“Vėliava... gerbk!“, arba Šiek tiek apie saliutavimą vėliavomis

Mar 25, 2009 18:15

Gal bus įdomu ne vien istorijos ir tradicijų mėgėjams.

Papuolė man įdomi knyga, išleista 1879 metais. Ne, nesuklydau, tikrai - vienas tūkstantis aštuoni šimtai septyniasdešimt devintaisiais. Pilnas jos pavadinimas anuomečiu stiliumi originale skamba taip:

Practical Boat-Sailing: A Concise and Simple Treatise on The Management of Small Boats and ( Read more... )

vėliavos, marinistinės tradicijos, skaitiniai, vertimai, istorija

Leave a comment

ginaite March 30 2009, 18:42:50 UTC
Įdomu (vertėjo komentarai ne mažiau už šimtametį tekstą).

Private signal - vienur „asmeninis vimpelas“, kitur „privati gairelė“. Pasirinkę iš abiejų variantų po lietuvišką žodį gaunam: asmeninė gairelė.
Ar šiais laikai jachtos irgi tokias turi? Kas jas sukuria? Kas ten būna pavaizduota?

Kas yra „trūkęs“ bocmanas?

Patiko apie etiketą ir reveransus. Karlienės ir prasčiokai... klasinė nelygybė. Revoliucijų nebūna?

Atplauktuvės +

Reply

arbusis March 31 2009, 08:28:45 UTC
"trūkęs" -- girtas. stereotipas, kad bocmanai girtuokliai.
asmenines gaireles. manau, kad Lietuvoje vargu ar kokia jachta turi ir yra tiek nusipelniusi. bet nenustebčiau, jog visgi turi.
veikiau tai klubams priklausančios jachtos su klubų vimpelais.

Reply

nauticalis March 31 2009, 18:06:32 UTC
Joks ne stereotipas, o seną jūrinė tradicija! :) Matai, istoriškai bocmanais tapdavo labiausiai patyrę jūreiviai. O per tą patyrimą kepenys gerą kiekį privalomo grogo jau būdavo perpumpavę. Maža to, neretai bocmanai ir dalyvaudavo grogo dalybose - tad stereotipas turi pagrindą.

Jau nežiūrint lietuviškų “nacionalinių buriavimo ypatumų“...

Private signal turi visi LBS laivai, ne vien klubiniai. Juk burgee - irgi private signal. ;)

Reply

arbusis March 31 2009, 18:20:32 UTC
na taip, stereotipai ne iš oro randasi. o kaip jie gyventi padeda, zeppelinus andai kažkur aiškino.

o va dėl vimpelų... labai tingu lįsti į lbs statutą, bet kas tokie lbs laivai? ir kiek tokių tikrai tuos vimpelus kabina?
jei ir mačiau, tai tik vieną, ir ant dargio jachtos.

Reply

nauticalis March 31 2009, 18:34:12 UTC
Na, ką aš galiu pasakyti... “Jūrinė valstybė su giliomis tradicijomis“. Tiesiog kraujyje, tskant... Dar gerai, jei nepamirštama valstybinę vėliavą pasikabinti. Nors ir ant achterštago - ir tai jau, žiū, “patriotas“...

Tu juk turi LBS uniformą? Niekas neatėmė gi teisės puikuotis? ;) Vadinasi, turi teisę kaip LBS narys ir kelti LBS vimpelą - arba savo klubo vimpelą (burgee). Mingės, spėju? Ir kaspiną išsikelti namo sėkmingai grįždamas iš plaukiojimo virš klotiko gali.

