ЗАМІСТЬ ПЕРЕДМОВИ - ДЕЩО ПРО АНГЕЛІВ
Ці тексти написано якою завгодно субстанцією, тільки не отією, що зветься Сергієм Федакою чи як там його ще. “У меня было сорок фамилий, у меня было семь паспортов…” У житті кожного грішника, що пізнав таїнство складання літер у слова, настає момент, коли ти відсуваєш набік усі нагальні наукові статті і газетні памфлети, листи і доноси, інструкції, методички, рецензії, пояснювальні записки, анкети, експертні оцінки, схожі на самороздягання інтерв’ю зі своїми найкоханішими ворогами - та мало чого тільки не доводиться писати людині! Почуваєшся “Титаніком”, котрий всупереч усім чітко визначеним правилам гри раптом нахабно таранить значно більший за себе айсберг писанини, з якої іншим видно тільки часточку. Відкладаєш те, що ще мить тому здавалося тобі головною справою усього твого загалом невдалого життя. Відкладаєш історію краю, котра більше схожа на історію хвороби. Відкладаєш, знаючи, що наразишся на образи редакторів і колег, замовників і начальників, усіх отих дівчат і хлопців, що творять твою екологічну нішу. Відкладаєш навіть всупереч власним принципам. Бо навіть найбільш пропащій людині притаманно обманювати себе тим, ніби вона має якісь принципи, котрими поступається тільки у виняткових ситуаціях. Відкладаєш так, як хотів би відкласти своє існування на коли-небудь до кращих часів, коли знову захочеться радіти кожній дрібниці, коли зможеш розмінюватися на них, а не важити одним-єдиним. Відкладаєш усе і провалюєшся кудись у пори часопростору, де не існує ні секунд, ні епох, ні меридіанів, ні паралелей. Перетворюєшся на кругле зеро. Через добу здивовано виявляєш, що за 24 години у комп’ютері звідкись з’явилося півсотні сторінок - одна химерніша від іншої. А язик аж присихає до піднебіння. І де ти сам був увесь цей час? Де гасала твоя невмируща і невитверезна душа? Немає відповіді. Здивовано читаєш, аби згадати хоч щось. Марно! Стерто все. Лишилися тільки ці тексти - не знати звідки і до чого.
Дуже кортить побачити-помацати отого ангела, що все це диктує. Сказати йому усе, що про нього думаєш. Ну, якщо не все, то хоча б основне. Тобто найпристойніше з того. Він явно з перебитим крилом і посмішкою від вуха до вуха, у неминаючому блаженному стані, на хмаринці кальянового диму і з чимось таким екзотичним за вухом (якщо в тих істот взагалі бувають вуха). З якимось павичевим пером чи лічильником Гейгера. Тверезий як вічна мерзлота. Оптимістичний як плюшеве ведмежа, у котрого зроду-віку не було мізків. Він літає на електричному вінику, що ніколи не втомлюється і не ламається. Він знає про все, за винятком самого себе. Він не вірить у можливість щастя, але якось примудряється жити навіть без таких ілюзій. Зате цьому термінатору-недоміркові чомусь конче необхідний я - такий недосконалий, обтяжений усім, чим тільки можна обтяжитися. Повна його протилежність. Яка тільки і вміє, що гатити пальцями по клавішах (воно ж саме, мабуть, не вміє). Тому воно безцеремонно вживлюється кудись у мій мозок. У найбільш непідхожий момент, коли тільки-тільки домучуєш якусь чергову тягомотину, а на черзі ще три чи чотири. Його хочеться розчавити газеткою, що було би найприємнішим використанням цього винаходу цивілізації. Але воно виявляється мобільнішим. Воно бачить тебе наскрізь і грає на твоїх вадах, як вихована панянка на клавікордах.
