ככה לא מתארכים

Feb 25, 2011 10:06



אז במזל טוב הגעתי לאחרונה להתחיל לראות את Bones.
סה"כ העונה הראשונה די נחמדה, המדע סביר רוב הזמן (חוץ ממקרה אחד בינתיים שנורא עצבן אותי ועליו עוד רגע) וכנ"ל הכתיבה, האינטראקציה בין הדמויות עובדת עבורי למרות שיש בהן אספקטים מוגזמים. הסדרה מרגישה לפעמים כמו סדרת אנימציה (איפיון מבחינת אופי, מיצוב והצגה ויזואלי; פלאסטיות של חלק מהבעיות איתן מתמודדים וכו') שבמקרה מצולמת וזה לווא דווקא דבר רע.

אבל לפעמים יש פרקים שפשוט עושים דברים שגורמים לסדרה לעצור בחריגת בלמים מבחינתי.
נגיד פרק 10 של העונה הראשונה "The women in the airport". העלילה הראשית של הפרק עוסקת במקרה של גופה מבותרת שנמצאה על החוף בלוס אנג'לס ולמרות שזה היה אחד הפחות מוצלחים, הוא עוד היה סביר. עלילת המשנה עוסקת בדמויות המשנה של הסדרה שהושארו לבד בלי בדמויות הראשית במכון מחקר הבדיוני שבו מתרחשת חלק לא קטן מהעלילה.
ההתרחשות היא שמגיעה למכון גופה שיש חשד ששייכת ללוחם מתקופת הברזל (למרות שמסגרת הזמן שהם מדברים עליה היא ניאוליטית) וצריך לאמת את הגיל שלה (כשאני מניח שהתקופה המשוערת נבעה מציוד והופעה).
ברור לי שהמטרה של עלילת המשנה הזאת היתה אמורה להיות על ההתנגשות בין גישה מדעית קרה לגישה נרטיבית וכחלק מזה מוצגת שם התנגשות בין שני חוקרים - כל אחד מצד אחד של הדיסיפלינה.
אני חושד שהכותבים לא מי יודע מה תומכים בגישה נרטיבית מתוך הצורה שהם מיצבו אותה. מצד שני כל הטיפול המדעי בתיארוך היה מגוכח לחלוטין.
הם עשו שני דברים: ניתוח אבקות (פלינולוגיה) ושחזור הופעה. זהו. כאשר המסקנה שהם בחרו להגיע אליהם היא שאי אפשר לתארך יותר טוב בלי להרוס את הגופה.
ככה לא מתארכים!

נעזוב בצד לרגע את נושא השחזור החיצוני, ונביט רגע על ניתוח הפלינולוגי. המסקנה שהם הגיעו אליה ממנה היתה רק "האבקות מתאימות למיקום בו נמצאה הגופה". שזה לחלוטין לא כל מה שאפשר להוציא מניתוח פלינולוגי. זה אכן בעייתי לתארך במסגרת פרק זמן כל כך קצר עם פלינולוגיה, אבל כן אפשר להשתמש במאסף פלינולוגי כדי להוציא שחזור של אקלים (יש שיטות מתוקפות סטטיסטית לעשות את זה) ואז כבר מצמצם את טווח התקופות האפשרי עבור הממצא.
מעבר לזה, אם זה תיארוך מרכזי - דבר ראשון שהייתי מצפה שהם יעשו יהיה תיארוך פחמן 14 (בסדר, שלושה תיארוכים בשלושה מכוני מחקר נפרדים, אבל בכל זאת) לגופה, לבגדים ולנשק (הציגו אותו אוחז בחנית עם גוף עץ) ואז תיארוך בתרמו-לומיניסנסיה או OSL של עצמות נבחרות או אובייקטים שנמצאו על הגופה ושל אובייקטים מהסביבה בה נמצאה הגופה.
באופן כללי הם לא התייחסו למערכת שבה נמצאה הגופה, לא היה תיארוך של הקרקע מתחת לגופה, לא בחינה של אופי הקבורה וכו'.
כל זה רק מדברים שעולים לי לראש באופן מיידי מתוך קורס אחד שלקחתי בארכיאולוגיה אי שם בימי התואר הראשון שלי (בסדר, ועוד קורס על שימוש באיזוטופים סמסטר שעבר, אבל את מערכת הפחמן 14 הכרתי הרבה לפני).
זה במיוחד מעצבן כשזוכרים שאת הסדרה מלווה חוקרת פרנזית אמיתית (Kathy Reichs) שהסדרה מבוססת על סדרת ספרים שהיא כתבה (תחומי המחקר שלה, אם הבנתי נכון, הם אוסטולוגיה ואבולוציה הומנידית כך שסביר שהיא כן יודעת איך אמורים לנתח גופה פרה-היסטורית).

אוקצור - זה לא שהמדע היה רע שעצבן אותי - זה שהוא היה מחופף.

מדע

Previous post Next post
Up