Жан Боден. Статьи из Брокгауза-Ефрона и Британники

Nov 12, 2007 22:18

БРОКГАУЗ-ЕФРОН

Боден

(Bodin, Bodinus) - знамен. француз. публицист XVI ст., род. 1530 в Анжере, изучал право в Тулузе, потом отправился в Париж и там снискал расположение Генриха III. В 1671, лишившись милостей короля вследствие интриг придворной челяди, он поступил на службу к герцогу Францу Алансонскому и в 1576 поселился в Лионе, где был избран депутатом от третьего сословия в созванный Генрихом сейм в Блуа. На этом собрании он выступил горячим защитником свободы вероисповедания, чем навлек на себя массу гонений. Когда Генрих III выразил намерение отчудить часть государственных имуществ (доменов), Б. уговорил третье сословие отклонить требование короля на том основании, что домены составляют народное достояние. Впав в немилость, он отправился путешествовать с герцогом в Англию и Нидерланды. В борьбе Лиги против Генриха IV он был сначала на стороне первой, но потом, убедившись в искреннем намерении Генриха защитить дело протестантов, присоединился к его партии, † в Лионе 1596 от чумы. Как писатель, Б. должен быть признан, наряду с Макиавелли, творцом государственного права: в своем главном сочинении "De republique" (Париж, 1557), им же самим переведенном на латинский язык (1586), он развивает теорию абсолютной монархии, умеряемой только совещательным парламентом или сенатом. Власть государя никем не может быть ограничена, и его повеления, хотя бы и незаконные, должны быть исполнены безусловно. Ему можно делать только представления, но свергнуть его нельзя, как бы он ни был жесток. Своего государя Б. окружает целой армией чиновников, простых и безмолвных исполнителей его воли. Вместе с тем, чтоб государь мог узнавать о нуждах народа, Б. рекомендует земские собрания и созыв государственных чинов, которые должны быть образованы по сословиям. Замечательно, что Б. отнимает у своего государя право облагать народ податями без согласия чинов. В другом сочинении, "Demonomanie" (1580), им потрачена груда учености и остроумия для того, чтобы доказать существование колдунь и законности их преследования. Книга его "Нерtaplomeres" (семеро в одной партии), в которой 7 приверженцев разных исповеданий излагают свои взгляды на религию, возбудила против него обвинение в атеизме. Это одна из любопытнейших книг того времени, долгое время известная только в рукописи. В первый раз она целиком издана Ноаком в Шверине (1857); см. Guhrauer, "Das Heptaplomeres des В." (Берл., 1841); Baudrillart, "Jean Bodin et son temps" (Париж, 1853); Moliniz, "Aperçus sur la vie et les travaux de Jean В." (Монпелье, 1867); Barthelemy, "Etude sur Jean В." (Пар., 1876).

BRITANNICA

Bodin, Jean
born 1530, Angers, France
died June 1596, Laon

French political philosopher whose exposition of the principles of stable government was widely influential in Europe at a time when medieval systems were giving way to centralized states. He is widely credited with introducing the concept of sovereignty into legal and political thought.

In 1551 Bodin went to the University of Toulouse to study civil law. He remained there as a student and later as a teacher until 1561, when he abandoned the teaching of law for its practice and returned to Paris as avocat du roi (French: “king's advocate”) just as the civil wars between Roman Catholics and Huguenots were beginning. In 1571 he entered the household of the king's brother, François, duc d'Alençon, as master of requests and councillor. He appeared only once on the public scene, as deputy of the third estate for Vermandois at the Estates-General of Blois in 1576. His uninterested conduct on that occasion lost him royal favour. He opposed the projected resumption of war on the Huguenots in favour of negotiation, and he also opposed the suggested alienation, or sale, of royal domains by Henry III as damaging to the monarchy. When the duc d'Alençon died in 1583, Bodin retired to Laon as procurateur to the presidial court. He remained there until his death from the plague 13 years later.

Bodin's principal writing, The Six Bookes of a Commonweale (1576), won him immediate fame and was influential in western Europe into the 17th century. The bitter experience of civil war and its attendant anarchy in France had turned Bodin's attention to the problem of how to secure order and authority. Bodin thought that the secret lay in recognition of the sovereignty of the state and argued that the distinctive mark of the state is supreme power. This power is unique; absolute, in that no limits of time or competence can be placed upon it; and self-subsisting, in that it does not depend for its validity on the consent of the subject. Bodin assumed that governments command by divine right because government is instituted by providence for the well-being of humanity. Government consists essentially of the power to command, as expressed in the making of laws. In a well-ordered state, this power is exercised subject to the principles of divine and natural law; in other words, the Ten Commandments are enforced, and certain fundamental rights, chiefly liberty and property, are extended to those governed. But should these conditions be violated, the sovereign still commands and may not be resisted by his subjects, whose whole duty is obedience to their ruler. Bodin distinguished only three types of political systems-monarchy, aristocracy, and democracy-according to whether sovereign power rests in one person, in a minority, or in a majority. Bodin himself preferred a monarchy that was kept informed of the peoples' needs by a parliament or representative assembly.
Previous post Next post
Up