120. -
ולובש כל מה שיכול ללבוש ועוטף כל מה שיכול לעטוף
Ц"б, в чём хидуш этого. И см Брахот 51. ולובש כל מה שיכול ללבוש ועוטף כל מה שיכול לעטוף. Видимо, לובש это именно одежда, которая надевается на тело, как рубашка, а עוטף - накидка на тело/голову.
***
120. -
תנו רבנן לובש מוציא ופושט וחוזר ולובש ומוציא ופושט ואפילו כל היום כולו דברי רבי מאיר רבי יוסי אומר שמנה עשר כלים ואלו הם שמנה עשר כלים מקטורן אונקלי ופונדא קלבוס של פשתן וחלוק ואפיליון ומעפורת ושני ספרקין ושני מנעלים ושני אנפילאות ושני פרגוד וחגור שבמתניו וכובע שבראשו וסודר שבצוארו
Некоторые Раши -
פונדא - אזור חלול מעל למדיו
[И см. Тосафот 59: ד"ה תרי המייני קאמרת]
חלוק - קמי"שא על בשרו
חגור - על חלוקו מבפנים
וסודר שבצוארו - ותלויין ראשיו לפניו לקנח בו פיו ועיניו
Р. Хананель -
פונדא. גם היא מגעת עד למטה מטבורו של אדם וקורין לו בלשון פרסי פשת. ונקשר כחשב אפודה והיא אפוד האמורה בתורה ויש בה כסים כסים כנגד הלב ותחת הידים
קנבוס של פשתן. חלוק התחתון שלובשין אותו ונקרא גלאלה. חלוק הוא המלובש העליון וקורין לו ורבנין
И см. Арух - קלבוס של פשתן - нижняя рубаха, которую надевают на אונקלי, а не на само тело.
И см. Ерушалми 16.5 (98:) -
רבי יוסי אומר שמנה עשר כלים ואלו הן מקטורן נוקלי ופונדא ופיליון ומעפורת וקולבין של פשתן וחלוק של צמר ושתי אמפליות שני סבריקין ושני אבריקין שני מנעלין וכובע שבראשו וחגור שבמתניו וסודרין שעל זרועותיו
И см. р. ХК о разнице гирсаот וסודר שבצוארו и וסודרין שעל זרועותיו - в Ерушалми получается 19 одежд, однако, возможно, они были связана.
И см. Эрувин 95: וההיא סתמא ממאי דרבי מאיר היא דקתני עלה לובש ומוציא ופושט ולובש ומוציא ופושט אפילו כל היום כולו דברי רבי מאיר אמר רבא אפילו תימא רבי מאיר התם דרך מלבושו כחול שוויה רבנן והכא דרך מלבושו כחול שוויה רבנן и Раши - התם - דקאי בשאר מלבושין דכמה דבעי לביש בחול.
И см. Ритво - דוקא הני אבל טפי לא שאין דרך בני אדם ללבוש יותר מאלו ואי לביש טפי ונפיק בהו לרשות הרבים הוי משוי (Рабанан же спорят с р. Ёси только потому, что человек выносит во двор с эрувом - см. махлокет в гмаре להיכן מצילין אותן לחצר המעורבת בן בתירה אומר אף לשאינה מעורבת, - но ясно, что в решут а-рабим нельзя выносить больше, чем носят обычно). И см. Рана (44: на листах Рифа) ד״ה וטעמא, который пишет так же.
И см. Тур ОХ 334 - ולובש כל מה שיכול ללבוש ומוציא ופושט וחוזר ולובש ופושט ואומר לאחרים בואו והצילו לכם כל אחד מזון שלש סעודות ויכולין ללבוש כל מה שיוכלו ללבוש ואם רוצין זוכין בו מן ההפקר כיון שאמר הצילו לכם ואם אינן רוצין לזכות אלא רוצין להחזירו ולקבל שכר על הצלתם הרשות בידם ולא הוי שכר שבת ואין מצילין אלא לחצר המעורבת אבל לשאינה מעורבת אין מצילין כלל.
