(no subject)

Jul 07, 2020 21:28

Даф ёми Шаббат 118. -

תנו רבנן קערות שאכל בהן ערבית מדיחן לאכול בהן שחרית שחרית מדיחן לאכול בהן בצהרים בצהרים מדיחן לאכול בהן במנחה מן המנחה ואילך שוב אינו מדיח אבל כוסות וקיתוניות וצלוחיות מדיח והולך כל היום כולו לפי שאין קבע לשתיה

И см. Меири, который пишет, что эта барайта - по мнению р. Хидки в споре с рабанан (4 или 3 трапезы в шаббат; сам Меири переписывает её по мнению рабанан; и см. формулировки Рамбама Шаббат 23.7 и ША ОХ 323.6 - מדיחים כלים לצורך היום כגון שנשאר לו עדיין סעודה לאכול אבל לאחר סעודה שלישית אין מדיחין; они тоже пишут по рабанан).
Однако см. Тосафот Рид, который пишет, что даже в оригинале эта барайта и по рабанан; они обязывают есть три трапезы, но, если человек хочет больше - во время, в которое люди обычно едят (это немного трудно, т.к. обычно трапеза - с утра и вечером, ср. Хулин 105. אמר מר עוקבא אנא להא מלתא חלא בר חמרא לגבי אבא דאילו אבא כי הוה אכיל בשרא האידנא לא הוה אכל גבינה עד למחר עד השתא ואילו אנא בהא סעודתא הוא דלא אכילנא לסעודתא אחריתא אכילנא и Тосафот - לאו בסעודתא שרגילין לעשות אחת שחרית ואחת ערבית אלא אפילו לאלתר אם סילק השולחן ובירך מותר דלא פלוג רבנן), то даже ради такого можно мыть.
Видимо, надо сказать, что и Риф, который прямым текстом посек по рабанан против р. Хидки, но переписывает эту барайту целиком, считает, как Тосафот Рид, что речь не о хиюве, а о решуте [и см. Роша 5 - ת"ר מדיחין כלים בשבת לצורך שבת כיצד קערות שאכל בהן ערבית מדיחן לאכול בהן שחרית שחרית מדיחן לאכול בהן במנחה מן המנחה ולמעלה לא ידיחם; он переписывает барайту по рабанан; и см. Корбан Нетанель [ש], который пишет, что Риф действительно считает по рабанан, но сообщает хидуш, что даже не для мицвы можно мыть посуду].
И см. гирсу Ерушалми в конце предъидущей главы (15.3, 95:) - תני מדיחין כוסות וקערות ותמחויין מלילי שבת לשחרית משחרית לחצות ומחצות למנחה. מן המנחה ולמעלה אסור. Хотя все комментаторы понимают, что и здесь речь о трапезах, на мой взгляд, в свете Тос. Рид можно понять, что речь просто о временах, и см. Брахот 29. (и в нашей сугие на следующем амуде) - מצוה להתפלל עם דמדומי חמה, Раши - עם דמדומי חמה - תפלת יוצר עם הנץ החמה ותפלת המנחה עם שקיעת החמה. Поскольку минху молятся перед шкиёй, а есть после шкии нельзя, дело не в том, что больше не будет шаббатних трапез, а в том, что не будет времени поесть.

***

118. -

אמר רבי שמעון בן פזי אמר רבי יהושע בן לוי משום בר קפרא כל המקיים שלש סעודות בשבת ניצול משלש פורעניות מחבלו של משיח ומדינה של גיהנם וממלחמת גוג ומגוג מחבלו של משיח כתיב הכא יום וכתיב התם הנה אנכי שולח לכם את אליה הנביא לפני בוא יום וגו׳ מדינה של גיהנם כתיב הכא יום וכתיב התם יום עברה היום ההוא ממלחמת גוג ומגוג כתיב הכא יום וכתיב התם ביום בא גוג

Разумеется, речь не о настоящей гзере шаве, т.к., во-первых, здесь пасук из Торы связывается с пасуками из невиим и ктувим, а, во-вторых, сложно представить себе гзеру шаву между одним+тремя пасуками не в махлокете.
И см. Ерушалми Килаим 9.1 -

מנין שהן מותרין בכלאים שנאמר ואת המצנפת שש ואת פארי המגבעות שש ואת מכנסי הבד שש משזר ואת האבנט שש משזר תכלת וארגמן ותולעת שני וכתיב פארי פשתים יהיו על ראשם ומכנסי פשתים יהיו על מתניהם ולא יחגרו ביזע. את דרש שש משש. שש מפארי. פארי מפארי
И см. комментарий Алей Тамар, который объясняет, что в действительности это не настоящая гзера шава: это гзера шава дерабанан, асмахта, которую человек может придумывать сам; и он приводит Ерушалми Псахим 6.1 ר' יוסה בי רבי בון בשם רבי בא בר ממל אדם דן גזירה שוה לקיים תלמודו ואין אדם דן גז"ש לבטל תלמודו; и см. Корбан аЭда там - אדם דן גזרה שוה. מעצמו לקיים תלמודו שקיבל מרבו דאין הפסד בדבר שהרי בלאו הכי הדין כן ואין גזרה שוה זו אלא לסמוך בעלמא.

