(no subject)

Jun 24, 2020 22:12

Даф ёми Шаббат 107: -

בעא מיניה לוי מרבי מנין לחבורה שאינה חוזרת דכתיב היהפוך כושי עורו ונמר חברברתיו מאי חברברתיו אילימא דקאי ריקמי ריקמי האי ונמר חברברתיו נמר גווניו מבעי ליה אלא ככושי מה עורו דכושי אינה חוזרת אף חבורה אינה חוזרת

Из формулировки מה עורו דכושי אינה חוזרת видно, что они считали это шинуем. И см. Брахот 58: ראה את הכושי ואת הגיחור ואת הלווקן ואת הקפח ואת הננס ואת הדרניקוס אומר ברוך משנה את הבריות; Раши объясняет: כושי - שחור הרבה. И см. что я писал в Сифри Бемидбар 99 (12.1) -

Несколько трактовок слова כושי как метафоры отличности, в т.ч. כיוצא בו אתה אומר (עמוס ט) הלא כבני כושים אתם לי בני ישראל וכי כושים היו אלא כושי משונה בעורו אף ישראל משונים במצוות יותר מכל אומות העולם
Стоит ледаек: יותר מכל אומות, т.е. у евреев больше заповедей, чем у остальных, но и у тех что-то есть.
И см. Брахот 58: ראה את הכושי ואת הגיחור ואת הלווקן ואת הקפח ואת הננס ואת הדרניקוס אומר ברוך משנה את הבריות. И Раши - כושי - שחור הרבה (т.е. более тёмный, а не абсолютно тёмный); и Раши там же - אומר ברוך משנה את הבריות - דממעי אמן הוו.

***

107: -

רבי אליעזר אומר ההורג כינה בשבת כהורג גמל בשבת מתקיף לה רב יוסף עד כאן לא פליגי רבנן עליה דרבי אליעזר אלא בכינה דאינה פרה ורבה אבל שאר שקצים ורמשים דפרין ורבין לא פליגי

[Ц"б, в чём сравнение вши с верблюдом; Раши - גמל - משום דגדול הוא נקט ליה; и см. Рамбана - פי' מדקתני רמשים משמע דחייב משום נטילת נשמה בכל דבר שהוא חי ואלו לרבנן דפטרי בכינה בכל דבר שאין בו גידין ועצמות נמי פטרי משום שאינו מתקיים י"ב חדש והו"ל כמת וגמרי' נמי מאלים מאדמים מה התם יש בהן גידין ועצמות אף כל שיש בהן גידין ועצמות והכי איתא בירושל' פ"ק ואתא רב יוסף ופליג ואמר דלא גמירי רבנן מאלים מאדמים אלא דבעי פרה ורבה אבל גידין ועצמות לא בעי' הלכך ברמשים שהן פרין ורבין חייבין לד"ה; и см. Санhедрин 67: רב פפא אמר האלהים אפילו כגמלא נמי לא מצי ברי האי מיכניף ליה והאי לא מיכניף ליה и Раши - אין יכול לברוא אפילו בריה גדולה אלא כשהשד צריך לבריות גדולות הוא מאסף ומביא מן ההפקר]

И см. в книге Пахад Ицхак, статья צידה אסורה בשנת. Он пишет, что в наше время, когда нееврейские учёные доказали, что вши פרין ורבין, как и все остальные существа, בעל נפש не будет убивать в шаббат и их, чтобы не попадать во - всё-таки - сафек. Однако затем он приводит мнение, что в свете научных открытий нельзя менять слова мудрецов.
И см. Тосафот 12. ד"ה שמא с объяснением сугии: פירש הרב יוסף מאורליינ"ש דכינה היינו שחורה הקופצת דכתיב והך את עפר הארץ והיה לכנים (שמות ח) ודרך שחורה הקופצת לצאת מן הארץ ובזאת נחלקו עליו רבנן אבל פרעוש היא הכינה הרוחשת וחייב עליה אפילו לרבנן ... ואין נראה לר"ת דאמרינן במדרש אף כי אנוש רימה אלו כנים שבראש ... לכך נראה לר"ת דשחורה הקופצת היא פרעוש וחייב עליה לכ"ע וכינה הרוחשת שרי להרוג כב"ה המתירין ובקונטרס נמי פירש בסמוך דרבה מקטע להו בשבת.
И см. что я писал на 34: -

