Говорят, что когда жители из окрестностей Варны обращались к Ванге с просьбой указать к каким «местам силы» съездить, чтобы получить поддержку, они слышали в ответ, что никуда ездить не надо, поскольку рядом - в Оброчиштэ - есть Теке Ак Язылы баба, с силой которого ничто не сравнится.
Должен сказать, что и для меня посещение этого места
связано с незабываемыми воспоминаниями.
Двухобрядный молитвенный дом мусульманского святого Ак Язылы баба /баба - букв. отец; глава дервишского ордена/ и его христианского „двойника” св. Афанасия расположен в окрайностях с. Оброчиште, поблизости с черноморскими курортами Албена, Золотые пески, Св. Константин и Елена и городами Балчик и Варна. Начало этого дома, называемого местным населением „теке” /дервишская обитель/ или „манастира”, теряется в далеком XVI в. В те времена - рассказывают османские документы - на окраине густого леса „Балтата” поселился Ак Язылы баба. Его считают духовным преемником Отман баба - предводителя мусульманского ордена, связанного с группой Абдалан-и рум и учением хуруфи. В 1492 г., вскоре после смерти шейха /старейшина, духовный глава дервишского ордена/, последователи неортодоксального ислама, среди которых и дервиши /букв. бедняк, нищий; мусульманский монах или человек, следующий определенный мистический путь/ Отман баба, подверглись гонениям.
(Кликайте на картинки, чтобы увеличить и увидеть в лучшем качестве !)
English-version of straannick journal
(by Google Translate Service)
Спустя четыре года главой братства становится Ак Язылы баба. Чтобы спасти орден, он принимает бекташийство и с частью своих учеников переселяется в долину р. Батова, вдали от центра Османской империи. Здесь его обитель принимает на себя функции своеобразного центра одного из расклонений ордена, а сам Ак Язылы, достигший высшей степени тайного мистического познания - „полюс полюсов”, становится духовным главой части бекташийских шейхов в восточных болгарских землях. После его смерти дервиши построили теке, вокруг которого возникло село Текиеджик /сегодняшнее с. Оброчиште/. Строительство комплекса и формирование его как хозяйственно-религиозной институции продолжается несколько десятилетий и совпадает с управлением султана Сюлеймана I /1520-1655 г./. Однако в отличие от ортодоксальных мусульманских обителей молитвенный дом Акязылы баба так и не успел завоевать доверие и поддержку центральной власти, поскольку остался центром неортодоксальных вероучений, представлений и ритуалов. А со второй половины XIX в. теке превращается и в двухобрядное святилище, которое посещают мусульмане и христиане.
Христиане поклоняются на этом месте Святому Афанасию Великому. Они верят, что когда-то здесь был монастырь, превращенный мусульманами в дервишскую обитель, а Св. Афанасий, защищавший свою веру, был убит турками. Впрочем, и этот святой реально существовавшая личность. Он был видным архиепископом и богословом, живущим в IV в. в Александрии, сохранившим Церковь от арианской ереси, создавшим никейско-цариградские символы христианской веры и установившим подлинный сборник книг Святого писания.
Многочисленны и разнообразны предания и легенды об Ак Язылы баба и св. Афанасии. Они представляют обоих святых как древних мифических героев, которые могут построить здание всего за одну ночь и при помощи одной секиры; находят и возвращают пропавший или украденный скот; наказывают неверников болезнями или смертью, а верующим дарят исцеление, здоровье и благополучие; делают так, что маленькие телята отказываются сосать молоко и собаки перестают лаять, а из воткнутой в землю палки вдруг вырастает дерево. Говорят, что и по сей день Ак Язылы баба и св. Афанасий продолжают помогать людям.
В продолжении веков молитвенный дом возле с. Оброчище посещают верующие из близких и отдаленных местностей Болгарии. По традиции мусульмане посещают теке в понедельник, четверг или пятницу, а христиане - всегда, когда испытывают нужду в покровительстве своего святого. Многолюднее всего здесь 2 мая, в день Святого Афанасия Великого. Эта дата считается и праздником Ак Язылы баба. В этот день христиане и мусульмане празднуют вместе и выполняют одни и те же обряды; молятся у гроба святого и зажигают свечи; совершают обмывание водой и завязывают лоскуты, оторванные от одежды, на ветвях деревьев; оставляют богатые оброчные дары и совершают жертвоприношения. Множество из этих обрядных практик и ритуалов, хоть и переосмыслены христианством или исламом, уходят своими корнями в глубокую древность. Они отражают прастарые верования человека в силу воды, камня и дерева, а так же и вечное стремление к благоденствию, здоровью и благополучию.
