ВИЗНАЧАЛЬНА РОЛЬ АКАДЕМIЧНОї МОБIЛЬНОСТI В СУЧАСНІЙ САМОРЕАЛІЗАЦІЇ ВЧЕНИХ

Dec 03, 2013 10:01

Олег Латишев
Російська Академія природознавства,
Маріїнська галерея ім. М.Д. Шаповаленко
(м. Москва, Росія )
Олена Байєр
Дитячий будинок м. Азова Ростовської області,
Маріїнська галерея ім. М.Д. Шаповаленко
(м. Азов, Росія )
Олена Петрова
Російська Академія природознавства,
Маріїнська галерея ім. М.Д. Шаповаленко
(м. Азов, Росія )

ВИЗНАЧАЛЬНА РОЛЬ АКАДЕМIЧНОї МОБIЛЬНОСТI
В СУЧАСНІЙ САМОРЕАЛІЗАЦІЇ ВЧЕНИХ

Болонська декларація пропонує своїм учасникам «сприяти мобільності за рахунок подолання перешкод, ефективному здійсненню свободи пересування, приділяючи особливу увагу доступу студентів до навчальних закладів і відповідних послуг для викладачів, дослідників та адміністративного персоналу - визнанню та підтвердженню періодів, проведених в європейських країнах, з метою наукових досліджень, викладання та перепідготовки, не порушуючи їх статусу і законних прав» [2]. Учасники болонського процесу мають намір і надалі всіляко покращувати умови для реалізації можливостей академічної мобільності якомога ширшим колом представників наукової громадськості. Зокрема, викладацький склад буде підвищувати свою кваліфікацію за рахунок міжнародного обміну досвідом в літніх університетах. Інтернет-спільнота присвячена питанням розвитку академічної мобільності, оповідає про те, що належить належне «забезпечення необхідного відповідного статусу для людей, залучених в мобільність, включаючи такі заходи, як офіційне підтвердження відповідними структурами тези, що мобільність являє собою необхідний компонент у навчанні студентів, а також у професійній діяльності та перепідготовці науково - педагогічного складу університету, аж до вивчення можливості включення останніх у науково-викладацький склад університету на період мобільності. [Формується ] Пакет заходів, спрямованих на посилення мотивацій і результатів, одержуваних учасниками. Він включає найважливіші вимоги визнання результатів навчання в закордонному ВНЗ в дипломі свого університету, зокрема, створення системи взаємного визнання, еквівалентності дипломів і навчання в цілому. Йдеться про розвиток в рамках Європи загальної системи еквівалентності освіти, кваліфікації і ступенів, зокрема, використання кредитної системи (ЕСТS), Додатків до диплома, створення підтримуючої інфраструктури - мережі національних інформаційних центрів (NARIC) і центрів щодо мобільності та визнання (ЕNIС)» [2]. При всій недостатній розробленості механізмів реалізації цього позитивного починання, у ряді вузів академічна мобільність розглядається як вагомий ресурс розвитку університету. Так, наприклад, «академічний обмін науково-педагогічними працівниками із зарубіжними вузами та організаціями є невід'ємною частиною розвитку міжнародних зв'язків економічного факультету СПбДУ» [4]. В принципі, поняття мобільності стосовно викладацькому складу вузів і науковим працівникам передбачає послідовне розширення спектру видів діяльності видатних учених і педагогів сучасності за рахунок залучення їх в різні види науково-педагогічної діяльності, які одержують своє найбільш повне і яскраве вираження у формі академічної мобільності. І в цьому нам бачиться серйозний ресурс для розвитку вітчизняної науки в цілому. На закінчення потрібно зупинитися на наступних позиціях, чиї опрацювання стосовно порушеної тут теми могли б дати серйозні позитивні результати. Людина, незалежно від раси, національності, країни проживання та віросповідання, знаходить і реалізує свої позитивні амбіції в науковому світі, просто зобов'язана проявляти академічну мобільність. Основними її проявами при цьому нам представляються:
1. Здатність вченого швидко, адекватно і ефективно реагувати на глобальні зміни, прямо або побічно стосуються його як і представника науки, і як людини з яскраво вираженою і чітко сформованою громадянською позицією.
2. Готовність своєчасно опинитися в тій точці планети, події в якій можуть знаходитися в прямій залежності від якості та терміну виконання його експертної оцінки. Мається на увазі, що за наявності тих чи інших форм обмежень можливості його переміщення вчений зацікавлено вишукує шляхи компенсації своєї відсутності, кажучи словами Марини Цвєтаєвої, «у тому самому місці».
3. Можливість результативно співпрацювати з вченими різних континентів шляхом прямого або опосередкованого спільного обговорення наукових проблем, знаходження шляхів їх дослідження та підношення результатів зацікавленому користувачеві, а також створення спільних з представниками різних наукових організацій та установ експериментальних баз і наукових праць, що відображають хід їх роботи.
4. Потреба співвідносити отримані ним наукові дані з науковими даними, отриманими при інших практично рівних або схожих умовах, але в інших кліматичних, геомагнітних або етнокультурних зонах.
5. Сувора вибірковість у процесі відбору інформації для наукового аналізу та синтезу в умовах зростаючого і швидко змінюючого свою структуру планетарного інформаційного потоку.
Вищенаведені прояви академічної мобільності вченого можуть також лягти в основу при розробці наступних програм, які передбачають різні форми самореалізації сучасних вчених. Нам видається, що тема даної роботи ще неодноразово буде ставати об'єктом нашої уваги, оскільки саме з розвитком академічної мобільності ми значною мірою пов'язуємо свої надії на зміцнення міжнародного науково-педагогічної спільноти.

ЛІТЕРАТУРА

1. Санкт-Петербургский государственный политехнический университет. Академическая мобильность (Электронная версия): [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://www.spbstu.ru/collaboration/mobility/ac_mob.asp
2. Московский авиационный институт (национальный исследовательский университет). Академическая мобильность (Электронная версия): [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://www.mai.ru/unit/ums/mobility/
3. Уральский Федеральный университет имени первого президента России Б.Н. Ельцина. Академическая мобильность (Электронная версия): [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://urfu.ru/international/exc0/
4. Санкт-Петербургский государственный университет. Экономический факультет. Академическая мобильность (Электронная версия): [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://www.econ.spbu.ru/education/international_activities/Academic%20mobility/

Петрова, Байер, социализация, студент, академическая мобильность, Латышев, вузы, учёный, самореализация

Previous post Next post
Up