Сядзібны палац у маёнтку Жылічы, Дабасьнянскі с/с, Кіраўскі р-н Магілёўскай вобл.

May 17, 2010 00:48



Парадная заля на 2-м паверсе. (Здымак: Энц. літ. і маст. Бел., т.2).     „Палац пабудаваны ў 1830-я гады (архіт. К. Падчашынскі)... Планіроўка мяшаная анфіладна-калідорная, у цэнтры - вялікі вестыбюль з параднай лесвіцай. Інтэр'ер мае насычаную дэкаратыўную трактоўку, багата апрацаваны размалёўкай, лепкай, пазалотай, люстэркамі; падлога паркетная, печы і каміны абліцаваны кафляй. Кожная заля дэкарыравана індывідуальна. На другім паверсе паўднёвага крыла галоўнага корпуса вылучаецца памяшканне прамавугольнай у плане параднай залы. Гэта памяшканне расчлянёна калонамі на 3 часткі.

(Здымак: Збор помн. гіст. і культ.Бел., Магілёўск. вобл.)Павышаная цэнтральная частка дэкарыравана шырокім шматфігурным барэльефным фрызам з сюжэтамі на тэмы палявання, бою, ахвярапрынашэння. Калоны і пілястры аздоблены ў тэхніцы стука і маюць пазалочаныя капітэлі. Асноўны пластычны эфект стварае кесаніраваная столь з багатай арнаментальнай лепкай. Дэкор сталовай дапаўняюць ампірны камін, кафляная печ і паркетная падлога з арнаментальным меандравым поясам... Ансамбль - помнік палацава-паркавай архітэктуры позняга класіцызму”. 1

Парадная заля на 2-м паверсе. (Здымак: Збор помн. гіст. і культ. Бел., Магілёўск. вобл.)
     „... Была популярна ампирная декорация жилища, в которую как-бы незаметно включались археологические объекты античного искусства. Так, владельцы Жиличей для украшения своего дворца привезли из Италии античные рельефы...
     Дворец в Жиличах был построен в 1825-1830-х гг. как главная резиленция И. Булгака, представителя древнейшего дворянского рода, который, в результате умелого ведения дел и удачной женитьбы стал богатейшим белорусским помещиком. ... Он занимал видное место в общественной жизни - был предводителем дворянства Бобруйского уезда. В этой связи очевидно его стремление создать крупнейший на Беларуси дворец и его размерами и декором удивить соседей. Для осуществления своего замысла было естественным пригласить наиболее известного на Беларуси зодчего К. Подчашинского.
     ...В компоновке помещений Подчашинский не пошел по пути повторения известных французских образцов с размещением парадных помещений на первом этаже и устройством посредине салона. Парадный зал он устроил, согласно русско традиции, на втором этаже, а объему парадной лестницы придал романтический характер, превратив ее в башню.
     Главным достижением дворца в Жиличах было устройство анфилады парадных залов. Она была расположена вдоль главного фасада, и из окон помещений открывался вид на озеро и пейзажный парк. Чередование различных по размерам, высоте и отделке помещений создавало впечатление холодной торжественности, рассудочности и точного расчета благодаря симметрии и богатству декорировки, применению темных и светлых тонов в отделке, использованию богато декорированных кессонированных потолков, лепных фризов, обилию зеркал и ценных предметов искусства”.2
     „Архитектурный образ дворца прост, зато внутреннее убранство его поражает своим великолепием. Роскошные интерьеры, в особенности зал, богато обработаны лепкой, росписью, позолотой, зеркалами, декоративными тканями и т.п.”3
     „Інтэр'еры палаца вызначаліся багатым убраннем (знішчана ў Вял. Айч. вайну). Залы і пакоі былі аздоблены пазалочанай лепкай, размалёўкай, дэкар. тканінамі і карцінамі. Планіроўка мяшаная, анфіладна-калідорная. У будынку размешчаны саўгас-тэхнікум”. 4



Столь з кэсонамі і пляфонамі. (Здымак: В.А.Чантурия. Ист. арх. Бел., I.)


(Здымкі: Збор помн. гіст. і культ.Бел., Магілёўск. вобл.)


Інтэр'ер сталовай залі: погляд направа. (Здымак: В.А.Чантурия. Ист. арх. Бел., I.)



„Интерьер столовой. Архитектор К. Подчашинский 1825 - сер. XIX в.”: погляд налева.
(Здымак з: Морозов В.Ф. Гражд. и монумент. арх. Бел. Классицизм.)
1) М.А. Кулагін, у „Збор помнікаў гісторыі і культуры Беларусі. Магілёўская вобласць”. Мн., 1986. стар. 226-227.
2) Морозов В.Ф. Гражданская и монументальная архитектура Беларуси. Классицизм. У: Лакотка А.І. і інш. (рэд.) Архітэктура Беларусі. Нарысы эвалюцыі ва ўсходнеславянскім і еўрапейскім кантэксце. Т. 3 кн.1. Мн. 2007. Стр. 375-378
3) В.А.Чантурия. История архитектуры Белоруссии. I. Мн., 1985. Стр. 272
4) У.А.Чантурыя, у „Энцыклапедыя літаратуры і мастацтва Беларусі. Том 2”. Мн., 1985. Стар. 455.

=> Гл. таксама фотаздымкі элемэнтаў інтэр'еру да 1914 г. і сучасныя каляровыя здымкі фрызаў і столяў галоўных памяшканьняў на сайце Radzima.org: тут, а таксама тут і тут.


абедзенная заля / сталоўка, клясыцызм, падстаўкі, сельская сядзіба, кэсоны, прыватнае, салён/гасьцёўня, печ/грубка, камін, люстэрка, тканіны, канапа, падлога, крэсла, паркет, камода, палац, бальная заля, антычнае, Жылічы (Добасна), XIXст., ваза, пазалота, столь, амфіляда, лепка/стукка/тынк, карціны, жырандоля, цывільнае, пляфоны, ампір, карніз, вэстыбюль/фае, заля, калёны/піляры

Previous post Next post
Up