На сегодняшний день от былого комплекса сохранились две постройки: тюрбе - или мавзолей святого, и имарет - место, где когда-то монахи совершали свои ритуалы и давали приют каждому страннику. Постройки различных размеров, но с одинаковым архитектурным решением. Они представляют правильный семигранник с примыкающим к одной из его граней прямоугольным преддверием.
Находящееся с тыльной стороны саркофага отверстие ведет внуть его.
Утверждают, что это и есть точка наивысшей концентрации энергии этого места.
Посетители обычно ненадолго помещают ладонь в это отверстие,
затем рекомендуется пройти вокруг саркофага 3 круга против часовой стрелки.
Тюрбе построено из тщательно обработанных прямоугольных каменных блоков, дополненных мрамором по сводам окон и дверей. Его помещения покрыты куполами, снаружи обшитыми свинцовыми листами, а изнутри расписанные растительными и геометрическими орнаментами. В середине тюрбе расположен покрытый зеленым сукном саркофаг Ак Язылы баба, ориентированный на северо-восток - юго-запад. Прежде рядом, с ним были разложены вещи святого, которые согласно религиозным представлениям сохраняли необыкновенную силу эвлии /мусульманский святой/.
Имарет значительно больших размеров и с входом с южной стороны. Расположен в 50 м севернее мавзолея. Его крыша была разрушена во время Русско-Турецкой войны 1768- 1774 г. В прошлом основное помещение постройки было перекрыто сложной семискатной деревянной конструкцией, обшитой листами свинца. И здесь потолок был украшен разноцветными орнаментами, а пол устлан мрамором. В центре имарета находился фонтан, а в северной части помещения - открытый очаг с высокой семигранной каменной дымовой трубой.
По своей архитектуре теке Ак Язылы баба подобен молитвенным домам Демир баба в местности Сборяново около города Исперих, Отман баба около с. Тракиец /Хасковская область/ и Кадемли баба около с. Графитово /Сливенская область/. Это уникальный памятник османской культовой архитектуры по болгарским землям первой половины XVI в. Но тайна его долголетия заключается в том, что люди продолжают посещать это место, поскольку здесь „Бог един” и потому что даже сегодня здесь все еще происходят чудеса.
С неизменной благодарность ко всем, кто сопутствовал мне в поездках.
Фотографии cняты зимой и летом 2014 г.
Словарь
Абдалан-и Рум - течение, объединяющее странствующих мусульманских дервишей.
Бекташийский орден - орден, связанный с полулегендарной личностью Хаджи Бекташ /? - 1337/, который считается покровителем янычарского корпуса. Возник в XV в. В его верованиях и ритуалах переплетаются элементы язычества, христианства и ислама.
Хуруфиты - последователи мусульманского мистичного течения, возникшего в конце XIV в. и влившегося позже в Бекташийский орден. Верят, что буквы арабской азбуки носят мистичное значение и что божественная сущность проявляется в слове.
(текст взят из брошюры)
Дополнительная информация.
Теке Ак Язылы баба в Оброчиштэ - вторжение символов 21-го столетия.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Cъобщението на български език
Двуобредният молитвен дом на мюсюлманския светец Акязълъ баба (баба - букв. баща; водач на дервишки орден) и на неговия християнски двойник св. Атанас се намира в покрайнините на с.Оброчище, в близост до черноморските курорти Албена, Златни пясъци, Св. Константин и Елена и градовете Балчик и Варна. Началото на този дом, наричан от местното население “текето” (дервишка обител) или “манастира”, се губи в далечния XVI в. Тогава - разказват османските документи - в покрайнините на гъстата гора на Балтата се заселва Акязълъ баба. Той се счита за духовен приемник на Отман баба - водач на мюсюлмански орден, свързан с групата Абдалани рум и учението на хуруфитите. През 1492 г., малко след смъртта на шейха (старейшина, духовен глава на дервишки орден), последователите на неортодоксалния ислям, сред които са и дервишите (букв. беден, нищ; мюсюлмански монах или човек, следващ определен мистичен път) на Отман баба, са подложени на преследване. Четири години по-късно начело на братството застава Акязълъ баба. За да спаси ордена, той приема бекташийството и с част от учениците си се преселва в долината на р. Батова, далеч от центъра на Османската империя. Тук неговата обител поема функциите на своеобразен център на един от клоновете на ордена, а самият шейх, достигнал най-висшата степен в тайното мистично познание - “полюс на полюсите”, става духовен глава на част от бекташийските водачи в източните български земи. След смъртта му дервишите построяват неговото теке, около което възниква село Текиеджик (днешното с. Оброчище). Изграждането на комплекса и оформянето му като стопанско-религиозна институция продължава няколко десетилетия и съвпада с управлението на султан Сюлейман I (1520- 1566 г.). За разлика от ортодоксалните мюсюлмански обители обаче молитвеният дом на Акязълъ баба така и не успява да спечели доверието и подкрепата на централната власт, защото остава средище на неортодоксални вярвания, представи и ритуали. А от втората половина на XIX в. текето се превръща и в двуобредно светилище, което се посещава от мюсюлмани и от християни.
