Камунальныя танцы на касцях...

Nov 14, 2012 16:02


Ёсць у Нясвіжы папулярнае месца культурнага адпачынку тутэйшай маладзёжы рознага ўзросту - ДК “Камунальнік”. Хоць ДК расшыфроўваецца зусім не “дворец”, а толькі “дом культуры”, але чоткія нясвіжскія поцыкі замест сядзення на картанах з сэмкамі і пляшкай “Баброва”, могуць зажэч з тутэшымі чыксамі на легендарным дзіскачы. У той час, пакуль адзіны нясвіжскі кінатэатр “Салют” быў на шматгадовым рамонце, аматары кінематографа мусілі збірацца ў "Камунальнік". Праўда, не думаю, што шмат каго з несвіжанаў гэта тычылася: памятаю, як на прэм’еры “Дасціш фантасціш” я з сябрам і яго сяброўкай разам складалі амаль палову гледачоў. Тут жа адбыўся і першы (і, калі не памыляюся, адзіны) метал-сэйшн у амаль 800-гадовай гісторыі Нясвіжа, калі ўзрадаваным такім дзівам тутэйшым патлатым неферам жостка лабалі каманды з Клецка, Узды, Менска і іншых славутых гарадоў.

Дык вось, уладальнікі ДК вырашылі яго адрамантаваць. Калі была ўзнятая падлога, пад ёй будаўнікам сталі трапляцца чалавечыя косткі: рэбры, берцовыя косткі, пазванкі, сківіцы, фрагменты чарапоў… Будаўнікі выклікалі міліцыю, тыя спіхнулі справу ў Следчы камітэт, а пінкертоны-камітэтчыкі адразу сцямілі, што серыйныя маньякі-забойцы, якія расчляняюць целы ахвяр і замуроўваюць пад падлогу “дансінгаў” у нашых шыротах вядуцца адно ў трыллерах, таму аддалі справу ў рукі тых, хто прывык займацца нябожчыкамі - гісторыкаў. У адміністрацыю роднага музея-запаведніка прыйшла папера з просьбаю разабрацца. На месца здарэння ў дальні шлях (ажно праз вуліцу) адправілася экспедыцыя з паловы навуковага аддзела (аж цэлых 3 супрацоўнікі!).

У раскалупаным памяшканні галоўнай залі шчыравалі два рабочыя, якія паказалі нам цэлыя насілкі сабраных імі чалавечых касцей.





Іншых знаходак ім не траплялася. І праўда, аббегшы ўскрытую паверхню, я знайшоў адно крыху бітай цэглы ды кавалачак глінянай дахоўкі, а мае калегі - каваны цвік. Але касцей, у тым ліку не сабраных, што тут і там выглядвалі з пяску, было шмат.


Жоўтыя, трухлявыя ці няблага захаваныя косткі, невялікія чарапы, адсутнасць усялякіх рэштак адзення ці трунаў. Райвыканкам да нашага звароту аб неабходнасці даследаванняў паставіўся з разуменнем, паабяцаў спыніць працы і нават выклікаў археолага Андрэя Мяцельскага з Акадэміі навук. Той як звычайна, без залішняга энтузіязму ўсё агледзеў і вынес вердыкт: пясок пад узламанай падлогай прывазны, ніжэй знаходзяцца прызатопленыя вадой бетонныя падвалы ДК. Адпаведна, культурны слой тут адсутнічае і даследаваць асабліва няма чаго. Вось так.

Дык што гэта можа быць? Калі Мікалай Крыштаф Радзівіл Сіротка ўзяўся выпраўляць адступніцтва свайго бацькі ад “маці -каталіцкай царквы” ў бок кальвінізму, ён з вялікім энтузіястам узяўся за будаўніцтва касцёлаў і кляштараў. У невялікім Нясвіжы з’явілася аж цэлых тры кляштары, у тым ліку адзін, з іх, бернардынскі, з касцёлам святой Кацярыны, паўстаў на паўночна-заходнім канцы горада. У крыпце касцёла хавалі манахаў кляштара, а, магчыма, і гараджанаў. Прынамсі ў ратушы захоўваюцца копіі запаветаў мяшчан, якія просяць пахаваць іх у касцёле святой Кацярыны.Падрабязней можна дазнацца тут.  Дадам, што казармы ў кляшторных мурах і на кляшторным пляцы праіснавалі тут да нядаўняга часу і помняць царскіх гусар і артылерыстаў, польскіх уланаў, савецкіх сувязістаў… Свята-Георгіеўская царква, перабудаваная з касцёла, была пашкоджана падчас вайны і разабраная на цэглу, з якой быў пабудаваны нашмат больш карысны для савецкай улады клуб у адной з недалёкіх вёсак, а на даўніх падмурках паўстаў ДК воінскай часткі.  Відаць, менавіта тады савецкія будаўнікі засыпалі пад падлогу пясок з касцямі з пабураных пахаванняў.

Няма таго, што раньш было. Ад кляштара застаўся адзін манументальны гмах, з якім пасля скасавання вайсковай часткі, ніхто не ведае, што рабіць.


Воінскі клуб перададзены пад гарадскі ДК. А на яго месцы магла зноў паўстаць царква! Падчас адкрыцця другога праваслаўнага прыхода ў сярэдзіне-канцы 1990-х актыўныя тутэшыя бабулькі горача змагаліся за адбудаванне даўняй царквы, і нават амаль атрымалі згоду ўладаў, але раскол у іх шэрагах прывёў да таго, што новая царква будуецца на старадаўнім бульвары ў былым прадмесці Казімір.



Вось так і будуем новае жыццё на забытых старадаўніх руінах, танчым на касцях падчас “дыскатэк у велікодную ноч”, ды гадуем дзетак, якія пасля паскачуць на нашых парэштках… Журбінка.

сарказм, розDOOMы, Нясвіж, даследзіны, той свет, няма таго што раньш было, ад прадзедаў спакон вякоў, дзікасць, марнасць, восень

Previous post Next post
Up