Dec 11, 2019 20:02
Александра Берлина [От составителя // Самое шкловское. М., 2017]:
«Как и остранение, идея "энергии заблуждения" взята во многом из Толстого… Интересно, что в год выхода "Энергии" американский клинический психолог Лорин Эллой опубликовала статью о том, что оптимизм вызывает ощущение подконтрольности ситуации - и позволяет создать новые решения, даже если подконтрольность иллюзорна. Через несколько лет был разработан концепт "депрессивного реализма". Согласно ему люди, страдающие депрессией, видят мир намного реалистичнее прочих; только иллюзии позволяют верить в себя и созидать. Эта идея близка к тому, что Шкловский назвал "энергией заблуждения".
Человеческое сознание интересовало отца ОПОЯЗа не меньше, чем литературные формы… В последней своей книге "О теории прозы" (1983) Шкловский пишет:Человеческий мозг очень странно построен. Он знает больше, чем знает.
А также:Сетчатка нашего глаза - это уже часть мозга.
Мозг живет в реальности, которую сам для себя создает.
Мозг пользуется словом, он создает слова и посылает их куда угодно».
Адриан Нэйтан Уэст в The Los Angeles Review of Books:
«Shklovsky took aim at Potebnya in “Art as Device,” claiming that his failure to distinguish the language of prose and of poetry led him to ignore the difference between two types of image: “the image as a practical means of thinking, as a means of grouping objects - and the poetic image, as a means of intensifying an impression.” Shklovsky posits an opposition between recognition and perception: the first is utilitarian, “algebraic” thinking, which eases the processes of abstract thought at the expense of all that is unique in its object, whereas the latter elevates the aesthetic experience to the highest degree of consciousness. In this way, Shklovsky anticipates a key finding of experimental psychology: that the evolutionary function of consciousness is the generation of heuristics to react to information that transcends the capacities of bare instinct. The refinement of these heuristics speeds up what is known as processing fluency, allowing conscious perception to recede into the background. Whereas conventional prose labors in the service of instrumental thought, privileging outcome over experience, art impedes immediate understanding and reinstates the primacy of perception, in order “to make the stone stony,” in Shklovsky’s words»
мышление,
шкловский,
вражеские голоса,
мозг,
выбранные места