Художник Андрій Бокотей малює вогнем і повітрям. Він кидає в склолаву таємничі сполуки, підхоплює розпечену масу і має секунди, щоб заволодіти моментом, розкидати пливкі акценти, акварельні лінії, сонячні соковиті плями, додати графічний штрих. Дотик майстра - і народжується коло найповнішого червоного кольору, розцвітає оксамитова квітка найглибшої чорноти, гарячий жовтий струмінь підсилює пронизливість клаптика синього, загадковим ієрогліфом постає свавільний розчерк. Далі вже стихія склотворення доводить до завершення кольорову композицію.
Враз відступає вогонь, повітря остуджує ще мить тому текучу тугу скломасу. Застигають химерні фігурки - ще недавно вихлюпи рідкого скла, і на очах перетворюються на кришталь. У прозорих кулях завмирають предмети, несподівані своїм іншим, відгородженим скляною сферою життям. Розпочинається незалежне існування склоскульптур, умощених на візках зі скляними колесами. Як за Сальвадором Далі, витікає час з безсило провислих кольорових еліпсів, що недбало кинуті на форму, повторюють її згини. Зупинилися краплини-блискітки в містичних прозорих кулях. Ніколи не зрушить з місця велелюдний суєтний форум людиноподібних фігурок з посохами паломників - чим не метафора сучасної глобалізації?
Андрій Бокотей спілкується з цим царством новонароджених скляних форм, які ще недавно були його ідеями, передчуттями, інтуїтивними здогадами. І ось викликані до життя вмілими точними рухами композитора формотворення, постають новоствореним світом. Щасливі моменти, коли влягається радісне збудження і починає промовляти до автора перші слова його витвір. Художник вдивляється, вслухається, прагне зафіксувати перші враження та передчути долю і нові етапи розвитку творів-дітей.
Художник на самоті з собою. Обличчя Андрія Бокотея виписане добротними мазками - це швидше класичний твір, основна тональність якого - благородство. Його життєвий шлях, можливо, теж найкраще означити цим епітетом. Благородство великою мірою якесть вроджене і часто йде з глибини поколінь, але в кожному наступному поколінні мусить піддаватися випробуванням і таким чином стверджується і огранюється. Воно, напевно, щезло б чи виродилося, якби завжди не гартувалося меншою чи більшою часткою страждань (часом гонінь чи переслідувань). Врешті благородство доформовується усім життям, ствердженням його мети і змісту, і творчим горінням.
Першим у письмовому родоводі Бокотеїв зазначено Василя Бокотея, народженого 1720 року. Від нього снуються покоління людей посадових, державних службовців, вчителів - типової закарпатської містечкової інтелігенції з традиційними цінностями і чеснотами, з гуманістичним світоглядом і твердою греко-католицькою вірою, зі схильністю до музичних і художницьких занять.
Майбутній художник скла народився 21 березня 1938 року в селі Брід у сім’ї греко-католицького священика Андрія Бокотея та Марії Чедрик. Роки навчання отця Андрія співпали з могутнім національним піднесенням у краї. Русини - безголосий матеріал для інших народів усвідомлювали себе нацією - українцями. Світогляд майбутнього священика формувався в Берегівській гімназії, де вчителями були поети Василь Пачовський і Корнило Заклинський, Кирило Феделеш - згодом посол сойму Карпатської України. Батько отця Андрія Леонтій Бокотей сприйняв життєвий вибір сина і побажав лише, щоб був добрим священиком. Син став добрим священиком. Щасливих 14 років священництва, сімейного життя, громадської діяльності на благо вірників, товаришування з Теодором Ромжею, шо стане останнім єпископом Мукачівської єпархії, швидко пролетіли і закінчилися з приходом радянської влади. Гоніння на греко-католицьку церкву були особливо жорстокими. Прийшла пора суворих випробувань для душі та тіла, і для віри. У 1949 році священика з дружиною і п’ятьма дітьми виганяють з парохіального будинку, його схиляють до московського православ’я та отець Андрій відмовляється. Його засуджують до 25 років позбавлення волі і лише смерть Сталіна прискорює повернення додому.
