......................
Перш за ўсё - узрушаючая аватарка!Прежде всего - потрясающая аватарка!Przede wszystkim - nadzwyczajna awatarka!
..................................................................................................~.......~.......~
.......Будучы сям'ёй вайсковага, у маім дзяцінстве мы пераязджалі з месца на месца. З намі - у тым ліку дзеля моёй польскай мовы - пераязджалі касеты VHS c польскімі фільмамі й тэлевізар-адаптар. Дзякуючы гэтаму ды наступным маім паездкам у Польшчу, я ведаю польскую кінематаграфію некалькі шырэй за сярэдняга беларуса, хоць зусім малюсенькую яе частку. Не змагу рэкамендаваць ці абмяркоўваць рэжысёраў. Здолею назваць мае любімыя польскія фільмы. Збіраючыся зараз адказаць на пытанне mareicheva, я са здзіўленнем адзначыла, што люблю цэлых дваццаць.
.......Будучи семьёй военного, в моём детстве мы переезжали с места на место. С нами - в том числе ради моего польского языка - переезжали кассеты VHS c польскими фильмами и телевизор-адаптер. Благодаря этому, а также последующим моим поездкам в Польшу, я знаю польскую кинематографию несколько шире, чем средний белорус, хотя совершенно крошечную её часть. Не сумею рекомендовать и обсуждать режиссёров. Сумею назвать мои любимые польские фильмы. Собираясь сейчас ответить на вопрос mareicheva, я c удивлением отметила, что люблю целых двадцать.
.......Będąc rodziną wojskowego, w moim dzieciństwie mieliśmy przeprowadzki. Razem z nami podróżowały kasety VHS i telewizor-adapter do nich. Dzięki temu oraz moim późniejszym podróżom do Polski znam polskie kino nieco szerzej niż przeciętny Białorusin, acz zaledwie znikomą jego część. Nie potrafię polecać czy omawiać reżyserów. Potrafię wymienić swe ulubione polskie filmy. Zbierając się teraz do odpowiedzi na pytanie mareicheva, ze zdziwieniem odnotowałam, że lubię aż dwadzieścia.
.......Зразумела, што мяне ў першаю чаргу цікавяць польска-расійскія і польска-савецкія фільмы (на жаль, польска-беларускіх пакуль няма ні аднаго).
.......Понятно, что меня в первую очередь интересуют польско-российские и польско-советские фильмы (к сожалению, польско-белорусских пока нет ни одного).
.......Jest zrozumiałe, że mnie w pierwszej kolejności interesują filmy polsko-rosyjskie i polsko-radzieckie (niestety do tej pory nie ma ani jednego polsko-białoruskiego).
..............За што? - рэж. Ежы Кавалеровiч, 1995, Польшча-Расiя
Экранізацыя аднайменнага аповяду (або невялікай аповесці) графа Л.Н.Талстога. Лёс удзельніка польскага паўстання 1830-1831 гадоў і яго сям'і. Прыгажосць кахання ды трагізм эпохі. Выдатныя галоўныя ролі.
..............За что? - реж. Ежи Кавалерович, 1995, Польша-Россия
Экранизация одноименного рассказа (или небольшой повести) графа Л.Н.Толстого. Судьба участника польского восстания 1830-1831 годов и его семьи. Красота любви и трагизм эпохи. Прекрасные главные роли.
..............Za co? - reż. Jerzy Kawalerowicz, 1995, Polska-Rosja
Ekranizacja opowiadania (lub małej opowieści) hrabiego Lwa Tołstoja. Los uczestnika Powstania Listopadowego i jego rodziny. Urok miłości i tragizm epoki. Wspaniałe kreacje ról głównych.
..............Ранішнія зоркі - рэж. Генрых Бельскiй, 1979, Польшча-СССР
Зіма 1944-1945 гадоў. Эпізод вызвалення Польшчы Чырвонай арміяй. Акружаны экіпаж савецкага танка мае патрэбу ў дапамозе сельскіх жыхароў. Пажылая сям'я сялян ратуе параненага нямецкага салдата-падлетка. Пераадоленне польска-савецкіх прадузятасцяў дзеля чалавечнасці ды перамогі.
..............Утренние звёзды - реж. Генрих Бельский, 1979, Польша-СССР
Зима 1944-1945 годов. Эпизод освобождения Польши Красной армией. Окруженный экипаж советского танка нуждаются в помощи сельских жителей. Пожилая семья крестьян спасает раненного немецкого солдата-подростка. Преодоление польско-советских предубеждений ради человечности и победы.
..............Gwiazdy poranne - reż. Henryk Bielski, 1979, Polska-ZSRR
Zima 1944-1945. Epizod wyzwalania Polski przez Armię Czerwoną. Otoczona załoga radzieckiego czułga potrzebuje pomocy mieszkańców polskiej wsi. Rodzina chłopska w podeszłym wieku ratuje młodocianego żołnierza niemieckiego. Pokonanie uprzedzeń polsko-radzieckiech w imię człowieczeństwa i zwycięstwa.
