Apr 26, 2009 11:58
Varasimme perjantain ja lauantain Sivilisaatio-lautapelille. Meitä oli neljä urhoollista, Maiju, Tero, Mikko ja minä, plus yhden hengen katsomo, Katri. Aloitimme perjantai-iltana noin puoli seitsemältä, kuuntelimme levyjä, söimme pelin ympärillä. Pelin ohjeiden mukaan pitkä peli kestää 4-6 tuntia.
Alku lähti nihkeästi. Perustin kaupungit Kaukasukselle ja Etelä-Amerikkaan, Kaukasus osoittautui surkeaksi vuoristoksi ja Etelä-Amerikassa minulla oli naapuri. Pelin edetessä sain vahvan jalansijan Arabiaan ja Pax Americanan Etelä-Amerikkaan. Keskiaika alkoi keksiessäni teologian ja aika kohteli minua hyvin, olin hyvin pelissä mukana. Meille oli kuitenkin lukittunut peliin kaksi melko tasavahvaa liittoa. Lopettelimme siltä päivältä n. 7 tuntia pelanneena.
Lauantaina aloitimme kai noin tuntia aikaisemmin. Keskityin alussa sotimiseen, sillä keskiaika oli minulle edullinen. Maiju kuitenkin syyti Terolle joukkoja, jotka estivät laajentumiseni Afrikassa. Pattitilanne jatkui teolliselle ajalle ja yli kello 22 asti. Tälle ajalle en päässyt oikein mukaan, mutta se puolestaan oli noin kolmessa pelitunnissa ohi täydeksi yllätykseksi. Päätimme lopettaa kolmeen mennessä, joten teimme loppuun joukkorahastukset ja viimeiset hankinnat (keksin elektroniikan ja tietokoneet, joilla tein runsaasti pisteitä). Pisteet jakautuivat lopulta tasaisesti kolmen vahvimman kesken, jäin Mikosta ja Maijusta kummastakin vähän.
Tästä pelistä jäi lopulta käteen seuraavat asiat:
CBG on hieno, nay, erittäin hieno peli, mutta aika-arvio on totaalisesti pieleen. Pelasimme yht. noin 17 tuntia emmekä päässeet taaskaan oikeaan loppuun.
Luulin, että neuvottelujen virtaviivaistuminen auttaisi lyhentämään peliä merkittävästi, mutta näemmä se ei riitä.
Sääntöjä ja pelin kulkua on pakko virtaviivaistaa jotenkin, että pelin voisi pelata alusta loppuun alta 20 tunnin. Meillä yksittäisen kierroksen keskipituudeksi tuli jo lähes tunti.
Neljällä pelaajalla meille syntyi hyvinkin lukittunut 2 vs. 2 -tilanne, joka ei juuri pelin aikana päässyt muuttumaan. Viides pelaaja voisi rikkoa harmonian.
Pelin alueista kaupankäynti on kuvattu epämääräisesti ja jättää paljon tulkinnanvaraa. Toinen on laivastolla maihinnousun torjuminen.
Säännöistä on olemassa second edition, joka saattaisi auttaa asiaa.
Ehkä jo ensi kerralla peli voitaisiin päästä loppuunkin asti. Tätä tosin ajateltiin viimeksikin.