Воно хоче розказати тобі про тебе і твоє майбутнє. Слід сказати, у нього це незле виходить. Ірена Карпа сказонула, що література - це містика, про що ти напишеш, те з тобою і збувається. Я аж бачу, як мій ангел шкіриться Шельменковою посмішкою: “Точнісінько так, от тільки трішечки не так”. Бо пишеш не ти, але збувається таки з тобою. У цьому весь прикол. Інакше би ти написав таке - золота рибка відпочиває. Натомість пишеться щось про тигрів відчаю, про п’яні сни, про вигнання з раю... І ляпки капають з довгого носу кудись на Мальвінин зошит. І знову - все не так. Як у дитинстві. Тільки тоді ще можна було усе виправити і почати заново. Тепер - вже навряд. Бо пишеш зовсім в іншому зошиті, з якого сторінки вже не видираються. Якби ми усвідомлювали оцю містичну закономірність, графоманів було би значно менше. Бо писати доводиться таке, що краще зразу ласти склеїти. А коли потім то ще й переживати...
Але воно тебе не питається. Воно пише, перетворившись на кінчики твоїх пальців. Воно розбирає тебе до гвинтика, як цікаве дітвача - іграшку. Потім, на щастя, складає знову. Правда, зовсім не так, як було - без купи “зайвих” пружинок і коліщаток. Воно перетворюється на тебе, а ти на нього. Тільки ти не знаєш, як його розібрати, а воно тебе - запросто. Бо тільки так воно може щось пережити, а ти - щось пізнати. Не про те, що коні їдять овес. Це ще можна дізнатися і без нього, але нащо воно тобі здалося, коли тих коней в твоїм оточенні - купа нулів після коми. Не про Волгу в Каспійське море. Та хоч у Маріанську западину! Але про щось таке, що тобі конче треба знати. Про дверцята до золотого ключика. Про смерть на кінчику голки. Про те єдине слово, від котрого розступається море. Словом - не знання, а Знання.
Той синтез профанного і сакрального, що відбувається у тобі, закінчується так же несподівано, як і починається. І ти повертаєшся у своє життя. Живити власне тіло, завдавати максимального навантаження печінці. Імітувати суспільно корисну діяльність. Твій же ангел, мабуть, настільки інтоксикований тобою, що мусить довго і нудно відходити від того. Цікаво, як то у них відбувається? До пива ж вони не додумалися - вважають, ніби то занадто примітивно. У цьому нехтуванні - вони всі цілком, з їхньою зарозумілістю, із вічною потребою видаляти гланди обов’язково через вухо, а не через рота, із зацикленістю на чомусь такому, такому... На такому, що тобі дуже треба дізнатися, але ти боїшся, що усього твого життя не стане на те. Бо ти не ангел. Тому ти можеш жити і грішити. І каятися, і рятуватися тим. Бідний мій ангел, ти завжди з’являєшся таким заклопотаним, ти боїшся, що коли-небудь не встигнеш виговоритися. Точніше, що я не встигну усе записати. Що я так і помру бовдуром. Ти нагадуєш дітвака зі старого анекдоту, де два малі питають виховательку, звідки беруться діти. “Одних приносить лелека, інших знаходять у капусті”. - “Ну, со - сказемо їй плавду, чи хай так дулою і помле?!” Мале моє, скажи мені усю правду! Навіть якщо я її давно вже знаю. Все одно скажи. Не переймайся - я підіграю. Я давно вже підозрюю, хто ти така насправді.
