Suomipeliä

May 29, 2007 20:55

Monesta maasta ja aikakaudesta on tehty useita pelejä, mutta ekslusiiviset Suomi-pelit ovat jääneet vähälle. Toki on olemassa Eduskuntamanageri, joka tosin oli ainakin minulle hiukan nihkeä kokemus. Ajattelin tässä illan ratoksi suunnitella Suomi-aiheisen yhteiskuntastrategiapelin.

Pelin tarina menee seuraavasti: Suomen on vallannut paha Akserbaristanzenrionra. Suomen slangilla niitä kutsutaan vain aksereiksi. Pelin edetessä Suomen pitää vallata Suomi takaisin kaupunki kaupungilta ja pitää samalla ulkopolitiikka kunnossa. Suomi voi anoa apua sekä Venäjältä että Nato-mailta. EU ei lähetä apua, vaan pelkästään lähettää direktiivejä jotka aiheuttavat miinusta tuottoon. Myös Ruotsilta voi sopivassa kohdassa anoa apua, mutta on mahdollisuus että Ruotsi lähettää vääränkokoisia varusteita.

Suomen kampanja alkaa Utsjoen tukikohdasta. Halvin sotilas on metsänpoika, joita revitään Suomen pikkukylistä. Metsänpoika tekee vain vähän vahinkoa mutta jos pelaaja onnistuu saamaan Alkon pystytettyä, metsänpojat sen läheisyydessä kolminkertaistavat tuhovoimansa. Täytyy kuitenkin varoa koska jos Alkon poistaa, metsänpojat ryhtyvät kapinaan.

Aloittelevan pelaajan paras etenemismahdollisuus on saada saamelaiset puolelleen. Näin pelaaja voi rakentaa poroaitauksia ja valmistaa pororatsastajia. Saamelaisten erikoisyksikkö on joulupukki, joka toimii kaikkialle pääsevänä vakoojana. Jos yhdistää pontikkatehtaan ja neljä poroa, saa liikkuvan pontikkatehtaan. Näin metsänpojista tulee hyvin tehokkaita ilman Alkon läheisyyttä. Pontikkatehdas tosin ei tuota mitään toisin kuin Alko. Metsänpoikia kannattaa jättää poroaitausten lähimetsiin tappamaan susia. Myöhemmin teknologian edistyessä metsänpojat voi korvata eräjormalla, joka tappaa kolme sutta yhdellä laukauksella ja kirjoittaa vihaisia kirjeitä paikallislehtien yleisönosastoihin. Eräjorma lisää myös syntyvyyttä paikkakunnalla 20%.

Ensimmäinen suuri taistelu on Rovaniemen haltuunotto. Rovaniemessä on paljon Akserbaristanzenrionran perussotilaita, "rättipäitä". Täytyy olla varuillaan koska akserien erikoisyksikkö "aurinkolasikauppias" voi soluttautua omaan tukikohtaan ja varastaa kaikki rahat.

Rovaniemen haltuunoton jälkeen pelaaja pääsee käsiksi politiikkaan ja yhä useampaan erikoisyksikköön. Kun iso kaupunki on hallussa, Suomi voi solmia suhteita ulkovaltoihin. Natolta saa tehokkaita juokkoja mutta myöhemmin voi piinata Suomea vaatimuksilla, kuten joukkojen lähettämisellä lähi-itään. Jos Suomi kieltäytyy, Nato julistaa Suomen olevan osa pahan akselia ja julistaa sodan Suomelle. Sitten Suomi on kusessa.

Venäjältä voi saada myös varusteita ja idänkaupan voi elvyttää. Miinuksena Suomeen tulee venäläisiä rekkakuskeja tukkimaan maantiet. Jos Suomi nojaa liikaa Venäjään, Nato voi julistaa Suomelle sodan. Jos taas Venäjä ajautuu vallankumoukseen, se saattaa viedä Suomen mukanaan.

Rovaniemellä voi myös tuottaa ensimmäisiä oikeita sotajoukkoja. Rivisotilas eli nurmipora tuotetaan halvalla mutta joka kymmenennen nurmiporan jälkeen on mahdollisuus saada Rokka, joka vastaa kymmentä rättipäätä. Jos pelaaja kouluttaa papin, sotilaiden taistelumoraali kasvaa mutta Vapaa-ajattelijoiden liitto alkaa protestoimaan. Tämä ei sinänsä vaikuta mihinkään, mutta Vapaa-ajattelijoiden postituslistalle liittyneiden sähköposti tukkeutuu.

