Here you can find some music vocabulary which you can use for your IELTS preparation. The level of vocabulary corresponds to IELTS level 6.5 - 7.5.
Album / hit single / track / piece of music / song
Альбом / хит-сингл / песня (композиция) / музыкальное произведение / песня
Lead singer / backing
Солист / сопровождение
Chamber music
Камерная музыка
Blues
Блюз
Heavy metal
Хеви-метал
Folk (traditional)
Народная (традиционная)
Jazz
Джаз
Soul
соул
Pop
Популярная музыка
Rock-n-roll
Рок-н-ролл
Classical music
Классическая музыка
Country music
кантри
Dance music
Танцевальная музыка
Contemporary / modern music
Современная музыка
Music of the 18th century
Музыка 18 века
Music of the sixties / eighties
Музыка шестидесятых / восьмидесятых
Irish / Indian / American music
Ирландская / индийская / американская музыка
Live music
Живая музыка
Tuneful / tuneless / deafening / loud / rousing / soft / sweet / innovative / discordant / soothing / relaxing / peaceful
Мелодичная / нестройная / оглушающая / громкая / возбуждающая / мягкая / приятная / авангардная / диссонирующая / успокаивающая / расслабляющая / умиротворяющая
Cantatas /arias/ chorales/ passions/ oratorios/ organ works /concertos /sonatas /symphonies /operas/ overtures /serenades /ballades /sacred choral music/ odes / ecumenical pieces
Кантаты/ арии/хоралы / «страсти» (старинная форма оратории) / оратории / произведения для органа / концерты / сонаты / симфонии / оперы /увертюры / серенады / баллады / религиозная хоровая музыка / оды / экуменические мессы
To play the piano / the guitar / the violin
Играть на пианино / на гитаре / на скрипке
To read music
Читать ноты (играть по нотам)
To have a good ear
Иметь хороший слух
To pick out any tune on the piano
Подбирать мелодию на фортепиано
To practice music
Заниматься музыкой
To play by ear
Играть на слух
To write an arrangement of Beethoven symphony
Написать аранжировку к симфонии Бетховена
To hum a tune
Напевать мелодию
To compose music
Сочинять музыку
Musicians / song writers / composers / non-musicians
Музыканты / автор песен / композитор / люди без музыкального образования
To learn music theory
Изучать теорию музыки
To imagine something dry and boring
Представлять как что-то скучное и неинтересное
To read the black dots on paper
Читать черные точки на бумаге
To draw a treble clef
Нарисовать скрипичный ключ
Lines of the stave
Линии нотоносца
To draw piano keyboards and charts
Рисовать фортепианные клавиатуры и аппликатуры
To perform on your instrument
Играть на музыкальном инструменте
To mix up the chords
Путать аккорды
To launch into a solo
Начать сольную партию
To have a thorough knowledge of keys, chords and intervals
Иметь хорошее знание о тональностях, аккордах и интервалах
BENEFITS OF MUSIC EDUCATION
ПРЕИМУЩЕСТВА МУЗЫКАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ
To improve neural activity
Улучшить нейронную активность
To have a stronger, more diverse neural structure
Иметь более крепкую, разветвленную нейронную структуру
To build intellectual curiosity
Развивать пытливость ума
To know how to make a song from scratch
Знать как написать песню с нуля
Why some notes sound pleasant when played together
Почему некоторые ноты звучат приятно, когда их играют вместе
To discern meaning from what is heard
Уловить смысл того, что слышишь
To have a sharper sense of hearing
Иметь более острый слух
To be able to predict and follow music patterns
Иметь способность определять и повторять музыкальные мотивы
To perform melodies for entertainment
Исполнять мелодии для развлечения
To develop creative thinking
Развивать творческое мышление
to be creative and experimental
Быть творческим и уметь экспериментировать
To increase coordination of individual body parts
Улучшить координацию отдельных частей тела
To help with anxiety
Справляться с беспокойством (тревогой)
To raise self-esteem
Повышать самооценку
To provide a unique way for self-teaching discipline
Предоставлять уникальный шанс самостоятельно научиться дисциплине
To explore other countries’ music and culture
Узнать музыку и культуру других стран
To interpret music
Трактовать музыку
to create music / to write a piece
Создавать / писать музыкальное произведение
To be entertaining and fun
Быть занимательным и увлекательным
to require concentration
Требовать концентрации внимания
To improve critical thinking skills
Развивать навыки критического мышления
To improve language skills
Развивать языковые навыки
To promote discipline
Поощрять дисциплину
To teach teamwork
Научать работе в команде
To increase IQ
Повышать IQ
MUSICAL INSTRUMENTS
МУЗЫКАЛЬНЫЕ ИНСТРУМЕНТЫ
To make (produce) musical sounds
Издавать (производить) музыкальные звуки
Used for rituals or in religious ceremonies
Использовались в ритуалах и религиозных церемониях
Made from animal skins, bone, wood
Делались из кожи животных, костей, дерева
Trumpet / drum / flute / rattles / xylophone / harp / lyra / violin / organ / viola / guitar / horn / oboe / piccolo / clarinet / trombone / cello / double bass / bass guitar / synthesizer
Труба / барабан / флейта / трещотка / ксилофон / арфа / лира /скрипка / орган / альт / гитара / горн / гобой / малая флейта / кларнет / тромбон / виолончель / контрабас / бас-гитара / синтезатор
Aesthetic beauty
Эстетический вкус
To be pleased with the sound
Наслаждаться звучанием
Instrument builders
Мастер музыкальных инструментов
Strings
Струнные инструменты
Brass
Духовые инструменты
Woodwind
Деревянные духовые инструменты
Percussion
Ударные инструменты
Questions for practice:
1. What jenres of music do you know? What is your most / least favourite type of music? Why?
2. Do you have a favourite band or singer? Why do you like them?
3. Why do people listen to music? Give reasons.
4. When do you usually listen to music? Why?
5. What is the traditional music in your country like? Should people try to modernize it?
6. Do you play a musical instrument? If not, is there any musical instrument you would like to play? Why?
7. Can you read music? Why is music theory important?
8. How important are lyrics?
9. What makes a song hauntigly beautiful?
10. How does listening or performing music make you feel?
11. How can you encourage children to start learning an instrument?
12. What qualities should you look for in a music teacher?
13. Describe the place of music in the overall educational programme?
14. When should children start playing music instruments?
15. Is it a good idea to integrate music with other academic sunjects?
16. How important are competitions, concerts, festivals for music students?
17. Should their be music text-books as with all other school subjects?
18. Should there be a school room devoted to music classes?
19. What are the benefits of learning music?
20. What are the challenges in teaching music to young children?