..............Зося - рэж. Мiхаiл Богiн, 1967, СССР-Польшча
Лета 1944, эпізод вызвалення Польшчы Чырвонай арміяй. Гісторыя нечаканага кахання савецкага старшага лейтэнанта ды польскай сялянскай дзяўчыны. Пра тое, што пачуццё ўзаемна і яго будуць чакаць, афіцэр пазнае ў хвіліну ад'езду далей на фронт. У галоўнай ролі ўраджэнка беларускай Ліды Поля Ракса.
..............Зося - реж. Михаил Богин, 1967, СССР-Польша
Лето 1944 года, эпизод освобождения Польши Красной армией. История вспыхнувшей любви советского старшего лейтенанта и польской крестьянской девушки. О том, что чувство взаимно и его будут ждать, офицер узнаёт в минуту отъезда дальше на фронт. В главной роли уроженка белорусской Лиды Поля Ракса.
..............Zosia - reż. Michał Bogin, 1967, ZSRR-Polska
Lato 1944, epizod wyzwalania Polski przez Armię Czerwoną. Historia niespodziewanej dla obojga miłości radzieckiego lejtnanta i polskiej młodej wieśniaczki. O tym, że uczucie jest wzajeme i ona będzie na niego czekała, on dowiaduje się w chwili wyruszenia dalej na front. W roli głównej występuje urodzona w białoruskiej Lidzie Pola Raksa.
.......Далей чыста польскія фільмы. У храналагічным парадку майго знаёмства з імі.
.......Дальше чисто польские фильмы. В хронологическом порядке моего знакомства с ними.
.......Dalej - filmy wyłącznie polskiej produkcji. W kolejności chronologicznej mojego ich poznawania.
..............Скакуха панна Эва - рэж. Казiмеж Тарнас, 1984
Варшава 1930-х гадоў. Вучаніца апошняга класа гімназіі, блакітнавокая бландынка з вяснушкамі, аказваецца ў нечаканых пацешных сітуацыях, але ў канцы дапамагае стомленаму жыццём пажылому спадару знайсці добрых сяброў і паверыць у сябе.
.......Гэта мой першы фільм на польскай мове. Яго нам паказвалі не раз у нашай польскай школе. Фільм дзеля моладзі, мой аднагодак. Мае дзіцячае кіна-каханне.
..............Попрыгунья панна Эва - реж. Казимеж Тарнас, 1984
Варшава 1930-х годов. Ученица последнего класса гимназии, голубоглазая блондинка с веснушками, оказывается в неожиданных забавных ситуациях, но в конце помогает разочаровавшемуся в жизни пожилому господину найти хороших друзей и поверить в себя.
.......Это мой первый фильм на польском языке. Его нам показывали не раз в нашей польской школе. Фильм для молодёжи и мой ровесник. Моя детская кино-любовь.
..............Szaleństwa panny Ewy - reż. Kazimierz Tarnas, 1984
Warszawa lat 1930-ych. Uczenica ostatniej klasy gimnazjum, błękitnooka blondynka z piegami, raz poraz popada w zabawe sytuacje, ale w końcu pomaga rozczarowanemu życiem starszemu panu znaleźć nowych przyjaciół i uwierzyć w siebie.
.......To mój pierwszy film w języku polskim. Pokazywano go nam nie raz w naszej polskiej szkole. Film dła młodzieży, mój rówieśnik. Moja miłość kinowa w dzieciństwie.
..............Хубаль - рэж. Багдан Парэмба, 1974
Гістарычны фільм пра маёра Польскай арміі Генрыха Дабжанскага, які стаў пасля верасня 1939 года камандзірам першага ў Польшчы партызанскага атрада. Хубаль - яго падпольны псеўданім. Выключна яркія ды пераканаўчыя персанажы, у тым ліку жаночыя, вялікая ўвага да быту й характараў таго часу, незламанае пачуццё гонару ды абавязку. Адзін з любімых фільмаў майго бацькі.
..............Хубаль - реж. Богдан Поремба, 1974
Исторический фильм о майоре Польской армии Генрихе Добжанском, ставшем после сентября 1939 года командиром первого в Польше партизанского отряда. Хубаль - его кличка. Исключительно яркие и убедительные персонажи, в том числе женские, огромное внимание к быту и характерам того времени, несломленное чувство чести и долга. Один из любимых фильмов моего отца.
..............Hubal - reż. Bohdan Poręba, 1974
Film historyczny o majorze Wojska Polskiego Henryku Dobrzański, który po Wrześniu 1939 został dowódcą pierwszego w Polsce oddziału partyzanckiego. Hubal to jego przybrany pseudonim. Niezwykle barwne i przekonywujące postacie, w tym kobiece, wielka troska o oddanie bytu i charakterów z tamtej epoki, niezachwiane poczucie honoru i obowiązku. To jeden z ulubionych filmów mojego ojca.
..............Патоп - рэж. Ежы Гофман, 1975
Экранізацыя аднаго з найбольш вядомых твораў польскай літаратуры - аднайменнага рамана Генрыха Сянкевіча. Фільм для кінатэатраў працягласцю 5 гадзiн, з перапынкам. 1650-я гады, барацьба Рэчы Паспалітай са шведамі, якiя затапілi краіну сваёй арміяй. Цэнтральныя персанажы - ён і яна, выкананыя Даніэлем Альбрыхскім і Малгажатай Браунек. Плюс маса гістарычных ды выдуманых герояў. Адзін з нямногіх польскіх фільмаў, намінаваных на прэмію Оскара.
