Коїмбра (Coimbra). Музей Машаду ді Каштру

Jan 17, 2017 18:40



Раніше я вже писав про скульптури з «Тайної вечері» майстра Одарте з музею Машаду ді Каштру в Коїмбрі (http://taras-palkov.livejournal.com/4405.html). Тепер прийшла черга познайомити вас і з іншими експонатами цієї збірки. Вони, як на мене, чудові. Я би навіть сказав, що колекція музею Машаду ді Каштру найкраща із усіх провінційних музеїв, які мені довелось бачити (правда, коїмбрці посперечалися б з таким моїм визначенням щодо провінційності першої столиці Португалії). Підтвердженням цього факту може служити те, що після тривалої реставрації (чи реконструкції), яка тривала аж вісім років (2004-2012 рр.), музей був удостоєний римської премії Піранезе у 2014 р. Експозиція музею включає предмети стародавнього римського періоду, знайдені археологами при розкопках, саркофаги-усипальниці середньовічних монархів, полотна знаменитих фламандських художників XVI-XVIII ст., унікальні скульптури з дерева та каменю романського і готичного періодів, багату колекцію фарфорових і фаянсових виробів, старовинні предмети гардеробу та інтер’єру.


Музей був названий на честь видатного скульптора Коїмбри Машаду ді Каштру (1736-1828). Саме йому належить бронзова композиція, що зображує короля Португалії Жозе I верхи на баскому скакуні, яка встановлена на головній площі Лісабона - Комерції.

Основна експозиція музею розташована в колишньому єпископському палаці XVI ст., а він, в свою чергу, був збудований на місці стародавнього римського поселення Емініум (Aeminium). Двоповерховий комплекс галерей, над яким, як вважають, перебувала величезна площа або форум стародавнього міста, що походить з середини I ст., нині складає нижній поверх музею. Атмосфера тут зловісна і таємнича. Фото з вікіпедії.





Тут також знаходяться рідкісні вестготські артефакти, стели і ціле зібрання римської скульптури.

Наступний поверх музею відведений на знайомство зі залом скульптури і архітектури. До речі, музей Машаду де Каштру налічує найбільшу колекцією скульптур серед усіх національних музеїв країни. І вона, навіть якщо не рахувати «Таємну вечерю» Одарте, справді вражає.
Всі експонати, звісно, не сфотографував. Подаю лише ті, які на мій погляд найкращі.





Капітель з церкви Сан Педро де Ратеш в Коїмбрі XII ст. На ній зображені птахи-ібіси. З іншого боку, який я чомусь не «захопив», - сирени. Тому ще одне фото з вікіпедії.



Ковчег-мощевик францисканських мучеників з Марокко



Лицар на коні. Майстер Перо, XIV ст.



Ангели (деталь консолі) з монастиря св. Клари. Коїмбра, XIV ст.





Як стверджують упорядники музею, одна з найемоційніших скульптур усього XIV ст. - т.зв. Чорний Христос з монастиря св. Хреста в Коїмбрі. Відомо, що скульптура первісно була чорною, але внаслідок подальших реставрацій «побіліла».



Вівтар з каплиці Корпус Крісті. Зверніть увагу, що на облатці зображено Розп’ятого Христа.



Ангел-хоронитель Португалії (1517) авторства Діого Піреша молодшого з монастиря св. Хреста в Коїмбрі.



Зворушливі св. Анна з Богородицею і маленьким Ісусиком з конвенту св. Анни в Коїмбрі (1500-1525)



Богоматір Благовіщення. Майстер королівських гробниць (1500-1525)



Благовіщення XVI ст. з монастиря св. Клари у Коїмбрі. Привертає увагу характерний для португальців тип обличчя. Він помітний і в інших художніх творах, особливо на картині Жозефи де Обідуш «Лактація св. Бернара», яку подам нижче.





Св. Ізабель (Єлизавета) і маленький Іван Хреститель (1566). Прекрасна робота і дуже шкода, що у Предтечі відбита голова. Це робота одного з найкращих майстрів Португалії, про якого я вже згадував у пості про собор у Коїмбрі - Жуана де Руан
(http://taras-palkov.livejournal.com/3499.html). Теж із місцевого собору.



Богородиця-Годувальниця зі святим Бернардом, або Лактація св. Бернарда. Скульптурний задум тут базується на містичному видінні св. Бернарда з Клерво. З монастиря Санта-Марія-де-Ceлас. Жуан де Руан (1530-1540)







І ще одна видатна робота цього майстра, але вже з монастиря Хреста - «Покладення Христа у гріб» (1535-1540).
Урочистість у сумі цієї роботи поступається веселістю іншої.



Жуан де Руан. Ангели з монастиря Санта-Марія-де-Ceлас.



Музей побудований у т.ч. й над тим, що колись було церквою монастиря Сан-Домінгуш. На час створення музею церква була в зруйнованому стані. В 1960-х роках храм демонтували, але з часом частину його відновили. Це відновлення нині є частиною музею.

Тут також є ретабло й з інших церков.









Ще кілька робіт Жоана де Руана:



Мучеництво святого Бартоломія з однойменної церкви в Коїмбрі



Прикутий до колони Христос. Монастир Санта-Марія-де-Ceлас (1530-1540)
Праворуч і дещо далі на фото - Марія Магдалина з монастиря св. Хреста (1530-1540).

Трішки ще барокових скульптур, які в цілому поступаються вищезгаданим за виконанням.



Невеличка скульптура пророка Іллі з монастиря св. Петра.



А це, якщо не помиляюсь, фрагмент скульптури св. Терези з Авіли.



Варто також відзначити Вівтар Різдва Христового з Антверпена. Приблизно 1530 р.

З-поміж живопису, у першу чергу, слід відзначити чудовий «Триптих Страстей Христових» (1514 - 1517) фламандського художника Квентіна Массейса. На жаль, значна частина живопису цього триптиху, як видно на фото, втрачена.









Зверніть увагу, які фізіономії, що оточують Христа.
Зворотня сторона триптиху зі сценою «Благовіщення» мені сподобалась не менше за фронтальну.







«Святий лик» невідомого майстра.. XV ст. Теж з Фландрії.



«Вознесіння Діви Марії» роботи майстра з Сардоала. Перша третина XVI ст.



«Лактація св. Бернарда». Жозефа де Обідуш. З Собору Коїмбри, 1650-1660





«Поцілунок Юди». Сімао Родрігес де Домінгуш. Із захрситії собору в Коїмбрі, 1605-1608

музей, Португалія, Коїмбра

Previous post Next post
Up