И ц"б, почему именно трапезы спасают именно от этих кар.
Контекст пасука Малахи 3.23 - предостережение соблюдать Тору Моше, иначе суд будет жесток; контекст Цфаньи 1.15 - люди, поклоняющиеся идолам и не верящие в Бога будут наказана (ср. там же 1.12 - וְהָיָה֙ בָּעֵ֣ת הַהִ֔יא אֲחַפֵּ֥שׂ אֶת־יְרוּשָׁלִַ֖ם בַּנֵּר֑וֹת וּפָקַדְתִּ֣י עַל־הָאֲנָשִׁ֗ים הַקֹּֽפְאִים֙ עַל־שִׁמְרֵיהֶ֔ם הָאֹֽמְרִים֙ בִּלְבָבָ֔ם לֹֽא־יֵיטִ֥יב יְהוָ֖ה וְלֹ֥א יָרֵֽעַ); контекст пасука Ехезкель 38.18 - Гог, угрожающий Израилю, но в конце поверженный, чтобы все знали величие Бога.
Пасук же Шмот 16.25 - וַיֹּ֤אמֶר מֹשֶׁה֙ אִכְלֻ֣הוּ הַיּ֔וֹם כִּֽי־שַׁבָּ֥ת הַיּ֖וֹם לַיהוָ֑ה הַיּ֕וֹם לֹ֥א תִמְצָאֻ֖הוּ בַּשָּׂדֶֽה. Здесь есть все три иньяна, и см. Мехильту с одним из объяснений этого пасука:
ויאמר משה אכלוהו היום כי שבת היום לה' היום לא תמצאוהו בשדה רבי זריקה אומר מכאן שלש סעודות בשבת לפי שהיו רגילין לצאת בשחרית אמרו לו משה רבינו נצא בשחרית אמר להם אכלוהו היום אמרו לו הואיל ולא יצאנו שחרית נצא בין הערבים אמר להם כי שבת היום לה' ומה ת"ל היום לא תמצאוהו בשדה אמרו בקע לבן של אבותינו באותה שעה שהיו אומרים הואיל ולא מצאנוהו היום שמא לא נמצאהו למחר אמר להם היום הזה אי אתם מוצאים אותו אבל אתם מוצאים אותו מחר; здесь 1) Моше наставляет народ (ср. предостережение соблюдать Тору Моше); 2) утверждение веры (כִּֽי־שַׁבָּ֥ת הַיּ֖וֹם לַיהוָ֑ה) и 3) уверенность перед лицом угрозы.

И см. Баха на ОХ 291 с более длинным объяснением -

ולזה באנו לקיים ג' סעודות סעודת ליל שבת הוא כנגד שבת בראשית כמ"ש רז"ל בפ' אחד דיני ממונות מפני מה נברא אדם בע"ש כדי שיכנס לסעודת מצוה בליל שבת מיד שימצא הכל מוכן ויאכל מאשר יחפוץ שנא' חכמות בנתה ביתה וגו' טבחה טבחה וגו' סעודת שחרית כנגד שבת מתן תורה ע"ש שנא' הביאני אל בית היין וגו' לכו לחמו בלחמי ושתו ביין מסכתי וברבה ריש פ' שמיני דורש ג"כ חכמות בנתה ביתה וגו' טבחה טבחה מסכה יינה וגו' על מתן תורה סעודה שלישית לפנות ערב כנגד שבת שלעתיד דיעשה סעודה לצדיקים מלויתן ובת זוגו וגם לשם דרשינן חכמות בנתה ביתה זה בית המקדש חצבה עמודיה שבעה אלו שבע שנים של גוג טבחה בשר גבורים תאכל וגו' ע"ש שהאריך במדרש לבאר כל דבר על מכונו ולכן ניצול מג' פורעניות מחבלו של משיח שנמשל לחבלי לידה ואמונה זו התקוע בלבנו כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ והולידה והצמיחה בלי חבלים וצירים בלי עמל ויגיעה כי אם בדבר ה' שמים נעשו וברוח פיו כל צבאם וגו' והכניסו לאדם לסעודת מצוה ליל שבת מיד היא שמצלת אותנו מחבלו של משיח כדכתיב כי חלה גם ילדה ציון. מדינה של גיהנם ניצול בזכות שמקיים סעודת שחרית שהיא כנגד שבת של מתן תורה דלא ניתנו שבתות וי"ט לישראל להתענג בהם בסעודת אכילה ושתייה אלא כדי לשמח את לבבם לעסוק בהם בדברי תורה בזכות זה ניצול מדינה של גיהנם דאין אשו של גיהנם שולט בלומדי התורה שכולה אש ק"ו מסלמנדרא וכו' כדאיתא בפ' בתרא דחגיגה. וממלחמת גוג ומגוג ניצול בזכות סעודה שלישית כנגד שבת של עתיד דאותן שבע שנים של גוג הן פרטגמיא של צדיקים לעתיד לבא פי' קבול שכר

***

118. -

Тосафот ד"ה לפי -

כדאמר הכא דאין קבע לשתיה והיכא דלא שכיח יין אע"ג דסילק דעתו מן היין מ"מ ממים לא סילק דעתו ומיהו אומר ר"י דשמא דוקא בימיהם שהיו קובעין עצמן לשתיה אחר אכילה אמרו דאין קבע לשתיה אבל לדידן לא וריב"א פירש במסכת תענית (דף יב.) שאף לאחר שישן מותר לשתות על פי הירושלמי ואין ר"י רוצה להקל כל כך כיון שלא נזכר בהדיא בש"ס שלנו

И см. Тосафот Таанит 12: ד"ה נים.
И см. Тосафот Брахот 11: ד"ה שכבר в том же ключе: בירושלמי יש הא דאמרי שכבר נפטר באהבה רבה והוא ששנה על אתר פירוש לאלתר שלמד מיד באותו מקום ונשאל להרב ר' יצחק כגון אנו שאין אנו לומדין מיד לאחר תפלת השחר שאנו טרודין והולכים כך בלא למוד עד אמצע היום או יותר אמאי אין אנו מברכין ברכת התורה פעם אחרת כשאנו מתחילין ללמוד והשיב ר"י דלא קיימא לן כאותו ירושלמי הואיל וגמר' שלנו לא אמרו ואין צריך לאלתר ללמוד
И см. Сдей Хемед 9 симан 2, который пишет, что в обычном случае, если что-то есть в Ерушалми, но в Бавли этот вопрос не разрешён, нужно лифсок, как Ерушами (и см. известного КМ на Герушин 13.18 - ונ''ל דמיירי בדבר פרטי והכרעת הירושלמי דלא ליפלוג אגמרא דידן הכרעה היא ודאי דכל מאי דמצינן לפרושי בגוונא דלא ליפלוג עדיף טפי ואע''פ שהפירוש יהיה דחוק קצת). И см. Сдей Хемед 1, Маарехт ב, от 90, с обзором источников по этой теме.
И см. Сде Цофим, כללי ודרכי הירושלמי, раздел מפורש בירושלמי ולא נזכר בבבלי:
Подобные источники: Ор Заруа ЙТ 360 и Гитин 732; шу"т Рашбо, 1.35; Рашбо Гитин 21:, Мигдаль Оз Исурей Биа 12.4; БЙ ОХ 59 (что Рамбам не упоминает Ерушалми, т.к. считает, что Бавли так не считал бы) и многие другие.
Р. Нисим Гаон - אם היה זה אמת היה נזכר בתלמודנו.
Шита Мекубецет БМ 12: - поскольку в Бавли всё упорядочили позже и на алаху.
Что касается мнения Тосафот, кажется, что и в нашей сугие, и в Брахот, речь идёт о куле, на которую не стоит полагаться, если она не упомянута в Бавли.