..............Глыбінна сімпатычная мне галоўная гераіня рамана і фільма Аленька да майго няспыннага большага здзіўлення выклікае ў немалой колькасці вядомых мне сучасных полек, у тым ліку вельмі паважаных і начытаных, большае ці меншае раздражненне тым, што яна занадта сумленная ў паводзінах, набожная патрыётка, застаецца вернай свайму каханаму, маючы масу выдатных магчымасцяў не чакаць яго. Вось як. Дзеля мяне героі - нашы, беларусы-літвіны.
..............Потоп - реж. Ежи Гофман, 1975
Экранизация одного из самых известных произведений польской литературы - одноименного романа Генриха Сенкевича. Фильм для кинотеатров протяженностью в пять часов, с перерывом. 1650-е годы, борьба Речи Посполитой со шведами, затопившими страну своей армией. Центральные персонажи - он и она, исполняемые Даниэлем Ольбрыхским и Малгожатой Браунек. Плюс масса исторических и вымышленных героев. Один из немногих польских фильмов, номинированных на премию Оскара.
..............Глубинно симпатичная мне главная героиня романа и фильма Оленька к моему непрекращающемуся вящему изумлению вызывает у немалого количества известных мне современных полек, в том числе очень уважаемых и начитанных, большее или меньшее раздражение тем, что она слишком честна в поведении, набожная патриотка, остаётся верной своему возлюбленному, имея массу прекрасных возможностей не дожидаться его. Вот так. Для меня герои - наши, белорусо-литвины.
..............Potop - reż. Jerzy Hoffman, 1975
Ekranizacja jednego z najbardziej znanych dzieł literatury polskiej - powieści Henryka Sienkiewicza o tej samej nazwie. Film trwa pięć godzin, w kinach z przerwą. Lata 1650-e, walka Rzeczypospolitej ze Szwedami, których armie zatopiły kraj. Głowni bohaterowie - on i ona, grani przez Daniela Olbrychskiego i Małgorzatę Braunek. Plus masa postaci historycznych i fikcyjnych. Jeden z niewielu filmów polskiech z niminacją do nagrody Oscar.
..............Głęboko sympatyczna mi bohaterka powieści i filmu Oleńka ku mojemu nieprzemijającemu autentycznemu zaskoczeniu wywołuje u niemałej liczby znanych mi Polek, w tym godnych szacuku i oczytanych, większą lub mniejszą irytację z tej mianowicie przyczyny, że jest zanadto cnotliwą w zachowaniu, nabożną patriotką, pozostającą wierną ukochanemu mimo znakomitych okazji zaniechania czekania. Trudno. Dla mnie bohaterowie to nasi Białoruso-Litwini.
..............Маладосць Шапэна - рэж. Аляксандр Форд, 1953
Менавіта маладосць Шапэна - і яго ад'езд з Польшчы назаўжды ва ўзросце дваццаці гадоў. А ў дзевятнаццаць - першае каханне. Стары-стары чорна-белы фільм, а колькі ў ём дзівоснай прыгажосці прыроды, быту, сельскай народнай і вытанчанай канцэртнай музыкі. І ўзрушаючая сцэна напісання за адну ноч "Рэвалюцыйнага эцюда".
..............Молодость Шопена - реж. Александр Форд, 1953
Именно молодость Шопена - и его отъезд из Польши навсегда в возрасте двадцати лет. А в девятнадцать - первая любовь. Старый-старый чёрно-белый фильм, а сколько изумительной красоты природы, быта, сельской народной и изысканной концертной музыки. И потрясающая сцена написания за одну ночь "Революционного этюда".
..............Młodość Chopina - reż. Aleksander Ford, 1953
Właśnie młodość Chopina - i wyjazd z Polski na zawsze w wieku lat dwudziestu. A w wieku lat dziewiętnastu - pierwsza miłość. Jest to bardzo a bardzo wiekowy film, niemniej ileż jest w nim autentycznego piękna przyrody, bytu, muzyki - i tej ludowej wiejskiej i tej wytwornej koncertowej. Oraz - potężna scena skomponowania w ciągu jednej nocy Etiudy Rewolucyjnej.
..............Цягнік - рэж. Ежы Кавалеровiч, 1959
Фільм настрою. Летняй ноччу цягнік ідзе з Варшавы на балтыйскае ўзмор'е. Тры галоўных героя - немалады хірург, які едзе ў адпачынак, a некалькі гадзін да ад'езду не здолеў выратаваць на аперацыйным стале маладую дзяўчыну, жывая незнаёмая маладая дзяўчына ды зацікаўлены ёю малады чалавек у выкананні знакамітага Збігнева Цыбульскага. Своеасаблівыя пасажыры; нечаканыя збегi абставінаў. Паказаныя ў мяккай форме глыбінныя псіхалагічныя пласты, пра якія здагадвацца трэба самому .
..............Поезд - реж. Ежи Кавалерович, 1959
Фильм настроения. Летней ночью поезд идёт из Варшавы на балтийское взморье. Три главных героя - едущий в отпуск немолодой хирург, не сумевший спасти на операционном столе за несколько часов до отъезда молодую девушку, живая незнакомая молодая девушка и интересующийся ею молодой человек в исполнении знаменитого Збигнева Цибульского. Своеобразные попутчики; неожиданные стечения обстоятельств. Показанные в мягкой форме глубинные психологические пласты, о которых больше надо догадываться самому .
