Առաջին հայելիները. Եգիպտոս: Первые зеркала: Египет

Sep 30, 2012 23:37

I Առաջին հայելիները. Փոքր Ասիա: Первые зеркала: Малая Азия.
II Առաջին հայելիները. Բադարի: Первые зеркала: Бадари.

150 տարի առաջ հնագետները եգիպտական դամբարաններից մեկում հայտնաբերեցին մետաղյա մի սկավառակ, որը պատված էր ժանգի հաստ շերտով: Սկավառակն ամրացված էր երիտասարդ կնոջ արձանիկի գլխին: Հնագետները ոչ մի կերպ գլխի չէին ընկնում, թե այդ առարկան ինչ նշանակություն կարող էր ունենալ: Ոմանք ենթադրեցին, որ դա հովհար է, մյուսները պնդում էին, որ զարդի մի տեսակ է, իսկ մի քանիսն էլ որոշեցին, որ եգիպտական մինի-թավաներ են հայտնաբերվել, որոնց վրա եգիպտուհիները քաղցրահացեր էին թխում: Ինչևէ, խորհրդավոր սկավառակն ուղարկվեց լաբորատորիա: Քիմիկոսները մաքրեցին հազարամյակների փոշին, պոկեցին մետաղի մի փոքրիկ կտոր և ուղարկեցին ուսումնասիրության: Պարզվեց, որ դա պղնձի և անագի խառնուրդ է, այսինքն` բրոնզ: Հղկաքարով մաքրեցին սկավառակի վրայի սև շերտը: Եվ երբ երևաց սկավառակի ողորկ փայլեցված մակերեսը, և քիմիկոսը տեսավ սեփական արտացոլանքը, ամեն ինչ պարզ դարձավ:
Դա հայելի էր:

Лет 150 назад археологи нашли в одной из египетских гробниц небольшой металлический диск, покрытый толстым слоем ржавчины. Диск был укреплен на голове статуэтки, изображающей молодую женщину. Археологи долго не могли понять, в каких целях использовался этот диск. Одни утверждали, что такой диск мог служить вместо опахала, другие предполагали, что это украшение, а некоторые считали, что это сковородка, на которой египтянки пекли сладкие хлебцы.
Таинственный диск отправила в лабораторию. Здесь химики отмыли его от многовековой пыли, отломили кусочек металла и отправили в лабораторию. Оказалось, что диск сделан из сплава меди с оловом, то есть из бронзы. Наждаком сняли слой черного налета. И когда на свет выглянула гладкая отполированная поверхность диска и химик увидел в ней свое лицо, всё прояснилось.
Загадочный предмет оказался зеркалом.


Եգիպտական մետաղյա հայելիները, սակայն, ամենահին հայելիները չեն: Ավելի ուշ Ուրուկի (Հարավային Միջագետք) պեղումների ժամանակ հայտնաբերվեցին փոքր պղնձե սկավառակներ, որոնք թվագրվում են Ք.ա. XXXIII դարով: Իսկ Եգիպտոսի մետաղյա հայելիները ի հայտ են գալիս Միջին թագավորության շրջանում (Ք.ա. III հազարամյակի վերջ - Ք.ա. XVIII դար): Սա ամենահին եգիպտական հայելիներից մեկն է.

Тем не менее, египетские металлические зеркала пока что уступают пальму первенства месопотамским. во время раскопок в Уруке (Южная Месопотамия)были обнаружены маленькие медные диски, которые датируются XXXIII веком до р.Х.. А в Eгиптe металлические зеркала появились в эпоху Среднего царства (конец III тыс-ия - XVIII век до р Х). Это одно из древнейших египетских зеркал:




Միջին թագավորության շրջանում ձևավորվեցին եգիպտական հայելիներին բնորոշ կառուցվածքային տարրերը. պոչիկով  սկավառակը, որը պատրաստված էր պղնձի կամ բրոնզի ձուլվածքներից (Միջին Թագավորության շրջանում` նաև արծաթից), սկավառակի տակ գտնվաղ "ծաղկաբույլը" (փայտ, փղոսկր կամ մետաղ) և  բռնակը: Բռնակն ու "ծաղկաբույլը" սովորաբար նույն նյութից էին պատրաստում: Այդպիսին է արդեն հայելին, որը պատկերված էր  XI հարստության փարավոններից մեկի` Մենթուհոթեփի II (Ք.ա. XX դարի առաջին կես) կնոջ` Կավիթի քարադամբարանի վրա:

В эпоху Среднего царства сформировались основные конструктивные элементы едревнеегипетских зеркал: зеркальный диск с хвостиком, изготовленный из медного или бронзового сплава (а в эпоху Среднего царства - и из серебра), "соцветие" под диском (древесина, слоновая кость или металл) и непосредственно ручка, которая обычно изготавливалась из того же материала, что и "соцветие". Таким предстает зеркало, которое изображено на саркофаге Кавит, жены фараона XI династии Ментухотепа II (первая половина XX в. до р.Х.)



Ահա այս և հաջորդ հարստության (XII) ժամանակաշրջանին բնորոշ հայելիներից մեկը, Սենուսերթ III (XIX դար Ք.ա.) փարավոնի դստեր` Սիթ Հաթհոր Յունիթի Sit-Hathor-Yunit արծաթե հայելին: Բռնակը օբսիդիանից է, ստորին հատվածում լոտոսի թերթիկներ են պատկերված, բռնակը դրվագազարդված է ոսկու և արծաթի շերտերով, սարդիոնով և փղոսկրով:

Зеркало, которое принадлежало дочери фараона Сенусерта III из XII династии (XIX век до р.Х.). Дочь звали Сит-Хатхор-Юнит. Зеркало серебряное, в нижней части ручки изображены лепестки лотоса, сама ручка изготовлена из обсидиана, инкрустирована золотыми и серебряными полосками, сердоликом и слоновой костью.



Առաջինը հայելին Հին եգիպտոսում շատ տարածված քրմական հայելիներից մեկն է, երկրորդը պատկանել է գրիչ Ռենիսենեբին (Ք.ա.XV դար): Վերջինիս դամբարանում հետաքրքիր փայտյա իրեր են հայտնաբերվել, որոնք այժմ գտնվում են Մետրոպոլիտենի թանգարանում: Ավելի մանրամասն` այստեղ:

На первой фотографии очень распространенное в Древнем Египте жреческое зеркало, второе зеркало принадлежало писцу Ренисенебу (XV век до р.Х.). В гробнице последнего были обнаружены интересные деревянные изделия, которые находятся в Метрополитенском музее, подробнее здесь.


     


Եվս մեկ հայելի Հաթհոր (Hathor) աստվածուհու գլխով:  Հաթհոր աստվածուհին համարվել է երկնքի, սիրո, գեղեցկության, կանացիության աստվածուհին: Հաթհորի գերագույն քրմուհու դերում հաճախ հանդես էր գալիս փարավոնի կինը: Հաթհորը նաև փարավոնի պահապանն էր ու պտղաբերության աստվածուհին: Ընդհանրապես հայելիները բացի իրենց հիմնական գործառույթից նաև որոշակի ծիսական դեր են ունեցել: Դժվար է հազարամյակներ անց ենթադրություններ անել, բայց հայելիների առկայությունը  քրմերի և քրմուհիների դամբարաններում, ինչպես նաև Հաթհորի խորհրդանշաններով և արձանիկներով հայելիների առատությունը կարծես թե հուշում է, որ հայելիներն ասոցացվել են անդրշիրիմյան աշխարհի հետ: Նշենք նաև, որ ըստ եգիպտական առասպելաբանության, հենց Հաթհորն էր դիմավորում մահացածների հոգիները անդրշիրիմյան աշխարհում:

Еще одно зеркало с головой богини Хатхор (Hathor). Хатхор считалась богиней неба, любви, красоты, женственности. В роли ее верховных жриц часто выступала супруга фараона. Хатхор также оберегала фараона и обеспечивала плодородие Египта. Зеркала кроме своих основных функций, определенным образом соотносились с религиозным ритуалом. Огромный хронологический разрыв не дает возможности четко указать, какую роль играли зеркала в культе, однако как наличие зеркал в гробницах жрецов и жриц, так и обилие зеркал с символикой Хатхор и с ее статуэтками наводит на мысль, что зеркала ассоциировались с загробным миром: в египетской мифологии в загробном мире именно Хатхор встречала души умерших.