***

118: -

במה מענגו רב יהודה בריה דרב שמואל בר שילת משמיה דרב אמר בתבשיל של תרדין ודגים גדולים וראשי שומין

Раши - תבשיל של תרדין - חשוב הוא
ראשי שומין - חשובים היו להן

И см. Ктубот 77: - אמר ר' חנינא מפני מה אין בעלי ראתן בבבל מפני שאוכלין תרדין ושותין שכר של היזמי אמר רבי יוחנן מפני מה אין מצורעין בבבל מפני שאוכלין תרדין ושותין שכר ורוחצין במי פרת
И см. Брахот 57: ששה דברים מרפאין את החולה מחליו ורפואתו רפואה אלו הן כרוב ותרדין וסיסין יבשין וקיבה והרת ויותרת הכבד ויש אומרים אף דגים קטנים ולא עוד אלא שדגים קטנים מפרין ומברין כל גופו של אדם
И Брахот 39: - אמר רב חסדא תבשיל של תרדין יפה ללב וטוב לעינים וכל שכן לבני מעים.
И см. БМ 82. о таканат Эзра есть чеснок в Шаббат - ושיהו אוכלין שום בע"ש משום עונה דכתיב אשר פריו יתן בעתו וא"ר יהודה ואיתימא רב נחמן ואיתימא רב כהנא ואיתימא ר' יוחנן זה המשמש מטתו מע"ש לע"ש и Раши - משום עונה - שמצות עונה בלילי שבת כדרב יהודה והשום מרבה את הזרע כדלקמן.
Получается, что все три продукта связаны со здоровьем и плодовитостью (нечто вроде симаним на Рош аШана).

***

118: -

אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן כל המשמר שבת כהלכתו אפילו עובד עבודה זרה [כדור] אנוש מוחלין לו שנאמר אשרי אנוש יעשה זאת וגו׳ מחללו אל תקרי מחללו אלא מחול לו
Раши - דור אנוש - התחילו לעבוד ע"ז דכתיב (בראשית ד׳:כ״ו) אז הוחל לקרוא
И см. Таза в начале ОХ 242 -

בטור הביא גמרא דכל כתבי כל המשמר שבת כהלכתו אפי' עע"ז כאנוש מוחלין לו איכא למידק אי לא עשה תשובה שבת מאי מהני ואי עשה תשובה שבת ל"ל. ונראה דמיירי שעשה תשוב' אלא דתשובה לא מהני שיהא מוחלין לו כדאיתא בפ' יה"כ עבר על כריתות ומיתות ב"ד תשובה תולה ומיתה ממרקת קמ"ל כאן דאם בעשותו תשובה שומר שבת כהלכתו מהני תשובה שיהא נמחל לו [видел объяснение, что, поскольку речь именно о поколении Эноша, т.е. о людях, которые начали служить идолам с чистым намерением, давка такое прощают]
И см. Раши на Бемидбар 15.23 из Сифри -
את כל אשר צוה וגו'. מגיד שכל המודה בעבודה זרה ככופר בכל התורה כלה ובכל מה שנתנבאו הנביאים שנאמר למן היום אשר צוה ה' והלאה
[Стоит заметить, что мицва онег шаббат, которая обсуждается в этом симане, - из Невиим.]
Видимо, стоит добавить к словам Таза, что само соблюдение шаббата - акт тшувы и принятия Торы и слов пророков.

***

118: -

אמר רב יהודה אמר רב כל המענג את השבת נותנין לו משאלות לבו שנאמר והתענג על ה׳ ויתן לך משאלות לבך

Этот мидраш приводит Тур в ОХ 242, и см. БЙ там -
דנותנין לו נחלה בלא מצרים הוא מדה כנגד מדה שכשם שהוא מפזר מעות בלא שיעור לצורך שבת כן יתנו לו נחלה בלא שיעור
Однако см. предисловие к Тосефет Шаббат -

כל המענג את השבת נותנין לו משאלות לבו ובטעם הדבר כתב הבית יוסף (שם) בשם מהר"י אבוהב שנותנים לו משאלות לבו כדי שיוכל למלאת חפצו מכל עונג שירצה ומבאר הוא באופן נוסף על פי מה שהביא הטור סוף סי' ש"ו בשם רבינו יונה דאע"פ דקי"ל דמותר לאדם להרהר בעסקיו בשבת משום שנאמר ודבר דבר דיבור אסור והרהור מותר מ"מ מצוה שלא לחשוב בשבת בשום עסק כלל ואמרו במכילתא ששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך שיהא דומה בעיניך כאלו כל מלאכתך עשויה כבר ואינך חסר כלום ואין לך עונג גדול מזה' ע"ש ולפ"ז י"ל דזה הוא כוונת רב במה שאמר דכל המענג את השבת' כו' דרצ"ל שמענגו באופן זה שמחשב בדעתו שכל מלאכתו עשויה כבר דזה מקרי עונג כדברי רבינו יונה לאיש כזה נותנים לו כל משאלות לבו והוא מדה כנגד מדה דכמו שהחליט במחשבתו שאין חסר כלום כן לא יחסר לו כלום כי שכרו אתו ופעולתו לפניו ליתן לו כל משאלות לבו לטובה באופן שיהיה כל טוב אדוניו בידו ולכן לא נאמר משאלות פיו דגם זה הוא מדה כנגד מדה מחשבה נגד מחשבה וכדאי הוא לקבל שכר גדול כזה אחר שקידש מחשבתו הטהורה לשם שמים ופינה מחשבתו מתהפוכות הבלי הזמן המפרישים את האדם מקונו

