Рецепт порятунку України: як щодо федералізації? Давайте полемізувати

Aug 25, 2012 19:47

Дмитро Лиховій, журналіст (опубліковано також в "УП")


За 21 рік незалежності Україна засвідчила, що в такій формі державного та адміністративно-територіального устрою вона не може належним чином розвиватися, рухатися вперед без взаємного поборювання своїх половин. Потрібна відповідь - що зможе зупинити це взаємознищення? Яка ідея, який механізм?
Є пропозиція до обговорення: федералізація.
Поясню, чому.
* * *
Колись День Незалежності України був моїм найулюбленішим святом. В останні роки ставлення до нього дещо прохололо. І, як видно, не лише в мене. Адже наша незалежність - дуже умовна, а головне - України стає дедалі менше. Української України.
Треба визнати, що цей відкат триватиме.

Опозиція, разом з усіма національно-демократичними та націонал-патріотичними силами, вже зараз фактично визнає поразку на цих парламентських виборах. Антиукраїнська за своїм змістом Партія регіонів шляхом застосування як тонших технологій, так і підкупу, ломового адмінресурсу й фальсифікацій, певно, матиме у Верховній Раді значно суттєвішу більшість, ніж має зараз. Після рекрутування всіх потенційних «тушок» - можливо, це буде навіть 300+ голосів, що відкриває дорогу для змін Конституції й обрання абсолютно без рейтингового повелителя «Межигір'я та власника страусячих черевиків на другий термін у парламенті.

Можливо, я занадто песимістично налаштований, але українцям навряд чи доводиться сподіватися на президентські вибори-2015, якщо вони з таким тріском продувають (не сказати б гірше) вибори-2012.

За цього сценарію, янучарський авторитаризм 2010-2012 років здаватиметься «квіточками», коли порівнюватимемо його з картиною наступної п’ятирічки.

Так було і в Білорусі - Лукашенко не одразу став вічним Лукашенком, хоча задатки, звісно, були ще в середині 90-х.
Україна впевнено торує шлях незалежної Білорусі - зі згортанням усього національного, із розгонами мітингів та посадкою опозиціонерів, із розгулом спецслужб, спецназів та маріонеткових судів, з утисками незалежних ЗМІ, зі співанням осанни застійній «стабільності», з ізоляцією від Європи, з упослідженням себе такою, здавалося б, братньою і стратегічно-партнерською Росією.
Як і в Білорусі, наша влада бачить головним святом країни перемогу над фашистами, а День Незалежності - то вже діло десяте. Як і в Білорусі, влада механізмами пропаганди та гуманітарної політики ліпить із суспільства те, що колись звалося «радянським народом». І суспільство дає себе ліпити цим падлюкам і злодіям, колесніченкам і табачникам, януковичам і азаровим, клюєвим і колесниковим, ахметовим і фірташам, бенкендорфам та іншим чаленкам.

Френди в інтернеті й реалі скажуть: ні, ти гониш, половина України цілком притомна, патріотична і здебільшого навіть україномовна. А на 9 травня водять помпезні хороводи і дзюрять окропом на ноги від імплементації закону про основи державної мовної політики не в нас, а в Донецьку, Криму, Одесі та Харкові.

Але ж у тому-то й річ, панове, що говоримо про дві різні половини України.
Одну - нашу - ще можна врятувати, поки її остаточно не поглинула друга.
От у цьому регіональному розподілі й цьому шансі - наша відмінність від Білорусі. У нас національне має чіткі територіальні форпости. І ці форпости потрібно захистити.

Усі вибори в ХХІ столітті показували, що змагаються й душать одна одну дві половини країни, і щоразу перевага однієї з них обчислюється якимсь мізером, щоразу друга половина виявляється смертельно ображеною, заявляє про обмеження своїх прав та зневаження свого гонору (порівняйте нинішню деукраїнізацію й «обнесення Донбасу колючим дротом і згортання бульдозером» 2005 року).

Вважаю, що дещо віддалитися, ізолюватися одна від одної було б корисно обом частинам - і Південно-Східній, і Західній&Центральній.
Федералізм - ось вихід із перманентного ідеологічного конфлікту, який розриває Україну всі роки Незалежності, заважає рухатися вперед, заганяє на задвірки Європи.Сусіди вже давно в ЄС - а ми товчемо ту саму воду в ступі.