ДІА-МОНО-ЛОГ
Коли я вперше побачив тебе, я подумала, що ти молодший за мене, бо ти була геть засліплена тодішнім сонцем, а ти ішов якийсь такий - весь на шарнірах, не те, що ти - така спокійна і врівноважена, але ти ще тоді зауважив чортиків у моєму вирові, бо вони так вимахували хвостиками прямо перед моїми очима, хоча до того вони ні на кого не кидалися і я була цілком чемною дівчинкою, у що я потім ніколи не міг повірити, бо ти сам геть зіпсутий, і ти прекрасно знаєш, хто мене зіпсувала, як і те, яку ціну я за це заплатила і яку ще змушений буду сплатити я, але тоді ми не думали про це, бо ти закохався із першого погляду, а ти дозволила це зробити, оскільки я була геть навіжена, оскільки ти була мудрішою з нас обох, а ти виглядав божевільним хлопчиськом з квадратними очима від першої у його житті їзди на двоколісному велосипеді, хоча то ще був тільки початок і ти сама не знала на що все обернеться, хоча насправді я чудово знала, що ніякого спокою я з тобою не матиму, бо навіщо, кохана, нам той спокій, коли у тобі його і так аж занадто як на двох - мене завжди вражало, як ти постійно нахабно говорив “ми” там, де було тільки “я” і “ти”, бо до того ти ще не була собою, а я й поготів, щоб ти не казала, поокремо ми таки не були ніколи, і я відкрила себе, для того, щоб ти завжди була зі мною, бо ти вбив собі в голову, ніби я і народилася тільки заради цієї зустрічі, принаймні, я все життя чекав на тебе, коли я просто жила - жила передчуттям мене, хоча я ніколи не уявляла тебе саме таким, бо до тебе я ніколи і не був таким, я народився з твого ошелешеного погляду, як і я - з ніжності твоїх рук, коли я весь перетворювався на суцільний доторк, ти ставав якимось гарячим полем, що пронизувало собою весь простір і заливало всю свідомість, а ти була завжди недосяжною - як горизонт, до котрого лишається якихось півкроки, котрі ти ніколи не наважувався зробити через твою жіночу іронічність, яка була єдиним моїм захистом від твого хлопчачого романтизму, проте ким би ти була без нього, моя чарівна повелителько своїх засніжених володінь, котрі ти постійно намагався розтопити і перетворити на коралові атоли з лагунами, на Діснейленд, на суцільний пляж від одного краю Чумацького Шляху до іншого, бо ти варта усього цього створеного тільки заради нас двох світу і ще чого-небудь на доважок, тому я би хотіла в якості доважку бодай жменьку ґрунту під ногами посеред нашого океану розбурханих емоцій, і я нічого не бажав так, як відділити твердь земну і твердь небесну, але я відпочатку знала, що вони злиті воєдино, як злиті, кохана, ми із тобою, що б ти там не казала і про що б ти не мріяв, ніби ти ніколи не знала, про що єдине я міг мріяти, а, знаючи це, я ніколи не могла виборсатися з тієї трясовини, в яку ти усе глибше занурював себе всупереч усім моїм розумним аргументам, з котрими я завжди погоджувався, але ти їх ніколи не брав до уваги, бо моя увага була зайнята зовсім іншим - ти ідеалізував мене замість того, щоб зрозуміти, і я набивав одну ґулю за іншою, не помічаючи, що найбільше болить мені самій, і наші нескінченні намагання розірвати закінчувалися черговим шаленством, з кожним разом - усе глибшим і пристрасним, аж поки ти не пробував спалити жаб’ячу шкурку, і тоді ти зникала, а ти мусив починати усе спочатку усоте і втисячне, і ми крутимося, як дві білочки у цьому вселенському колесі Мьобіуса, яке не має ні початку ні кінця на своєму одному-єдиному боці - зворотному боці жіночо-чоловічої антиномії, котру не можна долати ніякою логікою - тільки дією.
ЛІТО FOREVER
Скільки Літо пам’ятало себе, воно завжди було незмінним. Бо літо - це пора не подій, а станів. Один непомітно перетікає в інший, і це зовсім ніяка не подія. Воно не дієслово, а прислівник - усе зненацька і назавжди. Літо консервативне у своїй стабільності, самодостатнє у незмінності. Воно вічне і всеохоплююче, і немає нічого, окрім нього, бо і не може бути. Літо завжди й усюди. Хоча дехто несповна розуму твердить, ніби існує ще щось, окрім літа. Що ж, згорьована свідомість здатна на будь-які збочення. Проте це абсолютно неймовірно. Просто неможливо, щоб за серпнем міг слідувати не червень, а щось інше. Адже всі наші літописи всуціль заповнені Літами Господніми, котрі щільно слідують одне за одним, не лишаючи проміжку ані для чого іншого. Полиш надію всяк, хто входить в літо. Його химерний ліс не випускає нікого зі своєї гущавини, за межами якої немає абсолютно нічого.