И далее -

118: -

אמר רב יהודה אמר רב אלמלי שמרו ישראל שבת ראשונה לא שלטה בהן אומה ולשון שנאמר ויהי ביום השביעי יצאו מן העם ללקוט וכתיב בתריה ויבא עמלק
И см. Тур ОХ 242, который приводит этот мидраш.
БЙ о первом из близости к парашат Амалек - אם עמלק לא היה נלחם בישראל לא היה שום עם ולשון נלחם בהם לפי שהיו יראים מן הנסים שנעשה להם במצרים ובים אבל מאחר שבא עמלק אע"פ ששב עמלו בראשו עכ"ז נתן להם יד לבא להלחם עם ישראל. Дриша - ודילמא אלו חטאו בדבר אחר היו ג"כ נענשים. וא"כ מנ"ל לומר אלמלי שמרו ישראל שבת ראשונה לא שלטה בהם אומה ולשון. וי"ל דודאי אחרי הנסים הנפלאות הגדולים האלו אין סברא ששום אויב ושום עם ולשון יבא עליהם.
Есть известное сравнение перевода Торы на греческий со львом, посаженным в клетку, которого перестали бояться (как я выяснил, это не хазаль, а р. Элиягу Ки Тов!), так вот, это та же свара. Почему Амалек - воплощение зла? Потому что после него перестали бояться. Точно так же и с переводом. (Помимо известной фразы - процитированной, между прочим, в ОХ 580.2 - из Мегиллат Таанит, что 8го Тевета тьма опустилась на мир, в масехет Софрим 1.7 написано, что этот день был как день, когда сделали золотого тельца, т.е. та же идея - архетипический акт идолопоклонства, воспринимаемый как самый первый и страшный грех, - когда перестали достаточно бояться).
Однако это трудно, ведь рассказ об Амалеке следует не сразу после рассказа о нарушении шаббата.
И см. Тосефет Шаббат -

אכן לפי מה שכתבתי בסמוך אפשר לומר דוודאי עיקר עונש מלחמת עמלק בא להם על ידי מסה ומריבה וכפירש"י בחומש אך מה שגרם להם לבא לידי נסיון הוא מכח מה שבאו לידי צמאון שלא היה להם מים לשתות אבל אלו היו שומרים שבת ראשונה ככל משפטו וחוקותיו, והיו מחשבים שכל מלאכתם היא עשוי כבר ואינם חסרים כלום בוודאי לא היו מוצאים ידיהם ורגליהם לצאת ללקוט את המן ביום השביע בשגם שכבר לקטו מערב שבת לחם משנה ושמעו מפי משה רבינו ע"ה שאמר להם שבת לא יהיה בו ואלו היה כן היו ראויים ממילא לקבל שכרם משלם מדה כנגד מדה למלאות כל משאלות לבבם לטובה וכל תאוותם יבוא להם וממילא לא היו באים לא לידי צמאון ולא לידי נסיון וגם עמלק לא מילא את לבו לעשות כן אבל מאחר שנאמר ויהי ביום השביעי יצאו מן העם ללקוט אם כן מחשבתם ניכרת מתוך מעשיהם שלא שמרו שבתם כראוי לחשוב שכל מעשיהם הוא עשויה כבר ואין חסר להם כלום מקרה הוא שקרה להם שבאו לידי צמאון ומזה באו לידי נסיון שאמרו היש ה' בקרבנו ועל זה נענשו במלחמת עמלק כדפירש"י בחומש וקפץ הבליעל לתוך אמבטיא של רותחין, ואף שנכווה בתוכה מכל מקום היקר אותה בפני כל האומות ופתח להם פתח שלא יראו ולא יפחדו מהם וכל הרוצה ללחום יבא וילחם בישראל והוא היה גרם בנזקין שעל ידו נתגרו האומות בישראל ושלטו גם המה בישראל

***

118: -

אמר רבי יוסי יהא חלקי מאוכלי שלש סעודות בשבת אמר רבי יוסי יהא חלקי מגומרי הלל בכל יום איני והאמר מר הקורא הלל בכל יום הרי זה מחרף ומגדף כי קאמרינן בפסוקי דזמרא

Раши - פסוקי דזמרא - שני מזמורים של הילולים הללו את ה' מן השמים הללו אל בקדשו
И см. ША ОХ 52.1 - אם בא לב"ה ומצא צבור בסוף פסוקי דזמרה אומר ברוך שאמר עד מהולל בתשבחות ואח"כ תהלה לדוד עד מעתה ועד עולם הללויה ואח"כ הללו את ה' מן השמים עד לבני ישראל עם קרובו הללויה ואחר כך הללו אל בקדשו עד כל הנשמה תהלל יה. И см. Биур аГро - ואח"כ הללו כו'. כפירש"י בפט"ז דשבת שהן הן פסוקי דזמרה. הג"מ. Очень трудно, почему Раши не упоминает Ашрей, котрое (Брахот 4:) явно считается икаром псукей де-зимра.

***

118: -

אמר רבי יוסי חמש בעילות בעלתי ונטעתי חמשה ארזים בישראל
И ср. Бехорот 57: -
פעם אחת נפל ארז אחד שבמקומנו ועברו שש עשרה קרונות על חודו אחת

***

118: -

Тосафот ד"ה רובם -

פי' בקונטרס למרק עונותיהם ור"י אומר כי יש במדרש למרק אכילה מן המעיים להיות נקיים וטהורים כמלאכי השרת
И см. Ёма 30. -
אמר רב פפא צואה במקומה אסור לקרות ק"ש היכי דמי אי דנראית פשיטא אי דלא נראית לא ניתנה תורה למלאכי השרת לא צריכא דיושב ונראית עומד ואינה נראית. Раши - במקומה - בנקב פי הטבעת אסור זה לקרות ק"ש.
Видимо, пояснение Тосафот в этом: что у ангелов нет экскрементов даже в кишечнике.