Християните почитат на това място св. Атанасий Велики. Те вярват, че някога тук е имало манастир, превърнат от мюсюлманите в дервишка обител, а св. Атанас бил убит от турците, за да защити своята вяра. Иначе и този светец е реално сыцествувала личност. Той е виден архиепископ и богослов, живял през IV в. в Александрия, на когото църквата дължи разгромяването на арианската ерес, създаването на никейско-цариградските символи на християнската вяра и установяването на истинския сборник от книги на Светото писание.
Много и различии са преданията и легендите за Акязълъ баба и св. Атанас. Те представят двамата светци като древни митични герои, които могат да строят сгради само за една нощ и с една секира; да намират и връщат изгубени животни; да наказват неверниците с болест или смърт, а вярващите да лекуват и даряват със здраве и благополучие; да правят така, че телетата да спират да бозаят и кучетата да престават да лаят, а от мушнатия в земята дървен шиш веднага да израства дърво. Казват, че и днес Акязълъ баба и св. Атанас продължават да помагат на хората.
Столетия наред молитвеният дом край с. Оброчище се посещава от вярващи от близки и далечни краища на България. По традиция мюсюлманите идват в текето в понеделник, четвъртък или петък, а християните - винаги когато се нуждаят от закрилата на своя светец. Най-многолюдни стават събиранията на 2 май - летния Атанасов-ден, приет и за празник на Акязълъ баба. Тогава християни и мюсюлмани празнуват заедно и вършат едни и същи обреди: преспиват за здраве на текето; молят се при гроба на светеца и палят свещи; мият се с вода и връзват парцалчета по клоните на дърветата; оставят богати оброчни дарове и правят жертворприношения. Много от тези обредни практики и ритуали, макар да се осмислят чрез християнството или исляма, идват от дълбока древност. Те отразяват прастарата вяра на човека в силата на водата, камъка и дървото, както и вечния му стремеж към добруване, здраве и благополучие.
Днес от някогашния комплекс са запазени само две сгради: тюрбето - или гробницата на светеца, и имаретът - мястото, където някога монасите вършели своите ритуали и приютявали всеки пътник, минал край тяхната обител. Сградите са с различна големина, но с еднакво архитектурно решение. Те представляват правилен седмостен с прилепено към една от страните му правоъгълно преддверие.
Тюрбето е построено от прецизно издялани каменни блокове, плътно иззидани с хоросанов разтвор и допълнени с мрамор по сводовете на прозорците и вратите. Помещенията му са покрити с куполи, които отвън са обшити с оловна ламарина, а отвътре са изографисани с растителни и геометрични орнаменти. В средата на тюрбето е гробът на Акязълъ баба, ориентиран североизток - югозапад и покрит със зелено сукно. Някога до него били сложени вещите на светеца, които според вярванията пазели необикновената сила на евлията (мюсюлмански светец).
Имаретът на текето е със значително по-големи размери и с вход от юг. Разположен е на около 50 м северно от гробницата. Покривът му е разрушен по време на руско-турската война от 1768-1774 г. В миналото основното помещение на сградата е завършвало със сложна седемскатна дървена конструкция, обшита с оловна ламарина. И тук таванът е бил украсен с многоцветий орнаменти, а подът - застлан с мрамор. В средата на имарета е имало шадраван, а в северния му край се е издигало открито огнище, което завършвало с висок седемстенен каменен комин.
По своята архитектура текето на Акязълъ баба се родее с молитвените домове на Демир баба в местността Сборяново край град Исперих, на Отман баба край с. Тракиец, Хасковско и на Кадемли баба край с. Графитово, Сливенско.
То е уникален паметник на османската култова архитектура по българските земи от първата половина на XVI в. Но тайната на неговото дълголетие се крие във факта, че хората продължават да идват на това място, защото тук вярата е жива, защото тук "Бог е един” и защото дори и днес тук все още стават чудеса.
Речник:
------------
Абдалан-и рум - течение, което обединява странстващи мюсюлмански дервиши.
Бекташийски орден - орден, свързан с полулегендарната личност на Хаджи Бекташ (? - 1337), който е и патрон на еничарския корпус. Възниква през XIV в. Във вярванията и ритуалите му се вплитат елементи от езичеството, християнството и исляма.
Хуруфити - последователи на мюсюлманско мистично течение, възникнало в края на XIV в. и вляло се по-късно в Бекташийския орден. Вярват, че буквите от арабската азбука притежават мистично значение и че божествената същност се проявява в словото.