O jei įsivesi karinę drausmę savo laive, tai gali priprašyti bocmano, kad švilpuku grotų, kol trapu lipi į laivą ar iš jo! Ir kad vietoje “yes sir“ atsakinėtų tik “aye aye sir“! :)

Dargis šaunuolis, kad prisimena - LBS komodoras, tai jam kaip ir priklauso... :)

Aš Mozūruose ketinau išsikelti Trispalvę po nuosavu vimpelu (turėjau tokią piratišką skarelę), bet apsižiūrėjau, kad man lenkai savo valstybinės vėliavos nedavė ant achterio - tai iš pagarbos ir savų nekėliau. Nors ten ne vienas laigė su piratiškomis vietoje valstybinių (jei mano foto matei)... :)

Reply

arbusis March 31 2009, 18:57:39 UTC
buvo metas, kai kaune ant achterštago kabinau mažutę medžiagos skiautę trijų slapvų. jachta toji flagštoko neturėjo. ir nesijaučiau labai įžeidęs vėliavą. dabar, tavo paprotintas, žių, kitaip į šį reikalą žiūrėsiu.

turiu lbs uniformą, bet ją pagal tosios uniformos statutą nešioti valia tik esant tam tikroms progoms. tad labai nesipuikuoju. dėl lbs vimpelų jau išsiaiškinome, o mingės klubas savojo dar neturi. ilgai vyrai ginčijosi kokio reikia, o dabar kai nuspręsta (apskritai - ženklas, vėliava), tai dar pasigaminti reikia.

buvo metas, kai piratų vėliavą megau belekada išsikelti. bet dabar nekilnoju (ir ne todėl, kad kipos išplyšo) - ju9okinga man tai. kažkaip nesolidu...

Reply

nauticalis March 31 2009, 19:09:55 UTC
Sportinėms jachtoms kažkaip dizainas (ar kapitonai?) “neleidžia“ ten tų flagštokų įsirengti, pastebėjau. :) Kadangi aš ne sportininkas, tai savoje, kai turėsiu, flagštoką tikrai įsirengsiu ( ... )

Reply

arbusis March 31 2009, 19:21:55 UTC
sportininkus galima gi suprasti :)

sakai šiltuose kraštuose gražiai žiūrisi? gal pasiimti su savimi į kroatiją? nors ten nuvažiuosiu - anoks atplaukimas.
bet kai nuotraukas rodžiau, matei (ir už batus velnių gavau) kaip mes kopenhagoje dailiai su uniforma atrodėm :)

dėl minijos tai ten buvo ginčų daug ir įvairiausių. nesigilinau, tad nieko ir pasakyti negaliu. bet, regis, istorinio paveldo išlaikyta - tikrai vienas iš variantų buvo vėtrungė (ar jos spalvos).

Reply

nauticalis March 31 2009, 19:43:44 UTC
Tai aš ir prie kelnių galiu prikibti, kodėl pilkos, o ne baltos... ;) Bet pasiimk - solidžiau gi atrodysi (kaip tikras jachtsmenas prie babkių). :)

Įdomu bus pamatyti tą variantą su simboliais, nes kol kas tinklapyje nėra - tik šprintinė kurėno burė Mingės “prūsokiškų“ spalvų (kiek supratau). ;)

Reply

arbusis March 31 2009, 19:54:02 UTC
na matai... pasiimsiu uniformą, užpuls mane gražuolės, o aš - ne prie babkių... kur dingt? :)

o kai vėliava mingės bus, manyčiau, vienas pirmųjų pamatysi :) o kai savo jachta (jei ne koks okeaninis kruizeris) atplauksi - ir dovanų gausi :)
ė, pala pala, arbuši. o tokie vimpelai dovanojami? gal visgi taip...

Reply

nauticalis April 1 2009, 05:58:16 UTC
Kaip tai kur su tomis gražuolėmis dingti? Į jachtą, aišku - pasiūbuoti klotiko iš kajutės. ;)

Burgee dovanojami kaip ir visi vimpelai - jais keičiamasi vizituojant klubuose ar pan. Aš atplauksiu su savu - apsikeisim... :D

Beje, pagalvojau, kad nenuostabu, kodėl dabar karo laivai mažai paiso jachtų - jos gi nesisveikina: jei kabo vėliava ant achterštago, tai jos “nepaslankiosi“, kadangi ji ten tiesiog priraizgoma; jei ant flagštoko, tai tie dabar daromi vos dvigubai didesni už vėliavos plotį, tad ją nuleisti per pusę flagštoko irgi nelabai pavyksta, o ir prie flagštoko dažniausiai taip pat tik tvirtai rišama tiesiai. Nebeliko gafelių - nėra kaip “žaisti“. :)