***

118: -

ואמר רבי יוסי מימי לא עברתי על דברי חברי יודע אני בעצמי שאיני כהן אם אומרים לי חבירי עלה לדוכן אני עולה ואמר רבי יוסי מימי לא אמרתי דבר וחזרתי לאחורי

Тосафот - לא ידע ר"י מה איסור יש בזר העולה לדוכן אם לא משום ברכה לבטלה של כהנים אמרה תורה לברך את ישראל
Мааршо - הקשה מהרמא"י בטור א"ח סי' קכ"ח דהא יש איסור עשה בזר הנושא כפיו כדאמרינן בפ"ב דכתובות ופירש"י שם מדכתיב כה תברכו אתם ולא זרים ולאו הבא מכלל עשה עשה ויש ליישב דמשמע ליה עלה לדוכן בעלמא שעלה ועמד במקום דוכן שהכהנים עומדים שם אבל הוא לא היה מברך עמהם וע"כ אמר דלא ידע ר"י מאי רבותיה דרבי יוסי כי מה איסור יש בזר העולה לדוכן ואינו מברך אם לא שנאמר שהיה מברך ורבותיה משום ברכה לבטלה דלא תשא זה אינו דודאי משום דלא עבר על דברי חביריו לא עבר על לאו דלא תשא והוא הדין דהוי מצי למימר דודאי דלא היה בירך משום איסור עשה דזר נושא כפיו אלא דחדא מתרתי נקט
И см. hафлаа на Ктубот 24: -

רש"י ד"ה דאיסור עשה כה תברכו וכו'. והתוספות פרק כל כתבי דף קי"ח כתבו לא ידע ר"י מה איסור יש בו בזר העולה לדוכן אם לא משום ברכה לבטלה. וכבר תמהו בזה המפרשים מסוגיא דידן והרמ"א בא"ח בריש סימן קכ"ח כתב דס"ל דהכא איירי בלא כהנים ובשבת מיירי עם כהנים אחרים ולכך לא ידע ר"י מה איסור יש. וקשה דמנ"ל לחלק. ותו הקשה הט"ז דבאמת איך קאמר ר' יוסי דהיה עולה הא כיון שיודע דאינו כהן הא קי"ל דאין כח ביד חכמים לעקור בקום ועשה ולמה ישמע להם לעבור בעשה. ותו קשה לי דקאמר הכא משום עשה ולא קאמר משום ברכה לבטלה דאיכא לא תעשה דחמיר טפי מיניה. והמ"א כתב שם דבאמת הפירוש הוא משום ברכה לבטלה. והוא תמוה דהא קאמר בהדיא איסור עשה וברכה לבטלה הוי לא תעשה משום לא תשא. ותו קשה על דברי ר"י דקאמר משום ברכה לבטלה לפי דעת רמ"א שהיה עם כהנים אחרים א"כ הא כבר נתקשה בזה המבי"ט בתשובתו סימן ק"פ הא דנוהגין כל הכהנים לברך ואין אחד מברך לכולן. כדקי"ל עשרה שעושין מצוה אחת אחד מברך לכולן ותירץ מפני הטירוף ע"ש. עכ"פ למה היה צריך לעבור משום ברכה לבטלה היה לו לצוות לכהן אחד להוציאו בברכתו. אמנם אלולי דברי רמ"א ז"ל היה נראה לענ"ד להיפך דס"ל להר"י דמ"ש כאן איסור עשה הוא דוקא עם כהנים אחרים והוא דנלענ"ד פשוט דכמו דאיכא עשה לכהנים לברך את ישראל. ה"נ איכא מצות עשה לישראל להתברך מן הכהנים. וכן מצינו בכל מקום אע"ג דבתורה אינו מפורש הצווי אלא על העושה. המצוה על שניהם כגון ביבם יבמה יבא עליה והמצות עשה גם עליה. תדע דהא קאמר ביבמות דף כ' דדוחה לא תעשה ואיך היא עוברת על הל"ת אם אין המצוה עליה כמ"ש תוספות בגיטין דף מ"א. שוב מצאתי מפורש בספר חרדים שכתב כן שהעשה נמי על ישראל להתברך. ואיתא בסוטה אמור להם כאדם האומר לחבירו פנים כנגד פנים א"כ זר העולה בין הכהנים לדוכן אינו מתברך מן הכהנים ודוקא עם כהנים אחרים מיירי הכא ובאמת ליכא משום ברכה לבטלה דאפשר בזמן הש"ס אחד מברך לכולן אלא משום מניעת מצות עשה דאינו מתברך מן הכהנים פנים כנגד פנים. ולפ"ז יש לתרץ דברי התוספות בשבת דכוונתם דמיירי באמת עם כהנים אחרים דאיכא עשה אלא דכיון דהוא שב ואל תעשה דאינו מתברך שפיר קאמר ר' יוסי דהיה שומע לדברי חביריו. וכן משמע לשון עלה לדוכן הייתי עולה משמע דהאיסור הוא מחמת עליה לדוכן שאינו מתברך פנים כנגד פנים. ולא ידע ר"י כשהוא לבדו דליכא מניעת העשה שיתברך מפי הכהנים מה איסור יש אם לא משום ברכה לבטלה דאז צריך שיברך בעצמו. ואפשר דמשמע ליה לר"י קצת שם דמיירי נמי כשהוא לבדו לכך כתבו דלא ידע ר"י