ואיזהו בין השמשות משתשקע החמה כל זמן שפני מזרח מאדימין

Тосафот Рид метарец, что есть две шкии - когда солнце начинает исчезать из виду и когда оно уходит за/под землю, т.к. земля - כדור עגול, поэтому свет солнца после заката виден на протяжении маhалах 5 миль; он добавляет:

וכדברי מצאתי שתירץ גם ר״ת בספר הישר אלא שהוא תירץ לפי חכמי ישראל שאומרים כי החמה הולכת בלילה אחר הכיפה למעלה מן הרקיע ואני תירצתי כפי חכמי אומות העולם שאומרים שהחמה מהלכת בלילה תחת הארץ.
Разумеется, он имеет в виду Псахим 94: -

חכמי ישראל אומרים ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למעלה מן הרקיע וחכמי אומות העולם אומרים ביום חמה מהלכת למטה מן הרקיע ובלילה למטה מן הקרקע אמר רבי ונראין דבריהן מדברינו שביום מעינות צוננין ובלילה רותחין

Причём хидуш Тосафот Рид в том, что на самом деле с точки зрения астрономии нет разницы между словами еврейских и нееврейских мудрецов; а слова Реби значат только то, что между этими подходами есть не-астрономическая нафка мина, но оба подхода одинаково хороши для расчёта времени [и в Псахим р. Аха возражает Реби о звёздах, но не о солнце.]

И см. в Пискей Тшувот на ША 316.9 от имени тшувот Шевет аКеhати - в наши дни нельзя убивать блох в шаббат, но не по причине Пахад Ицхак, а потому, что в гмаре говорится о других блохах.
И см. комментарий Рамбама на мишну Хулин 126: о мыши, наполовину состоящей из земли (что у него есть свидетельства её существования, но нет объяснения).
И см. Игрот Моше ХМ 2.73.4, который пишет о трефот: איסור עולמי אף לאחר שישתנו הטבעיים, т.е., хотя сейчас трефот выживают, алаха остаётся такой, как её установили мудрецы (нафка мина - хиюв человека трефы, но она будет релевантна, когда будет Санhедрин). И см. Хазон Иш ЙД 5.3 о том же; он пишет, что Бог создал лекарства для трефот, но не все из них были открыты одновременно, а некоторые забылись; и, кроме того, тело изменилось (т.к. раньше кровопускание оздоравливало, а теперь считается опасным); но в любом случае трефот установили мудрецы в руах а-кодеш.
На мой взгляд, можно добавить, что подобные обоснования - что вши не плодятся - нечто вроде асмахты из мециута. На самом деле есть традиция, что вшей можно убивать в шаббат; но поскольку непонятен хилук между вшами и блохами, мудрецы объясняют это научными взглядами своего времени.
[На самом деле, хилук в том, что блохи - это случайный паразит, который обычно питается кровью животных, а вши размножаются на человеке; возможно, можно уподобить это разрешению есть насекомых, родившихся внутри плода, ср. Хулин 58.-:]
И см. БЙ ОХ 316 אבל כינה מותר להורגה בפ"ק תניא רשבא"א אין הורגין את המאכולת בשבת וב"ה מתירין ופירש"י מתירין כדמפרש טעמא בפ' ח' שרצים (שבת קז:) מאילים מאדמים דמשכן מה אילים פרים ורבים אף כל שפרה ורבה וכינה אינה פרה ורבה אלא מבשר אדם היא שורצת.
Однако см. МБ 316 с"к 41 - ורמשים שהוייתן מן הגללים ומן הפירות שהבאישו וכיוצא בהן כגון תולעים של בשר והתולעים שבתוך הקטניות ההורגן פטור [ואסור מדרבנן] אבל רמשים שהן פרים ורבים מזכר ונקבה או שהוייתן מן העפר כמו הפרעושים ההורגן חייב [רמב"ם] ודוקא התולעים שנתהוו מן הפירות אחר שנתלשו אבל אותן הגדלים בפירות במחובר יש בהן איסור דאורייתא להרגן דמקרי שרץ גמור. И см. Биур Алаха .
И см. с"к 38 - וילפינן מיתת כל בע"ח לחיוב משחיטת אילים מאדמים שהיו במשכן בשביל עורותיהן ולאו דוקא ע"י שחיטה דה"ה ע"י הכאה וחניקה או נחירה וכל כי האי גוונא כיון שבא עי"ז נטילת נשמה חייב ואמרינן מה אילים מאדמים שפרים ורבים אף כל שפרים ורבים לאפוקי כנה דאינה באה מזכר ונקבה אלא באה מן הזיעה לא חשיבא בריה אבל פרעוש אע"פ שגם היא אינה פרה ורבה מ"מ כיון שהוייתה מן העפר יש בה חיות כאלו נברא מזכר ונקבה וחייב עליה משום נטילת נשמה ואפילו אם הפרעוש עוקצו אסור להרגו [и см. Рашбо на 12. ופרעוש יש שפירשו אותו המין השחור שנקרא בערבי בורגות. ויש שאמרו שאותו המין הנקרא בורגות אינו פרה ורבה ואינו נעשה אלא מן העפר, ועל כן פירש כאן ר"ח ז"ל שהכנה היא הפרעוש, לפי שכתיב (שמות ח, יב) והך את עפר הארץ והיה לכנים, אלמא הכנה היא דהוה מן העפר. ואלא מיהו אי אפשר לומר שהיא הפרעוש הנזכר בגמרא, דהא משמע התם בפרק שמונה שרצים שהפרעוש הוא מין שפרה ורבה ואסור להורגו]

