Свого часу, побачивши трейлер серіалу, я розмріялася, уявивши собі щось на зразок «Generation Kill» або «Band of Brothers», але на українському матеріалі. Це я, звичайно, дарма - треба ж розуміти, що нашому знімальному процесу традиційно бракує досвіду і ресурсів, тож не слід було створювати собі завищені очікування. Ну але навіть попри численні перекоси, серіал вийшов достатньо стравний. Правда, як на мене, не слід було розігрувати в кадрі Майдан - подія такого масштабу просто не вкладається у серіальний формат, і початок вийшов трохи кульгавим. А от далі - навчання гвардійців, їхнє перше завдання - речі локальні, тож і виглядають більш-менш переконливо (єдине, що часопростір там якийсь альтернативний, в березні 2014-го деяких речей іще просто не було).
Цікаво, що обговорення серіалу досить часто включає критику штампів і суперечки щодо жіночого і чоловічого формату серіалів. Довший час телеканали нас переконували, що серіали дивляться лише домогосподарки із інтелектом нижче середнього, тому й не має сенсу знімати щось відмінне від мильних опер. Так от, в мене таке враження, що телеканали нам тупо брешуть, або якось криво проводять свої дослідження. Для прикладу - до першої десятки найпопулярніших серіалів 2015-го року за рейтингом IMDB ввійшли 3 пригодницькі стрічки, 3 детективи, 3 драми різного типу і 1 комедія. При цьому лише один серіал містить romance у назві жанру, та і то це, передусім, історичний екшн. То може давайте вже переглянемо цю мантру про домогосподарок? Елементи сімейної чи романтичної (мело)драми можна додати куди завгодно, хоч в хоррор. Навіть в «Гвардії» є такий кумедно-зворушливий момент із е… проблемним батьківством. Так що домогосподаркам також є над чим поридати.
Трохи цікавішими мені здалися два інші питання. Яка насправді політика телеканалів щодо патріотичного контенту? Та - наскільки доречною є художня інтерпретація чинних військових дій?
На загал, звичайно, серіал подає досить симпатичні образи добровольців-патріотів (мій улюблений - Боря-хімік, позивний Самсон :)). Але деякі речі артикульовані там досить слабо. За сюжетом події відбуваються наступним чином: Майдан - снайпери убивають людей - добровольці записуються в Нацгвардію. Таке, наче між другим і третім нічого особливого не відбулося. Про Росію, як про ворога, якось не йдеться, принаймні, не сказано чітко. Там, звичайно, є сєпари-бандити, казаки, і якісь люди, які видають гроші і стволи; є і російські прапорці у них на столах (переконливі, до речі, сєпари, моя улюблена - фатальна білявка Сємьоновна :)). Всі ніби розуміють про що мова, але таке, ніби бояться говорити про це вголос. Не знаю, може, це просто я знову забагато хочу від нашого ТБ? Втім, з огляду на останні медійні скандали за участі наших новинарів та російських пропагандистів, якось дуже легко повірити у ворожу цензуру. Та і взагалі, серіал планувався на 12 серій, зняли лише 4. Забракло грошей, як завжди? Чи, може, забракло ще чогось важливого, приміром, чийогось дозволу?
Щодо висвітлення війни у масовій культурі - окрема тема. В якийсь момент на початку четвертої серії мені захотілося це діло вимкнути, бо це стало не те щоби занадто реально, а занадто… актуально, чи що. Забобонне таке відчуття, ніби самим фактом перегляду ти втручаєшся у процес. Розумію, що це суто моє примітивно-магічне сприйняття. Це мене зачепило, і я стала згадувати подібні приклади. Ось, приміром, романи Грема Гріна. Роман «Відомство страху» писався прямо під час Другої світової і був виданий у 1943-му. «Тихий американець» писався під час Першої індокитайської, був виданий щойно після. Якщо згадувати про масову культуру взагалі, то цікаво виглядає американське захоплення супергероями якраз під час Другої світової. Дослідники це пояснюють тим, що людям було страшно, і їм потрібен був символ сили і перемоги. Деякі з тих героїв якраз боролися з фашизмом, а Супермен разом з Бетменом навіть рекламували американські військові облігації.
Тож варто, мабуть, позбуватися магічних заморочок. Або радше варто застосовувати їх на свою користь. Бо справді, чим Боря-хімік гірший від Супермена? :)