..............Pociąg - reż. Jerzy Kawalerowicz, 1959
Film nastroju. Letnią nocą jedzie pociąg z Warszawy na Wybrzeże. Troje głównych bohaterów to jadący na urlop niemłody hirurg który na kilka godzin przed odjazdem nie zdołał na stole operacyjnym uratować dziewczyny, żywa młoda dziewczyna i zainteresowany w niej chłopak w wykonaniu słynnego Zbigniewa Cybulskiego. Szczególni współpodróżni; nieoczekiwane zbiegi okoliczności. Ukazane w łagodnej formie głębokie zjawiska psychologiczne, które widz sam powinien rozszyfrować.
..............Зімовае змярканне - сцэн. i рэж. Тадэвуш Канвiцкi, 1956
Невялікае мястэчка. Галоўны герой - пажылы чыгуначнік, начальнік станцыі. Цалкам звычайныя, але няпростыя душэўныя праблемы і перажыванні: пачуццё адзіноты, неапраўданае, таму што жонка па-ранейшаму любіць; неразуменне са сталымі дарослымі дзецьмі; у іх драмы кахання ды здрады; і нараджэнне першага ўнука; і аказваецца, што цяпер маленькі усіх важней. Глыбока псіхалагічны, без трагедый, сумна-душэўны фільм.
..............Зимние сумерки - сцен. и реж. Тадеуш Конвицкий, 1956
Небольшой городок. Главный герой - пожилой железнодорожник, начальник станции. Вполне обычные, но непростые душевные проблемы и переживания: чувство одиночества, неоправданное, потому что жена по-прежнему любит; непонимание со ставшими взрослыми детьми; у них драмы любви и неверности; и рождение первого внука; и оказывается, что теперь маленький всех важнее. Глубоко психологический, без трагедий, печально-задушевный фильм.
..............Zimowy zmierzch - scen. i reż. Tadeusz Kowicki, 1956
Małe miasteczko. Główny bohater jest kolejarzem, naczelnikiem stacji w podeszłym wieku. Bardzo ludzkie, ale niełatwe duchowo problemy i przeżycia: poczucie samotności, niesłuszne, bo małżonka nadal kocha; brak zrozuminia z dorosłymi dziećmi; u nich dramaty miłości i zdrady; wreszcie rodzi się pierwszy wnuk, który - jak się okazuje - staje się teraz najważniejszy. Wybitnie psychologiczny, bez tragedii, wyciszony wzruszający film.
..............Горкае каханне - рэж. Чеслаў Петэльскi, 1990
Гарадзеншчына ды Гародня. А потым былая Усходняя Прусія, якая пасля вайны стала польскай. Час дзеяння - з зімы 1938/1939 да лета 1946. Яна - спачатку яна толькі скончыла школу, потым хутка сталее праз вайну. Ён - адукаваны, "лішні" чалавек, глыбока эгаістычны. Горкая каханне скрозь гады вайны. Шэраг незвычайна душэўных і яркіх чалавечых вобразаў. Праўдзівая старая Гродзеншчына, пра якую ведаю ад відавочцаў, якiя яшчэ паспелі яе заспець.
..............Горькая любовь - реж. Чеслав Петельский, 1990
Гродненщина и Гродно. А потом ставшая после войны польской бывшая Восточная Пруссия. Время действия - с зимы 1938/1939 по лето 1946. Она - сначала недавно закончившая школу девушка, потом быстро взрослеющая через войну женщина. Он - образованный, "лишний" человек, глубоко эгоистичный. Горькая любовь сквозь годы войны. Ряд изумительных человеческих образов. Истинная старая гродненщина, о которой знаю от помнивших её очевидцев.
..............Gorzka miłość - reż. Czesław Petelski, 1990
Grodzieńszczyzna i Grodno. Potem dawne Prusy Wschodnie, które po wojnie stały się polskimi. Czas akcji - od zimy 1938/1939 do lata 1946. Ona z początku jest dziewczyną co dopiero ukończyła szkołę, potem szybko doroślejącą przez lata wojny kobietą. On to wykształcony, "zbędny" mężczyzna, głęboko egoistyczny. Gorzka miłość przez lata wojny. Cały szereg cudownie ukazanych postaci ludzkich. Autentyzm starej Grodzieńszczyzny, o której wiem od tych co jeszcze zdążyli ją poznać.
..............Перад намі доўгі шлях - рэж. Уладзiслаў Слесiцкi, 1979
"Перад намі доўгі шлях" - словы з песні польскага руху супраціўлення часоў вайны. Галоўныя героі - браты гадоў васемнаццаці ды пятнаццаці, якiя удзельнічалі ў Варшаўскiм паўстаннi, уцякаюць пасля яго падзення з лагера палонных у Германіі. Даводзіцца мець зносіны з мясцовымi жыхарамi - нямецкімі сялянамі, ратавацца, хавацца. Рэтраспектыўна праходзяць кадры паўстання. Хлапцам трэба знайсці бацькоў. Канчаецца вайна. А калі, нарэшце, яны дабIраюццая да вызваленай Варшавы і сустракаюць суседа, і прыходзяць ў родны двор, і распазнаюць сярод руін рэшткі роднага дома - у двары, пераўтвораным, як амаль усе двары Варшавы, у могілкi, браты раптам не могуць выстаяць вертыкальна, стаўшы нават на калені, і кладуцца, абдымаючы пагорак, на магілу сваіх бацькоў, ад якой у дзень вяртання да Варшавы стараўся зберагчы іх сусед. Дзеля мяне гэта самы моцны мастацкi твор аб Варшаўскім паўстанні з вядомых мне.