И см. БЙ - ופסקו הפוסקים כת"ק וכתב הר"ן דאפשר דלא פליגי רבנן עליה דרבי יוסי אלא משום דכיון דאינו מציל אלא ברה"י לא חיישינן דילמא נפיק בהו לר"ה אבל היכא דנפיק בהו לר"ה מודו דאסור משום משוי אבל ממ"ש רבינו דין זה בס"ס ש"א דבמוציא מרה"י לר"ה עסקינן נראה דאפי' למיפק בהו לר"ה שרי כיון שדרך לבישה הוא מוציאם אלא שבסימן זה אחר שכתב לובש כל מה שיכול ומוציא וכו' כתב ואין מצילין אלא לחצר המעורבת אבל לשאינה מעורבת אין מצילין כלל ומשמע דלא שרי להוציא לבושים שאינם צריכים לו אלא ברה"י דוקא.
И см. Баха.
И см. БЙ на ОХ 301 - ומ"ש בשם ספר המצות לאסור שני חלוקים לא מצאתיו בשום ספר וטעם סברא זו משום דשני חלוקים אין הנאה בהם ואין דרך ללבשן ומשוי הוא וכמו שכתבו התו' והרא"ש גבי שני חגורות אבל התוס' כתבו ס"פ חבית (שבת קמז.) גבי סכניתא צריך לקשר שני ראשיה למטה שסכניתא היא בגד דק ומש"ה צריך לקשר ב' ראשיה למטה שלא יפריחנו הרוח או משום דנראה כעין משוי לפי שהוא דק מאד ואינו נראה מלבוש אא"כ קשור עכ"ל הרי שהתירו אע"פ שהוא דק ואין בו הנאת מלבוש כיון שנושא אותו דרך מלבוש и весь иньян там.
И см. ША ЙД 300.4 - מותר ללבוש חלוק של צמר על גבי חלוק של פשתן ולקשרם יחד אע"פ שאינו יכול לפשטן בלא התרת הקשר ואפילו הוא קשר של קיימא и Рамо - י"א דאסור ללבוש ב' בתי שוקיים א' של פשתן וא' של צמר זו על זו (הגהות אשיר"י פ"ק דביצה) דמאחר דא"א לפשוט התחתונה בלא העליונה הוי כחבור ולא דמי לב' חלוקים זו על זו דאפשר לפשוט התחתון בלא העליון (כך מצא הטעם בא"ז) ונכון ליזהר; и см. Биур аГро - מותר כו'. תוספתא לובש אדם שני חלוקין אע"פ שפונדתו חגורה עליו מבחוץ ובלבד שלא יטרוף את המשיחה ויקשור בה בין כתיפיו וכתב הרא"ש כלומר שיקשור שני חלוקות יחד בענין שא"י להפרידן בלא התרת הקשר. И см. Шаха с"к 10 - ול"ד לשני חלוקות כו'. ובעט"ז השיג על דברי הרב אלו דהא בב' חלוקות ודאי מיירי כשיש להם בתי זרועות והיאך אפשר לפשוט התחתונים בלא עליונים כו' (והסכים עמו בזה בס' מע"מ) ע"ש שהאריך ואין דבריו נראין ושני חלוקות שאני דמ"מ יכול להכניס זרועותיו לפנים ולפשוט אח"כ החלוק ואע"ג דהשתא הוציא ידיו גם מחלוק העליון מ"מ החלוק העליון נשאר עדיין על גוף עצמו ודמי לדלעיל בצמר בכר וכסת דאע"ג דמוכרח לעשות קרע קטן שרי.
В любом случае, кажется, что наша сугия в свете Ерушалми и Эрувин-Ритво-Рана - прямое доказательство, что носить шерстяную рубашку поверх льняной не просто можно - именно так их и носили, обвязывая поясом вокруг, так что невозможно было снять нижнюю, не снимая верхнюю.
Кроме того, см. что я писал на 59:-60: -
ולא בטבעת שאין עליה חותם הא יש עליה חותם חייבת אלמא לאו תכשיט הוא
Игрот Моше ОХ 1.111 посек, что мужчине можно выходить в наручных часах в шаббат, т.к., хотя это и не тахшит, всё-таки можно сказать, что это одежда; он доказывает это из Шаббат 120: וסודר שבצוארו и Раши там - ותלויין ראשיו לפניו לקנח בו פיו ועיניו; т.е., хотя у такого платка есть основное назначение, всё-таки его можно выносить, если надеть.
