Х

о

о

Х

о

о

Х

о

о

Х

о

о

В процесі можна змінювати схему пальмас на повністю відповідну до компаса, це вже справа пальмерос. Власне, пальмерос - ті ж музиканти, як і кахоніст чи гітарист. Їх інструмент - руки, їхня спеціалізація - ритмічні ігри :) Стверджую також, танцюр - так само і пальмеро, просто в нього для ритмічних ілюстрацій задіяно більше частин тіла :) Таким чином, танцюр - в чомусь завжди музикант. Що особисто для мене завжди було аксіомою.
КОНТРАТЬЄМПО
Термін контратьємпо базово перекладається як «супроти часу», власне в нашому випадку «супроти ритму». Відраза скажу, що часто в значення цього слова вкладають додатковий сенс, відповідно до контексту використання, це може ілюструвати як прийом, як конкретну ритмічну схему (використання контратьємпо у пальмас), так і загальну манеру та стиль (Херардо Порталеа - відомий аргентинський тангеро - практикував контратьємпо як загальну манеру танцю). Проте повернемося до використання контратьємпо у пальмас, розглянемо одну з найзагальніших схем.
Для початку, уявіть, що рахуючи біти та називаючи їх номери - ви до кожного номера додаєте «і», не порушуючи загального темпу. Для музикантів - ми переходимо з четвертних нот на восьмі (або з восьмих на шістнадцяті…), для танцорів - іноді ви чуєте слово «удвоєння». По суті, ми «ділимо» кожен біт на два - наш метроном у голові стукає у два рази швидше, проте ТЕМП МУЗИКИ ЛИШАЄТЬСЯ ТИМ САМИМ! Ми збільшуємо деталізацію («роздільну здатність»! :) ), але не прискорюємо основний рахунок. Нижче - компас (подвоєна деталізація), схема базового пальмас, а також схема ускладненого пальмас із використанням контратьємпо

12

і

1

і

2

і

3

і

4

і

5

і

6

і

7

і

8

і

9

і

10

і

11

і

Compas

Х

о

о

Х

о

о

Х

о

Х

о

Х

о

Palmas

Х

о

о

Х

о

о

Х

о

О

Х

о

о

Palmas (Contratiempo)

Х

о

о

Х

о

о

Х

о

О

Х

о

о

Побачили? Періодичність схеми другого пальмас - 6 бітів, перша частина повторює основну схему (Х о о ), а от друга містить контратьємпо. Спробую пояснити ще простіше - на хлопський розум, гляньте на ілюстрацію нижче («бум» - то наші основні біти, себто рахунок, червоний колір - біт супроводжується ударом ногою, зелений - хлопком):

Бум - і - бум - і - бум - і - бум - і - бум - і - бум - і.

Ось вам і основи ритміки та пальмас у булеріас. Урок був чудовий, за що дякую Саші Варавіній (організатор), Кості Красноухову (пальмас, кахон), Наталі Ліпській (ритміка та музикальність) та всім тим чудовим і трохи ненормальним людям, що потратили частинку чудового сонячного дня на вищеописану тему :)))

фламенко, семінари, пальмас, булеріас

Previous post Next post
Up