Tavallisten sotilaiden lisäksi on tärkeää tuottaa myös sivarihippejä. Sivarihipit eivät taistele, mutta kasvattavat tukikohdan tuottoa. Sivarihippien läsnäolo voi kuitenkin närkästyttää oikeistolaisnatseja ja aiheuttaa muilutuksia josta seuraa sivarihippien aiheuttaman tuoton nollautuminen. Joka kymmenennen sivarihipin jälkeen on mahdollisuus tuottaa Ardnt Pekurinen, joka saa yhden vihollisen tukikohdan antautumaan universaalin rauhanaatteen inspiroimana.

Totaalikieltäytyjiä tuottamalla aiheutetaan pelkkää tappiota, mutta kun totaaleja on tarpeeksi, taivaalta laskeutuu Gandhi jonka pyhät lehmät tallovat kolme vihollisen tukikohtaa kavioihinsa. Jos Gandhi ja Ardnt Pekurinen ilmestyvät saman vuoron aikana, peli päättyy rauhan ja rakkauden voittoon.

Muita sotilasyksiköitä on mm. atk-nörtit, jotka pälättävät vastustajat kuoliaaksi. Erikoisyksikkö korpisoturi toimii itsenäisesti eikä tottele pelaajan käskyjä, mutta tuhoaa kaiken tieltään. Harmiteltavasti korpisoturit yleensä jäävät kiertämään lähimmän Alkon läheisyyteen. Sotilaallisia erikoisyksikköjä on myös alueellisesti: Jyväskylässä voi esimerkiksi tuottaa vihaisen keskustalaiseksi naamioituneen perussuomalaisen jonka voi huijata luulemaan rättipäitä susiksi.

Hienovaraisempi taistelutapa on ns. soluttautujat. Yksittäisiä yksikköjä ovat mm. teinihorot jotka "ottivat kyllä se pillerin". Vastustajan tuotto kärsii elatusmaksujen takia ja sotilaiden teho laskee tippurin takia. Toinen tehokas soluttautuja on vasemmistohippi, joka nuukailee vastustajan talouden rapakuntoon.

Hiukan laajemman mittakaavan soluttautumista on mm. musiikkivienti. Musiikkiteollisuuden halvin yksikkö on tangomarkkinat, joka aiheuttaa älyllistä rappeutumista. Hiukan tehokkaampi mutta yhtä turha on Euroviisuosallistuja, joka tappaa satunnaiset vastustajat nauruun. Idols-kisa lähentelee jo vaarallista kastia. Idols-kisa tuottaa lähinnä b-luokan esiintyjiä jotka ottavat osansa vastustajan tuotosta heräteostoksien muodossa. Idols-kisa voi kuitenkin tuottaa Antti Tuiskun, joka varastaa vastustajan kaupungeista kaikki alle murrosikäiset tytöt.

Vaarallisin musiikkiteollisuuden muoto on metallimusiikki. Metallimusiikki voi tuottaa erilaisia yksiköitä jotka tekevät eri lailla vahinkoa. Sonata Arctica vetää japanilaisia turisteja Suomeen ja nostavat Suomen tuottoa huomattavasti. Nightwish taas keikkailee vastustajan tukikohdissa ja Tarja Turunen hurmaa vastustajan sotilaat taistelemaan Suomen puolella. Stratovarius on muuten vain cool ja vangitsee vastustajan sotilaat keikalleen useaksi vuoroksi. Kaikkein tuhoisin soluttautumishyökkäys on yhteiskeikka, joka vastaa taktista ydinkärkeä.

Silloin tällöin pelaaja voi huomata joutuneensa keskelle vasemmistolaisbuumia. Koska tasapaino on säilytettävä, pelaajan on äkkiä tuotettava SDP:n joka vesittää vasemmistolaisaatteen. Vaarana on, että SDP tuottaa Lipposen joka solmii tiiviit suhteet Natoon ilman pelaajan hyväksyntää. Mutta jos Lipposen ehtii kesyttää, siitä tulee tehokas taisteluyksikkö joka vastaa kolmea Rokkaa. Lipponen on tosin kallis ja saattaa kadota kesämökille elämään valtion rahoilla. Lipponen myös laskee kansa uskoa politiikkaan.

Hyökkäys voi tulla myös oikealta ja pelaajan on mahdollisimman nopeasti järjestettävä anarkistien mielenosoitus jotta oikeistolaisaatteet joutuvat huonoon valoon. Anarkistien mielenosoituksia ei tosin kannata turhaan järjestää sillä joku tärkeä rakennus saattaa mystisesti palaa maan tasalle. Tasapaino on säilytettävä siksi, että muuten Suomesta tulee joko natsijohtoinen poliisivaltio tai maanpäällinen paratiisi. Kumpikin vaihtoehto on etenemiseste eikä valloittajia voi pysäyttää.

Näillä taktisilla ulottuvuuksilla saadaan aikaan laaja Suomi-peli, josta riittää pelattavaa useiksi minuuteiksi.
Previous post Next post
Up