Тому Літо ненавидить езотеричні псевдовчення про так звану осінь. Дехто пробував сягнути того вигаданого стану за допомогою різних біохімічних комбінацій. Дехто занапащав усе своє життя у марних спробах суто раціоналістичними засобами обґрунтувати, ніби осінь існує. Дехто відходив у кращі світи, коливаючись на човнику своїх мрій, котрі несли у незбагнену осінь. З осені ніхто ніколи не повернувся. Там неможливо жити - отже, її не існує. І дарма поети оспівують оту реальність, котру ніхто ніколи не бачив і не побачить - немає їм віри посеред наших розпечених днів і задушних ночей, цим співцям неіснуючої прохолоди і різнобарв’я тяжких плодів. Бо існує тільки один колір - біло-золоте тло нашого літнього неба, котре і визначає всі наші думки, порухи, нашу долю від народження аж до самої смерті.
Літо твердо знало, що існує тільки минуле і ще його куций не засохлий хвостик, котрий миттєво дерев’яніє і перетворюється на те ж минуле - єдину реальність, котра справді дана нам в об’єктивних відчуттях. Усе інше - тільки породження хворобливої фантазії, на яку можна не звертати уваги. Бо реальним є тільки те, що є реальним насправді. Народження дітей і будівництво дому, садіння дерев, захист дисертації. Все, що поза тим, - від лукавого. Маячня про нього заважає реалізувати себе. Осені не існує, тому що вона шкідлива. Вона би зруйнувала усе, що створено такою тяжкою працею в цьому гармонійному, досконалому і закоханому в самого себе світові. Осінь - це неіснуючий виклик логіці буття. Це спокуса абсурдом, котру стійко переносить людина здорова, але від якої гине усякий, хто тільки виявить слабинку. Осінь - то є вовк-санітар нашого стада. Коли вже хто повірив у неї, це зумовлено його внутрішніми проблемами, але в жодному разі аніякою об’єктивною реальністю, бо в ній просто немає місця нічому, окрім літа.
Відтак Літо не вірило ні у що, крім себе. Бо нічого більше й не існувало, крім нескінченно короткої миті літа. Шанс на продовження тієї миті за межі літа так і лишився нереалізованим.
АЛІСА
Аліса любила засинати під гудіння комп’ютера. Її випадкові коханці, котрі на ранок танули, як серпанкові примари над прохолодним озером, розчинялися у світанкових сутінках, як золото у царській горілці, як перли в оцті, уносили з собою не тільки перегар, а й дивні спогади про сон, котрий снився їм обом десь на морському узбережжі неіснуючої планети. На дні того моря-океану росли якісь неймовірні золотаві баобаби, котрі цілу ніч співали їм в’язким, мов згущене молоко, басом. У дитинстві вона дуже любила той чи то напій, чи вже не напій, про який тепер нагадує хіба що горілка на молоці - такий собі чудернацький привіт із плюсквамперфекту у футурум. Past-in-future. Не минаюче минуле. Мрія дівчинки про себе - королеву в золотих черевичках, котрих не видно з-під розкішної дзвоноподібної сукні з безліччю воланів, але вони там є. Ці черевички заховалися так глибоко у підсвідомість, що сумніватися в їх існуванні означало би сумніватися у самій собі.
Біля її дивану завжди стояла почата пляшка такого-сякого лимонаду, котра ніколи не закінчувалася. Мінялися її зачіски та інтерфейси на дисплеї, змінювалися сотні марок горілки, котру вона пила, перш ніж поринути у короткочасне забуття, змінювалися черевички і зовсім вже не дзвоноподібні плаття. Мінялися ті, чиї губи похапцем припадали до неї посеред ночі, але пляшка лишалася усе тією ж. Її смак був одним і тим же - смаком його губ. Вони були, як свіже парне молоко і якийсь вишуканий бальзам на сорока травах. Це був смак водночас і найпростіший, і найбільш вибагливий з усіх можливих, його букет містив у собі всі знані і незнані людьми почуття - і подив перуанської дівчинки з іменем, котре просто неможливо вимовити, той її подив, коли вона вперше торкнулася густої вовни лами, і відчай старого японця, чию хатинку щойно змило цунамі, і ще тисячі інших екзотичних і буденних емоцій. Вони пережили цей вибух разом за якихось кілька тижнів.