..............Перед нами долгий путь - реж. Владислав Слесицкий, 1979
"Перед нами долгий путь" - слова из песни польского движения сопротивления времён войны. Главные герои - братья лет восемнадцати и пятнадцати, участвовавшие в Варшавском восстании, бегут после его падения из лагеря пленных в Германии. Приходится общаться с местными жителями - немецкими селянами, спасаться, прятаться. Ретроспективно проходят кадры восстания. Мальчикам нужно найти родителей. Кончается война. А когда, наконец, они добираются до освобожденной Варшавы и встречают соседа, и приходят в родной двор, и узнают среди руин остатки родного дома - во дворе, превращенном, как почти все дворы Варшавы, в кладбище, братья вдруг не могут устоять вертикально, даже опустившись на колени, и ложатся, обнимая холмик, на могилу своих родителей, от которой в день возвращения в Варшаву старался уберечь их сосед. Для меня это самое сильное художественное произведение о Варшавском восстании из известных мне.
..............Droga daleka przed nami - reż. Władysław Ślesicki, 1979
"Droga daleka przed nami" to słowa z piosenki polskiego ruchu oporu czasu wojny. Główni bohatorowie są braćmi w wieku lat może osiemnastu i piętnastu, uczestnikami Powstania Warszawskiego, uciekającymi po jego upadku z obozu dla jeńców w Niemczech. Trzeba trochę obcować z okolicznymi niemieckimi wieśniakami. Potem ratować się i uciekać. Retrospekcyjnie widzimy sekwencje z Powstania. Chłopcy muszą odnaleźć rodziców. Kończy się wojna. Gdy wreszcie docierają do wyzwolonej Warszawy i spotykają sąsiada i przychodzą do rodzimego podwórka i poznają wśród ruin resztki własnej kamienicy - wtedy w podwórku, zamienionym jak niemal wszystkie podwórka Warszawy w cmentarz, bracia nagle nie są w stanie ustać pionowo nawet po uklęknięciu i kładą się, obejmujęc kopczyk, na grób własnych rodziców, zetknięcia z którym w dniu ich powrotu do Warszawy starał się oszczędzić im sąsiad. Dla mnie to najpotężniejszy utwór o Powstaniu Warszawskim w sztuce ze znanych mnie.
..............Iнка 1946 - сцэн. i рэж. Наталiя Карынцкая-Груз, 2007
1946 год, у Польшчы будуецца новы грамадска-палітычны лад, які нясе ў сабе сталінскія рысы таксама. Крайнія формы прымае й супраціўленне: частка партызанскіх атрадаў часоў вайны мае намер змагацца цяпер супраць новай улады. Арыштаванай аказваецца 19-гадовая сувязная найбольш вядомага камандзіра польскіх "лясных братоў". Яна не выдае нікога і гіне за прыгаворам суда. Яе імем - Дануты Седзiк, мянушка Інка - сёння названы вуліцы. Пры ўсёй крайняй складанасці ды вастрынi тэмы фільм зроблены дзівосна, ўзрушаючае выкананне галоўнай ролі.
..............Инка 1946 - сцен. и реж. Наталия Коринцкая-Груз, 2007
1946 год, в Польше строится новый общественно-политический строй, несущий в себе и сталинские черты. Крайние формы принимает и сопротивление: часть партизанских отрядов времён войны намерена теперь бороться против новой власти. Арестованной оказывается 19-летняя связная наиболее известного командира польских "лесных братьев". Она не выдаёт никого и гибнет по приговору суда. Её именем - Дануты Седзик, кличка Инка - сегодня названы улицы. При всей крайней сложности и остроте темы фильм сделан изумительно, потрясающее исполнение главной роли.
..............Inka 1946 - scen. i reż. Natalia Koryncka-Gruz, 2007
Rok 1946, w Polsce budowany jest nowy ustrój społeczno-polityczny, mający w sobie też cechy stalinizmu. Formy skrajne przybiera również ruch oporu: część oddziałów partyzanckich z lat wojny zamierza teraz walczyć przeciwko nowej władzy. Aresztowana zostaje 19-letnia łączniczka najbardziej znanego dowódcy polskich "żołnierzy wyklętych". Nie denoncjuje nikogo i ginie z wyroku sądu. Jej imieniem - Danuty Siedzikówny, pseudonim Inka - dziś nazwane są ulice. Przy całej złożoności i ostrości tematu film jest znakomity. Zwraca uwagę wybitne wykonanie roli głównej.
Ветразі мазурскай восені - рэж. Iрэнеюш Ужэлецкi i Алнiс Янiс, 1989
..............Пра гэты фiльм асобна напрыканцы.
