ТИПОЛОГИЯ ПРОЯВЛЕНИЯ ДИЗОРФОГРАФИИ У УЧАЩИХСЯ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ШКОЛЫ
TYPOLOGY OF DYSORTHOGRAPHY IN GENERAL SCHOOL STUDENTS
Шарипова Н.Ю.
Доцент кафедры логопедии, докторант Московского педагогического государственного университета (ФГБОУ ВПО «МПГУ»), кандидат педагогических наук.
E-mail: nsharipova@bk.ru
Sharipova N.Yu.
Associate professor of the Department of Speech Therapy, Doctor’s degree seeker at the Moscow Pedagogical State University, Candidate of science (Education).
e-mail: nsharipova@bk.ru
Аннотация.
В данной статье рассмотрены проблемы усвоения орфографии родного (русского) языка современными школьниками. Проанализированы традиционные и современные лингвистические и психолого-педагогические исследования по данной проблематике. Представлена типология орфографических ошибок, которые выявляются у учащихся общеобразовательной школы, что существенно расширяет возможности преодоления у них дизорфографии.
Annotation.
This article discusses the problems of learning the orthography of the native (Russian) language in school students. The author analyzes traditional and modern linguistic and psycho-educational research on this subject. Also, the author presents the typology of spelling errors, which are identified in general school students, which greatly expands the possibilities of overcoming dysorthography.
Ключевые слова:
орфография, дизорфография, трудности усвоения орфографии, трудности применения орфографических правил, принципы русской орфографии.
Keywords:
orthography, dysorthography, difficulties of mastering orthography, difficulties of application of spelling rules, principles of Russian orthography.
http://www.pmedu.ru/res/2013_2_15.pdf