Аліса сама не могла пояснити собі, чому вони не змогли бути разом, хоча кожен поодинці найбільше бажав саме цього. Проте в кожного знаходилася ціла купа причин. Спершу вони видавалися дріб’язковими і тимчасовими, та з часом закостенівали так, що перетворювалися на непрохідні ґрати. Життя пішли урозтіч. Березневий Заєць давно перетворився на щось прозаїчно-буденне, зрадивши усе, що тільки міг. Зрештою, чим вона була кращою? Вони були дуже схожі одне на одне в усіх своїх вадах, слабкостях, недоліках. Кожне з них двох було тільки продовженням іншого. З’єднуючись, їхні слабкості умить перетворювалися на щось феєричне, але вони зарозуміло гадали, ніби то особиста заслуга кожного з них, і спогорда поглядали на партнера.
Вона сама не помітила, як стала дорослою, ні з чим не прощаючись, оскільки доля не пробачає нічого і життя легше прожити усе заново від початку до кінця, аніж замінити в ньому якийсь один файл. Тим не менше надія на це продовжувала жити десь глибоко-глибоко в таких підвалинах її свідомості, куди вона ніколи не наважувалася потикатися, настільки вони були темними і глухими, як щонічне гудіння її комп’ютера.
ТМУТОРОКАНЬ
Найсвіжіші думки приходили о третій ночі, коли планктон його мозку остаточно перетравлював увесь бруд учорашніх емоцій, і море ставало чистим-чистим, як у далекому дитинстві. Воно хлюпотіло-нявчало і терлося об ногу, хотілося любити усіх і, що найдивніше, навіть самого себе. І ще хотілося бути правильним і щасливим. Тупим-тупим, як сто років не гострений ніж. До нестями самозакоханим. Закоханим у себе і тільки в себе, бо що ще існує у цім світі, крім мене любимого! Хвилі накочувалися одна за одною - дитинство, отроцтво, юність, перша молодість, десята, два-дцять п’ята. Кожна несла з собою щось своє - якісь все нові й нові напівзогнилі скелети у карнавальному вбранні із різнобарвних водоростей. Кістяки починали гасати перед очима, мов танцюючі чоловічки Шерлока Холмса, складатися у слова, фрази і навіть цілі тексти. Коли веселому цвинтареві ставало мало й неба, і землі, він перетворювався на густий лапатий сніг. Той валив звідкись згори фігурками “Тетрісу”, але внизу вони ніяк не могли скластися рівно і гладко, одна упритик до іншої. Чомусь їх треба було скласти обов’язково без найменших щілин, аби кредит збігався з дебетом. Він і сам не розумів, навіщо інвентаризує щоночі усі свої достеменні й уявні гріхи. Це відбувалося на тверезу голову і за здорової пам’яті, тому він так ненавидів цей стан. Рятувала від нього тільки втеча у Тмуторокань.
Чи бували ви у Тмуторокані? Тоді ви не знаєте, що таке людина, що таке оця двонога істота, котра кпить із себе центр світобудови, але не може справитися з найпростішими випробуваннями, котрі випадають на її долю. І тим більше ви не знаєте, що таке життя. Бо те, що ви вважали життям до знайомства з Тмутороканню, це лише піна на поверхні глибочезного моря. Життя ж бо народжується у великому портовому місті, а вже звідти розливається по усій землі, запліднює її і перетворює із землі на країну, а її мешканців - з людності на народ.
Якщо ви ніколи не бували у Тмуторокані, то ви не знаєте, що таке історія. Бо вічне місто було самим втіленням історії. Місто змінювало імена, на які відгукувалося, змінювало мови, якими ті імена вимовлялися. Тут змінювалося все - валюта, канони жіночої краси, страви, захоплення городян, їхні болі і тривоги. Вічним лишалося тільки саме місто - цей руський Константинополь, цей третій Рим і четвертий Єрусалим, споконвічний суперник Києва. Байдуже, що у перспективі Тмуторокані судилося потерпіти поразку в її конкуренції з північнішою столицею. Для історії немає “колись” і “потім”, усі її моменти співіснують. І найбільш це відчутно у вічному місті.
