Из книги «Центр Циклона / The Center of the Cyclone» (1972)
Согласно моей новой точке зрения, психоз является необычным состоянием сознания, в которое впадает какое-либо лицо, и это каким-то образом мешает другим людям, поэтому это лицо подвергают изоляции от них. Я понял, что термин «психоз» является культурным, социальным термином, а также термином, имеющим дело со внутренним состоянием. Мое понимание выросло, когда я прочитал книги двух незаурядных психиатров (Thomas Szasz’s "The Myth of Mental Illness" and "Psychiatric Justice" and Ronald Laing’s "The Politics of Experience"). Внутренние состояния в психозе могут быть различными. (...)
Некоторые из присутствующих на симпозиуме прошли через состояние экстаза и сообщили, что это благотворно сказалось на их последующей жизни. Мне было интересно узнать, как эти люди смогли войти в такие специфические состояния сознания и оставаться в них в течение дня, недели или месяца. Это умение казалось мне удивительным талантом. С помощью ЛСД бассейна, сочетания того и другого, а также гипноза я достигал такого состояния только на несколько часов. В нем я сознавал, что если бы оно сохранилось и за пределами времени этих экспериментов, мои близкие, друзья и коллеги были бы сильно расстроены. Самое лучшее - это выйти из них вместо того, чтобы их сохранять.
Сущность психоза, возможно, состоит в том, что человек, войдя в такое специфическое состояние, отказывается выйти из него. Он даже может злоупотребить им, изматывая своих родственников или друзей, вынуждая их заботиться о своей физической личности, чтобы иметь возможность оставаться в этом состоянии.
Позднее я прочел биографию Рамакришны, написанную Кристофером Аймервудом (см.ниже), и заметил, что в Индии пребывание в этих специальных состояниях осуществить значительно легче, чем здесь в США. В случае Рамакришны имелись храм, поддержка и множество помощников, так, что он мог оставаться в этом состоянии часами, днями или неделями без помех. Конечно, они помогали ему, потому, что он был известен как святой. Таким образом, я узнал, что продолжительность пребывания в особом состоянии сознания ограничена обществом, социальным окружением, семьей и договоренностью с кем-нибудь позаботиться о его теле, пока он находится в этом состоянии.
While I was at Stanford, I heard about Esalen Institute and decided to go down to the Big Sur coast and see what Esalen was like. The particular weekend I decided to go, there was a symposium on ‘psychosis as a self-evolving experience’, I went to listen to this symposium because, in my own thinking, psychosis was defined as something other than what it had been many years before. In my new way of thinking about states of consciousness, psychosis was just an unusual state of consciousness into which one had gone and this somehow or other interfered with other people and hence one was locked up.
I realized that the term ‘ psychosis ’ was a cultural social term as well as a term having to do with internal states. As with many people, my realization grew when I read the books of two unconventional psychiatrists (Thomas Szasz’s The Myth of Mental Illness and Psychiatric Justice? and Ronald Laing’s The Politics of Experience). The internal states present in psychosis can be multitudinous.
At this symposium psychosis was discussed at length in these terms and the various speakers ranged from a Polish and a Czechoslovakian psychiatrist to some of the Esalen staff people. Their conclusions were that psychosis, as looked at classically, has very little meaning. It is the states of consciousness and the confinement that lead to the evolution of self.
Several people present had been through psychotic episodes and they reported how beneficial this was to their subsequent life. The thing of interest to me was that these people had been able to go into special states of consciousness and stay there for a day, weeks, or months. This seemed to me to be a surprising kind of talent. With LSD or the tank or both or writh hypnosis, I had achieved these states only for a few hours. During these states, I was completely aware that if they were to persist beyond the time of the experiment, my close relatives, friends, and colleagues would be upset. The best thing to do was to come back instead of staying in these states. The essence of psychosis seems to be that one goes into one of these special states and then refuses to come back. One may even misuse the state to punish one’s relatives or friends by forcing them to take care of one’s physical self so that one can stay in that state.
Later I was to read the biography of Ramakrishna by Christopher Isherwood and to appreciate that staying in these special states of consciousness in India was a good deal easier than it was here in the United States. In the case of Ramakrishna, he had a temple, a sponsor, and lots of helpers around so that he could stay in a state for hours, days, or weeks without anybody interfering with it. In fact they would facilitate his state because he was known as a holy man. Thus I learned that the duration of a special state of consciousness is limited by the society in which it is taking place, by the social surroundings, by family, and by the arrangements that one can make for the outside world while one is in these states.
УПОМЯНУТЫЕ КНИГИ
1) Thomas Szasz - "The Myth of Mental Illness"
2) Thomas Szasz - "Psychiatric Justice"
3) Ronald Laing - "The Politics of Experience"
4) "Ramakrishna And His Disciples" by Isherwood Christopher
John Cunningham Lilly / Джон Каннингем Лилли - Собрание книг (23 книги) [1961-2003, FB2/EPUB/DOCX/PDF/DjVu, ENG/RUS]