Р. Эльяшив спорит и доказывает, что тогда женщине можно было бы выходить и в кольце с печаткой, т.к. можно сказать, что и это одежда; поэтому нужно сказать, что основа часов - всё-таки сами часы, а не браслет, и поэтому в них выходить нельзя.
В свете Ерушалми, что речь о платках на руках, у которых нет гигиенической функции, разрешение ИМ ещё труднее; кроме того, трудна сама свара Раши, на которой ИМ основывает псак, т.к. др. ришойним пишут, что все эти 18 предметов - просто одежда, и ц"б, зачем Раши добавляет объяснение לקנח בו פיו ועיניו; и см. Бартенуру на мишну Шаббат 16.4, который переписывает только часть объяснения Раши: וסודר שבצוארו ותלויין שני ראשיו לפניו וקורין לו בערבי שי״ד
***
120: -
תנא נר שאחורי הדלת פותח ונועל כדרכו ואם כבתה כבתה לייט עלה רב אמר ליה רבינא לרב אחא בריה דרבא ואמרי לה רב אחא בריה דרבא לרב אשי מאי טעמא לייט עלה רב אילימא משום דרב סבר לה כרבי יהודה ותנא קתני לה כרבי שמעון משום דרב סבר לה כרבי יהודה כל דתני כרבי שמעון מילט לייט ליה אמר ליה בהא אפילו רבי שמעון מודה דהא אביי ורבא דאמרי תרוייהו מודה רבי שמעון ב״פסיק רישיה ולא ימות
Мне немного трудно, что значит לייט עלה. Из всей сугии машма, что это алахическая дискуссия, т.е. он считал, что так запрещено.
Брахот 29. - לייט עלה אביי אמאן דמצלי הביננו; Раши - לייט עלה אביי - לפי שמדלג הברכות וכוללן בברכה אחת; Тосафот - והכי קי"ל ויש ספרים דמסיק ה"מ במתא אבל בדרך שרי כדמשמע במכילתין גבי רבי יוסי.
И см. Таанит 29: - בשני בשלישי ברביעי ובחמישי לפניו אסור לאחריו מותר חל להיות בערב שבת מותר לכבס בחמישי מפני כבוד השבת ואם לא כבס בחמישי בשבת מותר לכבס בערב שבת מן המנחה ולמעלה לייט עלה אביי ואיתימא רב אחא בר יעקב אהא. И Раши - לייט עלה אביי ואיתימא רב אחא בר יעקב אהא - המכבס בתשעה באב אפילו מן המנחה ולמעלה ואדקאי בברייתא מפסיק לה למילתא וקאמר לייט עלה אביי.
И см. МК 12: - אמר רב חננאל אמר רב קוצץ אדם דקל במועד אע"פ שאינו צריך אלא לנסורת שלו לייט עלה אביי.
И см. Киддушин 33: - סבר לה כר' אלעזר דאמר ר' אלעזר אין ת"ח רשאי לעמוד מפני רבו בשעה שעוסק בתורה לייט עלה אביי, Раши - לייט עלה אביי - אהך דרבי אלעזר כל מאן דציית ליה.
И см. Нида 20.-: - כי אתו לקמיה דרבה בר אבוה אמר להו במקומה שנינו רבי חנינא פלי קורטא דגרגשתא ובדיק ביה לייט עליה רבי ישמעאל ברבי יוסי באסכרה רבי חנינא הוא דחכים כולי עלמא לאו חכימי הכי, Раши - דרבי חנינא הוא דחכים - ומצי בדיק כה"ג.
Во всех этих случаях проклятие - это не стопроцентный запрет, а упрёк людям, которые бездумно следуют натянутому облегчению: hавинейну можно читать в пути, перед 9м Ава можно стирать в исключительных случаях, рубить деревья в холь а-моэд можно при нужде, не вставать перед учителем можно, если погружён в Тору, проверять кровь можно, если ты мудрец.
Теперь ясно, как наша сугия оказалась в этом ряду: Рав проклинает тех, кто посек по р. Шимону (что можно открывать дверь, за которой стоит светильник), не учитывая хумры, что это псик рейша, и даже р. Шимон запрещает это.