Не бувши в Тмуторокані, не можна відчути Русі. Дарма, що кожен носить у серці власний образ Русі - цієї найбільш ненависної і водночас спокусливої держави за всю нашу історію. Ті образки, як правило, не мають нічого спільного з проминулою (для нас, але не для історії) реальністю. Вони подібні до скалок андерсенівського дзеркала, котрі міцно засіли в окремих серцях, заморозили їх, перетворили на бранців історіографічної Снігової Королеви. Носії цих сердець натужно намагаються скласти з гострих крижинок першоджерел слово “вічність”, але постійно переконуються у відсутності то одного, то іншого пазла. Вони з безприкладним ентузіазмом перетасовують свої крижинки, шукають нових, усе сумнівніших, але синтезувати ту кляту вічність так і не вдається. Вони відправляються за додатковими крижинками усе далі й далі на північ, до неврів-вовкулаків, до Новгорода, Старої Ладоги, кудись у валдайські верхів’я Волги, до Скандинавії, а звідти вже лишається тільки ганяти білих ведмедів навкруги Північного полюсу... Агов, білобокі, ви не бачили витоків Русі? Мовчать білобокі.
А поїдьте-но ви краще до Тмуторокані, до цього давно забутого кохання, про яке волієте ніколи не згадувати, але від якого ніколи не позбутися, бо його витіснено з нашої свідомості у глибоководні шари пам’яті, у ті світи, де родяться сни і помирають страхи, де живе інтуїція, де уява творить геть усе з самої себе, куди не ризикує заглядати наше раціональне єство. Сюди дуже кортить нашим емоціям, але і їм бракне духу, аби отак сторчма головою туди, де дна, здається, не існує взагалі, де чатують суцільні несподіванки. Туди, звідки, як правило, не повертаються. Тмуторокань - втілення нашої історичної підсвідомості, цієї розпеченої магми, що час від часу вивергає назовні сотні химерних образів, один дивніший від іншого. Якщо комусь, хто побував там, вдається якимось робом повернутися назад, він уже не вписується у наші надмірно заідеологізовані історіографічні прокрустові ложа - байдуже, імперські чи націонал-патріотичні, народницькі чи державницькі, позитивістські, некантіанські і які ще лиш не були сколочені численними столярами від епістемології. Після пилюки тмутороканських вулиць, що неквапом збігають до моря, після пилюки, що пахне водночас усім різнотрав’ям навколишнього степу і сморідною свіжістю моря, усі пропоновані історичні лежаки видаються надто твердими і зашкарублими - як настрої людини під час запального процесу, коли на термометрі під сорок градусів і здається, ніби весь світ перетворився на великий дерев’яний куб, що тисне на твої скроні, здавлює горло і не дає дихати. У такі моменти особливо хочеться опинитися у Тмуторокані - так, як це хотілося за останні десятки віків тисячам авантюристів, кожен з яких мав свою причину для втечі до Тмуторокані, а гарного міста, як і гарної людини, повинно бути не те що багато, а таки дуже-дуже багато. Тому Тмуторокань нагадувала опару в щільно зав’язаному глечику. Якби не міські мури з одного боку і море з іншого, цей град давно би вже вихлюпнувся назовні і залив би собою півойкумени. А так яйце-райце надійно берегло усередині себе усю свою живність - аж поки не знайдеться якогось необережного князька чи генсека, що гепне ним, і від того весь світ розлетиться на друзки і шкаралупа Тмуторокані злетить до самих небес, перетвориться на зірки і сяятиме звідти мільйонам пар чистих і нечистих нащадків її мешканців, що розбредуться по всіх континентах нашої невеличкої планети.
Тмуторокань врешті-решт стала завеликою для такої малої планети, то ж мусила померти. Подібно до билинного Святогора, вона покоїться у кам’яній труні з металевими обручами. І кожен удар аналітичним мечем тільки додає на тій труні все нових обручів, але так і не визволяє бранку з лабетів смерті. Фантастично красиве і багате місто, отруєне власними розкошами, воно нагадувало пересичену життям світську левицю, яка вже не знає, кого обрати собі черговим коханцем. Воно було байдуже по суті, але позірно привітне до всіх і кожного. Кожного ошелешеного прибульця воно плескало по плечу, мов запрошувало не соромитися, а сміливо підсаджуватися до давно розстеленої скатертини-самобранки, де усього - видимо-невидимо, їсти-пити-гуляти донесхочу і не перейматися, де доведеться спати-ночувати. Бо місто здавалося втіленням усіх можливих і неможливих бажань.