Այս հայելին հայտնաբերվել է Թութմոս III (1479-1425 թթ. Ք.ա.) փարավոնի կանանց դամբարանում: Դամբարանում երեք կանայք են թաղված եղել, որոնց անուններն էին Maruta, Manhata, и Manuwai: Կա կարծիք, որ Maruta անունը ուշ եբրայական Մարթա անվան նախաձևն է: Այստեղ նույնպես Հաթհորն է` կովի ականջներով: Կովը Հաթհորի սրբազան կենդանիների շարքին էր դասվում:

Это зеркало обнаружено в гробнице жен фараона Тутмоса III (1479-1425 до р.Х.) Три молодые женщины были похоронены вместе и звали их Maruta, Manhata, и Manuwai. Существует мнение, что имя Maruta является праформой поздней еврейской Марфы. На этом зеркале также изображена Хатхор с коровьими ушами. Корова считалась священным животным Хатхор.
`


Նոր թագավորության շրջանում (մոտավորապես 1550-1069 թթ. Ք.ա.) նաև ի հայտ են գալիս նոր տիպի հայելիներ, որոնց բռնակը վերածվում է փոքրիկ նրբագեղ քանդակի: Օրինակ, այս մեկը, որը թվագրվում է Ք.ա. 1478-1390 թթ. (XVIII հարստություն):
В эпоху Нового царства (приблизительно 1550-1069 до р.Х.) появляется новый вид зеркал, ручка которых приобретает вид маленькой изящной статуэтки. Вот однo из таких зеркал, датируется 1478-1390 гг. до р.Х. (XVIII династия).




Այս հայելիները հռչակավոր Էխնաթոնի և Նեֆերտիտիի ժամանակաշրջանի հայելիներ են, այսպես կոչված, Ամարնայի դարաշրջան` Ք.ա. XIV դար:
Эти зеркала принадлежат к Амарнскому периоду (XIV век до р.Х.) -эпохе знаменитых Эхнатона и Нефертити.







Եվս երկու հայելի XVIII հարստության ժամանակաշրջանից: Еще два зеркала: та же XVIII династия.







Իհարկե, հայելիները միայն այս նրբին արձանիկների տեսքով չէին: Օրինակ,  Թութանհամոնի (1333-1323 թթ Ք.ա.) դամբարանում հայտնաբերվել են ճոխ ոսկյա հայելիներ:

Конечно, зеркала со статуэтками были не единственным видом зеркал в Новом царстве. В гробнице Тутанхамона (1333-1323 гг. до р.Х.), например, обнаруженые роскошные золотые зеркала.




Եվ ևս մեկը Թութանհամոնի դամբարանից` կրկին Հաթհորի գլխով բռնակի վրա: Սկավառակի վրա պատկերված է Հեհ (Heh/Hah) անվերջության աստվածը, որն ասոցացվում էր հավերժության և անծայրածիր տարածության հետ: Սկավառակի եզրաշերտը կազմված է Թութանհամոնի անունների հիերոգլիֆիկ նշաններից:

Еще одно зеркало из гробницы Тутанхамона. На золотом диске изображен бог Хех (Heh/Hah) - бог бесконечности, который ассоциировался с вечностью и бесконечным пространством. На ободке иероглифическим письмом написаны имена Тутанхамона.



Եվ վերջին եգիպտական հայելիները: И последние египетские зеркала.


 


Հաջորդիվ` հունա-հռոմեական բրոնզե հայելիների մասին:
Продолжение о бронзовых греко-римских зеркалах следует.

Աղբյուրներ Источники

An Overview on Egyptian Mirrors from Prehistory to the New Kingdom
Brooklyn Museum
History of Mirrors Dating Back 8000 Years


Հին Եգիպտոս, mirror, art, ancient egypt, հայելի

Previous post Next post
Up