work dat thesis

May 05, 2007 21:45

“What is it we are trying to create?”

Before the animated series “Neon Genesis Evangelion” began broadcasting

The year is 2015.  It is a world where 15 years earlier, over half of humanity perished.  A world that has attained a recovery miraculous enough to fill the shelves of convenience stores and in which production, distribution, consumption, and the economy have returned.  A world whose people have grown used to such renewal, yet still expect doomsday around every corner.  It is a world in which the number of children needed to bear the burden of the next generation is dwindling.  In Japan, the former Tokyo has been decimated and discarded, and the capital moved to Nagano prefecture.  In this world Tokyo 2 has been built as a decoy in the transfer of the capital, and the fortress city of Tokyo-3 is under construction.  It is also a world assaulted by the incomprehensible beings known only as “angels.”

This is roughly the type of world in which “Neon Genesis Evangelion” takes place.  It is a worldview colored by a pessimistic vision.  It is a story that was begun from a point where all feelings of optimism had been removed.  In it, a 14 year-old boy shrinks from contact with others.  Seeing his actions as futile, he has abandoned any attempts to understand himself, and lives in an isolated world.  This is a cowardly boy who cannot even kill himself, although he has become convinced that he is an unnecessary person ever since understanding that he has been abandoned by his father.  There is also a 29 year-old woman who keeps her contact with others as fleeting as possible.  She protects herself by retreating into a web of superficial relationships.

They are both extremely afraid of being hurt.  Both are lacking in the assertiveness typical of story book heroes, and may be thought of as unsuitable.  At any rate, they are heroes I have chosen for this tale.

I began this project with the wish that when the story has reached its conclusion, its world and characters will have changed.  This was honestly the “mood” I was in at the time.  “Neon Genesis Evangelion” is filled with the person I was for four years - a broken man not capable of anything.  This is a project that I-someone who had been running away for four years, and was merely not dead-began again with the thought that “I must not run away.”  The idea for this project came to me when I felt that I wanted to set this mood of mine down on film.  I realize what a brash, arrogant, and difficult task this will be.  Nevertheless, this is what I’ve set out to accomplish.  I don’t know what the results will be.  This is because the story has not come to a close within me.  I don’t yet know what will happen to Shinji, Misato, and Rei or where they are headed.  This is because I’m unsure where the feelings of the staff will lead them.  I feel that I’m behaving irresponsibly.  This is to be expected though, once we have set out to synchronize ourselves with the world of our project.  Even having shouldered the risk that “this may all just be some imitation” we have no choice but to proceed in this way.  Our “originals” can only be found in such a place…

July 17, 1995
At the studio on a cloudy, rainy day

P.S.

I should mention,

The name Shinji comes from the name of a friend, Misato from the heroine of one of my favorite manga, Ritsuko from one of my friends in junior-high.  They’ve all been borrowed from somewhere.  Even names that appear to have no relation were actually decided upon according to a number of rules.

Figuring them out might be fun for those who have a little spare time.

我々は何を作ろうとしているのか?

連続アニメーション「新世紀 エヴァンゲリオン」が、スタートする前に。

時は、2015 年。 過半数の人間が 15 年前に死んでしまった世界。 コンビニの棚が埋まるくらいまでの、奇跡的な復興を遂げ、 生産、流通、消費、経済がもどっている世界。

その光景を見慣れたものとし、閉じた終息を当たり前の事としている人々の住 む世界。 次世代を担うべき子供の数が減少している世界。 日本では壊滅した旧東京を切り捨て、長野県に遷都。第2新東京市を建設、 次代遷都計画をダミーとした、迎撃要塞都市・第3新東京市を建設している世界。 そしてその街へはわけのわからない「使徒」と呼称される物体が、襲来する世界。

これが「新世紀 エヴァンゲリオン」のおおまかな世界観です。 悲観的なビジョンで彩られている世界観です。 あえて楽観的な気分を排除した舞台からから、物語をスタートさせました。

そこにいる 14 歳の少年は、他人との接触をこわがっています。 その行為を無駄だとし、自分を理解してもらおうという努力を放棄し、 閉じた世界で生きようとしています。 父親に捨てられたと感じたことから、自分はいらない人間なんだと一方的に思い込み、 かといって自殺もできない、憶病な少年です。

そこにいる 29 歳の女性は、他人との接触を可能な限り軽くしています。 表層的なつきあいの中に逃げることで、自分を守って来ています。

二人とも、傷つくことが極端にこわいのです。 二人とも、いわゆる、物語の主人公としては積極さに欠け、不適当だと思われます。 だが、あえて彼らを主人公としました。

「生きていくことは、変化していくことだ」と云われます。 私はこの物語が終局を迎えた時、世界も、彼らも変わっていて欲しい、という 願いを込めて、この作品を始めました。 それが、私の正直な「気分」だったからです。

「新世紀 エヴァンゲリオン」には、4 年間壊れたまま何もできなかった自分の、 全てが含まれています。 4 年間逃げ出したまま、ただ死んでいないだけだった自分が、ただひとつ 「逃げちゃダメだ」の思いから再び始めた作品です。 自分の気分というものをフィルムに定着させてみたい、と感じ、考えた作品です。

それが、無謀で傲慢で困難な行為だとは知っています。 だが、目指したのです。 結果はわかりません。 まだ、自分の中でこの物語は終息していないからです。

シンジ、ミサト、レイがどうなるのか、どこへいくのか、わかりません。 スタッフの思いがどこへいくのか、まだわからないからです。 無責任だとは、感じます。

だがしかし、我々と作品世界のシンクロを目指した以上、当り前のことなのです。 「それすらも模造である」 というリスクを背負ってでも、今はこの方法論で作るしかないのです。 私たちの「オリジナル」は、その場所にしかないのですから、、、

1995 7/17 雨とくもりの日に スタジオにて
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