Aug 30, 2019 15:41
Даф ёми Критот 7. -
ЙК без тшувы искупает все грехи חוץ מפורק עול ומגלה פנים בתורה ומפר ברית בשר.
Раши - מגלה פנים : דורש באגדות של דופי כגון מנשה שהיה אומר מה היה לו למשה לומר ותמנע היתה פילגש
Раши в Швуот 13. - בא על דברי תורה בחוצפא ובגלוי עזות פניו כגון (סנהדרין דף צט:) מנשה שהיה יושב ודורש באגדות של דופי לא היה למשה לכתוב אלא ותמנע היתה פלגש וילך ראובן בימי קציר חטים (בראשית ל׳:י״ד):
Раши в Ёма 85: - דורש את התורה לגנאי כגון מנשה שהיה דורש באגדות של דופי לא היה לו למשה לכתוב אלא ותמנע היתה פלגש וגו'
[Ср. Сифри Бемидбар 112.2 - כמנשה בן חזקיה]
Ср. Авот 3.11 - הַמְגַלֶּה פָנִים בַּתּוֹרָה שֶׁלֹּא כַהֲלָכָה. Рамбам там - העובר על ד"ת בפרהסיא כיהויקי' בן יאשיהו.
Этот махлокет - см. Ерушалми Санhедрин 49. (в старой нумерации) - המגלה פנים בתורה זה שהוא אומר לא ניתנה תורה מן השמים. ולא כבר תניתה האומר אין תורה מן השמים. תני רבי חנינה ענותוני' קומי רבי מנא זה שהוא עובר על דברי תורה בפרהסיא כגון יהויקים בן יאשיה מלך יהודה וחביריו.
Однако Рамбам же в предисловии к главе Хелек пишет: ומגלה פנים יותר מכל הכופרים לפי שחשב שיש בתורה לב וקליפה.
***
דילמא דעבד עבידתא כולי ליליא ובהדי עמוד השחר מית דלא הוה יממא דלכפר ליה תינח כרת דליליא כרת דיממא היכי משכחת לה
См. Арух лаНер ד״ה כרת דיממא, который обсуждает разделение на дневной и ночной карет в свете трактовки עצם היום הזה.
И см. Ёма 81. -
חמשה קראי כתיבי במלאכה חד לאזהרה דיממא וחד לאזהרה דליליא וחד לעונש דיממא וחד לעונש דליליא וחד לאפנויי למגמר עינוי ממלאכה בין דיממא בין דליליא
И см. МК 28. сугия ת"ר מת פתאום - в нашей сугие речь именно о моментальном карете, как Абае предостерегал р. Ёсефа.
[Кстати, из этой сугии реая, что алахический день - с амуд а-ашахар.]
***
7: -
ת"ר את ה' מגדף איסי בן יהודה אומר כאדם האומר לחבירו גירפתה הקערה וחיסרתה קסבר מגדף מברך את השם הוא
Альтернативное мнение - ר' אלעזר בן עזריה אומר כאדם האומר לחבירו גירפתה הקערה ולא חיסרתה קסבר מגדף היינו עובד ע"ז.
Т.е. проклятие как будто портит посуду, а идолопоклонство - нет (Раши - הנחת את הקערה מן התבשיל וחסרת גם את העץ. קסבר מגדף היינו מברך את השם ומילתא רבה עבד דפשט ידו בעיקר).
Два тосафот:
גירפתה וחיסרת - פי' שלא כילה לגמרי
לא חיסרת - פי' לא חיסרת דבר אלא כילה לגמרי כלומר פשט ידו בעיקר שעבד עבודת כוכבים
Однако ср. Ерушалми Санhедрин 37. - ולא מגדף כתיב כאדם שהוא אומר לחבירו גירפתה את כל הקערה ולא שיירתה בה כלום. משל ר"ש בן לעזר אומר לשנים שהיו יושבין וקערה של גריסין ביניהון פשט אחד את ידו וגירף את כל הקערה ולא שייר בה כלום כך המגדף והעובד ע"ז אינו משייר לאחריו מצוה.
И см. Сифри Бемидбар 112.2 (на 15.30) - ר"א בן עזריה אמר כאדם שאומר לחברו (גררת מן) [גרפת את] הקערה וחסרת איסי בן יהודה אומר כאדם שאומר לחברו גרפת את כל הקערה כולה ולא שיירת ממנה כלום.
И ср. р. Ёну на Авот 4.22 - הוא בעל דין. שהוא תובע את החוטאים כמו שאמר דוד לך לבדך חטאתי והרע בעיניך עשיתי למען תצדק בדבריך תזכה בשפטך כי אם יזיק אדם לחבירו אל יחשוב כי אליו חטא ולא לשם כי הוא תובע את ההזק כבעל דין כי גם לה' חטא - т.е. схожее с Раши понимание Иси б. Еhуды, что мегадеф как бы ущербляет Самого Бога. [ И см. Арух лаНер ד״ה ולא חסרת с обсуждением гирсаот Раши и Аруха насчёт идеи ущерба Богу]
Впрочем, см. Кидушин 49. - ר' יהודה אומר המתרגם פסוק כצורתו הרי זה בדאי והמוסיף עליו הרי זה מחרף ומגדף. Раши - מבזה את המקום משנה את דבריו ואונקלוס כשהוסיף לא מדעתו הוסיף שהרי בסיני ניתן אלא שנשתכח וחזר ויסדו. Т.е. мегадеф - прибавляющий, а не отнимающий.
