NATURE VS NURTURE FOR IELTS

Apr 03, 2018 23:48

Here you will find some vocabulary for Parenting, Nature Vs Nurture issues. The level of vocabulary corresponds to IELTS level 6.5 - 8.0





PARENTING
ВОСПИТАНИЕ

To bring up / to raise well-rounded, well-adjusted kids / to care for the child / caregivers / parenthood
Воспитывать / растить разносторонних, хорошо воспитанных детей / заботиться о ребенке / опекуны / родительские обязанности

To surround with love, encouragement
Окружить любовью и поддержкой

To establish a solid support system
Создать крепкую систему поддержки

To enhance learning abilities
Расширить и углубить способности к обучению

To develop a sense of purpose and achievement
Развить чувство цели и достижения

To find a hobby, to eat meals together, to play catch in the yard, to dance in the living-room, to chase after butterflies, to have story time
Найти хобби, кушать вместе, играть в мяч во дворе, танцевать в гостиной, бегать за бабочками, рассказывать сказки/истории

To praise a child for hard work
Хвалить ребенка за хорошую работу

To identify specific learning style
Определить его особенности восприятия

To read to preschoolers / to keep books at home
Читать дошкольникам / иметь книги дома

To keep to the bedtime
Установить время отхода ко сну

To praise effort, creativity, hard work, persistence
Хвалить за усилия, творчество, хорошо сделанную работу, упорство

To develop the can-do attitude
Развивать отношение «я могу»

To feel competent and confident
Чувствовать себя знающим и уверенным

To have unique gifts and talents
Иметь уникальный талант и даровитость

Protector against emotional stress, risky behaviours
Защитный механизм против эмоционального стресса, нежелательного поведения

to get an inoculation against misery
Служить прививкой против невзгод

To put a kid in a bubble
Отгородить ребенка от реального мира

To grant him every wish and desire
Выполнять все его прихоти и желания

To swoop in Immediately
Бросаться к нему по первому зову

To keep from overcoddling
Не баловать (не изнеживать)

To allow to experience sadness, anger, frustration
Позволять переживать грусть, злость, фрустрацию

to learn to deal with negative emotions
Научиться справляться с отрицательными эмоциями

To develop the coping skills
Развивать умение справляться

To fall off the pedestal
Падать с пьедестала

To undermine child’s confidence
Подорвать уверенность ребенка

To become intellectually timid
Стать забитым (робким)

To need to prove them again and again
Необходимость доказывать, что могу снова и снова

To achieve mastery / the thrill of mastery
Достичь мастерства / волнение (трепет) от овладения навыком

On a first try
При первой попытке

The sense of self-worth
Чувство самоценности

NATURE VERSUS NURTURE
ГЕНЫ VS ВОСПИТАНИЕ

Human behavior
Человеческое поведение

To be determined by the environment / by genes (genetics / genetic inheritance)
Определяться окружающей обстановкой / генами (генетикой/генетическим наследованием)

The influence of external factors
Влияние внешних факторов

To acquire behavioral traits from nurture
Приобретать черты характера от генов

To be driven by innate biological forces
Под воздействием внутренних биологических факторов

The product of learning or environment
Продукт обучения или окружающей обстановки

The Greek philosopher Galen
Греческий философ Гален

Theorize - theorized - theorized
Теоретизировать, создать теорию, теоретически предсказывать

Personality traits / personality characteristics / physical features
Черты личности , личностные характеристики, черты внешности

The concentration of four fluids, namely, blood, phlegm, yellow bile, black bile
Смесь четырех «жизненных соков», а именно,  крови, флегмы (лимфы), желтой желчи, черной желчи

Sanguine person
сангвиник

Choleric person
холерик

Melancholic person
меланхолик

Phlegmatic person
флегматик

John Locke
Джон Локк

To be born a tabula rasa (a blank state)
Родиться как чистый лист

To shape behavior
Формировать поведение

The prevailing forces in development
Преобладающие движущие силы в развитии

Be the primary driver of behavioral traits
То, что изначально вызывает развитие черт характера

Be identical to your parents’ features
Идентичны чертам родителей

To come from your father or mother
Перениматься от папы или мамы

To grow up in an environment
Расти в окружающей обстановке

To have a lasting effect on
Иметь длительное воздействие

Early childhood experiences
Ранний детский опыт

To develop conditions
Развивать условия

To create a predisposition for / to
Создать склонность (предрасположение) к

Habits of parents, friends, or a partner
Привычки родителей, друзей, партнера

To be routinely exposed to
Постоянно подвергаться воздействию

Childhood bullying / abuse / trauma / violence
притеснения / оскорбления / травма / насилие

To grow up in a nurturing and loving environment
Расти в заботливой и любящей окружающей обстановке

To be influenced by experience and training
Под влиянием личного опыта и обучения

Surrounding culture
Окружающая культура

To play the most important role
Играть наиболее важную роль

To be more significant
Быть более важным

To gain more attention
Получить больше внимания

Is not the only contributing factor
Не единственный сопутствующий фактор

Be inseparable
Быть неотделимым

Is due to (genetic factors)
Из-за (благодаря) (генетическим факторам)

To be determined by
Определяется..

To contribute to all traits
Оказывает влияние на все черты

The risk for diseases, weight maintenance, eating disorders, mental and behavioral disorders
Подвергаться риску заболеваний, набора веса, расстройству пищевого поведения, душевной болезни и  нарушения поведения

Rates of depression, anxiety
Уровень депрессии, тревоги

The use of alcohol and tobacco
Употребление алкоголя и табака

QUESTIONS:
1. Must a loving parent always be permissive? Why? Why not?
2. How can people understand that they are good parents? What are the most essential parenting skills?
3. If you were to prioritise, would you say that the development of the child's intellect is more important than their emotional sphere (ability to love, show empathy)?
4. Why do parents tend to project their own life goals onto their kids?
5. Why are parents sometimes difficult to deal with?
6. Do you approve of parents' wish to "possess" their children and take their lives under total control? Do you agree that they are being supportive and protective?

1. What type of personality do you have?
2. Are personality traits inherited or influenced by the environment? Why?
3. What philosophical and scientific theories stand behind the "nature vs nurture" debate? Can there be a one-seded approach to solving this issue?
4. If you were the parent of identical twins, would you raise them with a feeling that each of them is a unique personality, or would you let their personalities dissolve in their unity?
5. What are some of the challenges of being a twin?
6. Are you of the opinion that it is possible to change your personality, or are you born with genetic inheritance presupposing what kind of person you are going to be?
7. Have you taken after your parents in appearance?
8. Do you recognise some of your parents' personality traits, attitudes, values in you? Which of them do you share with your mother, and which of them - with your father?
9. Do your friends influence your behaviour?
10.When dealing with certain life situations, do you rely on fate and believe there's nothing much to be done about it, or do you believe in your ability to change circumstances to your advantage? Do you sometimes feel that you are the victim of outside forces which you can't control?
11. What impact does TV and media have on you?
12. If a person gets into a bad company, is it a good excuse for them to touch bottom?
13. Have you had a special adult (teacher, relative) who hreatly influenced you as a person?
14. Have you ever caught yourself repeating something your parents said to you?

Изучаем лексику для IELTS

Previous post Next post
Up