***
121: -
ועל צואה של קטן מפני קטן אמר ליה אבין שטיא מתני שטותא לבניה והלא היא עצמה מוכנת לכלבים וכי תימא דלא חזיא ליה מאתמול והתניא נהרות המושכין ומעיינות הנובעין הרי הן כרגלי כל אדם
Раши - נהרות המושכים כרגלי כל אדם - משום דמידי דנייד הוא ולא קני שביתה ואע"פ שבא מחוץ לתחום כל אדם מוליכן למקום שעירב לו לילך מיהו שמעינן מינה דמותרין בטלטול ואע"ג דמאתמול לא הוי הני קמן כיון דאורחייהו בהכי דעתיה עלייהו ה"נ כיון דאורחיה דקטן בהכי דעתיה עליה דלכי תיתי יאכילנה לכלבים
И см. подобную логику в Ерушалми Брахот 6.1 מהו בינו לבין אמת המים אמרין תמן לכך כוין דעתו מתחילה ברם הכא לא לכך כוין דעתו מתחלה תני ר' חייא אין מברכין על הפת אלא בשעה שהוא פורס. На текучую воду можно произносить браху, т.к. изначально известно, что вода, которой пока ещё нет перед человеком, притечёт.
***
121: -
ועל עקרב שלא תישך אמר רבי יהושע בן לוי כל המזיקין נהרגין בשבת מתיב רב יוסף חמשה נהרגין בשבת ואלו הן זבוב שבארץ מצרים וצירעה שבנינוה ועקרב שבחדייב ונחש שבארץ ישראל וכלב שוטה בכל מקום מני אילימא רבי יהודה הא אמר מלאכה שאינה צריכה לגופה חייב עליה אלא לאו רבי שמעון והני הוא דשרי אחריני לא אמר רבי ירמיה ומאן נימא לן דהא מתרצתא היא? דילמא משבשתא היא אמר רב יוסף אנא מתנינא לה ואותיבנא לה ואנא מתריצנא לה ברצין אחריו ודברי הכל
И см. КМ на Шаббат КМ на Шаббат 11.4 -
ואע״פ שהתוספות חולקים על פירוש זה דעת הרי״ף ורבינו כפירש״י וכתב ה״ה שזה דעת הרמב״ן והרשב״א בעיקר הדין אבל כתבו שהיתר אלו המנויים בשאין רצין דוקא הוא וכו' וזה שלא כדברי רבינו כלומר שרבינו יפרש דכי אמרינן ברצו אחריו וד״ה היינו לומר דכי שרי ריב״ל שאר מזיקין ברצו אחריו ולד״ה שרי והא דתניא חמשה נהרגים אפילו בלא רצו אחריו היא ור״י נמי שרי בהו לפי שהיזקן מצוי הוי פקוח נפש בהראותן בלבד. ונראה מדברי רבינו דהני חמשה לאו דוקא דהוא הדין לכל חיה ורמש שהם נושכים וממיתים ודאי ולפי זה כי אמרינן דשאר מזיקין אם רצו אחריו נהרגים בשאינם ודאי ממיתים וכיון שהם ספק ממיתים ברצים אחריו הוי ספק פקוח נפש ושרי דאל״כ לא הוה שרי לר״י דמחייב במלאכה שאצ״ל
И см. ША ОХ 316.10 כל חיה ורמש שהם נושכים וממיתים ודאי נהרגים בשבת אפילו אין רצין אחריו ושאר מזיקין כגון נחש ועקרב במקום שאינם ממיתין אם רצין אחריו מותר להרגם ואם לאו אסור אבל מותר לדרסם לפי תומו ואפילו במתכוין אלא שמראה עצמו כאלו אינו מכוין и Биур аГро - כפרש"י שם. ואע"ג דבגמ' לא קאמר אלא חמשה ל"ד אלא הכל לפי המקום והזמן וז"ש הרמב"ם כל.
И см. Рашбо - הרב בעל ההלכות וכן הראב"ד והר"ז הלוי ז"ל פירשוה אברייתא, כלומר ברייתא דקתני חמשה נהרגין ודברי הכל, כלומר דאפילו רבי יהודה מודה בה, אבל שאר המזיקין שאינן מצויין כל כך להזיק, אפילו ברצין אחריו אין נהרגין לר' יהודה, אבל לר"ש אפילו שאר המזיקין נהרגין ואפילו אין רצין אחריו, דכיון דליכא אלא איסורי דרבנן במקום הזיקא שרי.
