Проблемы Седьмого флота и FDNF

Aug 24, 2017 14:22


31 января 2017 г. - крейсер USS Antietam (CG 54) из состава развёрнутой на постоянной основе в Японии группировки ВМС США сел на мель у японского побережья. Обошлось без потерь.

9 мая 2017 г. - крейсер USS Lake Champlain (CG 57) из состава АУГ авианосца  Carl Vinson столкнулся с южнокорейским рыболовецким судном. Обошлось без потерь и серьёзного ущерба.

19 июня 2017 г. - эсминец USS Fitzgerald (DDG 62) столкнулся с контейнеровозом. Семеро моряков погибли, эсминец получил серьёзные повреждения.

21 августа 2017 г. - эсминец USS John S. McCain (DDG 56) столкнулся с танкером в Малаккском проливе близ Сингапура. Десять моряков пропали без вести.





21 августа 2017 г. - Начштаба ВМС США адмирал Джон Ричардсон объявляет о короткой однодневной приостановке всей оперативной деятельности сил флота в связи столкновениями эсминцев в июне и августе.

image Click to view



23 августа 2017 г. - командующий Седьмого флота вице-адмирал Джозеф Окойн отстранён от командования "из-за утраты доверия в его способность командовать". Был назначен в сентябре 2015 г., должен был покинуть должность в сентябре этого года. Окойна сменил контр-адмирал Филип Сойер (с присвоением звания вице-адмирала).

Командование Седьмого флота, конечно, несёт определённую ответственность за эти неприятные события. Стоит помнить, что АУГ "Винсона" оставалась в оперативном подчинении Третьего флота в рамках инициативы 3rd Fleet Forward.

Одна из важных причин - высокая оперативная нагрузка на силы флота и, особенно, на корабли, постоянно развёрнутые на передовых базах (FDNF - Forward Deployed Naval Forces). На это ещё в 2015 г. указывала Счётная палата США (GAO, выделение моё):

Homeporting ships overseas considerably increases the forward presence- U.S. naval forces in overseas operating areas-that the Navy’s existing fleet provides and has other near-term benefits such as rapid crisis response, but incurs higher operations and support costs when compared to U.S.-homeported ships. GAO found that casualty reports-incidents of degraded or out-of-service equipment-have doubled over the past 5 years and that the material condition of overseas-homeported ships has decreased slightly faster than that of U.S.-homeported ships (see figure below). In addition, the Navy has spent hundreds of millions of dollars on overseas infrastructure and base operating costs since 2009, while moving large numbers of sailors, dependents, and ship repair work overseas. GAO also found that the high pace of operations the Navy uses for overseas-homeported ships limits dedicated training and maintenance periods, which has resulted in difficulty keeping crews fully trained and ships maintained.



The Navy has not identified or mitigated the risks its increasing reliance on overseas homeporting poses to its force over the long term. GAO found that some ships homeported overseas have had consistently deferred maintenance that has resulted in long-term degraded material condition and increased maintenance costs, and could shorten a ship’s service life. The Navy began implementing a revised operational schedule in 2014 for U.S.-based ships that lengthens time between deployments, citing the need for a sustainable schedule. However, the Navy has not determined how-or whether-it will apply a more sustainable schedule to all ships homeported overseas. Although the Navy’s decision process for moving individual ships overseas identifies actions and resources needed, it does not assess risks that such moves pose to costs, readiness, or expected service lives of ships that the Navy can expect based on its historical experience operating ships from overseas homeports. Without a sustainable operational schedule and a comprehensive risk assessment on overseas homeporting, the Navy lacks information needed to make informed homeporting decisions and it will be difficult for the Navy to identify and mitigate the risks its homeporting decisions pose to its budget, readiness, and ship service lives over the long term.



В итоге, этим летом из состава боеготовых сил флота ВМС США выбыло два эсминца. Особенно трагично для руководства флота и региональных командований то, что оба эсминца имеют функцию ПРО, а также входят в состав FDNF с их высокой отдачей в плане оперативной нагрузки. Два FDNF-корабля сейчас в рамках OFRP фактически выполняют функции трёх-шести (зависит от того как считать) кораблей, базирующихся на территории самих США. Старина Дейв Маджумдар написал хорошую статью для National Interest,  в которой описал эту проблему.

Боеготовность, Начальник штаба ВМС США, Где авианосцы?, судоремонт, ВМС США, Боевая подготовка

Previous post Next post
Up