Reply

nauticalis March 31 2009, 18:25:04 UTC
-- Ačiū! Bijojau, kad komentarų nepridaryčiau daugiau už patį tekstą ( ... )

Reply

arbusis March 31 2009, 19:16:11 UTC
apie vėliavas taip - yra joms taisyklės, ir Dovydėnas puikų darbą atliko ne tik savo knygoje jas aprašęs, bet ir "atmintinukes" pagaminęs.
šiai akimirkai (gal ne visai teisingai elgiuosi)sau galvos dėl to nekvaršinu, bet visad žinau, kur pasižiūrėti :)
štai, kad ir tavo įrašas (esamas ir būsimas) - ir kažko naujo, ir kažko primiršto seno pateikė. smagumėlis :)

dėl kapitono - niekad nesusimasčiau, bet palyginimas tarp kreiserinio, sportinio buriavimo ir karinio laivyno labai vykęs. ką surašei, tą pats matau ir... aš demokratiškas jachtoje, bet primenu, jog jei kas nutiks, jei jau aš kepas, tai ir bačkas ridens ant manęs. na o krante - visi savi. kas kita - karinis laivynas. bet juk naturalu - tai statutinė organizacija.

Fraternalizmas - nei TŽŽ, nei google nepaaiškina žodžio.

Reply

nauticalis March 31 2009, 19:32:19 UTC
Broliavimasis (tipo, “čia mes visi savi“).

Taigi čia tų varlėdų revoliucijos išmislas: liberte (laisvė), egalite (lygybė), fraternite (brolybė). Taip ir vėliava Pirmos prancūzų respublikos ir buvo simboliškai: raudona-balta-mėlyna (tos dvi suprantama, o trečioji - k čiemu by eto?...). Tik paskui Napoleonas imperiją sukūrė ir vėliavą apvertė - taip Prancūzijos vėliava atrodo ir dabar. :)

Beje, po Trafalgaro Napoleonas persiutęs uždraudė į Prancūzijos laivyno karininkus kreiptis “pone“ - ta tradicija (gerbia, vienok!...) išlikusi iki šiol: sausumoje ir aviacijoje bus “pone kapitone“, o laivyne - tik “kapitone“. ;)

Reply

ginaite April 1 2009, 13:33:04 UTC
Apie socialinę nelygybę turėjau omeny kitką, bet kitaip supratai - tai ir gerai, paaiškinai dar vieną laivyno gyvenimo aspektą.

Norėjau mat sužaisti personifikacija: laivai kaip žmonės. Kadangi iš knygos teksto ir paties komentarų paaiškėjo, kad vieni laivai (dideli, karo) - ponai, o kiti (maži) - prasčiokai (nepriklausomai nuo jais plaukiančių asmenų statuso gyvenime), privalantys nuolankiai anuos sveikinti, tai ir toptelėjo toks įvaizdis - ne apie žmonių nelygybę laive, o apie laivų nelygybę jūroje :)

Perskaičiau ir visą pernykštę Mozūrų odisėją. Smagiai išguldyta. Trūko tik šauniosios įgulos (su visu kapitonu) nuotraukos :)

Reply

nauticalis April 2 2009, 07:23:16 UTC
Tai kad, žinok, atvirose jūrose ir tie “praščiokai“ kitąkart turi didesnes teises už “ponus“ ir “didžkius“. Jei vidaus vandenyse didžiuliai beveik visuomet turi pirmumo teisę (logiška - grimzlė gi ribota), tai va atvirose jūrose - dažniausiai atvirkščiai: burlaivis turi pirmumą prieš motorinį, tarkime, kad ir koks tas motorinis būtų didesnis (vidaus vandenyse, tarp kitko, irgi, jei tik įsijungi variklį, tai ir pirmumo lenkiantis netenki - Mozūrų aprašyme kažkur miniu, kaip Švenčionių ežere nutiko ( ... )

Reply


Leave a comment

Up