И см. Мильхамот 45: на листах Рифа, который добавляет свару, что любых гонящихся можно убивать, т.к. они могут укусить в полость, т.е. даже минимальный ущерб может оказаться смертельным.
***
121: -
תנו רבנן נזדמנו לו נחשים ועקרבים הרגן בידוע שנזדמנו לו להורגן לא הרגן בידוע שנזדמנו להורגו ונעשה לו נס מן השמים אמר עולא ואיתימא רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן בנישופין בו
И см. Тосафот ד"ה כל המזיקין -
אף על גב דתנן במתניתין ועל עקרב שלא ישוך איצטריך לאשמעינן דהריגה נמי שרינן דסלקא דעתך דאסירא משום דמיפרסמא מילתא טפי מבצידה ומהאי טעמא נמי פליג רב הונא בסמוך ואסר הריגה
И см. что я писал в начале трактата о теруце тосафот, почему трактат начинается с мелахи выноса מלאכה גרועה:
Ор Заруа (82) - что эта мелаха никак не меняет физическое состояние предмета (можно сказать, что нафка мина - для ША симана 318 - запрещает ли мелаха вещь в шаббат; там есть обсуждение поским, запрещает ли hоцаа, несмотря на то, что она никак не меняет предмет [впрочем, см. Авней Незер ОХ 189.6, который пишет, что ловля никак не меняет гуф предмета, а вот вынос меняет в том смысле, что теперь предмет находится в другом владении]
Видимо, и этот тосафот можно понять в свете этого объяснения: מיפרסמא מילתא טפי מבצידה - т.е. меняется само существо.
***
122. -
Мишна -
גוי שהדליק את הנר משתמש לאורו ישראל ואם בשביל ישראל אסור
Гмара -
אמר מר במה דברים אמורים שאין מכירו אבל מכירו אסור הא רבן גמליאל מכירו הוה אמר אביי שלא בפניו הוה רבא אמר אפילו תימא בפניו נר לאחד נר למאה
И см. Тосафот и Рашбо - והני מילי בשלא עשה לצורך עצמו, אבל עשאו לצורך עצמו אפילו היו שם כמה ישראלים מותר, דלעולם עיקר דעתו אינה אלא לעצמו, וכדמוכח בעובדא דבסמוך, [ד]ההוא מעשה היכי דמי אי רובא גוים היו אמאי אהדרינהו שמואל לאפיה מינייהו, ואי רובא ישראל הוו ואי נמי מחצה על מחצה כי אייתי שטרי וקא קרי בהו מאי הוי, אלא שמע מינה דכל שהוא עצמו משתמש בו שרי.
И см. гмару в начале, объясняющую, зачем в мишне три кейса: וצריכא דאי אשמעינן נר משום דנר לאחד נר למאה אבל מים ליגזר דילמא אתי לאפושי בשביל ישראל. И см. Раши - נר לאחד נר למאה - כיון דנכרי לצרכו הדליקו ליכא למימר דבשביל ישראל אפיש.
Немного ц"и, אפיש - это увеличит количество свечей или даже увеличит пламя? Нужно понять, какой будет закон, если он изначально зажёг светильник для себя, но увеличил пламя давка для еврея: с одной стороны, мелаха сделана именно для еврея, с другой стороны, он всего лишь продлевает мелаху, сделанную изначально для себя самого. И см. Рамбама Шаббат 6.4 - אבל דבר שאין בו להרבות ולמעט כגון נר וכבש הואיל ועשה בשביל עצמו נהנה אחריו ישראל בשבת ואף על פי שהוא מכירו - ц"и формулировка שאין בו להרבות. Даже если речь о количестве светильников, если первый он зажёг для себя, и при его свете ע״י דחק можно что-то увидеть, а потом увеличил число светильников ради еврея, всё-таки и сам он получил от этого выгоду, а поскольку икар зажигания был для него самого, ц"и, запрещено ли это.
