college 8: informeel leren

Jun 26, 2012 23:26

Toen ik de stukken voor het college ging voorbereiden moest ik toegeven dat ik nog nooit van formeel en informeel leren had gehoord. Deze materie was geheel nieuw voor me en rond informeel leren bleek dit een complex proces.

In principe is het formele leren een vorm van leren waarbij een leraar gezag heeft om te bepalen dat via een bepaald cirriculum (dat van te voren bepaald is door een raad) de stof wordt overgebracht naar de leerlingen toe. Dus de stroom komt vanuit de docent naar de student via een vast stelsel van regels.

Vanuit de tekst van Suzanne Keurntjes wordt het begrip informeel leren mij duidelijker. Het is eigenlijk een leerproces die komt vanuit de dagelijkse activiteiten die in verband staan met werk, het gezin of vrijetijdsbesteding. Dit gaat niet via gestructureerde doelstellingen en leerondersteuning en leidt vaak niet tot een diploma. Ook gaat het informeel leren vaak niet uit van een initiatief van de lerende. Het gebeurd spontaan.

De vraag was aan ons om 3 voorbeelden te bedenken van informeel leren. 
  1. Ervaardag bij bijv. natuurmuseum. Een tijd geleden was het museumweekend en ik nam de gelegenheid om een dagje naar het Natuurmuseum Brabant te gaan. In dit museum was op dat moment het levenscyclus het thema en daarbij werd je als bezoeker uitgedaagd om opdrachtjes te voldoen waarbij veel extra informatie naar boven kwam waar ik het bestaan niet van wist.
  2. Zenders zoals National Geographic en Science Channel hebben een informele manier van leren teweeg gebracht. Ieder is vrij om deze programma's te volgen en vaak kiest men de programma's uit waarbij de interesses gewekt worden. Door de versimpelde manier van uitleg worden er grote hoeveelheden van informatie overgebracht die tijdens je schoolopleiding niet aan te pas komen.
  3. Zelfstudie: tegenwoordig kun je leren breien en haken via youtube. Deze filmpjes zijn er op gezet door individuen met het idee te laten zien aan een ander hoe men het doet. Hierbij worden geregeld ervaringen uitgewisseld en zelfs nieuwe oplossingen gevonden.
Op edistorm kwamen een aantal ideeën voorbij waaraan ik zelf nog niet gedacht had.

3 sterren: Naar de dierentuin gaan. Je gaat in eerste instantie voor vermaak maar wordt ook indirect blootgesteld aan een wereld van informatie over de dieren en leefomgeving. Vaak zijn er in een dierentuin ook bewustzijn-programma's waarbij getoond wordt dat we toch zuinig moeten zijn op onze aarde. 
2 sterren: Bezoeken van een ander land. Toen ik in 2005 naar Tokio vertrok had ik mezelf redelijk voorbereid door een Lonely Planet gids te lezen maar heb in de stad zelf veel dingen anders ervaart dan ik me voorgenomen had. De cultuur is anders dan wat bij mij bekend was en gehoord had van anderen. Het was voor mij een hele eye-opener dat mijn impressie over het land geheel heeft veranderd. Ik deel mijn ervaringen met anderen en hoop dat ik ze ook kan warm krijgen om het land te gaan bezoeken.
1 ster: Serious Request: via een populaire radiozender wordt elk jaar mensen bewust gemaakt van de situatie waarin anderen op deze wereld leven en dat we ze moeten helpen.

Het was zeer interessant om alle reacties te lezen van iedereen en helaas moest ik een keuze maken maar ik vond het overgrote deel goede voorbeelden van informeel leren.

uvtmw12

Previous post Next post
Up