Ескадра Повітряних Кораблів у Вінниці (1916-1918 роки)

Aug 03, 2014 18:49

До дня Військво-Повітряних Сил України пропоную пригадати із чого почалась історія військової авіації у Вінниці.

А почалась вона з того, що в 1916 році до нашого міста із Пскова прибуває перша в світі ескадра бомбардувальників Ілля Муромець. Адже Вінниця якнайкраще підходила для базування Ескадри Повітряних Кораблів - звідси літаки могли перелітати на бази бойових загонів в межах Південно-Західного та Румунського фронтів (не забуваймо, що тоді тривала Перша Світова війна).



"Ілля Муромець" капітана Ніжевського. Вінниця, осінь 1916 р.



Переглянути ліврею тодішнього "Іллі Муромця" в кольорі можна завдяки його сучасній електронній репліці.




Аеродром з ангарами облаштували поблизу залізничного вокзалу, біля вузькоколійки на Гайворон на території колишнього військового табору й стрільбища.

Майстерні, гаражі та склади розмістили на території насіннєвого заводу, що знаходився по інший бік вузькоколійки. Цікаво, що насіннєвий завод було збудовано німецькою компанією "Раббетге і Гізекке", а тапер його стіни знадобились для військової авіації, що саме воювала проти Німеччини.

Під сховища для бомб та іншого боєзапасу для літаків було пристосовано приміщення одного з вінницьких цегельних заводів поблизу.



Ось як виглядав вінницький аеродром в 1917 році.



А так виглядає територія колишнього аеродрому нині (задля кращої відповідності історичному знімку зображення на гугл-мапі було повернене на 90 градусів, тож північ у нас праворуч).
Як бачимо, на місці колишніх ангарів зараз розташована нафтобаза.



А це вже знімок 1918 року, де за зруйнованим більшовиками ангаром височіє елеватор насіннєвого заводу.



Літаки на околиці Вінниці зимою 1916-1917 років.

Слід відзначити, що в червні Вінницю відвідав автор літаків "Ілля Муромець" - славетний конструктор Ігор Сікорський, де він ознайомився із понівеченим в бою літаком (на "тілі" Іллі Муромця було понад триста пробоїн!).



Внаслідок обговорення конструктивних недоліків із екіпажем літака, було вирішено обладнати повітряний корабель місцем стрілка в хвостовій частині фюзеляжу.



А першим стрільцем, що успішно випробував вдосконалений літак в бою, виявився чорношкірий воїн російської армії (!) - Марсель Пля (Marcel Pliat)!



Фотографія офіцерів ескадри повітряних кораблів (ЕПК) зроблена 1917 року у Вінниці.



Присяга особового складу ескадри повітряних кораблів (ЕПК) на вірність вітчизні, яку після зречення імператора з престолу очолив Тимчасовий Уряд. Фотографія зроблена в березені 1917 року, в районі сучасних вулиці Островського та Жовтневої площі (на місці двоповерхових будинків тепер розташована автостоянка перед готелем "Південний Буг")



Іще одне старовинне фото Вінниці, на якому присутній літак. Радянськими істориками прийнято вважати, що до об'єктиву потрапили революційні події жовтня 1917 року, хоча я маю щодо цього великі сумніви. Кольорові дими, якими прикрашено Народний Дім, як правило, застосовувались під час святкувань, а не масових заворушень.



На жаль, Ескадрі Повітряних Кораблів не судилось перенести лихоліття громадянської війни. Остання фотографія знищеної більшовиками бази ЕПК зроблена в лютому 1918 р.

І на щастя, історія військової авіації для Вінниці на цьому не закінчилась. І тепер наше місто може із повним правом відсвяткувати День Військово-Повітряних Сил України, адже штаб ВПС розташований саме у Вінниці! Але це вже зовсім інша історія...
А поки що - із святом наших авіаторів!

P.S.: фотографії узято із:
- ВК-спільноти Історія Вінниця;
- сайту worldofwarplanes.ru
- Вікіпедії

авіація, р-н Замостя, армія, історичні фото, історія, Вінниця

Previous post Next post
Up