Сюди стікалися ті, хто безмежно вірив у себе, свій талан і здібності, хто прагнув підкорити весь світ, а для початку скуштувати його найкращих принад, які щедро пропонувала Тмуторокань. Сюди ж збиралися ті, хто втратив усяку надію, але мав ще повно життєвих сил. Ті, хто вже не тримався за життя, але ще не шукав вірної смерті. Ті, хто опинився у дивному стані між - небом і землею, часом і вічністю, радістю і байдужістю. Це було місто героїв та ізгоїв, диваків, що всуціль заповнювали місто-перекотиполе, котре не знати як закотилося поміж Азовського і Чорного морів, застрягло між ними, а далі - ні круть ні верть. Правда, час від часу здавалося, ніби місто смикається і намагається знову податися кудись світ за очі, але куди ти втечеш від цього сонця, цього моря і головне - цього золота, що плило сюди звідусіль!
Він бував у Тмуторокані щоночі, бо воля до життя, якась нутряна, тваринна воля, постійно боролися у ньому з усвідомленням конечності своїх можливостей. Невпинне зіткнення волі й розуму щораз викрешували у ньому нові іскри життя, котрі розпалювали ледь жевріючі почуття. Ті гнали його усе далі й далі. Він пересвідчувався, що в земному світі йому підвладне практично усе, але це ні на крок не наближує його до головної мети усього життя. Які б завдання він собі не ставив, вони врешті-решт реалізовувалися. Окрім тільки одного-однісінького, котре і було для нього єдиним по-справжньому важливим. Інфернальний сміх постійно лунав з-за лівого плеча. Сміх тим голосніший, чим більших зусиль докладав він, аби домогтися свого. Щоб не чути його, він кидався у все нові авантюри, заганяв себе у все хитріші пастки, нещадно експлуатував власний інстинкт до самозбереження. Поки ішлося про порятунок власного життя, той задавнений нестерпно ниючий біль якось стихав, але як тільки небезпека минала, охоплював його знов, проникав у кожну клітинку свідомості і горів там ядучим вогнем. То була жорстока плата за безмежні здібності, якими щедро наділила його любов, котрої, як він знав, ніколи так і не зможе реалізувати.
Тому, щораз з’являючись у Тмуторокані, він неодмінно ішов на її базар, котрий, здавалося, заповнював собою добрячу половину міста. Тут вірилося, що кожна річ неозорого світу була створена Вседержителем лишень для того, щоб врешті-решт опинитися на тмутороканському базарі, котрий заполонив собою ціле місто. Тут продавалося все - майбутнє і минуле, радість і горе, усі можливі емоції, розум, надії. Тут не було лишень того одного-єдиного, чого він шукав - забуття. Забуття, котре, на його думку, тільки і могло подарувати розкіш повернення до себе. Його не було навіть там. Унизу же байдуже хлюпотіло синє-зелене море, променилося сонячними зайчиками і кпило з його присмеркової свідомості, до котрої найсвіжіші думки приходили о третій ночі, коли планктон перетравлював увесь бруд вчорашніх емоцій.
СТЕЖКА
Стежка де-не-де була вкрита ледь-ледь прив’ялим листям. Чомусь пальмовим. Воно кололося і було зовсім не таким, як у дитячих книжках про Африку. Тоді по ній хотілося гуляти саме через заборонність цього. Тепер не хотілося навіть і гуляти.
Він просто котився по пальмовій стежці з однієї епохи до іншої. Від нісенітниці до абсурду. По листках, списаних письменами чиїхось життів. Колись хтось отак же прокотиться і по його листочкові. Але зараз то байдуже. Байдуже все, що не є рухом, що не є втечею від себе. Ця втеча давно вже перетворилася на сенс всього існування. Вселенська спокуса руху заради руху оволоділа його єством і гнала за все нові й нові виднокраї, де кожен день виблискував все яскравішими пір’їнками, де за кожним поворотом чекали все нові пригоди, хоча він так і не міг пояснити собі, нащо то йому здалося. Просто він мав круглі боки, тому вибору не лишалося. Хоча ілюзії вибору виринали перед ним щодня, вони приємно лоскотали його авантюрну натуру, немов легенький вітерець посеред ґвалтівної липневої спеки, мов спогад про себе самого посеред хворобливого нічного марення. Він давно вже не був нічим, окрім власного руху. Прекрасно знав: скінчиться рух - скінчиться і він. Зупинити його намагалися щодня. Але кожна така спроба завершувалася все затятішою втечею від себе.