Боже збав - я не закликаю до відділення «проукраїнських» областей від «проросійських». Не закликаю до порушення територіальної цілісності. Просто варто спробувати дещо змінити державний та адміністративно-територіальний устрій - звісно, шляхом суспільного консенсусу та відповідних новацій у Конституції. Не відриваючи жодної п’яді української землі, але модифікувавши стосунки між її частинами.

Наш шанс - у федеративному устрої України за принципом, скажімо, Швейцарії, де кантони мають широкі права й особливості.

Читаємо хоча б Вікіпедію: «Основні принципи швейцарської конституції - федералізм і демократія.

Принцип федералізму. Стаття 3-я конституції гарантує 20 кантонам і 6 напівкантонам, на які розділена Швейцарія, усі права самоврядування, за винятком тих, котрі є прерогативою федерального уряду. До них відносяться оголошення війни і укладення миру, підписання міжнародних договорів і вступ у союзи, навчальна підготовка, матеріальне забезпечення збройних сил і керівництво ними, регулювання зовнішньої торгівлі. Федеральний уряд і влади кантонів мають право встановлювати податки. Крім того, федеральний уряд здійснює контроль над засобами зв'язку, вищою освітою і працею.

Прийняття принципу федералізму зіграло істотну роль у з'єднанні дуже різнорідних держав-кантонів у першу загальношвейцарську союзну державу в 1848 р. Згодом федеральний уряд став активніше впливати на всі аспекти життя країни. Проте швейцарці, як і раніше, почувають сильну прихильність до рідних кантонів і їх традицій».

Треба визнати, що Україна федералізована де-факто, і коли у Києві сидить влада, що виражає інтереси однієї частини країни, вона має дуже незначний вплив на управління іншою частиною.
Згадайте хоча б вагу голів обласних держадміністрацій часів Ющенка-Тимошенко на Донбасі. Статус Партії регіонів на тому ж Донбасі чи в Криму, коли в Києві більшість мали «помаранчеві». Роль націоналістів в обласних радах Західної України тепер. Фактичне застосування двох мов. Зрештою, ставлення до героїв - того ж Бандери чи Судоплатова сотоваріщі.

При цьому «баланс за умовчанням» порушується.
Тиск «донецького Центру», який є носієм ідей антидемократичності та якщо не «Русского», то «Советского мира», на українську Україну зростає. Уже і в західних областях є впливові фракції ПР, кількість обраних там «тушок»-нардепів вражатиме, а місцеві еліти гнуться перед януковичами. Вважаю, федералізація і посилення ролі місцевого самоврядування має загальмувати цей процес.

«Обернено-пропорційно» можуть сприймати запобіжник федералізації і патріоти Сходу та Півдня - на випадок, коли їхня влада в Києві скінчиться й доведеться відбивати нові атаки ідеологічних супротивників.

Розумію, що це питання дуже дискусійне, і в 2004 році ми сміялися над ПіСУАРом та вимагали притягнути організаторів сіверськодонецького з’їзду до відповідальності. Нікого так і не притягнули. Може, не лише через те, що не було політичної волі, а через те, що заклик до федералізації не є зазіханням на територіальну цілісність?

Так от власне.
Багато хто говорить про потребу знайти спільну ідею, спільний механізм, який об’єднав би і заспокоїв дві частини країни, що борються одна проти одної. (Я не кажу - «дві України», бо друга за своїми настроями й самоусвідомленням - чи то не зовсім Україна, чи зовсім не Україна, а якась Українська РСР).
То чи не варто велику Україну, федералізовану де-факто, зробити такою де-юре й нарешті піти вперед, проминувши цю гарячу смугу, що затягнулася на десятиліття?

Розумію обурення патріотів, підтримую заклики до боротьби, до встановлення і на Сході української України. Так, це праведна мета, якої треба прагнути в майбутньому.
Але, панове, будьмо реалістами. Силою ми не насадимо українську Україну. Це доводить досвід марного лупання головою у скелю. Та й за спиною у східняків - Росія з усіма її впливами. Українізувати ж Схід, змінити його політичну налаштованість можна своїм, кращим, прикладом. Своєю успішністю.

Окремішньою успішністю. Бо зі спільною, як бачимо, нічого не виходить. І навряд чи вийде.

журналістика, нема на світі України, навколополітичне, політика

Previous post Next post
Up