”Vad är det som gör att små barn inte talar likadant som vuxna? I boken Språkinlärning hos barn beskrivs barnets väg mot vuxenspråket. Vi får en bild av ett nyfiket och kreativt barn som erövrar sitt språk steg för steg, i interaktion med de vuxna.
Barnets språk vid olika stadier kan ses som självständiga språkliga system. Studiet av barns sätt att uttrycka sig kan därför ge oss viktiga kunskaper om det mänskliga språkets möjligheter och begränsningar. Boken visar hur vi kan förstå de olika stegen vid inlärning av svenska och sammanfattar utvecklingen inom uttal, ordböjning och satsbyggnad i form av milstolpar. Genomgången illustreras med en mängd autentiska exempel, både från samtal mellan barn och från samtal mellan barn och vuxna. Varje kapitel avslutas med övningsuppgifter.
Boken är främst avsedd för universitetskurser i språkinlärning, men den vänder sig även till logopeder, förskollärare, lärare och andra som är intresserade av att ta del av aktuell forskning om språkinlärning.
Gisela Håkansson är docent i allmän språkvetenskap vid Lunds universitet där hon bedriver forskning om barns och vuxnas språkinlärning.”
Tja. Vad finns det kvar att säga? :D Denna är den enda bok som jag behövde (d v s ville) läsa helt och hållet för en essä som jag skriver om språkinlärning och tvåspråkighet hos barn. Tyvärr fick jag inte så mycket hjälp för essän, men ändå är denna bok en väldigt intressant och också på visst sätt söt - speciellt de exemplen sådana som det följande:
”Olle, 2 år, leker med kompisen. ’Vems bil är det här?’ frpgar kompisen.
’Din!’ säger Olle varpå kompisen tar bilen. ’DIN bil, DIN bil’ säger Olle förtvivlat och försöker ta bilen.” (s. 22)
En bok absolut värd att läsa om man intresserar sig för språkinlärning, pedagogik eller barnpsykologi. Går rakt till min ”To Buy”-listan. 5-/5
”Why do small children not talk like the adults? The child’s progress to using ‘proper language’ is described in the book Språkinlärning hos barn. We get a picture of a curious and creative child who takes his language into use step by step, in interaction with the adults.
Children’s language in its different phases can be seen as an independent linguistic system. The research on children’s way of express himself can therefore give us important knowledge on the chances and limitations of the human languages. The book shows how we can understand the different steps in learning Swedish, and sums up the learning of pronunciation, inflection and phrase structure with the help of milestones. A number of authentic examples are given on both communication between children and communication between children and adults. Every chapter ends with exercises.
The book is meant mainly for the university courses on learning of languages, but it can also be used by logopaedists, pre-school teachers, teachers and others who are interested to get to know the current lines of research on learning of languages.
Gisela Håkansson is a docent of general linguistics at the university of Lund, where she researches on the learning of languages of children and adults.”
Well, what is left for me to say? :D This is the only book that I had (i.e. wanted) to read completely for the essay I am writing on children’s bilingualism and language learning. Unfortunately, the book was not of that much help considering the essay, but it is nevertheless very interesting, and also very cute, in a way - especially the examples that were given.
A book absolutely worth reading if you are interested in linguistics, pedagogies or educational psychology. Goes straight to my “To Buy” list. 5-/5