Палитра может многое рассказать о художнике. Палитры некоторых становятся арт-объектами, произведениями искусств. Как палитра Писсаро. Внизу на фото не рабочая палитра художника. Она была сделана им, как особый объект по заказу владельца парижского ресторана. Палитры коллекционируют. И даже продают. Иногда за немалые деньги. Но это нужно еще
(
Read more... )
Comments 10
Reply
Reply
Мне сразу вспомнился несохранившийся автопортрет Аннибале Карраччи:
... another self-portrait ... is lost and known only from descriptions.Thanks to the research of Donatella Sparti, we now know that in the mid-seventeenth century Richard Symonds reported that "a small Ritratto 5 or 6 inches long done by Annibal Caraccio of himselfe, most rare," painted on a palette, was in the hands of Francesco Angeloni, a devoted admirer of Annibale. Angeloni, who was the tutor of Annibale's biographer, Bellori, probably gave his pupil the self-portrait.44 Any painting on a palette is unusual, but to paint a self-portrait on one's palette is a distinctive gesture. Rearranging the colors on his palette into his likeness, Annibale collapsed pig ment and representation, image and object, painter and instrument, techne and episteme, self and portrait into something too dense to be parsed. Angeloni and Bellori regarded the deceased Annibale as something like a saint, even a martyr, of the art of painting. For them, the ( ... )
Reply
"Pissarro distributed dabs of primary hues along the top and side of the panel in a decorative fashion then used these colors to create the vignette of field workers loading a wagon. This deliberate juxtaposition establishes a kind of visual parallel between the labor of the artist and that of the farm hands he so admired." Это о палитре Писсаро с сельским пейзажем. У меня очень плохой английский, извините... По-этому переводить на русский я не стала. Смысл понятен.
Reply
Вот ещё хорошее:I want to leave you with a simple image, which to me conjures up the whole charmed relationship between painters, their materials and their subjects. It is this small landscape painted in 1878 by Camille Pissarro on his own palette. The six colours he has used for his picture are all there around the edge, high-toned Impressionist colours out of which he has made something quiet, harmonious, timeless. No elaborate theories here, just a painter at work, observing and recording in pure colour -- practicing, as Paolo Pino, the sixteenth-century Venetian author called it, the 'true alchemy of painting'.
T. Lamb, J. Bourriau. Colour: Art and Science // Cambridge University Press, 1995. Google books.
Несколько, правда, приземляет тот факт, что это не спонтанный акт (увидел - зацепило - зафиксировал на первой попавшейся поверхности), а декоративный объект, специально заказанный парижским ресторатором ( ... )
Reply
Reply
( ... )
Reply
Хотя достоин уважения. Мог бы и не работать... С голоду бы не умер. Жил неплохо. Но хотел и писал даже преодолевая боль. Как у Ренуара(вот он мне ближе):"Боль уходит, а красота остается"
Reply
Reply
Reply
Leave a comment