Воскресная утреня и литургия в житии свв. Бориса и Глеба

Aug 09, 2018 00:58

Текст, восходящий, видимо, к прп. Нестору Летописцу, сообщает:
(http://nasledie.russportal.ru/index.php?id=pateric.borisogleb2)
"слышавъ же блаженныи Борисъ. яко уже приближишася нань повелѣ прозвѵтеру отпѣти заутренюю и святое еуангеліе отчести. бѣ бо день недѣльныи. самъ же нача пѣти глаголя сице. Господи что ся умножиша ся на мя стужающеи ми. мнози въсташа на мя. и мнози глаголють души моеи. нѣсть спасеніа ему о Бозѣ его. Ты же Господи заступникъ мои еси и прочіи псалмы. нечестивіи же яко пришедши не дерзнуша напасти на праведнаго. не попусти бо имъ Богъ. дондеже доконча блаженныи заутреннюю. такоже конча и цѣловавъ вся възлѣже на одрѣ своемъ. и отверзъ уста своя и рече беззаконникомъ. влѣзши братья кончаите волю пославшего вы. ониже аки звѣріи дивіи нападоша нань и насунуша ѝ копіи. и се единъ отъ предстоящихъ ему слугъ падъ на немъ. ониже и того прободоша. и мнѣвше блаженнаго мертва суща изидоша вонъ. блаженныи же воскочивъ воторопѣ изиде изъ шатра. и въздѣвъ руцѣ на небо моляшеся сице глаголя, благодарю Тя Владыко Господи Боже мои. яко сподобилъ мя еси недостоинаго обѣщника быти страсти Сына Твоего Господа нашего Ісуса Христа. посла бо единочадаго Сына Твоего въ миръ. да спасеть миръ. егоже беззаконники предаша на смерть. и се азъ посланъ быхъ отъ отца своего. да спасу люди отъ противящихся ему поганъ. и се нынѣ уязвенъ быхъ отъ рабъ отца своего. но отдаи же имъ Владыко грѣхъ тъи. мене же покои съ святыми Твоими. и не предаи же мене въ руцѣ врагомъ. яко Ты еси защититель мои Господи и въ руцѣ Твои предаю духъ мои."
- интересно, что в день недельный ничего не сказано о литургии. Только об утренней службе - см. чтение св. Борисом шестопсалмия. Однако в момент убийства князь произносит молитву, явно напоминающую благодарственную по святом Причастии (и другую её часть читает св. Глеб при убиении: "святыи же Глѣбъ молчаше аки агня незлобиво. весь бо умъ имяше къ Богу и възрѣ на небо молящеся сице. Господи Ісусе Христе Сыне Боже мои. услыши мя въ часъ сіи и сподоби мя причастнику быти святыхъ Твоихъ таинъ. се бо Владыко якоже древле въ сіи день Захарья заколенъ бысть предъ требникомъ Твоимъ. и се нынѣ азъ закалаемъ есмь предъ Тобою Господи...").

Это, кстати, напоминает и повесть о мученичестве св. Поликарпа Смирнского: "Огонь, приняв вид свода, подобно корабельному парусу, надутому ветром, оградил вокруг тело мученика, и оно, находясь посредине, было не как тело сожигаемое, но как испекаемый хлеб". Таким образом, по-видимому, эта параллель между литургией и мученичеством очень древняя. Хотя мне трудно сформулировать выводы.

Интересно, что в другом житийном тексте, "сказании", эта параллель исчезла - там больше подчеркивается, что князь пел и канон, но его молитва заменена на другую, которая, видимо, показалась автору сказания более логичной (http://lib.pushkinskijdom.ru/Default.aspx?tabid=4871  : "Господи Исусъ Христе! Иже симь образъмь явися на земли изволивы волею пригвоздитися на крьстѣ и приимъ страсть грѣхъ ради нашихъ, съподоби и мя прияти страсть!").
Previous post Next post
Up