Паруса мазурской осени - реж. Иренеуш Ужелецкий и Алнис Янис, 1989
..............Об этом фильме отдельно в конце.
Żagle mazurskiej jesieni - reż. Ireneusz Użelecki i Alnis Janis, 1989
..............O tym filmie osobno pod koniec.
.......Далей тры кінакамедыі.
.......Далее три кинокомедии.
.......Następnie trzy komedie filmowe.
..............Ва-банк - рэж. Юлiюш Махульскi, 1981
..............Ва-банк II або зваротны ўдар - рэж. Юлiюш Махульскi, 1985
Дылогія, якая з'яўляецца адным з самых вядомых у Беларусі ды Расіі твораў польскай кінематаграфіі. Яркая й душэўная крымінальная камедыя, разгульваецца ў Польшчы 1930-х гадоў.
..............Ва-банк - реж. Юлиуш Махульский, 1981
..............Ва-банк II или ответный удар - реж. Юлиуш Махульский, 1985
Дилогия, являющаяся одним из самых известных в России и Белоруссии произведений польской кинематографии. Яркая и душевная криминальная комедия, разыгрывающаяся в Польше 1930-х годов.
..............Vabank - reż. Juliusz Machulski, 1981
..............Vabank II czyli riposta - reż. Juliusz Machulski, 1985
Dylogia będąca jednym z najbardziej znanych na Białorusi i w Rosji dzieł kina polskiego. Barwna, dynamiczna i wzruszająca komedia kryminalna usadowiona w Polsce lat 1930-ych.
..............Імператарска-каралеўскія дэзерціры - рэж. Януш Маеўскi, 1985
Імператарска-каралеўскаю называлася армія Аўстра-Венгрыі. Апошнія месяцы першай сусветнай вайны. Пяцёра сяброў розных нацыянальнасцяў, салдатаў-штрафнікоў з фартэчнага гарнізона, вырашаюць дэзертыраваць ад жорсткасці й поўнай бессэнсоўнасці далейшай службы. Сюжэт для мяне значна цікавей за ўсяго "Швейка". Вясёлая прыгодніцкая камедыя з меладраматычным украпваннем.
..............Императорско-королевские дезертиры - реж. Януш Маевский, 1985
Императорско-королевской называлась армия Австро-Венгрии. Последние месяцы первой мировой войны. Пятеро друзей разных национальностей, солдат-штрафников из крепостного гарнизона, решают дезертировать от жестокости и полной бессмысленности дальнейшей службы. Сюжет для меня значительно интереснее всего "Швейка". Весёлая приключенческая комедия с мелодраматической нитью.
..............C.k. dezerterzy - reż. Janusz Majewski, 1985
Cesarsko-królewską nazywano armię Austro-Węgier. Ostatnie miesiące pierwszej wojny światowej. Pięcioro przyjaciół różnych narodowości z fortecznej kompanii karnej postanawiają zdezerterować od brutalności i całkowitej bezsensowności dalszej służby. Akcja filmu jest dla mnie znacznie ciekawsza od całości "Szwejka". Wesoła komedia przygodowa z wątkiem melodramatycznym.
.......У заключэнне шматсерыйныя тэлевізійныя фільмы.
.......В заключение многосерийные телевизионные фильмы.
.......Wreszcie wieloodcinkowe seriale telewizyjne.
..............Лялька - рэж. Тадэвуш Бэр, 1978
Экранізацыя аднайменнага рамана Баляслава Пруса. Польская класіка. 1870-я гады, Варшава, маёнтак пад Варшавай, Парыж. Цэнтральная сюжэтная лінія - гарачае каханне ў вышэйшай ступені паважанага немаладога чалавека да цалкам не годнай гэтага арыстакраткi. Вельмi шырокая панарама быту ды персанажаў эпохі. Плеяда цудоўных акцёраў. Разважанне над рамантызмам, як неад'емнай рысай польскага нацыянальнага характару.
..............Кукла - реж. Тадеуш Бэр, 1978
Экранизация одноименного романа Болеслава Пруса. Польская классика. 1870-е годы, Варшава, имение под Варшавой, Париж. Центральная сюжетная линия - страстная любовь в высшей степени уважаемого немолодого человека к совершенно не достойной этого аристократке. Широчайшая панорама быта и персонажей эпохи. Плеяда прекраснейших актёров. Размышление над романтизмом, как неотъемлемой чертой польского национального характера.
..............Lalka - reż. Tadeusz Ber, 1978
Ekranizacja powieści Bolesława Prusa o tej samej nazwie. Polska klasyka. Lata 1870-e, Warszawa, majątek na Mazowszu, Paryż. Centralny wątek dramaturgiczny to namiętna miłość godnego najwyższego szacunku niemłodego mężczyzny do rażąco nie godnej tego arystokratki. Bardzo szeroka panorama bytu i postaci z epoki. Plejada wspaniałych aktorów. Refleksja nad romantyzmem jako nieodłączną cechą polskiego charakteru narodowego.
..............Хатняя вайна - рэж. Ежы Груза, 1966
Калі мыльная опера, адна з найлепшых. Варшава пачатку 1960-х гадоў. Жыццё дзвюх сем'яў з двух суседніх кватэр: двое дарослых і сын у апошнім класе школы ў адной ды двое бяздзетных дарослых у іншай. Мяккая і цёплая бытавая камедыя. У сэнсе папулярнасці ў Польшчы супастаўная з "Іроніяй лёсу" ў Расіі.
