May 10, 2012 22:08
Давно хотел написать этот пост, но всё руки не доходили.
После многолетнего наблюдения за статистикой крушений (малой и большой авиации) с каким-либо серьёзным исходом, могу с уверенностью сказать, что 95% из них подпадает под один из типов из следующего небольшого списка:
#1: Fuel exhaustion / mismanagement
#2: VFR into IMC / non-instrument pilot in IMC / pushing the limits
#3: Scud running
#4: Inadequate planning (overweight, out of balance, too high DA)
#5: Base-to-final stall/spin
#6: "Hold my beer and watch THIS!"
#7: Flying into known ice
Когда я опубликовал этот список на АОПОвском форуме, с помощью форумчан мы также дополнили этот список и оставшимися 5%:
#8: Pure mechanical failure of some type.
#9: Medical where the pilot is incapacitated.
#10: Complete Frigging Mystery.
Другими словами, так называемый "человеческий фактор" - это основная причина всех катастроф. Это, с одной стороны, расстраивает, но в то же время внушает некий оптимизм, ибо катастрофический отказ техники - это единственная вещь, которая нам неподвластна. Да и то, при адекватном префлайте и обслуживании, отказы можно свести к минимуму.
Ну и в завершение, немного другая проекция этого списка - top 10 причин катастроф (thx Dr. Bruce Chien):
(1) Pilot needlessly flew into other than air.....(night VMC think Superstition mountain, mid air collision, and improper IFR, Runway LOC, and “hey watch this”)
(2) Pilot expected performance wildly beyond capability of the aircraft (high density altitude, Wintertime climbout from big rocks, four in a C172 with full fuel, Baron with five up and full Fuel and uphill runway eg. St. Ignace accident, etc).
(3) Pilot was cognitively impaired (drugs, fatigue, long duty cycle).
(4) Pilot departed with known deficiency (propped the B58 and geared it up, Y***** J***** accident in Newark).
(5) Pilot was a scofflaw (no medical, out of annual, no BFR, “What-did-you-expect”).
(6) Pilot ran out of go-juice (planes fly better with go-juice).
(7) Pilot fails to request help.
(8) Pilot FAIL in icing conditions (think TMB 850 accident at MMU).
(9) Pilot did a **** poor job with the planning and failed to abort the accident chain (get-there-it is, both fuel and weather).
(10) Pilot failed to perform adequate on-ground actions