Авґустин ВОЛОШИН: Наш націоналізм

May 03, 2007 19:48


У національно-політичних стат­­тях часто стрічаємося з ви­ра­за­­ми: ін­тернаціоналізм, пат­рі­о­тизм, шо­вінізм, фашизм і т. д. Вже із то­го
видно, що національна ідея має бо­гато ступнів і між тими на­хо­дить­­ся велика ріжниця.

Найнижчим ступенем інтерна­ці­­­о­налізму можна назвати націо­на­ль­­­ний нігілізм, який не знає жод­­ної ріжниці між людьми своїми і чужи­ми. Коли б ми хотіли теплоту на­­ціонального почування ви­ра­зи­ти сту­пенями подібно до тер­мо­мет­ра (теп­ломіра), нігілізм стоїть нижче під нулем, є в націо­наль­нім питанню аб­солютно сту­де­ний, за­мер­злий.

Ту саму засаду індиферент­но­с­ти ширять і комуністи, у котрих по­гляди матеріалізму абсорбують вся­кі ідеї духовної культури і в ін­те­­ресі свого панства позволяють со­­бі страшнішого національного пе­­­­реслідування, як шовіністи. Смут­но доказує те судьба нинішньої не­щасної України, де провадиться ди­ка москалізація і нищиться іде­й­­на національна культура.

Вже мало вище піднялися со­ці­а­лістичні партії, що признають вже і національну диференціацію людства, але їх класова боротьба роз­дуває ненависть пролетаріату про­­ти инших клас і так нищить зв’язки любови між синами тої са­мої нації, значить: пролетар-со­ці­а­ліст німець­кий ближче почуває до себе пролетара француза, як ні­мець­кого бур­жуя, як то доказало го­лосування соціалістів у Сар­щи­ні.

Із вищих ступенів національ­но­­го почуття в новіших часах мно­го го­вориться про фашизм і гіт­ле­ризм. Є то пересаджений націо­на­лізм, на­сичений несправедливою не­навистю проти інших націй. Та­кий перегна­ний націоналізм був уже і в минувшім столітті, який звався шовінізмом, але той на­ле­жав лиш до одиниць, а не був на­галь­ною програмою націй. Шо­ві­нізм нинішніх часів робить із на­ці­­оналізму бол­вана (ідола) і тим ви­­творює новий рід поганства, який замість фізичних предметів, сил або явищ умоляє природу ра­сову, яку ставить над всі ідеї.

Свідомий християнин не сягає на висоти шовінізму, фашизму, ра­сизму, але не опускається і в гли­би­­ни нігілізму і соціалістичного ма­теріалізму.

Наш націоналізм є христи­ян­сь­кий, який дивиться на рід люд­сь­кий, як на велику родину дітей Божих, як на велику соціальну оди­­ницю, в якій суть менші оди­ни­ці, оди­ниці націй, держав, кра­їв, гро­мад і ро­дин. Наш націо­на­лізм знає ширшу і вужчу координацію, знає дальшу і ближчу солідарність.

Наш націоналізм руководиться віч­ними засадами любови до ближ­­ньо­го, а тота любов знає ступені лю­бови, знає те, що із ближніх ближ­ча мені родина, ближчі ро­ди­чі, діти, брати, сестри, як інші, бли­жчий мені громадянин, пра­цю­­ючий спільно зі мною, як та­кий, що зі мною жодної спілки не має, знає і то, що ближчий є мені чех і словак, з котрим живу в од­ній державі, спільно оборо­ня­є­мо­ся і працюємо, як німець або іта­лі­­єць, ближчий мені у сій державі русин, як сло­вак, бо мій брат по на­род­но­с­ти має більше зв’язів зі мною, як сло­вак, ми вродилися в тоту саму куль­туру, яку витворили наші пре­­д­­ки і яка питає всіх нас.

Наш націоналізм знає ступені лю­бови, але не знає ненависти, не­ знає неґації любови.

Наш націоналізм приписує дер­жа­тися до засад справед­ли­вос­ти і ми­­лосердя супроти кожного і не сво­го.

Християнський націоналізм є та­­кож до якоїсь міри інтер­на­ціо­наль­­ний, але, не знаючи класової не­­на­висти, голосить вищу, теп­лі­шу зв’я­заність між синами одної на­­ції, як націоналізм класових пар­­тій.

Християнський націоналізм тре­­бує оборони справедливих дома­гань одної нації проти другої, але не дозволяє насильства, надужит­тя сили, ненависти одної нації про­­ти другої лиш за те, що і тота, мо­же, слабша нація требує для се­бе сво­боди, своєї культури.

Всі пам’ятаємо, як ненавиділи пе­­­ред переворотом мадярські мо­ви­ністи тих наших русинів (Дух­но­ви­ча, Добрянського), що не хо­ті­ли вто­­пити наш народ в морі ма­дя­ри­за­­ції. Витворення руських ін­сти­ту­цій культурних або гос­по­дар­ських стрі­­чалося з великими пере­шко­да­ми зі сторони тих “уль­т­ра-пат­рі­о­тів”, котрі в р. 1918 проти дум­­ки т. зв. Руської Країни ви­сту­па­­ли з пов­ною ненавистю (но­вин­ки).

Політика того несправедливо­го і нехристиянського мадяр­сь­ко­го шовінізму продовжається у нас і нині, і хитрим гаслом її є тре­бу­ван­ня “ав­тономії”, бо думає, що пу­­тем автоно­мії піднесеться вплив ба­гатшої і культурнішої мадяр­сь­кої інтелігенції на наш народ. Але мі­рилом щирости тої політики є ненависть, яку ширить тота по­лі­ти­ка проти наших народних інс­ти­­туцій, проти наших “Просвіт”, ко­о­ператів й ін­ших Товариств, і про­ти синьо-жов­того прапора.

Не витворила тота політика для нас ні одної читальні або коопера­тиви, а ще бореться проти тих, що ви­творили ми.

Ми надіємося, що велика ка­та­кліз­ма світової війни поволі при­ве­­де і мадярських і мадяронських шовіністів до признання при­род­них прав русинів, і тоді перестане у нас і язикове питання, розду­ва­не тепер головно в інтересі даль­ших планів тої нехристиянскої шо­віністичної по­літики.

Надіємося й на те, що і в чесь­ких національних партіях пере­мо­же ідея християнського націо­на­лі­з­­му, пере­може ідея справедливої кооперації і солідарности, яка б при­­дала сили цілій державі, і тоді наш культурний і господарський роз­виток поступав би швидше, ус­пі­ш­­ніше.

Як то св. Отець Папа Пій XI не­давно заявив, і як то леґат пап­сь­­кий кардинал Пачеллі в Лурді при заключенні св. ювілейного ро­­ку обширніше розтолкував, - мир між націями, мир між державами є загрожений особливо упадком хри­стиян­ського думання.

Для того ширимо ми дух Хри­с­та в громадянстві, дух Христа між народами, щоб ідея націо­наль­но­с­ті підчинилася справедливости, щоб любов перемогла ненависть і щоб так настав “мир Христа в цар­ст­ві Христа”.

Волошин

Previous post Next post
Up