***

108. -

אמר רב הונא כותבין תפילין על גבי עור של עוף טהור אמר רב יוסף מאי קמשמע לן דאית ליה עור תנינא החובל בהן חייב אמר ליה אביי טובא קמשמע לן דאי ממתניתין הוה אמינא כיון דאית ביה ניקבי ניקבי לא קמשמע לן כדאמרי במערבא כל נקב שהדיו עוברת עליו אינו נקב

и

איכא דאמרי אמר רבי זירא אף אנן נמי תנינא בכנפיו לרבות את העור אי אמרת בשלמא עור הוא היינו דאיצטריך קרא לרבוייה אלא אי אמרת לאו עור הוא אמאי איצטריך קרא לרבוייה? אמר ליה אביי לעולם אימא לך לאו עור הוא ואיצטריך סלקא דעתך אמינא כיון דאית ביה פירצי פירצי מאיס קמשמע לן

И ц"б, почему в одном случае сказано ניקבי, а в другом פירצי. Возможно, можно сказать, что в первом случае нужна כתיבה תמה שלימה ולא מופסקת, поэтому использовано ניקבי как нарушающее целостность письма. А פירצי нарушает целостность самой кожи как потенциального объекта жертвоприношения.

***

108. -

מהו לכתוב תפילין על גבי עור של דג טהור אמר ליה אם יבא אליהו ויאמר מאי אם יבא אליהו ויאמר אילימא אי דאית ליה עור אי דלית ליה עור הא חזינן דאית ליה עור ועוד התנן עצמות הדג ועורו מצילין באהל המת אלא אם יבא אליהו ויאמר אי פסקא זוהמא מיניה אי לא פסקא זוהמא מיניה

