This trip to Australia marks an end of (or at least a breather, if I am realistic about it, in the course of) my recent three-months' long adrenaline run. Juggling multiple projects, meeting tight deadlines, pacifying the client in my boss's absence while still trying to get some work done, and getting drunk every Friday night, just to preserve my sanity. My holidays appear to punctuate this adrenaline track: Langkawi in July was a flag-off, Phuket in September was an odd interregnum, for which I paid dearly (worked non-stop for 30 hours and coughed up $1,200 for a pair of return tickets). By the time my calendar flipped to 30 October (the date of my outbound flight), I almost lost it.
The plan was to depart Singapore on 30 October, spend 31 October in Melbourne and start on the Great Ocean Road drive to finish in Adelaide on 4 November, to fly to Perth early on 5 November, meet 3 other friends there and continue to Margaret River till 9 November. I am in the air as I am typing this, en route to Perth.
The flight to Melbourne was surprisingly comfortable, given the fact that I did not manage to scrape enough miles to upgrade us to Business, the flight was really really full, I went drinking till 3 am the night before the 9.55 am flight and my knee, repeatedly injured over the past 2 weeks, was really killing me. It was on Singapore Airlines and I have been taking them mainly to Moscow. They treat you like some public enemy on that flight, in truth (maybe the fact that Russians drink and then grope stewardesses accounts for that)! So every SQ long-haul flight to any other destination just restores my faith in the airline, because I just cannot stop admiring how courteous and attentive the cabin crew is.
Melbourne was pretty, artsy and ... boring. It is clean, very liveable and all that, but something is missing. I have a long-standing love-hate affair with Moscow. I hate almost everything about it (you name it): traffic jams, costs, people's attitude and so on. But its pulse beats like crazy, it never sleeps, it makes me want to do things. When all my colleagues konked out after a week of working 19-hour days, I went to meet friends, visited art galleries, wandered around (got lost, of course, but saw so much!) and felt so alive. It is that energy that appears to be missing from Melbourne. I don't like nice and quiet.
Great Ocean Road was great; if only the weather cooperated and it did not rain every day! At first, driving (after not driving since December 2006) was scary. I think every Melbourner must have honked at me, while we were causing commotion on its roads (turning from the wrong lane, not moving off, when the long train of cars behind me really expected me to, taking forever to park, not knowing which way to steer when reversing etc). It does help to be a female driver, because other road users do not set very high standards in the first place. Over the course of these 5 days I have learnt to parallel park, do 1000-point turns in very tight spaces, pick my nose at 110 km/h and steer with my knee while tying my hair. And thank goodness for GPS. 'nuff said.
Some pretty photos in a slide show below:
Эта поездка в Австралию знаменует конец (или, если уж быть реалисткой, долгую паузу в) трех-месячного забега на адреналине. Я работала над несколькими проектами одновременно, боролась с жесткими сроками, носилась с клиентами в отсутствие начальника, в то же время пытаясь еще и делать для них хоть какую-то работу и напивалась каждую пятницу, чтобы совсем не свихнуться. Теперь мне кажется, что мои поездки разметили старт, перерыв и финиш этого адреналинового маршрута: Лангкави в июне стал стартом, Пхукет - перерывом, который дорого мне стоил (мне пришлось работать 30 часов без перерыва перед вылетом, а пара билетов вылилась в $1200 долларов). К тому моменту, когда настало 30 октября (дата вылета в Мельбурн), я уже была готова склеить ласты.
План был такой: вылететь из Сингапура 30 октября, провести 31 октября в Мельбурне и начать заезд по Великой Океанической Дороге (Great Ocean Road), провести 4 ноября в Аделаиде и вылететь в Перт 5 ноября, где встретиться еще с 3 друзьями, отправится на Маргарет Ривер, где провести все остальное время до отбытия в Сингапур 9 ноября. Я это все пишу из самолета в Перт.
Перелет в Мельбурн оказался на удивление гладким, учитывая то, что у меня не набралось достаточно миль для апгрейда до бизнес-класса, самолет был забит под завязку, я пьянствовала до 3 ночи перед вылетом в 9.55 утра, коленка, над которой я издевалась две недели, решила таки взбунтоваться и болела все 8 часов. Летели мы Сингапурскими авиалиниями, которыми я в основном летала в Москву. На этом рейсе стюардессы относятся к пассажирам, как к врагам народа (наверно, влияет тот факт, что пассажиры много пьют, а потом лапают этих самых стюардесс). Так что после московской закалки, каждый рейс Сингапурскими авиалиниями восстанавливает мою веру в эту авиакомпанию, потому что весь экипаж очень вежливо относится к пассажирам.
Мельбурн оказался очень симпатичным, артистичным и ... скучным. Нет, он очень чистенький, удобный, но чего-то там не хватает. Москва у меня вызывает смешанные чувства. Мне там почти что все не нравится: пробки, цены, хамство и все такое. Но в этом городе жизнь бьет ключом: когда все мои коллеги отправились отдыхать, отработав неделю 19-часовых рабочих дней, я пошла встречаться с друзьями, в музеи и просто побродить по улицам (конечно же, я заблудилась, но сколько всего увидела в процессе!). Кажется, этот город никогда не спит и дарит мне это незабываемое чувство жизни. И именно этого так не хватает Мельбурну. Тихо и спокойно не мой удел.
Великая Океаническая Дорога великолепна. Если бы еще погода нам посочувствовала и дождь бы не шел каждый день. По началу, водить машину (после перерыва аж с декабря 2006 г.) было страшно. Кажется, каждый житель Мельбурна имел повод на меня набибикать (ну да, я не ехала на свой свет, пыталась повернуть из неправильного ряда, долго-долго парковалась, не знала в какую сторону крутить руль, когда давала задний ход и так далее). Наверно, быть женщиной-водителем в этом случае проще: от них, в принципе, и так ожидают подобной ерунды. За эти пять дней я успела научиться парковаться боком, разворачиваться в 1000 приемов в очень маленьких закуточках, ковырять в носу на скорости 110 км/ч и держать руль коленкой, закалывая волосы. Ах да, и огромное спасибо изобретателям GPS.
Часть красивых фоток на слайдах выше.