АКТУАЛЬНЫЕ ПРОБЛЕМЫ ОБУЧЕНИЯ РУССКОМУ ЯЗЫКУ ШКОЛЬНИКОВ С РЕЧЕВЫМИ НАРУШЕНИЯМИ И ВОЗМОЖНЫЕ ПУТИ ИХ РЕШЕНИЯ
IMPORTANT PROBLEMS IN TEACHING RUSSIAN LANGUAGE TO STUDENTS WITH SPEECH DISORDERS AND THEIR POSSIBLE SOLUTIONS
Алмазова А.А.
Заведующая кафедрой русского языка и спецметодики его преподавания дефектологического факультета Московского педагогического государственного университета, кандидат педагогических наук, доцент
E-mail: almaz095@yandex.ru
Almazova A.A.
Head of the Russian Language and its Special Teaching Methods Department of the Defectology Faculty of the Moscow Pedagogical State University, Candidate of science (Education), Associate Professor.
E-mail: almaz095@yandex.ru
Аннотация.
В статье рассматривается специфика обучения русскому языку школьников с нарушениями речи различной степени тяжести; анализируются проблемы, возникающие у учащихся с речевыми нарушениями в школе общего типа при изучении различных разделов курса русского языка; предлагаются пути решения этих проблем, основанные на синтезе лингвометодических и коррекционных подходов.
Annotation.
The article discusses the specifics of Russian language teaching to school children with speech disorders of different degree; the author analyzes the problems which students with speech disorders face in mainstream schools while studying different units of the Russian language course. The author suggests the ways of solving these problems based on the synthesis of lingvo-methodical and special correctional approaches.
Ключевые слова:
школьники с нарушениями речи, обучение русскому языку, школьный логопед, взаимодействие логопеда и учителя, трудности обучения русскому языку
Keywords:
school children with speech and language disorders, teaching Russian language, school speech therapist, collaboration of the speech therapist and the teacher, difficulties of Russian language learning.
http://www.pmedu.ru/res/2013_2_11.pdf