*Начиная с XI столетия в Византии появляются вогнутые монеты. Эта форма, первоначально приданная солидам, распространяется затем и на остальную монету, за исключением мелкой медной. Вогнутые монеты получили своё особое название - скифата и были отчеканены около 1025 года, во время правления императора Иоанна I Цимисхия.
- Помимо сиволического наполнения, такая форма монеты имела и практический смысл :
1)вогнутая форма делала монеты более устойчивыми к изгибу и повреждениям,
2)такие монеты легче было укладывать в стопки для хранения и транспортировки
3)уникальная форма затрудняла фальшивомонетничество.
Чеканились такие монеты на вогнутых штемпелях, и оказались настолько удобны, что эта форма монет позже была заимствована некоторыми европейскими государствами, особенно в южной Италии.
Так же существует второе, более простонародное название для эти монет - "trachy" от греческого слова "τραχύς" (trachys), что означает "неровный" .
И после пояснительного вступления, сама повесть. :-)
========================================
Се повѣсть о томъ, како царь Іѡаннъ Цимисхій скифаты измысли.
Бысть въ лѣто ҂ѕфл҃г. [6533] ѿ сотворенія міра, егда царствова въ Константинѣ градѣ Іѡаннъ, нарицаемый Цимисхій. Сѣдяше онъ на престолѣ въ палатѣ своей златой, и размышляше о дѣлѣхъ державныхъ.
И се, взѧ царь златникъ въ руцѣ свои, и ѡбращаше его сѣмо и ѡвамо. И абіе узрѣ чашу сребряну, на трапезѣ стоѧщу. И бысть ѡзаренъ свѣтомъ, иже ѿ оконъ высокихъ исхождаше.
И рече Іѡаннъ въ сердцы своемъ: "Что, аще златники наши будутъ яко чаша сіѧ? Ибо чаша не токмо сосудъ есть, но и знаменіе причащенія, соединенія со Христомъ".
И повелѣ царь призвати къ себѣ ковачей искуснѣйшихъ во всемъ царствіи. И глагола имъ: "Сотворите ми златникъ, иже будетъ яко чаша, да знаменуетъ богатство духовное купно съ земнымъ".
И трудишасѧ ковачи дни и нощи, искушающе различная художества. И се, по мнозѣхъ трудѣхъ, принесоша царю златникъ новъ, егоже нарекоша скифатъ.
Егда же взѧ Іѡаннъ скифатъ въ руку свою, возрадовасѧ зѣло. И рече: "Се не токмо мѣна будетъ, но и знаменіе вѣры нашеѧ, и державы, и премудрости царскіѧ".
Тако родишасѧ скифаты, иже не токмо къ потребамъ житейскимъ служаху, но и духъ христіанскій въ себѣ несѧху, напоминающе всѧкому держащему ихъ ѡ цѣнностехъ вѣчныхъ.
И пронесесѧ вѣсть ѡ златницѣхъ новыхъ по всей державѣ и за предѣлы еѧ. И сташа скифаты не токмо мѣною, но и дивомъ для людей многихъ, свидѣтельствующе ѡ мудрости царѧ Іѡанна, нарицаемаго Цимисхій.