***
122. -
אמר מר במה דברים אמורים שאין מכירו אבל מכירו אסור הא רבן גמליאל מכירו הוה אמר אביי שלא בפניו הוה רבא אמר אפילו תימא בפניו נר לאחד נר למאה
И см. Тосафот ד"ה אמר אביי -
נראה לר"י דמודה אביי דנר לאחד נר למאה אלא דסבר דהכא אם היה בפניו עיקר היה נעשה לצורך ר"ג שהיה נשיא ושר וראש בספינה
И см. При Мегадим на 376.2, который приводит ЛМ на Шаббат 6.4 - כתב ה''ה ויש מי שכתב וכו' ואחרי כן שדין זה צ''ע וטעמו הוא מפני שדין זה אינו מוכרח בגמרא בהלכות שבת (דף קכ"ב) דאפשר דמעשה דר''ג וזקנים היו מחצה נכרים בספינה ומחצה ישראל ומפני כן כשעשה הנכרי הכבש ירדו בו הזקנים אבל אם היו כלם ישראלים לא.
***
122.-: -
תא שמע עיר שישראל וגוים דרין בתוכה והיתה בה מרחץ המרחצת בשבת אם רוב גוים מותר לרחוץ בה מיד אם רוב ישראל ימתין בכדי שיחמו חמין התם כי מחממי אדעתא דרובא מחממיתא שמע נר הדלוק במסיבה אם רוב גוים מותר להשתמש לאורה אם רוב ישראל אסור מחצה על מחצה אסור התם נמי כי מדלקי אדעתא דרובא מדלקי
Раши - אדעתא דרובא - הלכך ישראל עיקר ומחצה על מחצה נמי ליכא למיקם עלה דמלתא דאיכא למימר עיקר דעתיה דמדליק בשביל ישראל ואיכא למימר עיקר דעתיה דמדליק בשביל נכרי אבל נכרי וישראל והמדליק עצמו משתמש לאורה ודאי עיקר אדעתא דידיה עביד וכיון דנר לאחד נר למאה שרי
И см. 151: -
ותניא כוותיה דרב עיר שישראל וגוים דרים בה והיתה בה מרחץ המרחצת בשבת אם רוב גוים לערב רוחץ בה מיד אם רוב ישראל ימתין עד כדי שיחמו חמין מחצה על מחצה (אסור וימתין) עד כדי שיחמו חמין רבי יהודה אומר באמבטי קטנה אם יש בה רשות רוחץ בה מיד
Риф на нашу сугию также добавляет в барайте о городской бане дин מחצה על מחצה.
И см. ША ОХ 276.2 - ישראל ועכו"ם שהסיבו יחד והדליק עכו"ם נר אם רוב עכו"ם מותר להשתמש לאורו ואם רוב ישראל או אפילו מחצה על מחצה אסור ואם יש הוכחה שלצורך עכו"ם מדליקה כגון שאנו רואים שהוא משתמש לאורה אף על פי שרוב ישראל מותר
И см. МБ там с"к 16 - מחצה על מחצה - הטעם משום דליכא למיקם עלה דמלתא אם בשביל א"י עביד או בשביל ישראל עביד וי"א משום דבמחצה על מחצה מסתמא לשם שניהם נעשה. И см. Биур Алаха - עיין במ"ב דהטעם משום ספיקא והוא מפירש"י בשבת קכ"ב והעתיקו בב"י ולפ"ז בס"א דפסק לצרכו מותר היינו ביש הוכחה וכגון שראינו שהוא משתמש תיכף לאורו וכה"ג אבל אם היה ספק אם לצרכו או לצורך ישראל אסור וכ"כ הפמ"ג ואף דבאמת זה תלוי לפי השיטות בשבת קנ"א ע"א ע"ש ורש"י בשבת קכ"ב אזיל בזה לפי גרסא ראשונה ולפי גרסא אחרונה דס"ל לרש"י שם דהוא העקרית הטעם במחצה על מחצה משום דמסתמא לשם שניהן נעשה אבל לענין ספיקא יש להקל וזהו שהעתקתי הטעם השני במ"ב מ"מ לענין דינא יש להחמיר בספיקא שכן סתם המחבר בסימן שכ"ה ס"ט וסט"ז ובסימן תקט"ו ומ"מ נ"ל דבהצטרף לזה עוד איזה ספק יש להקל ולסמוך על שיטת רש"י וסיעתו המקילין בזה (и см. Тосефет Шаббат с похожим маалахом: по сваре, что это сделано для обоих, в случае 50/50 это не сафек, а вадай). И см. Каф аХаим здесь с более простым объяснением, почему мы устрожаем в сафеке дерабанан: ואע"ג דספיקא דרבנן הוא דאפי' מדליק הגוי בבירור בשביל ישראל אינו אסור אלא משום שבות וק"ל בכל דוכתא דכל שהוא ספיקא דרבנן אזלינן ביה לקולא משום חומרא דשבת החמירו ואסרו מספק. И см. ОХ 326.13 - עיר שישראל ועכו"ם דרים בה ויש בה מרחץ רוחצת בשבת אם רוב עכו"ם מותר לרחוץ בה במ"ש מיד ואם רוב ישראל או אפילו מחצה על מחצה אסור למוצאי שבת עד כדי שיוחם и МБ там с"к 39 со второй сварой Раши - דאפילו המקילין לעיל בסימן שכ"ה ס"ז לענין ספק אם נעשה המלאכה בשביל ישראל או בשביל א"י הכא אסור דכיון דהם מחצה על מחצה בשביל שניהם נעשה.