***

118: -

אמר רב ששת תיתי לי דקיימית מצות תפילין
Раши - דקיימתי מצות תפילין - שלא הלך ארבע אמות בלא תפילין וכן לענין ציצית
И см. Мааршо - דקיימית מצות תפילין כו'. עיין פירש"י דאל"כ מאי רבותיה דקיים מצות תפילין וציצית שהם מצות המפורשים בתורה וטעם שיעור ד' אמות בתפילין וציצית מטעם שלא ילך ד' אמות בגילוי ראש כמפורש שם.
И см. Аелет аШахар, который пишет, что р. Шешет был слепым, а есть м"д, что слепой свободен от всех заповедей (БК 87.).
Я бы добавил больше -
Рош в законах тфилин (16) приводит Сефер аИтим, что סומא פטור מהתפילין, и спорит с ним, поскольку וראיתם אותו написано именно о цицит (Сефер аИтим не разделяет); и так пишет БЙ ОХ 38 с’’к 2. Мааданей ЙТ на этого Роша (165) объясняет, что имеется в виду пасук וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך (а гмара в Менахот 43., например, как известно, заключает, что слепой обязан носить цицит, чтобы другие видели, поэтому то же можно сказать и о тфилине).
Этому есть очевидное доказательство в малом трактате Кала 5.4 и, соотстветственно, в Кала Рабати 2.16, где обсуждается почитание раввинов: אם היה רבו סומא אל יאמר לו ר׳ שקעה חמה אלא יאמר לו סלוק תפילתך. Видел по этому поводу объяснение Нахалат Яаков р. Яакова Наумберга: в том, чтобы сообщить учителю о закате, есть две проблемы: напомнить ему о его слепоте и метафорически сослаться на померкший свет его очей. Со вторым объяснением, правда, есть проблема, поскольку тфилин надевают между глаз, и если каждый вечер напоминать об этом, это, по-моему, более унизительно.

***

119: -

אמר רבא ואיתימא רבי יהושע בן לוי אפילו יחיד המתפלל בערב שבת צריך לומר ויכולו דאמר רב המנונא כל המתפלל בערב שבת ואומר ויכולו מעלה עליו הכתוב כאילו נעשה שותף להקדוש ברוך הוא במעשה בראשית שנאמר ויכולו אל תקרי ויכולו אלא ויכלו

אפילו - поскольку нельзя свидетельствовать в одиночку, и см. Мааршо -

כי האומר ויכולו הרי הוא מעיד על מעשה בראשית והרי הוא נעשה שותף עם הקב"ה כי בלתי עדותו לא יוודע עשייתו וכמו שהעשייה לא היה רק במאמר כדמייתי עלה בדבר ה שמים נעשו כן עדותו במאמר והו"ל כאלו נעשה שותף במאמר והוא מבואר שאמר אפי' יחיד כו' צ"ל ויכולו ר"ל אפי' יחיד שאין עדותו עדות גמור במקום אחר אעפ"כ צ"ל ויכולו להעשות שותף של הקב"ה בעדותו זאת באמירה בעלמא

И см. Раши - ויכלו - הקב"ה וזה שמספר בשבחו של מקום ובשבח של שבת.
Всё-таки немного трудно, откуда Мааршо берёт идею свидетельства, ведь речь только о шутафуте. И так же Мело аРоим приводит от имени Шла и добавляет, что речь о ויכלו после молитвы, т.к. в самой молитве это просто нусах. Но см. Атерет Зкеним на ОХ 268.1 - אומר ויכולו אומרים אלהינו כו' וחותם וישמחו בך ישראל אוהבי שמך כמ"ש בכל הסידורים ולא כמו שהגיה במנהגים וינוחו בה ישראל מקדשי שמך ע"כ.

И см. При Мегадим 268.1 -

. עי' ט״ז. שבת דף קי״ט ע״ב, ועי' פירש״י, ובעין יעקב הגירסא ויכלו, הקב״ה וזה שמספר בשבחו של מקום ״ששבת״ בשבת, והיינו מדכתיב ויכלו חסר וי״ו, דריש ויכלו כביכול שניהם, הקב״ה והאדם זה שמעיד על שברא הקב״ה עולמו, עי' מהרש״א שם. וברי״ף שם יום הששי ויכלו השמים, הקב״ה ברא בדיבור, והאדם המקבל שבת בתפלה, ביום ו מבעוד יום ממהר לקבל שבת ואסור תו במלאכה יעו״ש, ואתי שפיר דקאמר כל המתפלל ״בערב״ שבת ואומר ויכלו, לא המתפלל בליל שבת. ועי, סי' רס״ז מקדימין מדד יוסי יהא חלקי וכר, וקשה קצת מקבלי שבת שאני, אבל להתפלל ערבית מבעוד יום לרבנן מנא לן, ומהא דרב המנונא שפיר כאמור. ובמהרש״א ז״ל שם אפילו יחיד שאין עדותו עדות במקום אחר, אומר, יעו״ש, ומשמע דחובה הוא, ומש״ה חוזר הש״ן ואומר ויכלו להוציא שאין בקי כבסעי' ז׳, ובחול אין הש״ן חוזר, דרשות, עי' דרישה, ומ״מ אס לא אמרו בתפלה אין מחזירין אותו, וכל שכן לדידן דאומריס בקידוש ויכלו, עי' מה שאכתוב אי״ה בסוף הסימן.

И см. что я писал на 10. -

אלא לומר לך כל דיין שדן דין אמת לאמיתו אפילו שעה אחת מעלה עליו הכתוב כאילו נעשה שותף להקדוש ברוך הוא במעשה בראשית כתיב הכא ויעמד העם על משה מן הבקר עד הערב וכתיב התם ויהי ערב ויהי בקר יום אחד

[Тосафот - לאפוקי דין מרומה; аГро объясняет пшат этого тосафот так: есть справедливый суд по Торе - со свидетелями и т.п., это и есть דין אמת לאמיתו; а есть דין אמת, но не לאמיתו, когда судья понимает, что это דין מרומה, и если судья постановит לאמיתו, то это не будет דין אמת; поэтому тосафот требует обоих условий; и см. в этом же ключе комментаторов на ША ХМ 8.2]