..............Домашняя война - реж. Ежи Груза, 1966
Если мыльная опера, то одна из наилучших. Варшава начала 1960-х годов. Жизнь двух семей из двух соседних квартир: двое взрослых и сын в последнем классе школы в одной и двое бездетных взрослых в другой. Мягкая и тёплая бытовая комедия. По популярности в Польше сопоставима с "Иронией судьбы" в России.
..............Wojna domowa - reż. Jerzy Gruza, 1966
Jeżeli opera mydlana, to jedna z najlepszych. Warszawa początku lat 1960-ych. Życie dwóch rodzin z sąsiadujących rodzin: dwoje dorosłych i syn z ostatniej klasy liceum w jednym i dwoje bezdzietnych dorosłych w drugim. Łagodna i ciepła komedia obyczajowa. W sensie popularności w Polsce porównywalna z "Ironią losu" w Rosji.
..............Чатыры танкісты ды сабака - рэж. Конрад Наленцкi i Януш Чекальскi, 1966-1970
Самы вядомы польскі шматсерыйны фільм усіх часоў. Я бачыла ўсе серыі двойчы. Фільм майго дзяцінства, з вельмi шырокімі тлумачэннямі майго таты, афіцэра. З бліжэйшай восені гледачом стане сталы мой сямігадовым сын, тады з задавальненнем пагляджу ў трэці раз.
..............Четыре танкиста и собака - реж. Конрад Наленцкий и Януш Чекальский, 1966-1970
Самый известный польский многосерийный фильм всех времён. Я видела все серии дважды. Фильм моего детства, с широчайшими объяснениями моего папы, офицера. С ближайшей осени зрителем станет мой семилетний сын, тогда c удовольствием посмотрю в третий.
..............Czterej pancerni i pies - reż. Konrad Nałęcki i Janusz Czekalski, 1966-1970
Najsłynniejszy polski serial wszechczasów. Oglądałam całość dwukrotnie. Film mojego dzieciństwa, z szerokimi i dokładnymi tłumaczeniami ze strony mojego taty, oficera. Poczynając od jesieni bieżącego roku widzem stanie się mój siedmioletni syn, wtedzy chętnie obejrzę po raz trzeci.
..............Блiзка, усё бліжэй - рэж. Збiгнеў Хмялеўскi, 1983
Гэты фільм я гляджу цяпер. Ведаю, што дзевятнаццаць серый ахопліваюць перыяд 1863-1945. Я зараз на дванаццатай, 1930-я гады. Мясцiны, дзе я не бывала: Сілезія. Сага сям'і. У сэнсе размаху ды эпікi магу параўнаць з "Маскоўскай сагай" Дзмітрыя Баршчэўскага. Найноўшая гісторыя Польшчы і пяць пакаленняў, якія змагаюцца за захаванне польскасці сваёй і Сілезіі. Вельмі-вельмі падабаецца.
..............Близко, всё ближе - реж. Збигнев Хмелевский, 1983
Этот фильм я смотрю сейчас. Знаю, что девятнадцать серий охватывают период 1863-1945. Я сейчас на двенадцатой, 1930-е годы. Края, где я не бывала: Силезия. Сага семьи. По размаху и эпике могу сравнить с "Московской сагой" Дмитрия Барщевского. Новейшая история Польши и пять поколений, которые борются за сохранение польскости своей и Силезии. Очень-очень нравится.
..............Blisko, coraz bliżej - reż. Zbigniew Chmielewski, 1983
Serial ten oglądam teraz. Wiem, że dziewiętnaście odcinków obejmują okres 1863-1945. Jestem na dwunastym: lata 1930-e. Ziemie których nie znam: Śląsk. Saga rodzinna. W sensie rozmachu i epiki mogę porównać do "Sagi moskiewskiej" Dmitrija Barszczewskigo. Najnowsza historia Polski i pięć pokoleń, które zmagają się o zachowanie polskości własnej i Śląska. Bardzo a bardzo podoba mi się.
.......Вось такія дваццаць польскіх фільмаў, якія мне сапраўды вельмі падабаюцца. У суме я бачыла, можа быць, максімум яшчэ два разы столькі ж. Такая колькасць - адзін з важных фактараў падтрымання маёй польскай мовы. У заключэнне - некалькі больш шырокае апісанне фільма, які, можа быць, наогул мой самы любімы з усіх.
.......Таковы двадцать польских фильмов, которые мне по-настоящему нравятся. В сумме я видела, может быть, максимум ещё два раза столько же. Такое количество - один из важных факторов поддержания моего польского языка. В заключение - несколько более широкое описание фильма, который, может быть, вообще мой самый любимый из всех.
.......Powyższe dwadzieścia filmów autentycznie podobają mi się. W sumie oglądałam, sądzę, najwyżej jeszcze dwa razy tyle. Ilość ta stanowi ważny czynnik podtrzymania mej polszczyzny na pożądanym poziomie. Na zakończenie - nieco szerszy opis filmu który być może jest moim najbardziej ulubionym ze wszystkich kiedykolwiek oglądanych.
