Одного чудового суботнього ранку, 3 травня 2008 року, 50 000 чоловік вийшли зі своїх будинків, щоб за один день очистити Естонію. За 5 годин вони зібрали в лісах і на придорожніх територіях Естонії 10 000 тонн сміття. Це стало для Естонії відмінним подарунком з нагоди її 90-ї річниці.
На той час територію Естонії покривали так звані «нелегальні звалища», що накопичили більше 7 000 тонн сміття. У зв'язку з цим у ініціаторів кампанії «Зробимо!», народився амбітний план очистити легені своєї країни. За допомогою мобілізації значної частини населення на участь у такій масштабній та корисній акції, а також за допомогою широкомасштабної рекламної кампанії за підтримки ЗМІ, Естонія стала набагато чистішою.
Як це було зроблено?
1. Картографування місць скупчення сміття
Для цього на допомогу прийшов один із творців Skype, Ахті Хейнла, що розробив з цією метою нове програмне забезпечення на базі програми Google Earth. Це дозволило створити карту в форматі google, на якій були відмічені географічні координати всіх несанкціонованих звалищ, кількість сміття, його вид і фотографії.
У процесі картографування свою допомогу надали: Nokia, надавши телефони; EMT, запропонувавши зв'язок та Nutiteq, який мав необхідне мобільне програмне забезпечення. Все разом це дозволило знайти новаторське рішення по картографуванню, при якому людина, перебуваючи в лісі біля завалу сміття, могла натисканням кількох клавіш відправити зі свого мобільного телефону всю необхідну інформацію прямо на карту знаходження сміття. З жовтня 2007 по квітень 2008 р. за допомогою декількох сотень добровольців було зафіксовано понад 10 000 різних звалищ по всій Естонії.
2. Пошук партнерів
З самого початку було зрозуміло, що самотужки з цим не впоратись, тому було прийнято рішення запрошувати організації і людей, які розділяють концепцію і вірять, що цей захід необхідний і здійсненний. На допомогу прийшли як великі, так і малі приватні підприємства, державні установи та цивільні об'єднання, різні союзи і секції. Вони підтримали ініціативу усіма можливими способами - як матеріально, так і морально. Співробітники багатьох партнерських організацій були задіяні також у розпорядчому комітеті. Свою підтримку надали президент Естонії, голова Рійгикогу, а також багато відомих журналістів, люди культури, підприємці. Це було небувале за масштабом і ефективністю співробітництво, яке охопило всі верстви населення Естонії.
3. Створення мережі місцевих координаторів
Для успішного проведення дня прибирання була потрібна міцна мережа місцевих ініціаторів. З усіх 227 волостей Естонії було запрошено по 1-2 людини, які знають особливості свого району і можуть спланувати і організувати прибирання на місцевому рівні. Допомогу в організації роботи волостей на рівні повітів надавав повітовий координатор. Місцеві координатори допомагали в плануванні точного розташування місць збору, транспорту та організації харчування для добровольців у день збирання.
4. Розробка логістичного плану
Одним з найбільших випробувань стала розробка логістичного плану для дня прибирання. Було 50 000 добровольців і 10 000 куп сміття. Добровольці були розділені на команди по 3-15 чоловік, для кожної команди були призначені конкретні купи сміття. Зібране добровольцями у пакети сміття повинно було у той же день бути доставлене до 207 тимчасових пунктів збору або сигнальних пунктів. Далі до роботи приступали сміттєвози, які за лічені дні повинні були транспортувати сміття до дев'яти станцій по захороненню відходів, де сміття також піддавалось сортуванню.
5. Інформування
Оскільки в широкому плані мета цієї акції полягала в породженні змін у суспільстві - у ставленні і поведінці людей, то успішна комунікація мала для проекту вирішальне значення. З кінця 2007 року цю проблему піднімали в ЗМІ державного, а також місцевого значення. Про присутність сміття на природних територіях Естонії знав особисто кожен, однак ніхто ще не говорив про це публічно.
Крім тривалого висвітлення проблеми у засобах масової інформації, в квітні 2008 р. була організована масштабна інформаційна кампанія для залучення 40 000 добровольців. Десятки відомих людей культури, спортсменів, журналістів та інших впливових осіб брали участь в інформаційній кампанії, що охопила всі канали і проходила протягом місяця. Кожен учасник кампанії висловлював свою особисту позицію про те, з якої причини ця акція важлива для нього і чому вона варта того, щоб бути реалізованою.
Click to view
Несанкціоновані сміттєзвалища - проблема культури. Але навіть із підвищенням рівня культури та усвідомленням персональної відповідальності кожного, сміття, розкидане по просторах СНД, не зникне саме собою. Потрібні організовані дії людей небайдужих до долі свого краю. Естонці показали дивовижний приклад масової організації добровольців, готових очистити свою країну від сміття. То що заважає нам наслідувати цей приклад?
Джерело:
Екологія життя