Неодмінною умовою ефективної боротьби з корупцією є дерегулювання. Для використання водного об’єкта для потреб рибництва особа, що планує його здійснювати, повинна: укласти договір оренди земельної ділянки водного фонду у комплексі із водним об’єктом (далі - договір оренди водного об’єкта); отримати дозвіл на спеціальне водокористування для здійснення рибництва; затвердити рішенням Державного агентства рибного господарства України (далі - Держрибагентство) режим рибогосподарської експлуатації водного об’єкта (далі - Режим водного об’єкта) [5]. Розглянемо кожен з цих обов’язків.
Особа, що планує здійснювати рибництво повинна укласти договір оренди водного об’єкта. Порядок надання водних об’єктів в оренду регламентується статтею 51 Водного кодексу України від 06.06.1995 № 213/95-ВР [1] (далі - ВК) та Земельним кодексом України від 25.10.2001 № 2768-ІІІ [2] (далі - ЗК). На сьогодні водні об’єкти надають у користування органи, які мають право розпоряджатися земельними ділянками, на яких розташовані ці водні об’єкти. Договір оренди земельної ділянки під водним об’єктом разом з цим об’єктом укладається лише на конкурсних засадах у порядку передбаченому статтями 134-139 ЗК.
Для здійснення рибництва з використанням водного об’єкта заявник також повинен отримати дозвіл на спеціальне водокористування для здійснення рибництва. Обов’язок отримати такого дозволу випливає з положень частини першої статті 48 ВК, якою використання води визнане окремим видом спеціального водокористування, поряд із забором води та скиданням забруднювальних речовин. Назва статті 68 ВК «особливості спеціального водокористування та користування водними об'єктами для потреб рибного і мисливського господарства» також вказує не те, що використання водних об’єктів для рибництва є різновидом спеціального водокористування, а тому його здійснення потребує дозволу. Якщо ж використання водного об’єкта для рибництва є спеціальним водокористуванням, то воно може здійснюватися лише на підставі дозволу (частина перша статті 49 ВК).
Пункт п’ятий Порядку погодження та видачі дозволів на спеціальне водокористування, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 № 321 [3] містить перелік умов та інформації, що містяться у дозволі на спеціальне водокористування. Всі наведені у цьому пункті умови можуть бути встановлені у договорі оренди водного об’єкта, тому потреби у такому дозволові немає. Отже, здійснюючи реформування дозвільної системи, слід ліквідувати дозвіл на спеціальне водокористування для здійснення рибництва, а умови використання водного об’єкта, які необхідні для попередження негативного впливу на здоров’я людини чи довкілля, мають стати складовою частиною договору оренди водного об’єкта.
Для здійснення рибництва з використанням природного водного об’єкта заявник також повинен затвердити рішенням Державного агентства рибного господарства України, яким буде затверджено режиму водного об’єкта. Останній спрямований запобігти заподіянню шкоди довкіллю та здоров’ю людини, а також шкоди рибним ресурсам. Для погодження та затвердження Режиму водного об’єкта, він подається разом з його науково-біологічним обґрунтуванням. Останній документ розробляється відповідно до погодженої з Державним агентством рибного господарства України (далі - Держрибагенство) програми дослідних робіт. Така програма містить також і методику проведення відповідних досліджень.
Держрибагентство протягом місяця після отримання розглядає надіслані користувачем документи і приймає рішення щодо затвердження Режиму водного об’єкта (пункт 2.4. Інструкції про порядок здійснення штучного розведення, вирощування риби, інших водних живих ресурсів та їх використання в спеціальних товарних рибних господарствах, затвердженої наказом Держкомрибгоспу від 15.01.2008 № 4 [4] (далі - Інструкція 4).
Додатком 2 до Інструкції 4 затверджено форму Режиму водного об’єкта. Її аналіз дає підстави для висновку про те, що немає жодної вимоги чи інформації, якої не міг би містити договір оренди водного об’єкта чи заява на укладення такого договору. Тому, на наш погляд, умови, що містяться у Режимі водного об’єкта, повинні бути умовами договору оренди водного об’єкта. Обов’язок подавати для затвердження Режим водного об’єкта до Держрибагентства України потрібно ліквідувати. Натомість потрібно передбачити обов’язок заявника подавати інформацію, що міститься у Режимі водного об’єкта, у заяві про укладення договору оренди водного об’єкта.
Висновок. На наш погляд, є підстави стверджувати, що всі умови спеціального водокористування, які можуть бути встановлені у дозволі на спеціальне водокористування для здійснення рибництва та умови Режиму водного об’єкта, можуть бути встановлені у договорі оренди водного об’єкта без шкоди для правого регулювання використання та охорони водного об’єкта та водних живих ресурсів чи правового регулювання охорони здоров’я людини.
Перелік використаних джерел
1. Відомості Верховної Ради України. - 1995. - № 24. - Ст. 189.
2. Відомості Верховної Ради України. - 2002. - № 3. - Ст. 27.
3. Офіційний вісник України. - 2002. - № 12. - Ст. 590.
4. Офіційний вісник України. - 2008. - № 7. - Ст. 184.
5. Черненко О.О. Рибогосподарство: аквакультура чи спецрежим? [Електронний ресурс] / О.О. Черненко // Агробізнес сьогодні. - 2014. - № 11 (282). - Режим доступу:
http://www.agro-business.com.ua/ekonomichnyi-gektar/2282-rybogospodarstvo-akvakultura-chy-spetsrezhym.html - Дата звернення: 29.11.2015.