..............Ветразі мазурскай восені - сцэн. i рэж. Iрэнеюш Ужэлецкi i Алнiс Янiс, 1989
Члены універсітэцкага яхт-клуба на апошнія два тыдні вакацый (навучальны год у польскіх ВНУ пачынаецца 1 кастрычніка) адпраўляюцца на двух яхтах, сем чалавек, у паход па Мазурскiх азёрах, найбуйнейшых у Польшчы. Летні сезон скончыўся. Зачыняюцца турбазы. У лясах пачынаюць жоўкнуць лісце. На большай яхце каманда тры чалавекі: малады выкладчык Ірэнеюш, магістрант Алекс і стершекурсница Каллi, эстонка, якая вучыцца ў Польшчы па абмене. Сяброўства сямі чалавек, ледзь пераліваюцца сімпатыі, пераходы пад ветразямі па апусцелых азёрах, зносіны з мясцовымі жыхарамі, штовячэрнія сядзення ля вогнішча з гітарай і спевамі, і апавяданнямі з рэтраспектыўнамi кадрамі, начныя пацалункі ў лесе пары першакурснікаў, іншыя пацешныя моманты, азёрны шторм з ліўнем, неадкладная дапамога ў патрэбную хвіліну, знаходка часоў вайны, сустрэча з рэальнай пажылай дачкой рэальнага вядомага польскага паэта дваццатага стагоддзя, якая грае саму сябе. Фільм полудокументальный, сузіральны. Прыгажосць прыроды з ужо халоднымі ўвечар вятрамі, дзіўная прыгажосць звычайных чалавечых адносін, злёгку ўсмешлівыя маладыя вочы на парозе дарослага жыцця. Яшчэ - дзіўна, як аўтары мужчыны здолелі стварыць настолькі ўнутрана верны ды абаяльны вобраз Каллi, якую грае cапраўдная студэнтка Каллi Толк. Усё разам падабаецца сапраўды неверагодна.
..............Паруса мазурской осени - сцен. и реж. Иренеуш Ужелецкий и Алнис Янис, 1989
Члены университетского яхт-клуба на последние две недели каникул (учебный год в польских вузах начинается 1 октября) отправляются на двух яхтах, семь человек, в поход по Мазурскому поозёрью, крупнейшему в Польше. Летний сезон закончился. Закрываются турбазы. В лесах начинают желтеть листья. На бóльшей яхте команда три человека: молодой преподаватель Иренеуш, магистрант Алекс и стершекурсница Калли, эстонка, учащаяся в Польше по обмену. Дружба семи человек, чуть переливающиеся симпатии, переходы под парусами по опустевшим озёрам, общение с местными жителями, ежевечерние сидения у костра с гитарой и песнями, и рассказами с ретроспективными кадрами, ночные поцелуи в лесу пары первокурсников, иные забавные моменты, озёрный шторм с ливнем, немедленная помощь в нужную минуту, находка времён войны, встреча с реальной пожилой дочерью реального известного польского поэта двадцатого века, играющей саму себя. Фильм полудокументальный, созерцательный. Красота природы с уже холодными к вечеру ветрами, удивительная красота обычных человеческих отношений, слегка улыбающиеся молодые глаза на пороге взрослой жизни. Ещё удивительно, как авторы мужчины сумели создать настолько внутренне верный и обаятельный образ Калли, играемой молодой эстонской актрисой Калли Толк. Всё вместе нравится совершенно невероятно.
..............Żagle mazurskiej jesieni - scen. i reż. Ireneusz Użelecki i Alnis Janis, 1989
Członkowie uniwersyteckiego klubu żeglarskiego udają się na ostatnie dwa tygodnie wakacji letnich (rok akademicki w Polsce rozpoczyna się 1 października) na dwóch jachtach po Pojezierzu Mazurskim, największym w Polsce. Letni sezon dobiegł końca. Zamykają się ośrodki wczasowe. W lasach zaczynają żółknąć liście. Na większym jachcie trzyosobową załogę stanowią młody wykładowca Ireneusz, magistrant Aleks oraz studenta z ostatniego roku Kalli, Estonka studiująca w Polsce w ramach wymiany. Przyjaźń siedmiorga ludzi, lekko połyskujące sympatie, przejścia pod żaglami po opustoszałych jeziorach, obcowanie z mieszkańcami mazurskich wiosek, co wieczór gitara i śpiewy przy ognisku, opowiadania dające kadry retrospektywne, nocne pocałunki pary z pierwszego roku, inne zabawne sytuacje, sztorm na jeziorze z ulewą, natychmiastowa pomoc w razie potrzeby, znalezisko z lat wojny, spotkanie z realną starszą wiekiem córką realnego polskiego poety dwudziestego wieku, która gra samą siebie. Film jest na wpół dokumentalny, kontemplacyjny. Piękno przyrody z chłodnymi już pod wieczór wiatrami, zadziwiające piękno zwykłych stosunków międzyludzkich, lekko uśmiechające się młode oczy u progu dorosłego życia. Zaskakuje, jak autorzy mężczyźni potrafili wykreować tak dalece wewnętrznie prawdziwą, autentyczną i urzekającą postać Kalli, którą gra realna studentka Kalli Tolk. Wszystko razem podoba się niesamowicie.
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~............................