Тосафот спорит - הרי זה מחרף שתולה שבח המקום במלאך (Ритво предпочитает Раши).
И см. Хасдей Давид на тосефту Мегилла 3.21 (откуда эта барайта в Кидушин), который добавляет, что запрещено прибавлять к таргуму (сказанному на Синае) и убавлять от него).
***
8. -
спор о ראיות зава.
א"ל בר קפרא מה בבלי אומר בדבר זה אישתיק רבי הושעיא לא אמר כלום א"ל בר קפרא צריכין לדברי עייא נחזור על הראשונות הרי הוא אומר לבת לרבות אור שמונים ואחד.
Раши: עייא : ר' חייא ובלשון גנאי קאמר ליה
Ср. МК 16: - Реби запретил преподавать Тору на рынке, но р. Хия нарушил запрет.
שמע ר' איקפד אתא ר' חייא לאיתחזויי ליה א"ל עייא מי קורא לך בחוץ ידע דנקט מילתא בדעתיה נהג נזיפותא בנפשיה תלתין יומין
Раши: כך כינה שמו של ר' חייא לשון גנאי.
А в чём поинт этой насмешки? Р. Хия был из Вавилона, но поднялся в ЭИ (Сукка 20. - он с сыновьями восстановил забытую Тору: עלו רבי חייא ובניו ויסדוה) и поселился в Тверии.
Ср. Мегилла 24: - אמר ליה רבי חייא לר' שמעון בר רבי אלמלי אתה לוי פסול אתה מן הדוכן משום דעבי קלך אתא אמר ליה לאבוה אמר ליה זיל אימא ליה כשאתה מגיע אצל וחכיתי לה' לא נמצאת מחרף ומגדף.
Т.е. Реби советует поймать р. Хию на неразличении хет и hей (Раши - שהיה קורא לחיתי"ן היהי"ן נראה כאומר והכיתי; и см. теруц Тосафот там, что с усилием он всё-таки мог их произносить верно).
И см. Эрувин 53: о неточности галилейской речи - בני גליל דלא דייקי לישנא מאי היא (דתניא) דההוא בר גלילא [דהוה קאזיל] ואמר להו אמר למאן אמר למאן אמרו ליה גלילאה שוטה חמר למירכב או חמר למישתי עמר למילבש או אימר לאיתכסאה.
Т.е. галилейцы не различают гортанные звуки.
Поэтому, вероятно, насмешка на 'Ией' и личная - сам плохо говорит - и ксенофобская: вавилонянин понабрался в Тверии.
[См. также длинный Яхин на первую мишну перека Хелек:
ועוד יש עבירות קלות שהרגיל בהם אין לו חלעה"ב, ואלו הן (יא) המכנה שם לחבירו, אף שחבירו רגיל בשם זה ואינו מתבייש, עכ"פ כוונתו לביישו בשם הגנאי(ב"מ דנ"ח ב' ועי' תוס' מגילה דכ"ז ב'). ואילה"ק מרבי שקרא לו לר' חייא, עייא (כמ"ק דט"ז ב'), דלפע"ד קרא לו כך, משום דר' חייא היה קורא לח' כמו ע' (כמגילה דכ"ד ב') לכן קרא שמו בלשונו עייא, ועכ"פ ק' האיך כנה לו שם ואף לתוס' מגילה (דכ"ז ב') דמכנה שם דהכא היינו רק בכנוי בפגם משפחה, עכ"פ מש"ס שם משמע דעכ"פ גם בלי פגם משפחה, איסורא מיהו איכא. ונ"ל כיון דכה"ג רק מדרבנן אסור, א"כ ר' חייא שזלזל בכבוד ציווי הנשיא, מותר לזלזלו כי היכי דלא נגררי כ"ע אבתריה, כדשרינן מה"ט לאסור מה שהתיר חבירו (ברכות דס"ג ב'). עוד נ"ל דאפשר דדוקא ברגיל לקרותו בכנוי שאינו פגם משפחה אסור עכ"פ מדרבנן
Тут много интересного, но он, по-моему, ошибочно пропускает звено, т.к. в Мегилле р. Хия произносил аин как хет.
Также Мааршо на МК объясняет, что, хотя нам известно, что р. Хия путал h и хет, но в Мегилле там сказано, что хайфцев не делают хазанами, т.к. они путают аины и алефы; Мааршо заключает, что путаются вообще все гортанные согласные.]
דףיומי,
כריתות