История об отцах и страдальцах Соловецких. Часть 1.

Apr 09, 2009 04:06




Симеон Денисов князь Мышецкий
История об отцах и страдальцах Соловецких иже за благочестие и святые церковные законы и предания в настоящее времена великодушно пострадаша

Аще убо древний творец Омир (Гомер), толико тщание, толико подвизание, толикий труд показа, во еже написати Тройска града начало, жительство и разорение, во еже показати мужы исполины храбрыя, иже за честь отечества даже до смерти подвизашася, колико нам подобает множайшее тщание, вящий подвиг, теплейшее усердие явити ко изъявлению не града крепка и преславна, стен твердостию чудима, столпов высотою удивляема, и мужей добрых множеством прославляема, но монастыря свята и пречудна, его же яко начало свято и избранно, тако и конец богоугоден и предивен; в нем же мужи чудного и высокого жития, мужи храброго и крепкого терпения, мужи твердого и невлаемого веледушия воссияша. Не плотских, ниже вещественных сопостатов, но невещественные мысленные враги храбро и зело храбро победившие, иже за отеческие законы, за церковное православие вдаша плещи свои на раны, хребты на ударение, уды на раздробление, телеса на муки конечне на смерть предавшиеся за бессмертную жизнь. Ельма же мнози толико жаждущий любожелательно слышати о сем; толико понуждающий в любоснискания труд, елико о количестве святых мужей возсиявших по временам во обители, толико и о дивнем мужестве страдавших за неприятие новостей изъявити, благоревностне потщахомся во труд собрания.



Преподобный Саватий на ладье едет в монастырь
Не похвалу мужем чудным яже во устех грешных не красна есть соплетающе, но самыя вещи, самыя деяния отец, яже от различных списателей собрахом, яже от уст самобывших, во время разорения обители в воинстве слышахом, яже от оставших соловецких отец известно научихомся, сия боголюбивых ушесем представляюще возвещаем.

И первое убо о начале святыя обители, когда создася, каковыми ктиторами, каковыми законы, каковыми предании и благочинии оградися; таже и о живущих в ней отцех каковыя святости, елико высокаго жития, якова чудного воздержания бяху. Наконец о великодушии страдания, ревности, благочестия, крепости, терпения блаженных отец во время разорения бывших и крови своя за благочестие пролиявших, в сем собрании предлагаем. Да от корене древо, и от сего ветки, от ветвей же плоды удобнейше объявятся; и неведящии же памятию обновятся, доброго усердия плод объимут, корысть послушания в небе восприимут.
* * *



Построение монастыря преподобным
Зосимою
Монастырь Соловецкий есть киновия, си есть общежительство, собранный от стекшихся иноков во едино именное и единотрапезное, паче же единомысленное спасительное пребывание, согражденный вне мирских жилищ, во едином от морских отоков, Соловки именуемом, от него же и Соловецкий нарицатися принят. Начало жития в отоце преподобный отец Савватий произведе в лето 6928 (1420), при благочестивем князе Василии Васильевиче, многа лета уединенным житием спасительно безмолвствова. По преставлении же онаго преподобный отец Зосима обнови жительство отока, и киновию возгради, и братию собра. Чины и уставы и предання церковная и отеческая к назиданию душ человеческих предав, спасительное наследие ученикам остави. И якоже о местоположении каковства киновии и коликовства отстояния вселенныя, тако о веществе здания и сгромаждения, тако о виде благолепотства и украшения, и твердости монастыря оставляю писати, яже не токмо россияном самовидением присно уверяема, но и вселенныя историографом и географом, на западе и востоце пребывающим сйя весьма известна, и во описании суть.

Толико же вседобрыми законы и пресветлым благочестием просия, толико благочинием и преданием уставов украсися, яко посреде российских монастырей, светитися яко луне посреде звезд. Ибо ученицы преподобнаго тако сохраняху благочесхие неповредно, законы незыблемы, предание неущербно, яко изначала прияша, тако от преподобнаго отца научишася, ничто же претворяюще, или привносяще, и толь твердо сохраниша, яко во время искушения и кровьми сие запечатлеша, еже грядущее явит слово. Жителие же отока, си есть ученицы преподобных. Отец умножишася зело, яко семя Авраамле, их же число до пя-тих сот и вящше восхождаше, кроме бельцев, и искушающихся множае сущих, от благого бо корене потов молитвенных бого-носною Зосимы и Савватия отец, благий сад и многоплоден со-брания израсте. Добрые ветви святые мужи издаде, не токмо цветами добродетелей видимо красящихся, но и плодами благодати Божия, и царствия небесного наследием обогатившияся; якови быша по преставлении святых: прежде Иоанн и Василий пономарь, по смерти своей вкупе с преподобными людем чудесне являющийся. Таже Иоанн и Логин бывшая киновии служебники, ныне же новоявленная яренская вседивная чудотворца.



Филипп митрополит строит
монастырскую ограду
Филипп святый вторый киновии и многотщательный ктитор и всероссийский чудотворец и архиерей. Иаков игумен и многотрудный чуднаго стеноздания соградитель. Преподобный Иринарх игумен и дивный пустынножитель. Преподобный Диодор, трудник и общежитель Соловецкия киновии, таже и пустынножитель и отшельник чудный, иже послежде Юрьегорский возградивый монастырь, и в нем от здешних к Богу свято переселивыйся. Преподобный и дивный пустынножитель Андрей, бывый трудник соловецкий, иже пятьдесят и осмь лет пустынно уединением Господеви работав, вышеестественныя благодати сподобися.

К сим и прочии безчисленнии общежители, велиции постницы и пустыннии безмолвницы Соловецкого отока, яко пресветлыя звезды просияша. О них же книга жития преподобною отцу, и житие Филиппа митрополита, и житие преподобнаго Диодора начальника Юрьегорскаго являют. В конечная времена, израстшия отрасли соловецких чудотворцев сада, преподобный и духоносный Елеазар, чудотворец Анзерский, соградивый скит и жительство в нем составив. Иже чистаго ради жития пророческими даровании обогатися, о Никоне патриарсе, и началовводителе новостей, в послушании у него пребывающем прорече: яко великое зло Россия себе сего израсти. Виде бо святый единою служащу литургию Никону, яко достовернии анзерожителие рекоша, змия черна и зело велика около выи его оплетшася, и вельми ужасеся. От тогда возненавидев его, сотвори ему бежати.

15 век, Соловецкий монастырь, 17 век, старообрядчество, миниатюры

Previous post Next post
Up