Палитры художников

Aug 14, 2012 17:21

Палитра может многое рассказать о художнике. Палитры некоторых становятся арт-объектами, произведениями искусств. Как палитра Писсаро. Внизу на фото не рабочая палитра художника. Она была сделана им, как особый объект по заказу владельца парижского ресторана. Палитры коллекционируют. И даже продают. Иногда за немалые деньги. Но это нужно еще ( Read more... )

Leave a comment

primaler August 14 2012, 14:52:22 UTC
Замечательная подборка, спасибо!

Мне сразу вспомнился несохранившийся автопортрет Аннибале Карраччи:
... another self-portrait ... is lost and known only from descriptions.Thanks to the research of Donatella Sparti, we now know that in the mid-seventeenth century Richard Symonds reported that "a small Ritratto 5 or 6 inches long done by Annibal Caraccio of himselfe, most rare," painted on a palette, was in the hands of Francesco Angeloni, a devoted admirer of Annibale. Angeloni, who was the tutor of Annibale's biographer, Bellori, probably gave his pupil the self-portrait.44 Any painting on a palette is unusual, but to paint a self-portrait on one's palette is a distinctive gesture. Rearranging the colors on his palette into his likeness, Annibale collapsed pig ment and representation, image and object, painter and instrument, techne and episteme, self and portrait into something too dense to be parsed. Angeloni and Bellori regarded the deceased Annibale as something like a saint, even a martyr, of the art of painting. For them, the likeness Annibale painted of himself on his own palette must have held the status not only of art and document but also of a touch relic and holy image.45
44 It must have been the picture seen in Bellori's collection in 1665 and described by another English traveler, Philip Skippon, as a "picture of Annibal Carvaggio drawn by himself on his pallet." Sparti, "Giovan Pietro Bellori" (note 4), 66,85 n. 3,87 nn.19,48, including bibliography on Symonds and Skippon. Sparti points out that Skippon makes a lot of slips in his text, and Caravaggio for Carracci seems to another such.
45 Sparti, Giovan Pietro Bellori" (note 4), 66, stresses the fact that Bellori refused to part with the portrait even when the prospective buyer was Leopoldo de'Medici.

(Источник: G. Feigenbaum. "A likeness in the tomb": Annibale's Self-Portrait Drawing in the J. Paul Getty Museum // Getty Research Journal, No. 2 (2010), pp. 19-38. JSTOR.)

Странно, но эту удивительно современную тему - Аннибале вообще крайне современный персонаж - так вот, тему эту, кажется, серьёзно никто не раскрыл до сих пор. Интернет, по крайней мере, с наскоку ни у кого существенного такого автопортрета не находит.

Reply

pablo_noel August 14 2012, 15:15:28 UTC
Как интересно. Я об этом ничего не знала. Аннибале Карраччи отвел серьезную роль палитре.)
"Pissarro distributed dabs of primary hues along the top and side of the panel in a decorative fashion then used these colors to create the vignette of field workers loading a wagon. This deliberate juxtaposition establishes a kind of visual parallel between the labor of the artist and that of the farm hands he so admired." Это о палитре Писсаро с сельским пейзажем. У меня очень плохой английский, извините... По-этому переводить на русский я не стала. Смысл понятен.

Reply

primaler August 14 2012, 16:24:24 UTC
Красиво излагают!

Вот ещё хорошее:I want to leave you with a simple image, which to me conjures up the whole charmed relationship between painters, their materials and their subjects. It is this small landscape painted in 1878 by Camille Pissarro on his own palette. The six colours he has used for his picture are all there around the edge, high-toned Impressionist colours out of which he has made something quiet, harmonious, timeless. No elaborate theories here, just a painter at work, observing and recording in pure colour -- practicing, as Paolo Pino, the sixteenth-century Venetian author called it, the 'true alchemy of painting'.
T. Lamb, J. Bourriau. Colour: Art and Science // Cambridge University Press, 1995. Google books.
Несколько, правда, приземляет тот факт, что это не спонтанный акт (увидел - зацепило - зафиксировал на первой попавшейся поверхности), а декоративный объект, специально заказанный парижским ресторатором.

Но картина, факт, совершенно чудесная и из-за носителя практически неизбежно наводящая на мета-размышления. Что вполне может быть неслучайным, учитывая, насколько импрессионизм был зациклен сам на себе. Да и ресторатор тоже ж, небось, не дурак-то был.

Reply

pablo_noel August 14 2012, 18:17:22 UTC
Одно то, что картина написана не на традиционной поверхности, выделяет ее из всего творческого наследия Писсаро.) У ресторатора явно было чутье. Он уже тогда предвидел, может быть неосознанно, ценность заказа, так сказать уникальность. Это сейчас декораторы налево и направо украшают желища палитрами художников, намекая на наличие вкуса у заказчиков и приближенность их то ли к творческой элите, то ли к "художнической", как говорит мой друг скульптор, тусовке.

Reply


Leave a comment

Up