По своему лексическому значению глаголы могут быть охарактеризованы как слова, обозначающие процессы (в широком смысле этого слова), и отвечающие на вопросы "что делать, что сделать?", например: to live (жить), to speak (говорить), to do (делать). Глаголы имеют грамматические категории времени (настоящее, прошедшее, будущее ), лица и числа, вида, залога, наклонения и выполняют в предложении функцию сказуемого. Неопределённую форму глагола принято называть инфинитивом. В английском языке инфинитив всегда употребляется с частицей "to", которая не переводится, например: to know - знать, to work - работать.
По своему значению и роли, которую глаголы выполняют в предложении, они делятся на полнозначные или смысловые и служебные. Служебные глаголы частично или полностью утрачивают свое значение. Частичная утрата значения, например, наблюдается у модальных глаголов (саn, mау, и т.д.), что не позволяет им выполнять самостоятельную роль в предложении - они всегда употребляются в сочетании с другими смысловыми глаголами. Полностью утрачивают свое значение глаголы, которые участвуют в образовании сложных форм времени, вида, наклонения и залога. Такие глаголы называют вспомогательными. Вспомогательными глаголами могут быть такие глаголы, как will, have, do и т.д.
Система времен английского глагола достаточно сложна. Так существует группа простых или неопределенных времен (simple или indefinite), передающих обычно происходящее действие, группа длительных времен (progressive или continuous), представляющих действие в его развитии в указанный момент времени и группа совершенных времен ( perfect), передающих действие в завершенном виде. Всего в английском языке 12 активных времен и одно время, используемое в косвенной речи. Однако, не стоит пугаться такого количества времен, ведь все они образуются по довольно простм схемам, а в разговорной речи используются и вовсе три активно и еще три - изредка (но это не повод не учить остальные, даже в обычном бытовом диалоге в зависимости от контекста может понадобиться чуть ли не весь набор времен).
В английском языке имеется два залога: активный или действительный залог ( the Active Voice ) и пассивный или страдательный залог ( the Passive Voice ). Активный залог устанавливает, что лицо или предмет, обозначенные подлежащим, являются производителями действия, выраженного сказуемым, например: I made a mistake. - Я совершил ошибку. Пассивный же залог устанавливает, что лицо или предмет, обозначенные подлежащим, являются объектами действия, выраженного сказуемым. В силу своего значения пассивный залог может употребляться только с переходными глаголами - глаголами, в значении которых заложена необходимость сочетаться с дополнением: A mistake was made. Ошибка была совершена.
Все эти особенности английского глагола будут подробно рассмотрены в следующих постах, по одной особенности на сообщение для удобства навигации, так как по завершении раздела будет создано активное оглавление.
И чуть более научно и на английском: The Verb.
A verb is a word (part of speech) that in syntax conveys an action (bring, read, walk, run, learn), or a state of being (be, exist, stand). In the usual description of English, the basic form, with or without the particle to, is the infinitive. In most languages, verbs are inflected (modified in form) to encode tense, aspect, mood and voice. A verb may also agree with the person, gender, and/or number of some of its arguments, such as its subject, or object.
The number of arguments that a verb takes is called its valency or valence. Verbs can be classified according to their valency:
Intransitive (valency = 1, monovalent): the verb only has a subject. For example: "he runs", "it falls".
Transitive (valency = 2, divalent): the verb has a subject and a direct object. For example: "she eats fish", "we hunt nothing".
Verbs may express grammatical tense, aspect, or modality. Grammatical tense is the use of auxiliary verbs or inflections to convey whether the action or state is before, simultaneous with, or after some reference point. The reference point could be the time of utterance, in which case the verb expresses absolute tense, or it could be a past, present, or future time of reference previously established in the sentence, in which case the verb expresses relative tense.
Aspect expresses how the action or state occurs through time. Important examples include:
- perfective aspect, in which the action is viewed in its entirety though completion (as in "I saw the car")
- imperfective aspect, in which the action is viewed as ongoing; in some languages a verb could express imperfective aspect more narrowly as:
- habitual aspect, in which the action occurs repeatedly (as in "I used to go there every day"), or
- continuous aspect, in which the action occurs without pause; continuous aspect can be further subdivided into
- stative aspect, in which the situation is a fixed, unevolving state (as in "I know French"), and
- progressive aspect, in which the situation continuously evolves (as in "I am running")
- perfect, which combines elements of both aspect and tense, and in which both a prior event and the state resulting from it are expressed (as in "I have studied well")
- Aspect can either be lexical, in which case the aspect is embedded in the verb's meaning (as in "the sun shines", where "shines" is lexically stative); or it can be grammatically expressed, as in "I am running".
Modality expresses the speaker's attitude toward the action or state given by the verb, especially with regard to degree of necessity, obligation, or permission ("You must go", "You should go", "You may go"), determination or willingness ("I will do this no matter what"), degree of probability ("It must be raining by now", "It may be raining", "It might be raining"), or ability ("I can speak French"). All languages can express modality with adverbs, but some also use verbal forms as in the given examples. If the verbal expression of modality involves the use of an auxiliary verb, that auxiliary is called a modal verb. If the verbal expression of modality involves inflection, we have the special case of mood; moods include the indicative (as in "I am there"), the subjunctive (as in "I wish I were there"), and the imperative ("Be there!").
The voice of a verb expresses whether the subject of the verb is performing the action of the verb or whether the action is being performed on the subject. The two most common voices are the active voice (as in "I saw the car") and the passive voice (as in "The car was seen by me" or simply "The car was seen").
In linguistics, a non-finite verb (or a verbal) is a verb form that is not limited by a subject and, more generally, is not fully inflected by categories that are marked inflectionally in language, such as tense, aspect, mood, number, gender, and person. As a result, a non-finite verb cannot serve as a predicate and can be used in an independent clause only when combined with an auxiliary verb (e.g., "He can write" but not "He to write"). Rather, it can be said to head a non-finite clause.
English has three kinds of verbals:
- participles, which include past and present participles and function as adjectives (e.g. burnt log, a betting man);
- gerunds, which function as nouns and can be used with or without an article (the Running of the Bulls, studying Latin is a way to better understand English)
- infinitives, which have noun-like (the question is to be or not to be), adjective-like (work to do), and adverb-like functions (she came over to talk). If in order can precede the infinitive ("she came over in order to talk"), then it must be acting as an adverb.
-
Each of these kinds of verbals is also used in various common constructs; for example, the past participle is used in forming the perfect (to have done).