Не совсем ясно, что такое шутаф и зачем нужна гзера шава с шаббатом.
Тур ХМ 1.2 - כל הדן דין אמת לאמתו כאילו נעשה שותף להקב"ה במעשה בראשית כי הקב"ה ברא העולם להיות קיים והרשעים שגוזלין וחומסין מחריבין אותו במעשיהם; в симане 8 он же и ША приводят гирсу Рамбама (Санhедрин 23.9) - וכל דין שדן דין אמת לאמתו אפלו שעה אחת כאלו תקן את כל העולם כלו וגורם לשכינה שתשרה בישראל; и см. Пришу на 8.7 - כן הוא בספרים המדוייקים כאילו תקן לכל העולם כולו ואע"ג דלשון הגמ' פ"ק דשבת (דף י') הוא כאילו נעשה שותף להקב"ה במעשה בראשית הא כבר כ"ר בסי' א' דר"ל שמקיים את העולם שלא יחרב לכן כתב הכא כוונת המאמר לבד.
И см. второй случай такого партнёрства на 119: - אמר רב המנונא כל המתפלל בערב שבת ואומר ויכולו מעלה עליו הכתוב כאילו נעשה שותף להקדוש ברוך הוא במעשה בראשית שנאמר ויכולו אל תקרי ויכולו אלא ויכלו.
И см. Раши на первый пасук Берешит - ברא אלהים ולא נאמר ברא ה' שבתחה עלה במחשבה לבראתו במדת הדין ראה שאין העולם מתקים; и в וַיְכַ֤ל אֱלֹהִים֙ тоже употреблено это имя.
Гмара на 119: заключает - אמר רבי אלעזר מניין שהדיבור כמעשה שנאמר בדבר ה׳ שמים נעשו. Т.е. в случае партнёрства при произнесении слов о шаббате речь о соучастии в завершающем акте творения, маке ба-патиш (ср. БР 10.9 - та часть мидраша, которую не приводит Раши: מַהוּ וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי אֶתְמְהָא אֶלָּא כָּזֶה שֶׁהוּא מַכֶּה בְּקוּרְנָס עַל גַּבֵּי הַסַּדָּן הִגְבִּיהָהּ מִבְּעוֹד יוֹם וְהוֹרִידָהּ מִשֶּׁתֶּחְשַׁךְ); а в случае со справедливым судом речь о начале творения, которое само началось с качества суда [и не совсем понятен Раши на сугию, который пишет ומה שאמר מן הבקר עד הערב מדרש הוא שחשוב הדבר כמעשה בראשית שנאמר בו ערב ובוקר; речь о том, что даже суд не в течение всего дня, а только в части дня, полноценен и по этому признаку сравнивается с маасе берешит; но где здесь шутафут?]. В обоих случаях - судя справедливо и признавая акт творения - человек соглашается с истинностью и обязательностью Торы от начала - первого дня - до конца - седьмого.
И см. Тур и ША ХМ 176 - השותפים שבאו להשתתף אין השיתוף נגמר בדיבור לומר שאם אמר בואו ונשתתף יחד בכך וכך שלא יוכלו לחזור בהם ואינו מתקיים אלא בקנין.
Видимо, хидуш (и пшат מעלה עליו הכתוב כאילו) в том, что в обоих случаях - и суда [слова, имеющие легальную силу], и произнесения пасуков о шаббате [דיבור כמעשה] - человек только говорит (хотя это больше, чем речь), и тем не менее даже этих слов достаточно для партнёрства.

И, кроме того, см. шу"т Маhари Вайля 191 - המקיים מצות סוכה כאילו נעשה שותף להקב"ה במעשה בראשית. И см. объяснение в Имрей Кодеш - что это из пасука Ешаяhу 51.16 - וָאָשִׂ֤ים דְּבָרַי֙ בְּפִ֔יךָ וּבְצֵ֥ל יָדִ֖י כִּסִּיתִ֑יךָ לִנְטֹ֤עַ שָׁמַ֙יִם֙ וְלִיסֹ֣ד אָ֔רֶץ וְלֵאמֹ֥ר לְצִיּ֖וֹן עַמִּי־אָֽתָּה; а в Зоаре I 5. об этом сказано, что עמי - это шутафут (огласовка - хирик), а וּבְצֵ֥ל יָדִ֖י - сукка.; и см. Гилёней аШас р. Ёсефа Энгеля на сугию на дафе 10 с др. примерами. Кажется, что и пример о сукке соответствует тому, что я написал: что шутафут - это исполнение заповеди + вербальность, и достаточно либо одного, либо другого, чтобы партнёрство было действительным.

***

119: -

אמר רבי אלעזר לעולם יסדר אדם שלחנו בערב שבת אף על פי שאינו צריך אלא לכזית ואמר רבי חנינא לעולם יסדר אדם שלחנו במוצאי שבת אף על פי שאינו צריך אלא לכזית
Раши - במוצ"ש - נמי כבוד שבת ללוות ביציאתו דרך כבוד כאדם המלוה את המלך בצאתו מן העיר
Рамбам приводит это на алаху, и см. также его известное мнение в Шаббат 29.1, что киддуш и авдала - деорайта, וְצָרִיךְ לְזָכְרֵהוּ בִּכְנִיסָתוֹ וּבִיצִיאָתוֹ. בִּכְנִיסָתוֹ בְּקִדּוּשׁ הַיּוֹם וּבִיצִיאָתוֹ בְּהַבְדָּלָה.
Возможно, можно сказать, что почёт шаббата перед началом и после конца, по Рамбаму, связан с рамкой из заповеди киддуша.

***

119: -

אמר רבי יהושע בן לוי כל העונה אמן יהא שמיה רבא מברך בכל כחו קורעין לו גזר דינו שנאמר בפרוע פרעות בישראל בהתנדב עם ברכו ה׳ מאי טעמא בפרוע פרעות משום דברכו ה׳ רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנ אפילו יש בו שמץ של עבודה זרה מוחלין לו

Ц"б, почему за это прощают идолопоклонство. И см. что я писал выше на 118: о шаббате в похожем ключе -

אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן כל המשמר שבת כהלכתו אפילו עובד עבודה זרה [כדור] אנוש מוחלין לו שנאמר אשרי אנוש יעשה זאת וגו׳ מחללו אל תקרי מחללו אלא מחול לו
Раши - דור אנוש - התחילו לעבוד ע"ז דכתיב (בראשית ד׳:כ״ו) אז הוחל לקרוא
И см. Таза в начале ОХ 242 -

בטור הביא גמרא דכל כתבי כל המשמר שבת כהלכתו אפי' עע"ז כאנוש מוחלין לו איכא למידק אי לא עשה תשובה שבת מאי מהני ואי עשה תשובה שבת ל"ל. ונראה דמיירי שעשה תשוב' אלא דתשובה לא מהני שיהא מוחלין לו כדאיתא בפ' יה"כ עבר על כריתות ומיתות ב"ד תשובה תולה ומיתה ממרקת קמ"ל כאן דאם בעשותו תשובה שומר שבת כהלכתו מהני תשובה שיהא נמחל לו [видел объяснение, что, поскольку речь именно о поколении Эноша, т.е. о людях, которые начали служить идолам с чистым намерением, давка такое прощают]
И см. Раши на Бемидбар 15.23 из Сифри -
את כל אשר צוה וגו'. מגיד שכל המודה בעבודה זרה ככופר בכל התורה כלה ובכל מה שנתנבאו הנביאים שנאמר למן היום אשר צוה ה' והלאה
[Стоит заметить, что мицва онег шаббат, которая обсуждается в этом симане, - из Невиим.]
Видимо, стоит добавить к словам Таза, что само соблюдение шаббата - акт тшувы и принятия Торы и слов пророков.

