Фредерік Лалу. Компанії майбутнього

Feb 18, 2019 01:33


    Ця книга про так звані «бірюзові компанії», де немає менеджменту як такого  і все побудовано на самоорганізації.  Очікування від книги були досить значними, оскільки з одного боку я досить давно цікавився та пробував будувати щось подібне, з іншого боку - знав що ця книга має статус «must read» у будувачів сяючого хипстерского майбутнього.    Як і у випадку з реальністю, у мене виникло деяке розчарування (не фатальне).



Кольори:  обговорюється відповідність між кольорами і стилем управління -  малиновий: магічний,  червоний - авторитарний,  ...  помаранчевий - раціональний, зелений - консенсус .....  ітп.  Ну і нарешті бірюзовий - новий стиль, побудований на потребі в самовдосконалені ...  Я не скажу, що така класифікація не має змісту: можливо як мнемонічний прийом вона і вдала. Але це не може бути більше ніж мнемонічним прийомом, пошук змісту в таких аналогіях .... навряд чи сильно нас збагатить.    Далі,  автор будує «висхідний шлях» починаючи з нижчого до вищого. (На мою думку це вже не дуже коректно, все організовувати в одну ланку схоже на прояв поширеного когнітивного викривлення.)   Ну і далі є огляд практик декількох «бірюзових» компаній, досить цікавий.  Одні практики більш-менш очевидні, інші ні.  В цілому - така собі реінкарнація «теорії Y» + методи організації взаємодії.  Читаючи про практики, які автор зображає як бірюзові (довіра людям, близька ...взаємодія) я згадав і знайшов на полицях іншу книгу (Рей Іммельман: Boss (бесподобный или бесполезный)), де деякі з цих сами практик виводились з протилежних засад  (антропологічних - згуртовувати колектив як плем'я)).  З іншого боку, сказати що книга ніяка - теж не можна, деякі практики  (обов'язковість консультацій;  інвестування у вміння домовлятись.. ітд) - гаро мати на увазі і застосовувати.  Єдине - я б все таки назвав такі компанії не «бірюзовими», а «для дорослих» (як на мене - об'єднує ці практики те, що люди взаємодіють один з одним як дорослий з дорослим, без патерналізму)

Але про проблеми, що в свій час були реальними для мене - в книзі нічого не сказано :(.   Тобто коли я будував щось таке, то самою першою проблемою - був брак людей, що здатні нести ризики.   Інша проблема - я бачив як людина щось для себе вирішувала і ...як би так сказати:  різко змінювала рівень адекватності/поведінку. Таке буває..  Третє - розподіл сфер відповідальності  (якби я лаявся щодо кожної речі, яка мені трошки не подобається... )

На мою думку, найбільш ефективним способом управління подібна адхократична модель є у невеликих компаніях, де

1) більшість людей має достаню кваліфікацію, щоб  бачити бізнес-процес і оцінювати КТУ

2)  в досить «легкому»  човні, щоб ситуація коли хтось «стомлюється» - дійсно несла загрозу цьому човну

(та=же Semco, замість розширюватись - створює нове підприємство).

Коли ж ці умови не виконуються - потрібен якийсь інший механізм: внутрішній ринок, тощо...;

А «сделаем так что б всем было хорошо» - щось на кшталт комунізму.  До речі,  на 471 сторінці цієї книги у назві розділу з'являється «духовність»  // перепрошую, якщо когось образив

Фредерік Лалу, Книги

Previous post Next post
Up