Тхеравада и основной вопрос философии

Sep 09, 2011 13:51


Тхераваду справедливо называют "самым материалистичным" течением буддизма. Например, вот так многие современные тхеравадины решают вопрос взаимоотношения материи и сознания:

In the absence of the four primary elements there can be no matter formed by these four elements (upada rupa), for instance, the eye and the sight, the ear and the sound, etc. Since they are absent there will be no phenomena of seeing, hearing, etc., which occur in the sensual realm as sense-sphere consciousness and in the Form Sphere as form-sphere consciousness.
<...>
As I have said, as there are no primary elements in nibbana, all matter dependent on these four elements are non-existent. Because of the absence of matter, there is no consciousness appertaining to the realm of the senses or to the realm of form - as, for instance, the first jhanic consciousness [Mahasi Sayadaw. On the Nature of Nibbana. Rangoon, 2009, p.55].

Подобный подход к проблеме взаимоотношения материи и сознания вполне созвучен тому, что изложено в Типитаке и классических комментариях. Так, тхеравадинская абхидхамма в качестве отправной точки буддийской метафизики рассматривает 4 "первоэлемета" (твердости (pathavi), текучести (apo), горения (tejo) и колебания (vayo)), которые, являясь объектной стороной чувства, восприятия, ментального конструирования и осознавания, лежат в основе даже такой основополагающей категории буддизма, как дуккха.

философия, тхеравада, буддизм, материализм

Previous post Next post
Up