И см. ОХ 515.6 - בעיר שרובה עכו"ם מן הסתם כל המביא לצורך הרוב מביא: הגה מחצה על מחצה או שידוע שלוקט לצורך שניהם אסור. И см. МА там. И см. р. АЭ там.
На мой взгляд, ц"б, что такое большинство и מחצה על מחצה в городе: нужна ли здесь точно до одного человека?
И см. Нида 18. -
והאיכא תשע צפרדעין ושרץ אחד ביניהם ונגע באחד מהן ואינו יודע באיזה מהן נגע ברה"י ספקו טמא ברה"ר ספקו טהור
и р. АЭ там, который объясняет, что существует сафек (50/50), ров (51/49) и абсолютный ров (100); ц"б, нужен ли сафек ровно 50/50 в случае больших масс населения (более существенная нафка мина - заповеди, зависящие от земли, которые станут деорайта, когда больше половины народа войдёт в землю); и см. что я писал на Рифа 11: выше -
Риф 11: - Ран от имени Баhага пишет об аллеле, что яхид лав давка - имеется в виду даже община, просто в изгнании все называются яхид, а когда евреи соберутся, нужно будет сказать аллель за все беды от которых они избавлены (и см. Брахот 54а и ТР"И там с тем же объяснением.)
Подумал в связи с этим, что нафка мина - известная драша о мицвот тлуёт ба-арец (например, Ктубот 25.) - בבואכם בביאת כולכם; для шмиты деорайта, например, как известно, достаточно, чтобы 50%+1 жили в ЭИ; ц"и, считается ли этот ров достаточным и для аллеля деорайта, или нужно чтобы действительно весь народ собрался, потому что вся идея аллеля - благодарность за избавление народа, а если всего лишь формальное его меньшинство, а по сути половина, по-прежнему в изгнании, неправильно благодарить.
***
122: -
שמואל איקלע לבי אבי תורן אתא ההוא גוי אדליק שרגא אהדרינהו שמואל לאפיה כיון דחזא דאייתי שטר וקא קרי אמר אדעתא דנפשיה הוא דאדליק אהדרינהו איהו לאפיה גבי שרגא
И см. Брахот 53: - ואין מברכין על הנר עד שיאותו и אמר רב יהודה אמר רב לא יאותו יאותו ממש אלא כל שאילו עומד בקרוב ומשתמש לאורה ואפילו בריחוק מקום וכן אמר רב אשי בריחוק מקום שנינו и Раши - שאפילו לא נהנה ממנו מברכין עליו ומאי עד שיאותו עד שיהא אורו ראוי ליהנות ממנו לעומדים סמוך לו ואז מברכים עליו אפי' הרחוקים ממנו ובלבד שיראוהו, и так алаха в ША Ох 298.4 אין מברכין על הנר עד שיאותו לאורו דהיינו שיהיה סמוך לו בכדי שיוכל להכיר בין מטבע מדינה זו למטבע מדינה אחרת - и см. МБ с"к 12 אפילו אם הוא עומד חוץ לבית כל שהאור גדול שיוכל להכיר במקום שעומד מקרי דבר זה נהנה לאורה ויכול לברך.
Видимо, надо сказать, что Шмуэль стоял достаточно близко, чтобы получить выгоду от этого светильника.