Художник Бокотей назавжди запам’ятає радянську “класову справедливість”, назавжди в душі залишаться рубці від наруги над батьком, від маминих переживань, від напівголодного існування у дитячі і юнацькі роки. Він не зламається, лише зміцніє. Перед ним буде приклад батька, що після звільнення з таборів підпільно стверджуватиме віру і дочекається відродження церкви, і через сорок років переслідувань вільно правитиме вічну незнищенну літургію добра і любові. І так само незнищенним залишиться його благородство і доброта до людей.
Успадкований талант до музики допоміг юнакові у важкі роки заробляти на шматок хліба в самодіяльних ансамблях, а згодом привів до Хустського культосвітнього училища, де після навчання залишився викладачем. А потім доля, як це часто буває в юні роки, зробила вирішальний хід, а посередником обрала швагрового брата, художника і викладача Львівського інституту прикладного та декоративного мистецтва Івана Скобала. Іван Скобало був настільки талановитим ще в студентські роки, що притягав до себе не те що свій курс, а весь інститут. Під час екзаменаційних сесій комісія оцінювала студентські перегляди, а потім йшла дивитися окремо на роботи Скобала. Йому пророкували майбутнє мистецького світила та не склалося - занадто м’який характер і жорсткі життєві обставини звели його зі світу. А того далекого 1958 року він виконував настінне малювання в приміщенні мукачівського вокзалу, заїхав до родини в Чинадієво і, побачивши малюнки Андрія, взявся переконувати батьків відпустити хлопця на навчання до Львова. Музика зробила свою добру справу, на перший план вийшло образотворче мистецтво, яке поступово заволоділо Андрієм, а він з часом заволодів однією з вершин у царстві образотворення.
Андрій Бокотей став студентом Львівського художнього інституту і відразу привернув до себе увагу особистими якостями, громадською активністю, творчим зростанням. Доля прихильна до нього. Разом з Андрієм вчаться художники, що творитимуть обличчя сучасного українського малярства - Іван Марчук, Любомир Медвідь, Олег Мінько, Роман Петрук, Ласло Пушкаш. Для творення свого художнього шляху так необхідно відчути голос власної душі, а це можливо лише в умовах сводоби, і доля приводить його в помешкання свободи і знайомить з людиною свободи - львівським художником Карлом Звіринським. Вибрані студенти можуть слухати вільного вчителя, отримувати вільні знання, вести вільні розмови. На все житя зберігся дух тієї вільнодумної й однодумної дружби і її лейтмотив - внутрішня радість від того, що в умовах радянської несводоби і доносництва ніхто не зрадив.
У 1965 році Андрій Бокотей закінчив відділ кераміки. Авторитетному, перспективному випускникові відразу запропонували викладацьку роботу. Він береться за дослідження народної кераміки Чернігівщини, їздить по селах, висиджує в бібліотеках і пише наукову працю. Його середовище - львівська інтелігенція шістдесятих: актори Богдан Ступка, Федір Стригун, Ярослав Максимчук, композитор Мирослав Скорик, письменники Роман Федорів та Роман Лубківський. На той час хрущовську лібералізацію вже згорнуто. Коли дисертація майже завершена, на сцену виходить всюдисущий КГБ. Бокотея вимотують нескінченними допитами, вимагають свідчити на знайомих. Та кагебісти, полюючи на свободу духу, мали лише радянські уявлення про честь і, мабуть, нічого не знали про генеалогію благородства. Бокотей відмовляється від науково-викладацької карєри, полишає роботу в інституті, але не зраджує собі і заповітам предків. З 1972 року він повністю віддається творчості в жанрі гутного скла, сповна використовує можливості єдиної на радянські вузи експериментальної печі, багато експериментує і швидко досягає мистецьких вершин і слави одного з кращих художників скла в цілому СРСР.
Все змінилося у кінці 1980-х років, коли тоталітарний Союз вже розпадався і Україна невпинно йшла до незалежності. У 1988 році Бокотей повертається на викладацьку роботу в інститут. У 1991 його обирають головою Львівської організації Спілки художників. 1994 року він очолює кафедру художнього скла в інституті. У 2000 році він стає ректором Львівської академії мистецтв, а наступного - дійсним членом Академії мистецтв України. У 2002 - він лауреат Національної премії України ім. Т. Шевченка. 2006-го йому присвоєно звання народного художника України. Прихильність долі незмінна. Прискореним темпом, ніби намагаючись надолужити прогаяне за тоталітаризму, приходять посади, давно заслужені почесні звання і премії. Та його найвище звання - художник, а найвищі здобутки - його твори і учні-художники.
