Teoksessa Verkko opetuksessa - opettaja verkossa hahmotellaan "verkko-opettajan" tarvitsemia taitoja. Perustaitotasoon kuuluvat mm. käyttöjärjestelmän perustoiminnot ja internetin ja cd-romien käyttötaito. Edistyneellä tasolla opettaja osaa tehdä ja julkaista www-sivuja, digitoida materiaalia tai käsitellä digitaalisesti kuvaa ja ääntä.
(
Read more... )
Ope.fi -taitotasotavoitteisiin kuuluu, että kaikki opettajat osaavat tason 1 vaatimukset (tämä oli jo vuoden 2004 loppuun mennessä). Vaatimukset ovat "Tietokoneen yleisimpien käyttömahdollisuuksien ja käyttöliittymää koskevien käsitteiden tuntemus, Tekstinkäsittely, Internet-selaimen käyttö ja sähköpostin perusominaisuuksien hallinta, Audio- ja videolaitteiden opetuskäyttö, Matkaviestimien perusominaisuuksien hallinta, Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön periaatteiden tuntemus".
Surkuhupaisaa tästä tekee se, että samalla kun tavoite katsotaan jo saavutetuksi, törmään tämän tästä opettajiin, jotka eivät tiedä, mihin heidän tiedostonsa menevät, kun ne tallennetaan, joille leikepöydän käyttö (copypasteaminen) on hyvin vaikeaa ja jotka eivät tunne selaimen peruskäyttöä. Heidän sähköpostiaan ei koskaan tyhjennetä ja he kaksoisklikkaavat kaikkea.
Reply
Tiedän tyypin :)
Eivät ainakaan vanhemmassa polvessa kaikki ole edes kiinnostuneita opettelemaan ko. taitoja. Mutta jos ajattelee vaikka viisikymppisiä, heilläkin on vielä 15 vuotta työelämässä jäljellä! Toiset vanhemmatkin osaavat tietysti hyvinkin. Kunnat eivät kuitenkaan luullakseni ole tehneet juuri mitään tavoitteiden saavuttamiseksi, eli sikäli en ihmettele yhtään. Harvassa muussakaan työpaikassa kukaan ilmaiseksi omalla ajallaan opettelisi jotain ylhäältä annetun käskyn vuoksi. Okei, tiedän, että ko. taidoilla on tärkeät käytännön sovellutuksensa, mutta penäisin silti koulutuksien järjestämistä. Eikös noi sun vetämät koulutukset ole sitten jo vähän spesiaalimpaa käyttöä varten?
Reply
Monelle tietokoneen käyttö on kuitenkin prosessi. He kirjaavat ylös tietyn toimintajärjestyksen, painalluksesta toiseen. Tämä voi toimia rutiininomaisissa tehtävissä (esim. oppilastietojen päivittämisessä), mutta ne työkalut, joita minä opetan, antavat vapaat kädet omalle työskentelylle, joten prosessikaavioiden piirtäminen on turhauttavaa toimintamallien pakottamista kentällä, jonka pitäisi olla vapaa.
Reply
Leave a comment