И см. ША ОХ 66.3 לקדיש ולקדושה ולברכו מפסיק אפילו באמצע הפסוק וכן למודים; поскольку и это, и Шма - קבלת עול מלכות שמים, можно прерываться на каддиш даже после первого пасука. Видимо, нужно сказать, что и здесь человек, принимая на себя עול с каваной (Раши - בכל כחו - בכל כוונתו; по Тосафот - ור"י אומר דיש בפסיקתא במעשה דר' ישמעאל בן אלישע דקאמר התם כשישראל נכנסים לבתי כנסיות ואומרים יהא שמיה רבא מברך בקול רם מבטלים גזירות קשות; однако Раши здесь, разумеется, подходит лучше, т.к. дело в силе тшувы впрочем, возможно, можно сказать, что Тосафот не спорит с ним и что громкий голос - проявление каваны), самим этим действием совершает тшуву.

***

119: -

אמר רבי אבהו לא חרבה ירושלים אלא בשביל שביטלו קריאת שמע שחרית וערבית שנאמר הוי משכימי בבקר שכר ירדפו וגו׳ וכתיב והיה כנור ונבל תוף וחליל ויין משתיהם ואת פועל ה׳ לא יביטו וכתיב לכן גלה עמי מבלי דעת

Раши - בבקר - בזמן ק"ש וכן מאחרי בנשף
Из Раши машма, что ביטלו - читали не вовремя. И ц"б: 1) что касается ночного Шма, имеется ли в виду, что не читали до полуночи (гзера дерабанан) или до рассвета (деорайта) [см. первую сугию Брахот]? 2) Что касается утреннего Шма, см. мишну Брахот 1.2 הקורא מכאן ואילך לא הפסיד כאדם הקורא בתורה и Бартенура אע״פ שלא יצא ידי חובת ק״ש בעונתה, יש לו קבול שכר כקורא בתורה и Тос. р. АЭ [9] אתא לאשמעינן שאע"ג שדברים שבכתב לא נתנו לאמרן על פה אפ"ה ק"ש יכול לקרותה ע"פ ואע"פ שאינו קורא אותה לשם חובה דכיון שניתנה לאומרה על פה לחובה יכול לאומרה ע"פ אפילו שלא לחובה. רבינו יונה. ועיין בב"י (א"ח סי' מ"ט) שיטות הרבה רבוואתא דנתנו טעם להיתר ק"ש וקרבנות בע"פ.
Видимо, нужно сказать, что пшат гмары - что Шма не читают совсем, потому что даже в несвоевременном чтении есть элемент заповеди.

***

119: -

אמר רב עמרם בריה דרבי שמעון בר אבא אמר רבי שמעון בר אבא אמר רבי חנינא לא חרבה ירושלים אלא בשביל שלא הוכיחו זה את זה שנאמר היו שריה כאילים לא מצאו מרעה מה איל זה ראשו של זה בצד זנבו של זה אף ישראל שבאותו הדור כבשו פניהם בקרקע ולא הוכיחו זה את זה

И см. Эрхин 16: -

עד היכן תוכחה רב אמר עד הכאה ושמואל אמר עד קללה ורבי יוחנן אמר עד נזיפה כתנאי רבי אליעזר אומר עד הכאה רבי יהושע אומר עד קללה בן עזאי אומר עד נזיפה

И см. Рамбама Деот 6.7 -
הרואה חברו שחטא או שהלך בדרך לא טובה מצוה להחזירו למוטב ולהודיעו שהוא חוטא על עצמו במעשיו הרעים שנאמר (ויקרא יט יז) הוכח תוכיח את עמיתך המוכיח את חברו בין בדברים שבינו לבינו בין בדברים שבינו לבין המקום צריך להוכיחו בינו לבין עצמו וידבר לו בנחת ובלשון רכה ויודיעו שאינו אומר לו אלא לטובתו להביאו לחיי העולם הבא אם קבל ממנו מוטב ואם לאו יוכיחנו פעם שניה ושלישית וכן תמיד חיב אדם להוכיחו עד שיכהו החוטא ויאמר לו איני שומע
И см. Ёма 9: -
אבל מקדש שני שהיו עוסקין בתורה ובמצות וגמילות חסדים מפני מה חרב מפני שהיתה בו שנאת חנם
Видимо, можно сказать, что это всё один иньян: Рамбам пишет וידבר לו בנחת ובלשון רכה ויודיעו שאינו אומר לו אלא לטובתו להביאו לחיי העולם הבא, т.е. нужно, чтобы упрёк был искренним и только во благо упрекаемому, однако если в нём есть примесь ненависти, в этом нет мицвы; и, с другой стороны, см. Биур Алаха 608.2 - ובס"ח סימן תי"ג כתב דוקא איש את אחיו שלבו גס בו אבל אם היה איש אחר שאם יוכיחנו ישנאנו וינקום ממנו אין להוכיחו [מ"א בשמו]. לעולם ידור אדם במקום רבו כשמקבל תוכחתו וא"ל אל ידור מוטב שיהיו שוגגים; т.е. если человек не принимает упрёк, а только злится и ненавидит упрекающего в ответ, нет и хиюва упрекать; поэтому можно сказать, что и из-за беспричинной ненависти (т.е. ненависти за исполнение заповеди) не было и мицвы упрёка; поэтому это не две, а одна причина разрушения Храма.

***

Previous post Next post
Up