Склотвори Бокотея вийшли на світовий рівень. З 1983 до 2006 року персональні виставки його робіт відвідали Санкт-Петербург, Париж, Нансі, Ван-де-Шатель (Франція), Льєж, Утрехт, Ставанґер (Норвегія), Краків, Будапешт та неодноразово експонувалися у Києві і Львові. Вислів “скло Бокотея” став своєрідним фірмовим знаком, означенням мистецького явища. Його творчості присвятили поезії росіянин Роберт Рождєственський та француз Дідьє Ранс. Благородна вдача не дозволяла задовільнитися індивідуальними успіхами. Андрій Бокотей прагне включити українське склярство у простір сучасного світового мистецтва і показати світові досягнення українців. З 1989 до 2004 року він влаштовує у Львові шість міжнародних симпозіумів гутного скла. За його ініціативою у Львові створено унікальну колекцію художнього скла, яка стала основою відкритого у 2006 році музею.
Він все заслужив своїми здібностями і людськими якостями. Тому й сприймаються всі його успіхи закономірними, а нагороди логічними і неуникними. Він не шукав звань і відзнак, вони самі знайшли його. Він не здавався і не прислуговував, його не звабили натяки й обіцянки тих, що не вірять у душу і її безсмертя. Адже він власними очима спостерігає як твориться твердь, як безіменна скломаса перетворюється на одухотворені фігури і він дає їм переважно нейтральні назви -“Відпочинок”, “Сидяча фігура”, “Троє”, “Жіноча фігура”, “Танок”, “Вершник”, інколи філософські - “Версії”, “Народження матерії”, “Медитація”, а то й іронічні - “Візок”, “Склодув”, “Іграшки для дорослих”. Та назви лише стартова точка для роботи фантазії, максимального включення асоціативного ряду, відвертого захоплення несподіваними інтерпретаціями. Його твори класичні, якщо розуміти під цим їх здатність заповнювати, оживляти інтер’єри і впливати на глядачів, вони музейні, якщо мати на увазі їх майже генетичну експозиційність, виставкову придатність, вони також неймовірно сучасні чи модерні, якщо оцінювати їх неконвенційність, новоствореність кожного з них, несхожість на щось вже бачене.
Андрій Бокотей не має розкоші вільного часу. Його час заповнений справами важливими і необхідними, часом марудними. Але йому легко залишатися собою (згадаймо генеалогію), йому не складно відвідати котрусь з європейських столиць, та наймиліше приїхати у рідне Закарпаття і зустрітися з ріднею у родинному нині Чинадієві та із земляками й колегами в Ужгороді й Мукачеві, де у червні й липні 2007 року вперше на малій батьківщині відкрилися виставки скла Бокотея. Виставку вчителя доповнили твори його найближчих помічників, чудових художників скла Андрія Петровського і Віктора Мельничука та художні роботи його студентів Катерини Ганчак, Евеліни Тринцолин, Христини Кані, Остапа Іванишина. Ініціатором, “провокатором” і медіатором виставки став ужгородський скульптор Василь Роман, що виставив свої скульптурні форми у “співіснуванні” зі склом. Його співпраця з Андрієм Бокотеєм почалася зі спільної роботи над надгробком ужгородському ректору Володимиру Сливці.
Спільна праця породжує довіру і співпереживання, заряджає енергією до майбутніх діалогів у сфері формотворення, образотворення. Та будь-який діалог виникає з незкінченного внутрішнього монологу, розмови з собою на самоті, коли настає заповітний момент, коли відступає вогонь і тужавіє маса скла, а відблиски полум’я вихоплюють різні ракурси обличчя художника, який щойно пережив разом з вогнем і повітрям таїнство народження склотвору, і зосередженність робочого моменту поступово поступається ледь помітному нальоту задоволення і переходить у самозаглиблене споглядання. А витвір зі звичайного гутного скла перетворюється у художню дорогоцінність, набуває блискучих благородних ознак, стільки разів випробуваних у життєвих колізіях автора, і світиться добром, яке примножується в душі художника завдяки його постійному здійсненню.