David Sjöström began in 1912 under the direction of Mauritz Stiller (who cast Greta Gustafsson
for an important but secondary role in his film, "Gösta Berlings saga". In the 1920s he accepted an offer from Louis Mayer to work in the United States. In Sweden, he had acted in his own films as well as in those for others but in Hollywood he devoted himself solely to directing. He used an anglicised name, Victor Seastrom.
THE WIND and an IMPOSSIBILITY OF FINDING REFUGE AT HOME
It is a great piece of Swedish cinema, spruoted up in Hollywood lands. Sweden was had a very poor means starting its cinemaway, so Swedes had only few pavilions - and as a result they learnt to shoot on locatons very soon - and they did it prfectly. Seastrom shows in "The Wind" human being inside the element, by clear, simple and poetical methods.
Lillian Gish (who play a main part here) got the idea of making a film adaption of the novel of the same name and recalled wanting Lars Hanson as her leading man after having him seen in a Swedish film with Greta Garbo. She also assigned Victor Sjöström as the director herself (Sjöström directed Gish before in the 1926 movie "The Scarlet Letter").
The off-key happy ending of the film that was released was added at the insistence of Metro-Goldwyn-Mayer Studios, who refused to approve the novel's logical ending in which Gish's character wandered into a windstorm and died. And when I watch this ending, I am confused. Because of his sense of nature's law of life, Sjöström overcоme the certainity of cinema ending. And may be this unnatural happy end turns out to be the best way to show the unhappy ending.
Дэвид Шёстрём начинал в 1912 под руководством Морица Стиллера (который снял Грету Густафсон в важной роли второго плана в "Саге о Йосте Берлингсе". В 20х он принял предложение Мэйера и стал работать в США. В Швеции он играл, как в своих фильмах, так и в фильмах других режиссеров. Но в Голливуде он посвятил себя уже только режиссуре.
ВЕТЕР
Прекрасный образчик шведского кино, проросшего на голливудской почве. Шведы были очень бедны, начиная свои кинематографический путь, так что у них едва было несколько павильонов. И в результате они научились снимать на натуре - и они снимали великолепно! Шёстрём показывает в "Ветре" человеческое существование внутри стихии простым, ясным и поэтическим образом.
Лилиан Гиш (сыгравшей главную роль) пришла идея сделать киноадаптацию новеллы "Ветер" и попросила на ведущую мужскую роль Ларса Хансона (которого видела в "Йосте Берлингсе" и попросила пригласить режиссёром Шёстрёма (он уже снимал ее в "Алой букве" в 1926).
Фальшивый хэппи-энд выпущенного фильма был прикручен к нему по настоянию МГМ, которая не подтвердила окончания новеллы, в котором героиня Гиш плутает в песчаной буре и гибнет. И когда я смотрю это окончание, я оказываюсь сбитой с толку. Из-за какого-то загадочного ощущения природных законов жизни Шёстрём преодолевает определенность киноокончания. И может быть, этот ненастоящий хэппиэнд - оказывается лучшим способом показать несчастливое оконание.
И, конечно, весь фильм пронизан моей любимой темой НЕВОЗМОЖНОСТИ НАЙТИ УБЕЖИЩА В СОБСТВЕННОМ ДОМЕ.