Він сам не знав, як і чому його занесло у містечко власного дитинства.
На стежці забовваніло щось рябе, капловухе, з таким дитячим оптимізмом у зизоокому погляді, що не спинитися було просто неможливо. То був його колишній однокласник - свого часу перший учень в їхньому класі, гордість всієї школи, надія вчителів, котрі пророкували йому велике майбутнє. Як не дивно, життя його не склалося, ба чи й могло скластися в цього пестунчика долі, змалку твердо переконаного в тому, що паралелі не перетинаються? Зрештою, у нього вони і не перетнулися. Життя з його принадами прослизнуло якось паралельним курсом до його долі, прямої і занудної, як швидкісна автострада. Усе життя він був слухняним хлопчиком і лишився таким до цілковитої своєї сивини. Дарма, що правила гри навколо нього постійно змінювалися - він лишався втіленням якогось дитячого катехизису, де на кожне питання завжди є чітка й однозначна відповідь. Досконала у своєму примітивізмі істота практично не змінилася за десятиліття, коли вони не бачилися.
Зденек напівздивовано-напіврадісно глянув на свого давнього знайомого, вишкірив великі передні зуби і, забелькотівши цілими кулеметними чергами про своє життя-буття, потягнув його до старого кафе, де колись вони збиралися ще школярами. Як не дивно, там на звичному місці сидів колишній найбільший шибеник їхнього класу Володька, що хижо глипнув з-під насуплених брів і широко усміхнувся нещодавно вставленими зубами. Виявилося, що він добропорядний сім’янин, обтяжений дітлашнею і коханою дружиною. Хто би передбачив таке тоді? Небавом до компанії приєднався Михайло - колись тихий і непомітний хлопчик, а зараз шанований бізнесмен і депутат, спонсор і благодійник, про якого писали викривальні статті і такі-сякі оди. Поки вони вчотирьох бавилися у зовсім необов’язкові спогади, за вікном промайнула жіноча фігурка. Він навіть зовсім не здивувався, що то Романа, через примарну надію на зустріч з якою він прилетів до цього ведмежого закутку, так і не признаючися собі у цьому намірові до останнього моменту. Її розкішне фарбоване волосся, зібране у пишний хвіст, вигулькувало у натовпі, усе більше віддаляючись.
Колись він любив її, але хіба час існує об’єктивно? Він така ж ілюзія, як і все, що навколо. Насправді все одночасне: і перший ковток повітря, і перший цілунок, і мить відходу у вічність. Власне, усе воно й є одним і тим же. Численні стрічі з різними звірятками на життєвій стежині є тільки підготовкою до зустрічі з лисичкою-сестричкою, котра шкіриться до тебе то ликом кохання, то посмертною гіпсовою маскою, хоча це одне і те ж обличчя.
Він наздогнав Роману, з котрою не бачилися вже стільки років. Та спершу сахнулася, та швидко опанувала себе. Вони спробували заговорити одне з одним - невимушено, ніби між ними ніколи нічого не було і вони розсталися усього якусь мить тому. Це була найсильніша спокуса до зупинки нескінченої череди реінкарнацій. Йому раптом гостро закортіло припинити крутити калейдоскоп і зупинитися на одному-єдиному візерункові, котрий можна роздивлятися ціле життя. Вона була тією же, яку він знав і водночас зовсім іншою. Він зрозумів, що часу не існує і для неї. Як не існує для неї і ще багато чого іншого. Не існує тих віртуальних світів, де вони могли би бути разом. Для неї не існує його. А отже, його не існує і для нього самого.
Літак дрижав, наче ось-ось розсиплеться, та врешті-решт відірвався - отак же, як годину тому, відірвався він сам. Хмари за ілюмінатором пропливали, неначе пальмові листки, щедро запорошені снігом.