Ц"б, почему отсутствие дурного запаха менее очевидно, чем то, кожа ли это алахически или нет.
И см. Рамбана на начало Элу Трефот (42.) - Рамбан удивляется, почему бы просто экспериментально не проверить, выжывает ли животное с такими дефектами, и отвечает, что мудрецы, уча алаху и наблюдая за действительностью, установили, что трефот не живут больше года. Однако, поскольку есть и исключения, они не постановили, что трефа умирает в течение двенадцати месяцев, потому что, как Рамбан доказывает из дальнейшей гмары, смерть может отодвигаться лечением. Кроме того, он приводит гмару из Ерушалми Трумот 3.1, где обсуждается отделение трумы от горьких огурцов для сладких огурцов, в частности, там приводится спор, горчит ли шкурка или серцдевина огурца. Бар Леви спрашивает דבר שאפשר לך לעמוד עליו חכמים חולקים עליו? И отвечает - על עיקר בדיקתה חולקין. Как объясняет Тосафот ББ 143. ד"ה אין לך מר, это значит דתנא קמא סבר יש מרירות הרבה בחיצון וראוי לעשותו ספק אוכלין ור' יוסי סבר אין בו מרירות כל כך ואין ראוי לעשותו ספק אוכלין ולכך לא יחזור ויתרום.
Видимо, и здесь надо сказать, что потенциальный махлокет - в субъективных ощущениях и способе их проверки, и Элияhу нужен для этого, а не для того, чтобы уточнить алаху.

***

109. -

פוך מעביר בת מלך ופוסק את הדמעה ומרבה שיער בעפעפיים תניא נמי הכי רבי יוסי אומר פוך מעביר בת מלך ופוסק את הדמעה ומרבה שיער בעפעפים

Ср. Санhедрин 104: -
מעשה באשה אחת שכנתו של רבן גמליאל שמת בנה והיתה בוכה עליו בלילה שמע רבן גמליאל קולה ובכה כנגדה עד שנשרו ריסי עיניו למחר הכירו בו תלמידיו והוציאוה משכונתו
И см. Тосафот Бехорот 43: ד"ה ושנשרו (обсуждающий этот псуль коэна): משמע שקורא ריס לשערות שרגילים להיות נושרין מרוב דמעה כי ההוא דרבן גמליאל בחלק (סנהדרין דף קד:) גבי בכה תבכה.
Видимо, и здесь нужно сказать, что ופוסק את הדמעה ומרבה שיער בעפעפים - единая фраза, и ресницы вырастают, поскольку прекращаются слёзы.

***

109. -

אמר רבי יוחנן לא קשיא הא רבי מאיר הא רבי יהודה דתנן כל הימים כמקוה שנאמר ולמקוה המים קרא ימים דברי רבי מאיר רבי יהודה אומר ים הגדול כמקוה ולא נאמר ימים אלא שיש בו מיני ימים הרבה
Однако см. мишну Брахот 54. - על ההרים ועל הגבעות ועל הימים ועל הנהרות ועל המדברות אומר ברוך עושה בראשית רבי יהודה אומר הרואה את הים הגדול אומר ברוך שעשה את הים הגדול בזמן שרואהו לפרקים; и см. Роо там - פי' לפי שהוא חשוב וגדול מכולן; и см. Раши на Брахот 35. - בורא מיני דשאים - לפי שיש בכלל פרי האדמה דשאים וזרעים כגון קטניות ורבי יהודה בעי היכר ברכה לכל מין ומין. И см. что я писал на Брахот 54. - Видимо, и здесь р. Еhуда считает, что הים הגדול сущностно отличается от других морей (ср. Радака на Еhошуа 1.4 - ומה שאמר הגדול כנגד שאר הימים שבארץ ישראל שהם קטנים כמו ים המלח ים כנרת; может быть, имеется в виду открытое море; и см. ТРИ на 42: на листах Рифа с похожим теруцем - что малые моря - бывшие раньше частью большого). [Потом нашёл этот теруц у аГро в Имрей Ноам].
Видимо, можно сказать, что наша сугия поддерживает этот теруц: по р. Еhуде, в Средиземном море есть много морей, и только открытое требует брахи.

דףיומי, שבת

Previous post Next post
Up